Οι δύο «αντίρροπες δυνάμεις» που κρίνουν το μέλλον της εστίασης - Το στοίχημα του καλοκαιριού

Μαρίνα Φούντα
Viber Whatsapp
Μοιράσου το
Οι δύο «αντίρροπες δυνάμεις» που κρίνουν το μέλλον της εστίασης - Το στοίχημα του καλοκαιριού
«Ό,τι μας δίνει ο τουρισμός, μας το παίρνει η ακρίβεια», αποκαλύπτουν στο insider.gr επιχειρηματίες του κλάδου της εστίασης, περιγράφοντας τη νέα πραγματικότητα που αντιμετωπίζουν. Το αυξημένο λειτουργικό κόστος των επιχειρήσεων, με αιχμή το δυσθεώρητο κόστος των πρώτων υλών, απειλεί τα κέρδη που αφήνει ο τουρισμός. Σε ποιες περιοχές υπάρχει μεγαλύτερη κινητικότητα στα καταστήματα εστίασης και σε ποιες πιο περιορισμένη. Η τεράστια πληγή της έλλειψης προσωπικού.

Μεταξύ δύο αντίρροπων δυνάμεων κινείται το τελευταίο διάστημα ο κλάδος της εστίασης, αναζητώντας μέσα στην καρδιά του καλοκαιριού τη δική του «σανίδα σωτηρίας», ενόψει ενός δύσκολου χειμώνα κι ενώ η μάχη για επιβίωση αποτελεί τη νέα καθημερινότητα για χιλιάδες επιχειρήσεις.

Με τον τουρισμό στην Ελλάδα να βαδίζει ολοταχώς για μια χρονιά ρεκόρ, τόσο σε αφίξεις όσο και σε έσοδα, ξεπερνώντας όπως όλα δείχνουν ακόμη και τις επιδόσεις του 2019, την τελευταία χρονιά κανονικότητας πριν το ξέσπασμα της πανδημίας, τα καταστήματα της εστίασης θεωρούνται αυτόματα οι άμεσα ωφελούμενοι. Είναι όμως;

«Η άνοδος του τουριστικού ρεύματος είναι γεγονός. Πάει καλά ο τουρισμός, στηρίζοντας κι εμάς. Αλλά τα προβλήματά μας είναι τόσο σοβαρά πλέον που δύσκολα αντιμετωπίζονται», εξηγεί, μιλώντας στο insider.gr, επιχειρηματίας του κλάδου της εστίασης που δραστηριοποιείται στα νότια προάστια της Αττικής. «Προσπαθούμε να δούμε με αισιοδοξία το μέλλον, αλλά οι προκλήσεις δεν είναι λίγες», σημειώνει.

«Ό,τι μας δίνει ο τουρισμός, μας το παίρνει η ακρίβεια»

«Ό,τι μας δίνει ο τουρισμός, μας το παίρνει η ακρίβεια», σχολιάζει χαρακτηριστικά ο ίδιος επιχειρηματίας, για να προσθέσει πως το λειτουργικό κόστος μιας επιχείρησης έχει αυξηθεί τόσο πολύ που απειλεί να ροκανίσει τα όποια κέρδη αφήνει ο τουρισμός στην εστίαση. «Το ενεργειακό κόστος είναι στα ύψη, οι τιμές των πρώτων υλών έχουν ξεφύγει κι εμείς τρέχουμε να καλύψουμε ό,τι περισσότερο μπορούμε», συμπληρώνει. Χαρακτηριστικό παράδειγμα, όπως τονίζει, το… ζαμπόν. «Πέρυσι το αγοράζαμε 3,5 ευρώ το κιλό, φέτος έχει ξεπεράσει τα 7,00 ευρώ». Και δεν είναι μόνο αυτό. «Όλα τα προϊόντα έχουν πάρει την ανιούσα, όλα…», επισημαίνει, κάνοντας λόγο για ανατιμήσεις πρώτων υλών της τάξης του 40% περίπου.

Όπως έχει ήδη γράψει το insider.gr, ο κλάδος της εστίασης έχει προχωρήσει σε αυξήσεις στους τιμοκαταλόγους, καθώς οι επιχειρηματίες δεν είναι σε θέση να διαχειριστούν το δυσβάσταχτο κόστος των πρώτων υλών και την εκτόξευση των τιμών ενέργειας. Οι ανατιμήσεις καλύπτουν όλο το φάσμα του κλάδου, ξεκινώντας από τα καφέ – μπαρ και φτάνοντας μέχρι τις ταβέρνες και τα εστιατόρια, με τους επιχειρηματίες ωστόσο να επιχειρούν να συγκρατήσουν τις ανατιμήσεις σε μικρό εύρος, αντιλαμβανόμενοι τις οικονομικές δυσχέρειες του καταναλωτικού κοινού.

Παράγοντες της αγοράς επιβεβαιώνουν, την ίδια ώρα, πως υπάρχει κινητικότητα στις επιχειρήσεις της εστίασης, καθώς τόσο ο Έλληνας, όσο και ο τουρίστας, παρά το κύμα ακρίβειας που απειλεί και τα δικά τους πορτοφόλια, έχουν συνδέσει άρρηκτα το ελληνικό καλοκαίρι με τον κλάδο της εστίασης. «Καλοκαίρι χωρίς θάλασσα δεν έχει, θάλασσα χωρίς ταβέρνα δεν έχει… ακόμη κι αν πλέον οι παραγγελίες είναι πιο συγκρατημένες συγκριτικά με προηγούμενες χρονιές», τονίζουν. Αλλά και για εκείνους που η λύση του μεζεδοπωλείου ή του εστιατορίου δεν είναι φθηνή, ένας καφές δίπλα στην θάλασσα είναι ένα… δώρο που όλοι επιθυμούν να κάνουν στον εαυτό τους. Μέσα σε αυτό το περιβάλλον, σημαντική κίνηση καταγράφουν οι επιχειρήσεις εστίασης στο κέντρο της Αθήνας, αλλά και σε τουριστικές περιοχές, με το μεγάλο στοίχημα να αφορά στην οικονομική τόνωση των καταστημάτων που βρίσκονται σε περιοχές που δεν προσελκύουν μεγάλο ποσοστό τουριστών.

«Όταν κάτι κακό συμβαίνει, η διασκέδαση είναι το πρώτο που πλήττεται»

Μέσα σε έναν κόσμο που διαρκώς αλλάζει, οι επιχειρηματίες του κλάδου της εστίασης στέκονται και στους αστάθμητους παράγοντες που δύνανται να επηρεάσουν τη λειτουργία των επιχειρήσεών τους. «Όταν κάτι κακό συμβαίνει, η διασκέδαση και η εστίαση είναι οι κλάδοι που πλήττονται πρώτοι», σημειώνουν παράγοντες της αγοράς.

«Σαρώνει το κύμα της ακρίβειας; Οι καταναλωτές περιορίζουν τις εξόδους σε καφέ, μπαρ κι εστιατόρια προκειμένου να καλύψουν τις βασικές τους ανάγκες. Έχει έξαρση η πανδημία; Ο κόσμος φοβάται και κλείνεται στα σπίτια του, περιορίζοντας ξανά τις εξόδους του στα καταστήματα της εστίασης», εξηγούν, παρουσιάζοντας τη νέα τάξη πραγμάτων που καλείται να διαχειριστεί ο κλάδος.

«Τεράστια η έλλειψη προσωπικού στην εστίαση»

«Οι υπάλληλοι στον κλάδο της εστίασης είναι πλέον λιγότεροι από τις πραγματικές ανάγκες των καταστημάτων» σημειώνουν την ίδια ώρα παράγοντες της αγοράς, θέτοντας στο τραπέζι ένα ακόμη πρόβλημα που καλούνται να αντιμετωπίσουν οι επιχειρηματίες. Η πανδημία άλλαξε άρδην τα δεδομένα, απομακρύνοντας μεγάλο μέρος του προσωπικού από τον κλάδο της εστίασης και στρέφοντάς τους προς άλλες διαφορετικές, επαγγελματικές κατευθύνσεις, με αποτέλεσμα να υπάρχουν πολλές ακάλυπτες θέσεις εργασίας σε καφετέριες, ταβέρνες, εστιατόρια…

«Είναι αδιανόητο να μην υπάρχουν σερβιτόροι να καλύψουν τις ανάγκες της εστίασης στην Πάρο, έναν από τους δημοφιλέστερους τουριστικούς προορισμούς της χώρας», αποκαλύπτει επιχειρηματίας από τις Κυκλάδες.

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

Διαβάστε ακόμη

Αλκοολούχα ποτά: Οι 8 αυξήσεις στη φορολογία μέσα σε 24 χρόνια και τα δύο σενάρια μείωσης του ΕΦΚ

Γιατί η κυβερνητική κρίση στην Ρώμη, ενδιαφέρει (πολύ) την Αθήνα

ΑΔΜΗΕ: 6 προσφορές στον πρώτο διαγωνισμό για την ολοκλήρωση διασύνδεσης των Κυκλάδων

BEST OF LIQUID MEDIA

gazzetta
gazzetta reader insider insider