Όμιλος Σαράντη: Το «αντίο» στη ρωσική αγορά και η επόμενη μέρα

Μαρίνα Φούντα
Viber Whatsapp
Μοιράσου το
Όμιλος Σαράντη: Το «αντίο» στη ρωσική αγορά και η επόμενη μέρα
Τι σημαίνει για τον όμιλο Σαράντη η αποχώρησή του από τη ρωσική αγορά έξι μήνες μετά την έναρξη του πολέμου στην Ουκρανία. Τι γίνεται με τη θυγατρική του στην Ουκρανία. Τι αναμένεται να γνωστοποιηθεί στα αποτελέσματα α’ εξαμήνου 2022 την ερχόμενη Πέμπτη.

Την πόρτα στη ρωσική αγορά αποφάσισε να κλείσει οριστικά ο όμιλος Σαράντη, ακολουθώντας τα βήματα μεγάλων πολυεθνικών ομίλων που οδηγήθηκαν σε επανασχεδιασμό των δραστηριοτήτων τους μετά τη ρωσική εισβολή στην Ουκρανία στις 24 Φεβρουαρίου.

Κι ενώ ο πόλεμος στα ουκρανικά εδάφη συνεχίζεται για περισσότερους από έξι μήνες, ο όμιλος Σαράντη ανακοίνωσε χθες ότι αποσύρεται μόνιμα από την αγορά της Ρωσίας.

Τι σημαίνει η αποχώρηση από τη ρωσική αγορά

Η εταιρεία δραστηριοποιούνταν στη ρωσική αγορά μέσω της 100% θυγατρικής της Hoztorg LLC, οι πωλήσεις της οποίας ανήλθαν στο πρώτο εξάμηνο του 2022 σε 0,75 εκατ. ευρώ, αντιπροσωπεύοντας το 0,4% στο σύνολο των πωλήσεων του ομίλου, ενώ τα περιουσιακά της στοιχεία αποτελούσαν το 0,26% του συνόλου του ενεργητικού του ομίλου.

Η Σαράντης εκτιμά ότι η αρνητική επίπτωση από τη διακοπή της δραστηριότητας στη Ρωσία αναμένεται να ανέλθει περίπου σε 1,2 εκατ. ευρώ, ποσό που απεικονίζει την καθαρή θέση της ρωσικής εταιρείας.

Το προσωρινό «λουκέτο» στο εργοστάσιο στην Ουκρανία

Οι κίνδυνοι για τις δραστηριότητες του ομίλου από τη ρωσική εισβολή στην Ουκρανία ήταν άμεσοι. Λίγες μόλις ώρες μετά την εισβολή – κι ενώ ακόμη η υφήλιος προσπαθούσε να ξεπεράσει το σοκ του πολέμου επί ευρωπαϊκού εδάφους – η Σαράντης ανακοίνωσε ότι κλείνει προσωρινά το εργοστάσιο της 100% θυγατρικής της Ergopack που βρίσκεται στο Kaniv της Ουκρανίας.

Το εργοστάσιο ξεκίνησε εκ νέου τη λειτουργία του ένα μήνα μετά, κοντά στα τέλη Μαρτίου κι ενώ η διοίκηση του ομίλου είχε μελετήσει και καταρτίσει διάφορα ειδικά πλάνα χειρισμού ανάλογα με την εξέλιξη της κατάστασης προκειμένου να διασφαλιστεί η μελλοντική απρόσκοπτη λειτουργία των θυγατρικών, τόσο σε επίπεδο εφοδιαστικής αλυσίδας, όσο και σε επίπεδο παραγωγής, καθώς και να εξασφαλιστεί η ασφάλεια των εργαζομένων.

«Στα τέλη Μαρτίου – ένα μήνα μετά την προσωρινή τους αναστολή – αποφασίσαμε την επανεκκίνηση των δραστηριοτήτων μας στην Ουκρανία, επαναλειτουργώντας το εργοστάσιο της θυγατρικής μας», επιβεβαίωνε τον περασμένο Μάιο ο CFO & Deputy CEO του ομίλου, Κωνσταντίνος Ροζακέας, κατά την τηλεδιάσκεψη με τους αναλυτές για τα οικονομικά αποτελέσματα του 2021. Σύμφωνα με τον ίδιο, η επανέναρξη του εργοστασίου συνοδευόταν και από την επανεκκίνηση των πωλήσεων στην Ουκρανία και κυρίως στο δυτικό μέρος αυτής, όπου οι πληθυσμοί έχουν αυξηθεί λόγω του κύματος εσωτερικής μετανάστευσης. Μάλιστα, όπως αποκάλυπτε τότε ο κ. Ροζακέας, για τον μήνα Απρίλιο είχε καταγραφεί αύξηση 25% των πωλήσεων σε μηνιαία βάση.

Οι πωλήσεις της Ergopack το 2021 αντιπροσώπευαν το 6,7% επί των συνολικών πωλήσεων του ομίλου, ενώ με βάση το 2020 το ΕΒΙΤ της Ergopack αντιπροσωπεύει το 2,96% επί του συνολικού ΕΒΙΤ του ομίλου. Σημειώνεται επίσης ότι σχεδόν το 50% των πωλήσεων της Ergopack προέρχεται από εξαγωγές προς γειτονικές χώρες και οι οποίες βασίζονται στο δολάριο, ενώ οι αγορές από την Ουκρανία αφορούν στις δραστηριότητες σε αυτή τη χώρα και αποτελούν ποσοστό μικρότερο του 5% των ενοποιημένων αγορών.

Περισσότερες λεπτομέρειες για τις δραστηριότητες της Σαράντης στην ουκρανική αγορά, αλλά και για την απόφαση να αποσυρθεί από τη Ρωσία αναμένεται να δοθούν την ερχόμενη Πέμπτη (8 Σεπτεμβρίου), κατά τη δημοσιοποίηση των οικονομικών μεγεθών για το πρώτο εξάμηνο του 2022. Θα ακολουθήσει μια ημέρα αργότερα η τηλεδιάσκεψη της διοίκησης με επενδυτές και αναλυτές για την εξειδίκευση των οικονομικών καταστάσεων του ομίλου.

Το στρατηγικό πλάνο εξαγορών και η πολωνική Stella Pack

Και μπορεί ο όμιλος Σαράντη να αποφάσισε να αποσυρθεί οριστικά από τη ρωσική αγορά, παραμένει ωστόσο πάντοτε πιστός σε ένα στρατηγικό πλάνο εξαγορών στους τομείς που δραστηριοποιείται. Όπως έχει πολλές φορές επισημάνει η διοίκηση, οι εξαγορές «έχουν συγκεκριμένα κριτήρια προκειμένου να προσδίδουν συνέργειες, να συνεισφέρουν στην κερδοφορία και να προσφέρουν προστιθέμενη αξία. Επικεντρώνονται στις στρατηγικές κατηγορίες του ομίλου, δηλαδή σε προϊόντα προσωπικής φροντίδας και περιποίησης και σε προϊόντα οικιακής φροντίδας στις χώρες δραστηριοποίησης και στο δίκτυο το οποίο καλύπτει ο όμιλος».

Ήταν στις αρχές του περασμένου Μαρτίου όταν ο όμιλος ανακοίνωσε ότι προχώρησε στη σύναψη συμφωνίας για την εξαγορά του 100% του μετοχικού κεφαλαίου της πολωνικής εταιρείας καταναλωτικών προϊόντων οικιακής χρήσης Stella Pack SA. Η Stella Pack κατέχει ηγετική θέση στην παραγωγή και διανομή ειδών οικιακής χρήσης, με 25 χρόνια παρουσίας στις κατηγορίες συσκευασιών τροφίμων, σακουλών απορριμμάτων και εργαλείων καθαρισμού, καταγράφοντας ετήσιες πωλήσεις που ανέρχονται σε περίπου 65 εκατ. ευρώ και EBITDA ύψους 8,5 εκατ. ευρώ. Όπως είχε αποκαλύψει τον περασμένο Μάιο ο κ. Ροζακέας, ο όμιλος έχει καταθέσει το σύνολο των φακέλων στις αρχές ανταγωνισμού των χωρών δραστηριότητας της Stella Pack, με τις σχετικές εγκρίσεις να αναμένονται ως το τέλος του 2022.

Σύμφωνα με τον όμιλο, η εν λόγω εξαγορά ταιριάζει απόλυτα με το προϊοντικό χαρτοφυλάκιό του, ενώ αναμένεται να ενισχύσει την ηγετική του θέση στον κλάδο των καταναλωτικών προϊόντων, ενδυναμώνοντας το γεωγραφικό αποτύπωμά του στην περιοχή όπου δραστηριοποιείται. Μάλιστα, λόγω της ομοιογένειας του ομίλου με την εξαγορασθείσα εταιρεία, θα αξιοποιηθούν συνέργειες σε όλα τα επίπεδα της επιχείρησης, από τις πωλήσεις, τις διοικητικές υπηρεσίες, τις αποθήκες και τα εργοστάσια. Ως εκ τούτου, η εν λόγω εξαγορά αναμένεται να προσδώσει σημαντική προστιθέμενη αξία στον όμιλο και εκτιμάται ότι το 2023 το συνολικό EBITDA, συμπεριλαμβανομένων των συνεργειών, θα ανέλθει σε τουλάχιστον 12 εκ. ευρώ κατ’ έτος.

Η ακτινογραφία των μεγεθών του 2021

Το 2021 οι ενοποιημένες πωλήσεις του ομίλου Σαράντη ανήλθαν σε 408,20 εκατ. ευρώ από 393,38 εκατ. ευρώ το 2020, παρουσιάζοντας αύξηση κατά 3,77%. Η ανάπτυξη της εισηγμένης τροφοδοτήθηκε από τις στρατηγικές προϊοντικές κατηγορίες της, ιδιαιτέρως όσες σχετίζονται με την περιποίηση δέρματος, τον καθαρισμό σώματος, τα αποσμητικά, τα αντιηλιακά, την οικιακή φροντίδα και τα συμπληρώματα διατροφής, καθώς επίσης και τα καλλυντικά επιλεκτικής διανομής.

Οι πωλήσεις στην Ελλάδα διαμορφώθηκαν σε 142,78 εκατ. ευρώ, από 136,05 εκατ. ευρώ το περυσινό έτος, παρουσιάζοντας αύξηση κατά 4,95%, με την αγορά της ευρείας διανομής να οδηγεί την αύξηση, ενώ οι χώρες του εξωτερικού που αντιπροσωπεύουν 65,02% του συνόλου των πωλήσεων του ομίλου, σημείωσαν άνοδο κατά 3,14% στα 265,42 εκατ. ευρώ το 2021, έναντι 257,33 εκατ. ευρώ το 2020. Εξαιρώντας την νομισματική επίδραση, σε ουδέτερη νομισματική βάση, οι πωλήσεις των ξένων χωρών παρουσίασαν αύξηση πωλήσεων κατά 4,9%.

Η κερδοφορία του ομίλου το 2021 επηρεάστηκε σε μεγάλο βαθμό από τις αυξανόμενες πληθωριστικές πιέσεις, κυρίως λόγω των υψηλότερων τιμών των εμπορευμάτων και του μεταφορικού κόστους. Οι ισορροπημένες λειτουργικές δαπάνες και τα ελεγχόμενα έξοδα διαφήμισης και προώθησης που επικεντρώθηκαν σε συγκεκριμένες στρατηγικές κατηγορίες και πρωτοβουλίες, συνέβαλαν εν μέρει στην αντιστάθμιση των επιπτώσεων των πληθωριστικών πιέσεων.

Τα κέρδη προ φόρων, τόκων και αποσβέσεων (EBITDA) μειώθηκαν κατά 4,71% στα 59,69 εκατ. ευρώ, από 62,64 εκατ. ευρώ το 2020, ενώ το περιθώριο EBIΤDA διαμορφώθηκε στο 14,62% από 15,92% το περυσινό έτος. Τα κέρδη προ φόρων και τόκων (ΕΒΙΤ) ανήλθαν σε 46,82 εκατ. ευρώ, από 50,00 εκατ. ευρώ το 2020, μειωμένα κατά 6,36%, ενώ το περιθώριο ΕΒΙΤ διαμορφώθηκε σε 11,47% από 12,71% το περυσινό έτος. Τα κέρδη προ φόρων (ΕΒΤ) έφτασαν τα 49,57 εκατ. ευρώ, έναντι 47,43 εκατ. ευρώ το περυσινό έτος, αυξημένα κατά 4,59%, ενώ το περιθώριο EBT ανήλθε σε 12,14% από 12,05% το περυσινό έτος. Τα καθαρά κέρδη διαμορφώθηκαν σε 40,29 εκατ. ευρώ, έναντι 38,70 εκατ. ευρώ το περυσινό έτος, αυξημένα κατά 4,12%, ενώ το περιθώριο καθαρού κέρδους ανήλθε σε 9,87% από 9,84% πέρυσι.

Τη χρονιά που μας πέρασε και με στόχο την περαιτέρω αναβάθμιση της γραμμής παραγωγής και την αύξηση της αποδοτικότητας, ο όμιλος ολοκλήρωσε τις επενδύσεις που αφορούν στην επέκταση της παραγωγικής του δυναμικότητας και την αγορά αυτοματοποιημένου μηχανολογικού εξοπλισμού στην παραγωγική του μονάδα στα Οινόφυτα.

Με ιστορία που ξεπερνά τον μισό αιώνα

Με έδρα την Αθήνα και έχοντας διαγράψει μια ιστορία άνω των 50 χρόνων στο χώρο, ο όμιλος Σαράντη αποτελεί μια πολυεθνική εταιρεία καταναλωτικών προϊόντων με διαρκώς επεκτεινόμενο γεωγραφικό αποτύπωμα και κορυφαία brands. Η δραστηριότητά της επικεντρώνεται στους κλάδους των καλλυντικών και αρωμάτων, προϊόντων προσωπικής φροντίδας και περιποίησης, προϊόντων οικιακής φροντίδας καθώς και προϊόντων υγείας και φροντίδας.

Με έντονη δραστηριότητα σε 13 χώρες – Ελλάδα, Πολωνία, Ρουμανία, Βουλγαρία, Σερβία, Τσεχία, Σλοβακία, Ουγγαρία, Βόρεια Μακεδονία, Βοσνία, Πορτογαλία, Σλοβενία και Ουκρανία – ο όμιλος διατηρεί τη δυναμική διεθνή του παρουσία και το αξιοσημείωτο δίκτυο διανομής του σε περισσότερες από 50 χώρες σε όλο τον κόσμο.

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

Διαβάστε ακόμη

Ο Όμιλος Σαράντη αποσύρεται μόνιμα από την αγορά της Ρωσίας

Gazprom: Η επαναλειτουργία του Nord Stream εξαρτάται από τη Siemens Energy

Σύστημα «ποινών» σε δημόσιους φορείς που σπαταλούν ενέργεια, καμπάνια για τους ιδιώτες – Το σχέδιο για εξοικονόμηση

BEST OF LIQUID MEDIA

gazzetta
gazzetta reader insider insider