Πως «κυλάνε» μεγάλα ΣΔΙΤ για φράγματα – άρδευση/ύδρευση συνολικού ύψους 2,5 δισ. ευρώ

Γιώργος Παπακωνσταντίνου
Viber Whatsapp
Μοιράσου το
Πως «κυλάνε» μεγάλα ΣΔΙΤ για φράγματα – άρδευση/ύδρευση συνολικού ύψους 2,5 δισ. ευρώ
Μεγάλοι διαγωνισμοί που σχετίζονται με την κατασκευή φραγμάτων και έργων άρδευσης – ύδρευσης, μέσω ΣΔΙΤ, είναι ήδη στα «σκαριά» ή ετοιμάζονται να «βγούνε» προσεχώς από το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών. Τι «παίζει» με το πρόγραμμα «Ύδωρ 2.0» του υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης. Ποια είναι τα οφέλη και οι ενδιαφερόμενοι.

Μεγάλοι διαγωνισμοί συνολικού ύψους άνω του 1 δισ. ευρώ που σχετίζονται με την κατασκευή φραγμάτων και έργων άρδευσης – ύδρευσης μέσω ΣΔΙΤ βρίσκονται ήδη στα «σκαριά» ή ετοιμάζονται να «βγούνε» προσεχώς από τις αρμόδιες αρχές, μεταξύ των οποίων βέβαια το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών που ευρύτερα προωθεί επενδυτικό πρόγραμμα άνω του 1,5 δισ. ευρώ. Αν σε αυτό προστεθεί και το πρόγραμμα «Ύδωρ 2.0» (υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων), τότε η «βεντάλια» των έργων αφορά σε επενδυτικό πρόγραμμα περίπου 2,5 δισ. ευρώ, όσον αφορά στο κατασκευαστικό τομέα, και άνω των 5 δισ. ευρώ αν συνυπολογιστούν και το κόστος συντήρησης, λειτουργίας για 25 έτη και οι πληρωμές διαθεσιμότητας.

Ανάμεσα σε αυτά ξεχωρίζουν projects όπως τα φράγματα Ενιπέα, Ταυρωνίτη, Μπραμιανού και Μύρτου, Χαβρία, έργα ύδρευσης (π.χ. Κέρκυρας, εξωτερικό υδροδοτικό Αθήνας των 235 εκατ. ευρώ κ.α.) και άρδευσης, που προχωρούν μέσω ΣΔΙΤ, ενώ κάμποσα από τα έργα έχουν σχέση και με το χρηματοδοτικό πλαίσιο του Ταμείου Ανάκαμψης.

Ενδιαφέρον από εγχώρια και ξένα γκρουπ

Πρόκειται για έργα τα οποία συγκεντρώνουν ήδη το έντονο ενδιαφέρον των εγχώριων κατασκευαστικών ομίλων, όπως των ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, ΑΚΤΩΡ, ΑΒΑΞ, Μυτιληναίος και Intrakat. Επίσης, όπως και τότε είχε αναδείξει το insider.gr, δεν είναι «μυστικό» ότι οι γαλλικοί όμιλοι είναι μεταξύ αυτών που έχουν παρουσία στην εγχώρια αγορά (Suez κ.α.), στον τομέα υποδομών, ύδρευσης κ.α., ενώ και οι εγχώριες ΕΥΑΘ – ΕΥΔΑΠ (η δεύτερη χρειάζεται αλλαγή καταστατικού) έχουν δείξει ενδιαφέρον ή ήδη συμμετέχουν σε διαγωνιστικές διαδικασίες.

Τα projects στην Κρήτη

Μένοντας πάντως στα του υπουργείου Υποδομών, μόλις χτες ο υφυπουργός, Γ. Καραγιάννης, μιλώντας στη Βουλή, έκανε ιδιαίτερη αναφορά στα τρία φράγματα που έχουν πάρει τον δρόμο της υλοποίησης στο νησί της Κρήτης και συγκεκριμένα:

  • Το φράγμα Ταυρωνίτη στα Χανιά πέρασε από τη διυπουργική ΣΔΙΤ και εντός του καλοκαιριού ξεκινά η πρώτη φάση του Διαγωνισμού.
  • Άμεσα προχωρά η δημοπράτηση των έργων στα φραγμάτων Μπραμιανού και Μύρτου στο Λασίθι με χρηματοδότηση από το Ταμείο Ανάκαμψης.

Διαβεβαίωσε δε ότι «με την απαραίτητη συναίνεση τα έργα αυτά δεν θα μείνουν στα χαρτιά και θα γίνουν χρήσιμα εργαλεία για τη πρόοδο όλων των Ελλήνων».

Ο «χάρτης» με τα μεγάλα έργα και τα οφέλη

Είναι έργα με τα οποία το αρμόδιο υπουργείο φιλοδοξεί να επιλύσει αιτήματα δεκαετιών για την άρδευση γεωργικών εκτάσεων, εξοικονομώντας νερό για άλλες χρήσεις, όπως η ύδρευση οικισμών, να συμβάλλει ουσιαστικά στην αντιπλημμυρική προστασία εκτάσεων στην οποία προκλήθηκαν καταστροφές και έντονα πλημμυρικά φαινόμενα από τις βροχοπτώσεις, με παράλληλη έξυπνη διαχείριση των υδατικών πόρων και την εξοικονόμηση των διαθέσιμων υδατικών αποθεμάτων.

Υπενθυμίζεται, για να υπάρχει απλά και μόνο μια «γεύση» για τα μεγάλα projects, ότι στο ευρύτερο επενδυτικό πλάνο έχουν ενταχθεί έργα αντιπλημμυρικής προστασίας με αξιοποίηση των υδάτων για αρδευτικούς σκοπούς όπως τα εγγειοβελτιωτικά έργα στις Παραλίμνιες περιοχές Αμβρακίας- – Αμφιλοχίας και Βάλτου (κατασκευή αποχετευτικών, στραγγιστικών – αντιπλημμυρικών έργων για την άρδευση περίπου 35.000 στρεμμάτων στην περιοχή του Δήμου Αμφιλοχίας, με προϋπολογισμό 70 εκατ. ευρώ), έργα στην περιοχή της Ιεράπετρας Λασιθίου Κρήτης (για την ανακαίνιση υφιστάμενου φράγματος και ταμιευτήρων Μπραμιάνου, την κατασκευή αντιπλημμυρικών έργων στην περιοχή Γρα Λιγιάς και νέου φράγματος Μύρτου, 60 εκατ. ευρώ), η ύδρευση Νομών Πρέβεζας – Άρτας – Λευκάδας (αναμένεται να καλύψει τις υδρευτικές ανάγκες σε περιοχές των Δήμων Αρταίων, Νικολάου Σκουφά, Ζηρού και Πρέβεζας στην Περιφέρεια Ηπείρου, Λευκάδας και Μεγανησίου στα Ιόνια νησιά, και Ακτίου – Βόνιτσας στην Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδας, με προϋπολογισμό 133 εκατ. ευρώ), η κατασκευή του φράγματος Τσικνιά στη Λέσβο (αποτελεί ένα κρίσιμο αναπτυξιακό έργο για το νησί της Λέσβου, καθώς θα καλύψει τις ανάγκες της πόλης της Μυτιλήνης και μεγάλου μέρους του νησιού, κυρίως σε ύδρευση αλλά και άρδευση, με προϋπολογισμό 106,8 εκατ. ευρώ), το ΣΔΙΤ της ύδρευσης της Κέρκυρας κ.α.

Όπως και άλλες φορές έχει αναδείξει το insider.gr, αναφορικά με το «φράγμα Ταυρωνίτη» (στην Κρήτη, συνολικό ύψος 365 εκατ. ευρώ), το έργο θα εξυπηρετήσει αρδευτικούς κυρίως σκοπούς και θα επιλύσει ένα αίτημα δεκαετιών για την άρδευση γεωργικών εκτάσεων μεγάλης απόδοσης, όπως η υψηλή ζώνη Πλατανιά και περιοχές της Δυτικής Κισάμου Χανίων. Θα εξοικονομήσει νερό για άλλες χρήσεις, όπως η ύδρευση οικισμών και τουριστικών εγκαταστάσεων και θα συμβάλλει ουσιαστικά στην αντιπλημμυρική προστασία των εκτάσεων της λεκάνης απορροής του Ταυρωνίτη ποταμού.

Σε σχέση με «Φράγμα Ενιπέα» (στα Φάρσαλα), το έργο της κατασκευής του έχει πολλαπλή σκοπιμότητα. Κύριος σκοπός του είναι η άρδευση εκτάσεων περίπου 100.000 στρεμμάτων, που θα επιτρέψει την αποδοτική καλλιέργεια και θα συμβάλλει στην αγροτική ανάπτυξη της περιοχής. Επιπλέον, το έργο θα παρέχει νερό ύδρευσης άριστης ποιότητας στα Φάρσαλα και μία σειρά άλλων οικισμών της περιοχής, πληθυσμού περίπου 10.000 κατοίκων, ενώ επίσης θα εξασφαλιστεί η αντιπλημμυρική προστασία των κατάντη του φράγματος περιοχών. Αναθέτουσα Αρχή είναι η Γενική Γραμματεία Υποδομών, με τον συνολικό προϋπολογισμό του έργο να εκτιμάται σε περίπου 315 εκατ. ευρώ.

Στην τελική ευθεία εισέρχεται η δημοπράτηση του φράγματος Μπραμιανού, προϋπολογισμού 70 εκατ. ευρώ, που αφορά την κατασκευή βελτιωτικών έργων στο υπάρχον φράγμα Μπραμιανού, την κατασκευή νέου φράγματος στον Μύρτο και έργα αποταμιευτήρα για παροχή ύδατος (άρδευση και περιβαλλοντικούς λόγους).

Όσον αφορά στο «Φράγμα - Ύδρευση Κέρκυρας», πρόκειται για σύνολο έργων (υδροταμιευτικά, έργα ποιοτικής βελτίωσης ύδρευσης και έργα μεταφοράς νερού), τα οποία προβλέπεται να κατασκευαστούν στην Βόρεια, Κεντρική και Νότια Κέρκυρα για την υδροδότηση του νησιού. Αναθέτουσα αρχή είναι και εδώ η Γενική Γραμματεία Υποδομών, με τον εκτιμώμενο συνολικό προϋπολογισμό να ανέρχεται σε περίπου 250 εκατ. ευρώ.

Το δε «Φράγμα Χαβρία» (άνω των 106 εκατ. ευρώ, αναμένονται οι τελικές προσφορές) αποτελεί το πρώτο έργο φράγματος που υλοποιείται μέσω ΣΔΙΤ και θα καλύψει τις υδρευτικές ανάγκες του 33% των συνολικών αναγκών της Χαλκιδικής. Πιο συγκεκριμένα αφορά στην ύδρευση των Δημοτικών Ενοτήτων Πολυγύρου και Ορμυλίας του Δήμου Πολυγύρου, Κασσάνδρας και Παλλήνης του Δήμου Κασσάνδρας, Σιθωνίας και Τορώνης του Δήμου Σιθωνίας, καθώς και στις Τοπικές και Δημοτικές Κοινότητες Αγ. Μάμαντα και Νέας Ποτίδαιας της Δημοτικής Ενότητας Μουδανιών του Δήμου Νέας Προποντίδας και την Τοπική Κοινότητα Πυργαδικίων της Δημοτικής Ενότητας Παναγιάς του Δήμου Αριστοτέλη.

«Παίρνει μπρος» το πρόγραμμα «Ύδωρ 2.0»

Επιπρόσθετα, υπενθυμίζεται ότι το insider.gr είχε αναδείξει και τις ενέργειες του υπ. Αγροτικής Ανάπτυξης για την υλοποίηση του προγράμματος «Ύδωρ 2.0», αλλά και το ευρύτερο ενδιαφέρον Γαλλικών εταιρειών να συμμετάσχουν σε αυτό το project. Τα 21 έργα είναι συνολικού κόστους 4,072 δισ. ευρώ (1,628 δισ. κόστος κατασκευής με ΣΔΙΤ και 2,443 δισ. κόστος συντήρησης και λειτουργίας για 25 έτη και πληρωμών διαθεσιμότητας 10%) και αφορούν 1.352.565 αρδευόμενα στρέμματα αγροτικής γης. Βέβαια, δεν θα προχωρήσουν όλα μαζί αλλά σε ομάδες. Υπολογίζεται ότι τα πρώτα οκτώ έργα, στην τελική τους ανάπτυξη, θα ωφελούν περισσότερους από 36.000 αγρότες και θα εξυπηρετούν την άρδευση περίπου 456.000 στρεμμάτων. Τα έργα θα χρηματοδοτηθούν από το Ταμείο Ανάκαμψης, το Πρόγραμμα Αγροτικής Ανάπτυξης των επόμενων χρηματοδοτικών περιόδων και το εθνικό Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων.

Μάλιστα, ήδη δύο σημαντικά αρδευτικά έργα, που έχουν ενταχθεί στο πρόγραμμα «Ύδωρ 2.0», συνολικού προϋπολογισμού 306,2 εκατ. ευρώ, έχουν εδώ και μερικούς μήνες από τη Διυπουργική Επιτροπή ΣΔΙΤ, δηλαδή τα έργα άρδευσης ΤΟΕΒ Ταυρωπού στην Καρδίτσα (164,2 εκατ. ευρώ) και Μιναγιώτικου φράγματος (και του αρδευτικού δικτύου σε περιοχές του δήμου Πύλου - Νέστορος στη Μεσσηνία, 142 εκατ. ευρώ). Επίσης, πρόσφατα εγκρίθηκε και η «Μεταφορά και διανομή νερού από τον ποταμό Νέστο στην πεδιάδα της Ξάνθης για αρδευτικούς σκοπούς με ΣΔΙΤ» (προϋπολογισμού 244 εκατ. ευρώ). Από αυτά, εκτιμάται ότι πρώτο θα προκηρυχθεί το έργο στην Καρδίτσα και θα ακολουθήσουν τα δύο άλλα.

Στο αρχικό πακέτο έργων εμπεριέχονταν και projects όπως η Λιμνοδεξαμενή Χοχλακιών Σητείας (18,5 εκατ. ευρώ), το Φράγμα και Δίκτυο Αγ. Ιωάννη Ιεράπετρας και δίκτυο άρδευσης (Π.Ε. Λασιθίου, Κόστος κατασκευής με ΣΔΙΤ: 26.044.385€), το Φράγμα στο Μπουγάζι Δομοκού και αρδευτικό δίκτυο (Π.Ε Φθιώτιδας, κόστος κατασκευής με ΣΔΙΤ: 26.397.000€), το Φράγμα στο Λιβάδι Αράχοβας (αρδευτικό δίκτυο και υδροηλεκτρικό εργοστάσιο, κόστος κατασκευής με ΣΔΙΤ: 23.005.200€), το Αρδευτικό δίκτυο Υπέρεια – Ορφανά Καρδίτσας (Κόστος κατασκευής με ΣΔΙΤ: 88.066.645€).

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

Διαβάστε ακόμη

Φράγμα Χαβρία: Ετοιμάζονται για προσφορές ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις, ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, INTRAKAT – SUEZ – ΕΥΑΘ

«Βγαίνουν στον αφρό» φράγματα και έργα ύδρευσης εκατοντάδων εκατ. ευρώ – Ο ρόλος του Ταμείου Ανάκαμψης

Τι αναμένεται το 2022 για μεγάλα έργα ύδρευσης, άρδευσης - Η «λίστα» με αντιπλημμυρικά, αποχετευτικά, λιμενικά projects

gazzetta
gazzetta reader insider insider