Με τη συνδρομή τεχνικού συμβούλου, ανάμεσα στους φορείς BestPlan, MOBICS A.E. και Invison Συμβουλευτική Α.Ε. που θεωρούνται από τους αρμόδιους ότι διαθέτουν την γνώση, ικανότητα και εμπειρία για την υλοποίηση του αντικειμένου, το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών θα διαχειριστεί θέματα που αφορούν στην λειτουργία Ηλεκτρονικών Διοδίων στο έργο «Βόρειος Οδικός Άξονας Κρήτης», δηλαδή στον ΒΟΑΚ.
Όπου ως γνωστόν, στο μεγάλο τμήμα του, στα 157 χλμ. από τα Χανιά έως το Ηράκλειο (σύμβασης εκτιμώμενη αξίας 1,5 δισ. ευρώ), που θα δημοπρατηθεί σε σύντομο χρονικό διάστημα μέσω σύμβασης παραχώρησης, θα υπάρχει χρέωση για τους χρήστες μέσω καταβολής αντιτίμου διοδίων. Υπενθυμίζεται ότι τα άλλα δύο μεγάλα «κομμάτια» του ΒΟΑΚ βγήκαν σε δημοπράτηση είτε ως ΣΔΙΤ το τμήμα «Χερσόνησος – Νεάπολη», (με πληρωμές διαθεσιμότητας προφανώς για 30 έτη, υπάρχει ανάδοχος η κοινοπραξία ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ - ΑΚΤΩΡ ΠΑΡΑΧΩΡΗΣΕΙΣ - ΙΝΤΡΑΚΑΤ) είτε με δημόσιο μοντέλο (το τμήμα «Νεάπολη- Άγιος Νικόλαος», υπεγράφη με ΑΚΤΩΡ, σύμβαση 169 εκατ. ευρώ).
Τι θα κάνει ο σύμβουλος
Σύμφωνα με το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, απαιτείται η υποβοήθηση της Δ/νσης Συγκοινωνιακών Υποδομών με Σύμβαση Παραχώρησης με την ανάθεση υπηρεσιών Τεχνικού Συμβούλου σε θέματα που αφορούν στην λειτουργία Ηλεκτρονικών Διοδίων στο έργο: «Βόρειος Οδικός Άξονας Κρήτης». Συγκεκριμένα τα αντικείμενο της Παροχής Υπηρεσιών περιλαμβάνει:
ΣΤΑΔΙΟ Α΄: Καθορισμός Λειτουργικών Προδιαγραφών
· Καταγραφή των χαρακτηριστικών του έργου βάσει της προβλεπόμενης χάραξης και τους σταθμούς διοδίων του κάθε τμήματος, λαμβάνοντας υπόψη τις ιδιαιτερότητες της κάθε περιοχής σε σχέση με τη λειτουργία των ηλεκτρονικών διοδίων.
· Καθορισμός των ομάδων χρηστών που θα εξυπηρετήσει ο αυτοκινητόδρομος και των ιδιαιτεροτήτων που αυτοί έχουν σε σχέση με τη λειτουργία και χρήση του αυτοκινητόδρομου, τις ανάγκες των οποίων θα κληθεί να εξυπηρετήσει το σύστημα (επισκέπτες, κάτοικοι, επαγγελματίες, ενοικιαζόμενα οχήματα, κ.α.).
· Διενέργεια διερευνητικής τηλεφωνικής έρευνας καταγραφής γνώμης κοινού και βασικών χαρακτηριστικών των επωφελούμενων από την κατασκευή και λειτουργία του αυτοκινητόδρομου.
· Συσχετισμός των καταγραφόμενων αναγκών με την υπάρχουσα υποδομή και λειτουργία των υπόλοιπων αυτοκινητόδρομων στη χώρα μας.
· Καταγραφή και παρουσίαση της διεθνούς εμπειρίας σε σχέση με την εξυπηρέτηση των λειτουργικών αναγκών που έχουν προσδιοριστεί.
· Καταγραφή και παρουσίαση των Λειτουργικών Προδιαγραφών του συστήματος Ηλεκτρονικών Διοδίων που θα πρέπει να ενσωματωθούν στην κατασκευή και λειτουργία του αυτοκινητόδρομου.
· Προσδιορισμός των χρονικών φάσεων λειτουργίας των Ηλεκτρονικών Διοδίων καθώς και τα προαπαιτούμενα για την υλοποίηση της κάθε φάσης.
ΣΤΑΔΙΟ Β’: Υποστήριξη της Αναθέτουσας Αρχής στη Διαδικασία Διαγωνισμού του έργου
· Υποστήριξη της Αναθέτουσας Αρχής σε θέματα αρμοδιότητάς της, κατά τη διαδικασία σύνταξης των Συμβατικών Τευχών ή σχετικών οδηγιών/κατευθύνσεων για τη λειτουργία των ηλεκτρονικών διοδίων.
· Συνδρομή της Αναθέτουσας Αρχής στην παροχή τεχνικών διευκρινίσεων καθ’ όλη τη διάρκεια της διαγωνιστικής διαδικασίας.
· Συνδρομή της Αναθέτουσας Αρχής σε γνωμοδότηση ή και αξιολόγηση προτάσεων από την πλευρά των συμμετεχόντων στη διαδικασία για το θέμα των ηλεκτρονικών διοδίων.
Σύμφωνα με το υπουργείο, το περιγραφόμενο αντικείμενο απασχόλησης του Τεχνικού Συμβούλου απαιτεί ειδική ικανότητα και σημαντικότατο όγκο δεδομένων τα οποία από μόνη της η αρμόδια υπηρεσίας δεν μπορεί να φέρει σε πέρας η αναθέτουσα αρχή. Επιπρόσθετα, λόγω των ελλείψεων της Υπηρεσίας κυρίως σε εξειδικευμένα λογισμικά προγράμματα, αλλά και της αδυναμίας αυτής σε άμεση ανταπόκριση στα επί μέρους επιστημονικά πεδία, λόγω μεγάλου φόρτου εργασίας του διαθέσιμου στελεχιακού δυναμικού, απαιτείται η υποβοήθησή της.
Κατά τη Β’ Φάση του διαγωνισμού για την Παραχώρηση του ΒΟΑΚ, προβλέπεται η κατάθεση δεσμευτικών προσφορών των υποψηφίων (ενδεχομένως εντός της χρονιάς), ενώ στόχος είναι εντός του 2023 να ξεκινήσουν οι εργασίες. Υπενθυμίζεται ότι τα σχήματα που διεκδικούν το έργο είναι οι ΑΚΤΩΡ ΠΑΡΑΧΩΡΗΣΕΙΣ, ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, ΑΒΑΞ, VINCI, ΜΥΤΙΛΗΝΑΙΟΣ – INTERTOLL. Μένει να δούμε βέβαια αν προκύψουν αλλαγές στις συνθέσεις των κοινοπραξιών, όπως έχει συμβεί και σε άλλους διαγωνισμούς (π.χ. τα οδικά ΣΔΙΤ).