Το λιανικό εμπόριο αλλάζει ταχύτατα - Η ενσωμάτωση των ψηφιακών εργαλείων και ο ρόλος του φυσικού καταστήματος

Μαρίνα Φούντα
Viber Whatsapp
Μοιράσου το
Το λιανικό εμπόριο αλλάζει ταχύτατα - Η ενσωμάτωση των ψηφιακών εργαλείων και ο ρόλος του φυσικού καταστήματος
Πώς εξελίχθηκε η εικόνα του λιανικού εμπορίου στην Ελλάδα τα τελευταία 70 χρόνια και ποιες είναι οι ραγδαίες αλλαγές που σημειώνονται στη σκιά του ψηφιακού μετασχηματισμού. Πού ποντάρουν οι επιχειρήσεις και ποιες τάσεις του μέλλοντος πρέπει να υιοθετήσουν.

Με ταχύτητα… φωτός αλλάζει το λιανικό εμπόριο στην Ελλάδα, με τη μετεξέλιξη των επιχειρήσεων και τη μετάβασή τους στη ψηφιακή εποχή να καθίσταται, τελικά, συνώνυμη της επιβίωσής τους. Το ραντεβού του λιανικού εμπορίου με το μέλλον είναι ήδη εδώ, με τις νέες τάσεις που διαμορφώνονται να πρέπει να ενσωματωθούν το συντομότερο δυνατό στην καθημερινότητα των επιχειρήσεων.

Τα νέα δεδομένα για τις επιχειρήσεις συζητήθηκαν στην ημερίδα με θέμα «Οι τάσεις στο Λιανικό Εμπόριο» που συνδιοργάνωσαν ο Εμπορικός Σύλλογος Πειραιώς, το Ινστιτούτο Εμπορίου και Υπηρεσιών της Ελληνικής Συνομοσπονδίας Εμπορίου και Επιχειρηματικότητας (ΕΣΕΕ), το Κέντρο Στήριξης Επιχειρηματικότητας του Δήμου Πειραιά και η Κοινότητα Γνώσης και Καινοτομίας για τη Γαλάζια Οικονομία του Δήμου Πειραιά.

Οι τρεις γενιές του λιανικού εμπορίου στην Ελλάδα και τι αλλάζει για πρώτη φορά

Τα τελευταία 70 χρόνια αναπτύχθηκαν στην Ελλάδα τρεις διαφορετικές γενιές του λιανικού εμπορίου. Η πρώτη γενιά στηρίχθηκε στις μικρές επιχειρήσεις που μέσα από την επαφή τους με τον κόσμο κατάφεραν κι έγιναν ιδιαίτερα ανταγωνιστικές, η δεύτερη γενιά γεννήθηκε με τη δημιουργία των μεγάλων αλυσίδων καταστημάτων, ενώ η τρίτη γενιά που έχει κάνει την εμφάνισή της τα τελευταία χρόνια αφορά στις πλατφόρμες και τη δυναμική παρουσία των ψηφιακών καταστημάτων.

Όπως επισημάνθηκε στο πλαίσιο της ημερίδας, το λιανικό εμπόριο άργησε πολύ να ενσωματώσει τις αρχές της τεχνολογίας, κάτι το οποίο ξεκίνησε τελικά για πρώτη φορά πριν από λίγο καιρό κι ενώ η πανδημία του κορονοϊού λειτούργησε ως επιταχυντής των εξελίξεων.

Το shopping χωρίς εμπόδια και η άνοδος του social commerce

Και όλα αυτά ενώ η κυρίαρχη τάση του μέλλοντος είναι οι αγορές χωρίς εμπόδια, μια διαδικασία η οποία απαιτεί την πλήρη ενσωμάτωση κάθε διαθέσιμου τεχνολογικού εργαλείου.

Το «αύριο» του λιανικού εμπορίου προστάζει πλέον ένα ολόκληρο ταξίδι για τους καταναλωτές, οι οποίοι μπορούν να ενημερώνονται από πολλές πηγές πολύ πριν κάνουν τις αγορές τους και αφού αξιολογούν τα δεδομένα, μπορούν να προχωρήσουν στα ψώνια τους με όποιον τρόπο επιθυμούν. Είτε μέσω ενός φυσικού καταστήματος, είτε μέσω των ηλεκτρονικών αγορών. Στην κατεύθυνση της πληθώρας των δεδομένων, τον δικό τους κρίσιμο ρόλο διαδραματίζουν τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, τα οποία παρέχουν πλέον τη δυνατότητα σε έναν επιχειρηματία ακόμη και να στήσει την επιχείρησή του μέσα σε αυτά. Η απήχηση, άλλωστε, του social commerce μόλις ξεκίνησε…

«Ο ψηφιακός μετασχηματισμός των επιχειρήσεων είναι αναγκαίος» δήλωσε κατά τον χαιρετισμό του στην έναρξη της ημερίδας ο πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Πειραιώς, Θεόδωρος Καπράλος, εξηγώντας πως «η οικονομία αλλάζει, η αγορά αλλάζει και τώρα είναι η ώρα οι επιχειρήσεις να δούμε πως μπορούμε να αλλάξουμε όλες μαζί». Σύμφωνα με τον κ. Καπράλο, οι συνέργειες μεταξύ των επιχειρήσεων του λιανικού εμπορίου κρίνονται απαραίτητες, καθώς «καμία μικρή επιχείρηση δεν θα μπορέσει να τα καταφέρει μόνη της…».

«Θεματοφύλακας» των πόλεων το φυσικό κατάστημα

Ο ένας μετά τον άλλο κορυφαίοι παράγοντες του λιανικού εμπορίου παραδέχθηκαν πως πάντοτε στο επίκεντρο των επιχειρήσεών τους παραμένει ο καταναλωτής. Η αγορά πρέπει να «αφουγκραστεί» τον καταναλωτή και να του παρέχει τις λύσεις που χρειάζεται. Εκεί έγκειται και η μεγάλη πρόκληση για τα φυσικά καταστήματα. Να κατορθώσουν να ενσωματώσουν όλα τα διαθέσιμα τεχνολογικά εργαλεία που προκύπτουν και να κρατήσουν τον κόσμο.

Και μπορεί τα ηλεκτρονικά καταστήματα να αποτελούν μια πολύ σημαντική πτυχή του μέλλοντος του λιανικού εμπορίου, όμως όλοι οι συμμετέχοντες στην ημερίδα αναγνώρισαν ότι «παρά τις ραγδαίες αλλαγές που σημειώνονται, το φυσικό κατάστημα θα παραμείνει το βασικό σημείο αναφοράς, συνεχίζοντας να προσελκύει τους καταναλωτές και να λειτουργεί ως θεματοφύλακας των πόλεων». Η επόμενη μέρα του λιανικού εμπορίου χρειάζεται μαζί της τις μικρές επιχειρήσεις που αποτελούν τον ιστό των πόλεων και παρέχουν το πιο ανταγωνιστικό πλεονέκτημα: Την επαφή με τον πελάτη. Ένα πλεονέκτημα που δεν διαθέτουν ούτε τα ηλεκτρονικά καταστήματα, ούτε οι πλατφόρμες. Υπενθυμίζεται άλλωστε εδώ ότι το 97% των επιχειρήσεων στην Ελλάδα απασχολεί λιγότερα από εννέα άτομα, ενώ ένα ποσοστό άνω του 70% αφορά σε οικογενειακές επιχειρήσεις.

Ο δρόμος προς τη βιωσιμότητα

«Το πλεονέκτημα της επαφής με τον πελάτη καθιστά τις επιχειρήσεις του λιανικού εμπορίου ως τους κρίσιμους ενδιάμεσους στην κατεύθυνση προώθησης των νέων μοντέλων οικονομικής ανάπτυξης», εξήγησε ο οικονομικός αναλυτής του ΙΝ.ΕΜ.Υ της ΕΣΕΕ, Δρ. Μανόλης Μανιούδης. Σύμφωνα με τον ίδιο, τα νέα οικονομικά μοντέλα δεν στηρίζονται μόνο στην ανάπτυξη, αλλά και στο πόσο βιώσιμη αυτή μπορεί να είναι. «Οι επιχειρήσεις πρέπει να επενδύσουν στη βιωσιμότητα στο μέλλον», τόνισε, αποκαλύπτοντας ότι σήμερα το 55% των επιχειρήσεων δεν διαθέτουν βιώσιμα προϊόντα στα ράφια τους. «Η ενεργειακή κρίση θα αποτελέσει έναν παράγοντα βίαιης μετάβασης των επιχειρήσεων προς τη βιωσιμότητα», παραδέχθηκε ο κ. Μανιούδης.

Η αγορά του Πειραιά αλλάζει

«Στόχος όλων μας είναι να δυναμώσουμε την αγορά του Πειραιά. Η πόλη μας αλλάζει», τόνισε, κατά τον χαιρετισμό του στην ημερίδα, ο δήμαρχος του Πειραιά, Γιάννης Μώραλης, εκφράζοντας την ανάγκη ο Πειραιάς να αποκτήσει τη δική του στεγασμένη αγορά τροφίμων, αλλά και να υπάρξουν συνέργειες μεταξύ του εμπορικού κόσμου του Πειραιά και της Αθήνας.

«Όλοι μας επιδιώκουμε την καλύτερη εικόνα για την αγορά του Πειραιά, ώστε να επωφεληθούν επιχειρήσεις, καταναλωτές και κοινωνία», σημείωσε από την πλευρά του ο πρόεδρος της ΕΣΕΕ, Γιώργος Καρανίκας. Σύμφωνα με τον ίδιο, μπορεί οι επιχειρήσεις του λιανικού εμπορίου να μην έχουν πάρει «ανάσα» τα τελευταία χρόνια λόγω των απανωτών κρίσεων - πανδημία, ενεργειακή κρίση, πόλεμος στην Ουκρανία - ωστόσο, όπως τόνισε «ο επιχειρηματίας δεν πρέπει ποτέ να σταματά να οργανώνεται. Παρά το ρευστό τοπίο, οφείλουμε να συζητάμε για το μέλλον και να οργανωνόμαστε όσο το δυνατόν καλύτερα, καθώς η άνοδος του διαδικτύου δημιουργεί ένα νέο επιχειρηματικό τοπίο».

«Ο ψηφιακός μετασχηματισμός μετατράπηκε σε συνθήκη βιωσιμότητας και η ψηφιακή επέλαση πρέπει να βρει έτοιμες τις επιχειρήσεις», κατέστησε σαφές ο κ. Καρανίκας.

Με δύο πλατφόρμες ο Εμπορικός Σύλλογος Πειραιώς περνά στη ψηφιακή εποχή

Στο πλαίσιο της ημερίδας παρουσιάστηκαν οι δυο πλατφόρμες του Εμπορικού Συλλόγου Πειραιώς που απευθύνονται στις πειραϊκές επιχειρήσεις που επιθυμούν να κάνουν το επόμενο βήμα και να μπουν στην ψηφιακή εποχή, ώστε να παραμείνουν ανταγωνιστικές και να αναπτυχθούν.

- Η ψηφιακή πλατφόρμα «Εικονική περιήγηση της αγοράς/των επιχειρήσεων του Πειραιά».

Πρόκειται για μια εύκολη και ευχάριστη εικονική περιήγηση στις επιχειρήσεις της πόλης. Μέσω της πλατφόρμας, ο καταναλωτής μπορεί να κοιτάζει αρχικά τις βιτρίνες των καταστημάτων, αντλώντας σημαντικές πληροφορίες για αυτά (διεύθυνση κλπ) αλλά και στη συνέχεια να «μπει» μέσα στα καταστήματα και να αναζητήσει τα προϊόντα που τον ενδιαφέρουν. Μπορεί επίσης να προχωρήσει και σε online αγορά επιλεγμένων προϊόντων.

- Η πλατφόρμα κινητής εφαρμογής για την πόλη του Πειραιά με στόχευση στους επιβάτες κρουαζιέρας και τους επισκέπτες.

Η εν λόγω πλατφόρμα στοχεύει στην παρουσίαση των επιχειρήσεων της πόλης και δη των προσφορών τους. Δεν πρόκειται για e-shop, αλλά για μια πλατφόρμα που μπορεί να παραπέμψει τους καταναλωτές στα e-shop των επιχειρήσεων του Πειραιά και κατ’ επέκταση να λειτουργήσει συμπληρωματικά στην αγοραστική εμπειρία του καταναλωτή.

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

Διαβάστε ακόμη

Δύο ψηφιακές πλατφόρμες από ΕΣΠ για πειραϊκές επιχειρήσεις

Προ των πυλών το «Εξοικονομώ-Επιχειρώ» – Ποια άλλα προγράμματα «τρέχουν»

Δεσμεύονται έως 18 μήνες τραπεζικοί λογαριασμοί και θυρίδες για «μαύρο χρήμα»

BEST OF LIQUID MEDIA

gazzetta
gazzetta reader insider insider