Στη διατήρηση και ενδυνάμωση της ηγετικής θέσης όλων των σημάτων στην Ελλάδα μέσω νέων προϊοντικών πρωτοβουλιών και καινοτομιών, τον εξορθολογισμό του λειτουργικού μοντέλου μέσα από στοχευμένες επενδύσεις, καθώς και στην περαιτέρω επέκταση της παρουσίας των σημάτων σε ευρύτερες γεωγραφικές ζώνες ενδιαφέροντος συνοψίζεται η αναπτυξιακή στρατηγική του ομίλου Goody’s για το 2022, κόντρα στις προκλήσεις της τρέχουσας αρνητικής συγκυρίας.
Διαρκής παραμένει η προσήλωση στην ποιότητα, την εξωστρέφεια, την ενδυνάμωση των καναλιών επικοινωνίας με τους πελάτες, αλλά και στη βελτιστοποίηση της παραγωγικής διαδικασίας, με στόχο την προσφορά προϊόντων και υπηρεσιών υψηλής προστιθέμενης αξίας στους καταναλωτές και σε ανταγωνιστικές τιμές.
Η συγχώνευση με στόχο τις συνέργειες
Ήταν το φθινόπωρο του 2021 όταν έγινε γνωστό ότι οι εταιρείες Goody’s, Everest, La Pasteria και Evercat - θυγατρικές της Vivartia - προχωρούν σε συγχώνευση, μέσω απορρόφησης των Everest, La Pasteria και Evercat από τη Goody’s, ώστε να δημιουργηθεί ένα ισχυρό σήμα, που λόγω μεγέθους, θα είναι σε θέση να εκμεταλλευτεί αποδοτικότερα και με μεγαλύτερη ευελιξία τυχόν επιχειρηματικές ευκαιρίες, καθώς και να πετύχει καλύτερους όρους συνεργασίας στον ευρύτερο χώρο των υπηρεσιών εστίασης.
Μετά τη συγχώνευση, η οποία έγινε για τυπικούς λόγους και με στόχο την αναδιάρθρωση της δομής του ομίλου, τα εμπορικά σήματα των θυγατρικών της Vivartia διατηρούνται ως έχουν, με τον βασικό μέτοχο, το αμερικανικό fund CVC Capital Partners, να προσβλέπει σε ακόμη μεγαλύτερες συνέργειες και να στοχεύει στη δημιουργία ενός ισχυρού leader στον κλάδο της εστίασης. Είναι γνωστό άλλωστε πως το CVC, που απέκτησε στις αρχές του 2021 το 92,8% της Vivartia, τάσσεται υπέρ της λογικής των ενοποιήσεων εταιρειών, όταν κρίνεται αναγκαίος και επωφελής ο μετασχηματισμός της δομής ενός σχήματος.
Επιταχύνεται ο ψηφιακός μετασχηματισμός των σημάτων
Όπως επισημαίνεται στις οικονομικές καταστάσεις του 2021, οι οποίες εγκρίθηκαν από το Διοικητικό Συμβούλιο της Goody’s στις 26 Ιουλίου, οι στρατηγικοί πυλώνες ανάπτυξης των σημάτων του ομίλου για το 2022 είναι η καινοτομία σε επίπεδο προϊόντων και υπηρεσιών, η ενίσχυση του brand equity των σημάτων του και οι πρωτοβουλίες για την κοινωνία και το περιβάλλον. Στον τομέα της ψηφιακής καινοτομίας, οι στρατηγικές προτεραιότητες και ενέργειες επικεντρώνονται γύρω από τη βελτίωση της omnichannel εμπειρίας των καταναλωτών, καθώς και την επιτάχυνση του ψηφιακού μετασχηματισμού των σημάτων. Το τελευταίο έτος έφερε άλλωστε, σύμφωνα με τη διοίκηση, τεράστιες αλλαγές στην καταναλωτική συμπεριφορά, με ολοένα και περισσότερους καταναλωτές να έχουν στραφεί κατά τη διάρκεια της κρίσης του κορονοϊού στην πραγματοποίηση online αγορών φαγητού και καφέ. Ως εκ τούτου, βασικός στόχος παραμένει η εφαρμογή πελατοκεντρικών πολιτικών και καινοτόμων τεχνολογιών παραγγελίας, όπως η πραγματοποίηση αγορών μέσα από digital kiosks εντός των καταστημάτων και η υπηρεσία online παραγγελίας για dine in. Σημαντικό πλεονέκτημα και για το επόμενο έτος, θα συνεχίσουν να αποτελούν τα προγράμματα loyalty, παρέχοντας τη δυνατότητα να συνδεθεί ο ψηφιακός με τον φυσικό κόσμο και ο όμιλος να βρίσκεται σε διαρκή διάλογο με τον καταναλωτή.
Το στρατηγικό πλάνο κόντρα στις προκλήσεις του πληθωρισμού και του πολέμου
Όπως τονίζεται, η διοίκηση παρακολουθεί και αξιολογεί συνεχώς τις νέες, πρωτόγνωρες και ευμετάβλητες συνθήκες αγοράς που διαμορφώνονται και παράλληλα λαμβάνει και εφαρμόζει μέτρα αντιμετώπισης των αυξημένων προκλήσεων και κινδύνων που έχουν παρουσιαστεί με στόχο την προστασία των εργαζομένων του ομίλου και των οικογενειών τους, των πελατών, των προμηθευτών και συνεργατών καθώς επίσης και τη διασφάλιση της απρόσκοπτης λειτουργίας των εταιρειών του ομίλου.
Η διατήρηση των πληθωριστικών πιέσεων που εμφανίστηκαν από το δεύτερο εξάμηνο του 2021 και οι περαιτέρω εντεινόμενες αυξητικές τάσεις που δημιουργήθηκαν λόγω της πολεμικής σύρραξης στην Ουκρανία δημιουργούν σημαντικές προκλήσεις για το σύνολο της παγκόσμιας οικονομίας. Ο κίνδυνος του κόστους αναφέρεται στις ανατιμητικές τάσεις που υφίστανται από το δεύτερο εξάμηνο του 2021, οι οποίες σε συνδυασμό με τις συνέπειες της πολεμικής σύρραξης της Ουκρανίας, θα αυξήσουν το βιομηχανικό κόστος και τα γενικά έξοδα κυρίως των εταιρειών του ομίλου. Στον τομέα των βασικών πρώτων υλών έχουν επικρατήσει έντονες ανατιμητικές τάσεις (κρέατα, σιτηρά, άλευρα, λιπαρά, κ.λπ.) καθώς και επιβολή πρόσθετων φόρων κατανάλωσης (καφές). Σε σημαντικό βαθμό, το αυξημένο κόστος που προκύπτει, έχει ενσωματωθεί στο πλάνο των παραγωγικών μονάδων του 2022, χωρίς να αποκλείεται μεγαλύτερη ανατιμητική τάση.
Οι νέοι τύποι εμπορικών σημάτων σε αυτοκινητοδρόμους και αεροδρόμια
Κατά τη διάρκεια του πρώτου τετράμηνου του 2021 συνέχισαν να είναι σε ισχύ τα περιοριστικά μέτρα για τον περιορισμό της εξάπλωσης της πανδημίας, τα οποία μεταξύ άλλων περιλάμβαναν το υποχρεωτικό κλείσιμο των καταστημάτων εστίασης και τον περιορισμό των μετακινήσεων των πολιτών, με αποτέλεσμα η δραστηριότητα του ομίλου να επηρεαστεί σημαντικά. Ωστόσο, με τη μερική άρση των περιορισμών από τις αρχές Μαΐου 2021 και τη σταδιακή κατάργησή τους με την πρόοδο του εμβολιαστικού προγράμματος, ο κύκλος εργασιών του ομίλου αυξήθηκε κατά 85,9% σε σχέση με το 2020. Παράλληλα, στο πλαίσιο του ανοίγματος του τουρισμού, ο όμιλος υλοποίησε ένα σημαντικό πρόγραμμα επενδύσεων, με τη δημιουργία νέων σημείων σε τρία ανακαινισμένα αεροδρόμια της Fraport, καθώς και στους δύο ανανεωμένους Σταθμούς Εξυπηρέτησης Αυτοκινητιστών (ΣΕΑ) της περιοχής του Σχηματαρίου. Εκτός από τα γνωστά σήματα του ομίλου, τοποθετήθηκαν επίσης αρκετά νέα concepts. Από προτάσεις mainstream καφέ και trendy snacking, μέχρι πολυτελή εστιατόρια και ατμοσφαιρικά μπαρ, τα concepts αυτά σχεδιάστηκαν από ειδικούς σύμφωνα με το προφίλ των επισκεπτών του κάθε χώρου, ενώ διαθέτουν μεγάλη ποικιλία και εύρος προϊοντικών κατηγοριών, ώστε να καλύπτουν όλες τις προτιμήσεις και όλες τις ώρες της ημέρας.
Πιο συγκεκριμένα, εντός του Ιουνίου ολοκληρώθηκε η κατασκευή των νέων σημείων στα αεροδρόμια Θεσσαλονίκης, Σαντορίνης και Μυκόνου. Στο νέο αεροδρόμιο Θεσσαλονίκης, ο όμιλος λειτουργεί συνολικά 5 διαφορετικά concepts. Εκτός από το γνωστό Flocafé Espresso Room, εισήγαγε το νέο Pasteria del Mondo, μια διαφορετική εκδοχή αυθεντικής ιταλικής κουζίνας, η οποία εκτός από τις κλασικές προτάσεις περιλαμβάνει ενδιαφέρουσες συνταγές με βάση το κρέας, καθώς και μια πλήρη λίστα κρασιών με ελληνικές και διεθνείς ετικέτες. Επιπλέον, στο νέο αεροδρόμιο «Μακεδονία» έφτασε το ιταλικό Bistro dei Cavalieri μετά από μια επιτυχημένη πορεία στα αεροδρόμια της Ρόδου και της Μυκόνου. Η γκάμα των σημείων συμπληρώνεται από το νέο concept Fabrica, το οποίο προσφέρει αγαπημένες bakery συνταγές. Στο αεροδρόμιο της Μυκόνου, ο όμιλος ξεκίνησε τη λειτουργία του νέου luxury resto-bar El Pelicano, με μια ευρεία γκάμα, από trendy snacks με τοπικά υλικά μέχρι ιδιαίτερες γεύσεις sushi, πρωτότυπα cocktails, καθώς και μια αξιόλογη λίστα ελληνικών κρασιών. Το concept είναι πλήρως εναρμονισμένο με το ιδιαίτερο σχεδιαστικό ύφος του εξωτερικού χώρου του αεροδρομίου, το οποίο θυμίζει περιστερώνα. Τέλος, στο αεροδρόμιο της Σαντορίνης παρουσιάζονται δύο νέα concepts: το μοντέρνο resto-bar Bonheur και το ατμοσφαιρικό και πολυτελές cocktail restaurant Caldera, το οποίο μας μεταφέρει τη μαγική αίσθηση του ηφαιστείου.
Σημαντική είναι η αναβάθμιση και των δύο Σταθμών Εξυπηρέτησης Αυτοκινητιστών της Νέας Οδού στην περιοχή του Σχηματαρίου, οι οποίοι προχώρησαν σε ριζική ανακαίνιση. Στο ρεύμα προς Λαμία, ο σταθμός φιλοξενεί ένα πλήρως ανακαινισμένο everest, το concept ελληνικής κουζίνας Herbs & Olives και το ιταλικό concept snacking & καφέ Forno Luca, το οποίο ο όμιλος έχει ήδη τοποθετήσει σε κάποια αεροδρόμια με μεγάλη επιτυχία. Στο ρεύμα προς Αθήνα, ο σταθμός φιλοξενεί ένα εντελώς καινούριο Goody’s Burger House και τη νέα πρόταση του ομίλου στην κατηγορία boulangerie, το Grain de Blé.
Περισσότερα από 600 προϊόντα εισήχθησαν το 2021
Κατά τη διάρκεια του 2021 ο όμιλος εισήγαγε περισσότερα από 600 προϊόντα, τα οποία ανέπτυξε για το σύνολο των σημάτων του. Για την υποστήριξη των νέων concepts αναπτύχθηκαν νέες προϊοντικές κατηγορίες, όπως για παράδειγμα η κατηγορία sushi και διάφορες κατηγορίες χειροποίητων προϊόντων, που παράγονται εντός των καταστημάτων με βάση ένα ειδικό ζυμάρι. Παράλληλα, δημιουργήθηκαν διάφορα προϊόντα με στόχο την περαιτέρω αναβάθμιση και εξέλιξη των μενού των υφιστάμενων σημάτων του Κλάδου.
Το «λουκέτο» στην Αρμενία και η περαιτέρω ανάπτυξη στο εξωτερικό
Τόσο η παγκόσμια κρίση του κλάδου της εστίασης λόγω της πανδημίας, όσο και η πολεμική σύρραξη μεταξύ Αρμενίας και Αζερμπαϊτζάν, οδήγησαν στην αναστολή λειτουργίας των τριών καταστημάτων Goody’s Burger House στην Αρμενία στο τέλος του έτους. Παράλληλα, το άνοιγμα του δεύτερου καταστήματος Flocafe Espresso Room σε εμπορικό κέντρο της πόλης του Κουβέιτ διαμόρφωσε την παρουσία του ομίλου με 12 καταστήματα σε οκτώ χώρες εκτός Ελλάδας.
Η ανάπτυξη εκτός Ελλάδας συνεχίζεται και το 2022, με ανάπτυξη καταστημάτων Goody’s Burger House σε Κύπρο και Σαουδική Αραβία, του σήματος Flocafe Espresso Room στο αεροδρόμιο της Ντόχα στο Κατάρ και ενός σημείου everest σε εμπορικό κέντρο των Σκοπίων στη Βόρεια Μακεδονία.
Τα οικονομικά μεγέθη του ομίλου και οι πωλήσεις ανά εμπορικό σήμα
Το 2021 οι πωλήσεις του ομίλου παρουσίασαν αύξηση κατά 59,2 εκατ. ευρώ, ανερχόμενες σε 128,1 εκατ. ευρώ, έναντι 68,9 εκατ. ευρώ το 2020, καταγράφοντας αύξηση κατά 85,9%. Τα μικτά κέρδη παρουσίασαν αύξηση κατά 26,4 εκατ. ευρώ και ανήλθαν σε 47,5 εκατ. ευρώ έναντι 21,1 εκατ. ευρώ τη χρήση 2020, παρουσιάζοντας αύξηση της τάξης του 124,9% και διαμορφώνοντας το μικτό περιθώριο κέρδους στο 37,0% έναντι 30,6% το 2020. Τα δημοσιευμένα κέρδη προ φόρων, χρηματοοικονομικών αποτελεσμάτων και αποσβέσεων του ανήλθαν σε 14,2 εκατ. ευρώ, έναντι 3,1 εκατ. ευρώ κατά την προηγούμενη χρήση, ενώ τα καθαρά χρηματοοικονομικά έξοδα ανήλθαν σε 5,3 εκατ. ευρώ έναντι 4,8 εκατ. ευρώ για τη χρήση 2020. Σημειώνεται ότι η χρήση 2021 επιβαρύνθηκε με απομειώσεις στοιχείων ενεργητικού (εμπορικά σήματα) συνολικού ύψους 6,0 εκατ. ευρώ με αποτέλεσμα το συνολικό ύψος των καθαρών χρηματοοικονομικών εξόδων να ανέρχεται σε 11,3 εκατ. ευρώ. Ως αποτέλεσμα των ανωτέρω παραγόντων, οι ζημιές προ φόρων του ομίλου ανήλθαν για τη χρήση 2020 σε 6,1 εκατ. ευρώ έναντι 6,8 εκατ. ευρώ το 2020.
Ειδικότερα, οι συνολικές καθαρές πωλήσεις των Goody's σημείωσαν αύξηση κατά 21,2% έναντι του 2020, ενώ συνεχίστηκε η ανάπτυξη του Goody’s Burger House. Συγκεκριμένα, ξεκίνησαν τη λειτουργία τους 3 νέα/ανακαινισμένα franchise σημεία σε Αττική και υπόλοιπη Ελλάδα, καθώς και ένα νέο εταιρικό κατάστημα εντός του Σταθμού Εξυπηρέτησης Αυτοκινητιστών (ΣΕΑ) Σχηματαρίου. Οι κύριες στρατηγικές προτεραιότητες για τα Goody’s Burger House ήταν, μεταξύ άλλων, η προϊοντική καινοτομία και ενδυνάμωση της εξειδίκευσης στην κατηγορία των burgers, η σύνδεση της μάρκας με το νεανικό κοινό, καθώς και η ανάπτυξη του καναλιού Goody’s Delivery και ενίσχυση του προγράμματος πιστότητας All Star Club. Σε μια εποχή που οι καταναλωτές είναι όλο και πιο εξοικειωμένοι με τη χρήση της τεχνολογίας σε πολλούς τομείς της καθημερινότητάς τους και που εν μέσω πανδημίας αναπτύχθηκε το e-commerce με εντυπωσιακό ρυθμό, είναι σημαντικό μια μάρκα να διαθέτει ένα καινοτόμο και πελατοκεντρικό e-shop που ενισχύει την εμπειρία, διευκολύνει τη διαδικασία παραγγελιοληψίας και μεγιστοποιεί την αξία των πελατών. Έτσι, τον Φεβρουάριο του 2021, έγινε το λανσάρισμα του νέου site και app του Goody’s Burger House, ένα μοναδικό ψηφιακό σημείο επαφής με τους καταναλωτές, με πρωταρχικό στόχο να καταστούν ευκολότερες οι παραγγελίες των πελατών.
Τη χρονιά που μας πέρασε, οι συνολικές καθαρές πωλήσεις των Flocafé σημείωσαν αύξηση κατά 32,3% έναντι του 2020. Το 2021 συνεχίστηκε η διεθνοποίηση του σήματος με το άνοιγμα του δεύτερου καταστήματος Flocafe Espresso Room στην Πόλη του Κουβέιτ, εντός του The Avenues Mall, ενώ ξεκίνησε τη λειτουργία του ένα νέο εταιρικό κατάστημα Flocafe Espresso Room στο αεροδρόμιο «Μακεδονία». Οι συνθήκες λειτουργίας της εστίασης που ακολούθησαν μετά τα κύματα έξαρσης της πανδημίας κατά τη διάρκεια της προηγούμενης χρονιάς, όρισαν νέες στρατηγικές προτεραιότητες για τα Flocafe Espresso Room, όπως η ενίσχυση της ταυτότητας του σήματος ως ‘ultimate coffee experts’, η προϊοντική ανανέωση / καινοτομία και οι συνέργειες με τους προμηθευτές.
Το 2021 οι συνολικές καθαρές πωλήσεις των Everest σημείωσαν αύξηση κατά 8,5% έναντι του 2020, ενώ ξεκίνησε τη λειτουργία του ένα νέο εταιρικό κατάστημα εντός του εμπορικού κέντρου Golden Hall με το νέο concept “everest exclusive”. Οι κύριες στρατηγικές προτεραιότητες των Everest για το 2021 εστίασαν στην ενδυνάμωση του positioning της μάρκας,την καινοτομία σε υπηρεσίες και προϊόντα, καθώς και την ανάπτυξη συνεργασιών με στρατηγικούς συνεργάτες.
Τη χρονιά που πέρασε, οι συνολικές καθαρές πωλήσεις της La Pasteria σημείωσαν αύξηση κατά 45,4% έναντι του 2020. Η La Pasteria δραστηριοποιείται στην ελληνική αγορά της εστίασης και συγκεκριμένα του casual dining με 15 καταστήματα εντός Αττικής και ένα κατάστημα στη Θεσσαλονίκη, εκ των οποίων τα έξι καταστήματα λειτουργούν εντός malls και εμπορικών κέντρων. Το 2021 λαμβάνοντας υπόψη τα συνεχόμενα lockdowns και τους περιορισμούς στη λειτουργία των καταστημάτων, οι στρατηγικές προτεραιότητες επικεντρώθηκαν στην περαιτέρω ενδυνάμωση της κατηγορίας Pasta,την προϊοντική καινοτομία, καθώς και στην ενίσχυση υπηρεσίας delivery μέσω των food aggregators. Μετά την εισαγωγή των καταστημάτων La Pasteria στις πλατφόρμες Wolt και e-food το 2020, το 2021 υλοποιήθηκε μια σειρά ενεργειών που ως στόχο είχαν την προσέλκυση νέων πελατών και την αύξηση των παραγγελιών. Μέσα από ειδικά σχεδιασμένες προωθητικές ενέργειες, οι οποίες βασίζονταν στην εποχικότητα, αξιοποιήθηκαν όλα τα διαθέσιμα μέσα που προσφέρει η εκάστοτε πλατφόρμα, εξασφαλίζοντας τη μέγιστη προβολή στους χρήστες.