Στα ιστορικά υψηλά επίπεδα διύλισης και τις ενισχυμένες πωλήσεις, απέδωσε ο Αναπληρωτής Διευθύνων Σύμβουλος της Motor Oil, Πέτρος Τζαννετάκης, το ρεκόρ κερδοφορίας του Ομίλου κατά το 1ο εξάμηνο, στην τοποθέτησή του στο χθεσινό conference call με αναλυτές.
Κάνοντας έναν απολογισμό του πρώτου μισού του έτους, επισήμανε ότι η εγχώρια αγορά καυσίμων εξακολουθεί να καταγράφει ισχυρή μεγέθυνση, λόγω της συνεχιζόμενης ανάκαμψης από την πανδημία. Μάλιστα, πρόβλεψε ότι βρίσκεται σε τροχιά ώστε να επανέλθει στο τέλος του 2022 κοντά στα προ πανδημίας επίπεδα, με κύρια ώθηση από τον τουρισμό.
Η τροχιά αυτή επιβεβαιώνεται και από τα δεδομένα του 3ου τριμήνου, καθώς όπως σημείωσε οι πωλήσεις του διυλιστηρίου παραμένουν σε υψηλά επίπεδα, με τη συμβολή της τουριστικής κίνησης. Ωστόσο, όπως έσπευσε να συμπληρώσει, οι πληθωριστικές πιέσεις απειλούν να πλήξουν τη ζήτηση τους επόμενους μήνες.
Την ίδια στιγμή, σε ιστορικά υψηλά παραμένουν τα περιθώρια διύλισης το 3ο τρίμηνο. Ωστόσο, διαμορφώνονται χαμηλότερα από το τρίμηνο που προηγήθηκε.
Η μερισματική πολιτική για το 2022
Απαντώντας σε ερώτηση αναλυτή για το φετινό μέρισμα της Motor Oil, δεδομένων των εξαιρετικών οικονομικών αποτελεσμάτων, ο κ. Τζαννετάκης τόνισε πως ο Όμιλος θα παραμείνει συνεπής στην πολιτική που έχει ακολουθήσει τα προηγούμενα χρόνια, συνδυάζοντας τις ισχυρές οικονομικές αποδόσεις με υψηλά μερίσματα. Ωστόσο, αν και με αυτό τον τρόπο «φωτογράφισε» ένα ενισχυμένο μέρισμα για το 2022, δεν θέλησε να δώσει πιο συγκεκριμένες λεπτομέρειες στην παρούσα συγκυρία.
Απέκλεισε τη διανομή έκτακτου μερίσματος. Σημείωσε πάντως ότι γνώμονας του Ομίλου είναι η ισορροπία της κεφαλαιακής του δομής, καθώς βρίσκεται σε φάση μετασχηματισμού. Σε αυτό το πλαίσιο, στόχος είναι να «περάσει» η Motor Oil στην επόμενη ημέρα με υγιή και βιώσιμο τρόπο. Παράλληλα, όπως συμπλήρωσε, έχει ήδη ξεκινήσει η επαναγορά ίδιων μετοχών, σε μεγαλύτερη έκταση από ό,τι στο παρελθόν, χωρίς ωστόσο να έχει επιθετικό χαρακτήρα.
Εξέλιξη της Motor Oil σε ολοκληρωμένο ενεργειακό Όμιλο
Όσον αφορά το deal με την ΕΛΛΑΚΤΩΡ, σημείωσε πως στόχος είναι να έχει πάρει «σάρκα και οστά» μέχρι το τέλος του έτους. Έτσι, την επόμενη εβδομάδα θα πραγματοποιηθεί η έκτακτη Γενική Συνέλευση για την έγκριση της συναλλαγής για την απόκτηση του 75% του κλάδου ΑΠΕ της Ελλάκτωρ, κάτι που έχουν ήδη κάνει οι μέτοχοι του κατασκευαστικού Ομίλου. Σε εξέλιξη βρίσκεται παράλληλα η απόσχιση του κλάδου ΑΠΕ και η σύσταση νέας εταιρείας.
Ο κ. Τζαννετάκης σημείωσε πως είναι διασφαλισμένα τα ποσά που θα καταβάλει ο Όμιλος, ξεκινώντας από τα κεφάλαια που θα προέλθουν από τη Motor Oil αλλά και τη MORE, τη στιγμή που έχει ήδη δρομολογηθεί και το δάνειο για τη χρηματοδότηση της νέας εταιρείας. Σημείωσε ότι η απόκτηση του 75% του χαρτοφυλακίου ΑΠΕ της ΕΛΛΑΚΤΩΡ ταιριάζει ξεκάθαρα με τον μετασχηματισμό της Motor Oil σε έναν ολοκληρωμένο ενεργειακό Όμιλο.
Όσον αφορά τα έργα ΑΠΕ της ΕΛΛΑΚΤΩΡ που βρίσκονται στο pipeline, σημείωσε ότι αυτή την περίοδο εξετάζονται από το επιτελείο της Motor Oil, ώστε να εξακριβωθεί ποια μπορούν να προτεραιοποιηθούν. Παράλληλα, η εταιρεία συνεχίζει την ανάπτυξη του δικού της χαρτοφυλακίου, με την ολοκλήρωση μέσα στο 2023 των μονάδων 84 MW που βρίσκονται υπό κατασκευή, ενώ εξετάζει τις επόμενες επενδύσεις της, μέσω είτε των σταθμών που έχει αδειοδοτήσει είτε άλλων πρότζεκτ.
Απαντώντας σε ερώτηση αναλυτή, παραδέχθηκε ότι με την εξαγορά του 29,87% της ΕΛΛΑΚΤΩΡ, η Motor Oil εισέρχεται σε κλάδους (όπως οι υποδομές) που βρίσκονται «εκτός της σφαίρας» των έως τώρα δραστηριοτήτων της. Ωστόσο, τόνισε πως για αυτό τον λόγο συμπεριλήφθηκε στη συμφωνία η option που δίνει τη δυνατότητα πώλησης του μισού μεριδίου στη Reggeborgh, στην τιμή με την οποία έγινε η εξαγορά. Αυτή η option μειώνει το ρίσκο, ενώ στην περίπτωση που ενεργοποιηθεί έπειτα από τη διετία, η Motor Oil θα εξετάσει τι θα κάνει με το υπόλοιπο 50% της συμμετοχής στον κατασκευαστικό Όμιλο.
Σε λειτουργία τέλος Οκτωβρίου η μονάδα νάφθας
Ο κ. Τζαννετάκης σημείωσε επίσης ότι προς το τέλος Οκτωβρίου αναμένεται να τεθεί σε λειτουργία το νέο συγκρότημα κατεργασίας νάφθας (Naphtha reformer), ξεκινώντας έτσι να εισφέρει στα έσοδα του διυλιστηρίου. Υπενθυμίζεται ότι πρόκειται για μία επένδυση συνολικού ύψους 310 εκατ. ευρώ, με στόχο να «μετατοπισθεί» μέρος της παραγωγής των διυλιστηρίων από προϊόντα με μικρότερο περιθώριο (κατά κύριο λόγο νάφθα) σε βενζίνη υψηλότερης προστιθέμενης αξίας, καθώς και κηροζίνης και υδρογόνου.
Μάλιστα, όπως σημείωσε το στέλεχος της Motor Oil στο χθεσινό conference call, χάρις στο καινούριο συγκρότημα το διυλιστήριο θα έχει πλεόνασμα σε υδρογόνο, γεγονός που θα βοηθήσει στη συγκράτηση του ενεργειακού του κόστους. Όπως είχε αναφέρει και σε προηγούμενα confrerence call, από τον Οκτώβριο του 2021 έχει διακοπεί η κατανάλωση φυσικού αερίου στο διυλιστήριο, λόγω υψηλού κόστους, με το καύσιμο να έχει αντικατασταθεί από LPG, ντίζελ και νάφθα.
Όπως πρόσθεσε, ο Όμιλος συνεχίζει να εξετάσει την προοπτική αξιοποίησης νέων επιχειρηματικών ευκαιριών στον κλάδο της διύλισης, ο οποίος θα συνεχίσει να είναι προσοδοφόρος και τις επόμενες 10ετίες. Σε αυτό το πλαίσιο, διερευνώνται καινούριες επενδύσεις ή αναβαθμίσεις που θα έχουν μικρή περίοδο απόσβεσης.