Στις «ράγες» εισέρχεται και επισήμως πλέον μια μεγάλη επένδυση του ΟΣΕ για την ανάταξη του σιδηροδρομικού δικτύου, με αφετηρία των άξονα Βόρειας Ελλάδας, καθώς το σχετικό έργο έλαβε χτες την έγκριση από την Διυπουργική Επιτροπή Έργων ΣΔΙΤ, επιβεβαιώνοντας όσα έχει αποκαλύψει παλιότερα αλλά και πρόσφατα το insider.gr για επιτάχυνση διαδικασιών σε αυτό το μέτωπο μετά τα πρόσφατά θετικά νέα για τη διαγραφή χρεών άνω των 10 δισ ευρώ.
Το ΣΔΙΤ – «πιλότος» του βόρειου σιδηροδρομικού άξονα
Όπως έχουμε αναδείξει, η ανάταξη θα ξεκινήσει από το βόρειο τμήμα και θα ακολουθήσουν δύο ακόμα, στο πλαίσιο ενός ευρύτερου προγράμματος επενδύσεων και εκσυγχρονισμού του Οργανισμού, υπό τον Σπ. Πατέρα, ύψους άνω των 1,2 δισ. ευρώ. Χτες, το αρμόδιο υπ. Υποδομών & Μεταφορών γνωστοποίησε την έγκριση του εν λόγω έργου. Σε ό,τι αφορά το έργο «Ανάταξη, Αναβάθμιση και Συντήρηση του Σιδηροδρομικού Άξονα Βορείου Ελλάδος», με κατασκευαστικό κόστος 171,2 εκατ. ευρώ (χωρίς ΦΠΑ) και κόστος επένδυσης 220 εκατ. ευρώ με χρηματοδοτική συμβολή του Ταμείου Ανάκαμψης 80 εκατ. ευρώ, προβλέπεται 2,5 χρόνια κατασκευαστική περίοδος και 17,5 χρόνια περίοδος λειτουργίας και συντήρησης. Παλιότερες πληροφορίες ανέφεραν ότι το ύψος της επένδυσης προβλέπονταν στα 300 εκατ. ευρώ.
Κατά συνέπεια, το τμήμα αυτό θα αποτελέσει «πιλότο» για τα άλλα δύο (Πελοπόννησο, Κεντρική Ελλάδα) τόσο ως προς τη μορφή της σύμβασης όσο και σε σχέση με τη διαγωνιστική διαδικασία. Σύμφωνα με πληροφορίες, πρόθεση του υπουργείου Υποδομών & Μεταφορών αλλά και του ΟΣΕ είναι να προχωρήσουν οι διαδικασίες ώστε σε βάθος διμήνου να έχουμε την προκήρυξη που αναμένεται να προσελκύσει το έντονο ενδιαφέρον των εγχώριων ή και ξένων ομίλων του χώρου των υποδομών. Υπό καλές συνθήκες, γιατί θα έχουμε και τον εκλογικό κύκλο, εκτιμάται ότι μπορεί να «βγει» ανάδοχος εντός του 2023 ώστε, εάν δεν έχουμε καθυστερήσεις, να εκκινήσουν έργα μέσα στο 2024. Άλλωστε, το έργο συνδέεται με το Ταμείο Ανάκαμψης κατά συνέπεια τα χρονοδιαγράμματα είναι σχετικά «σφιχτά».
Το έργο
Το έργο αναμένεται να βελτιστοποιήσει τη συντήρηση και την ποιότητα του σιδηροδρομικού δικτύου και επομένως των υπηρεσιών προς το επιβατικό κοινό με αύξηση του επιπέδου ασφάλειας και αξιοπιστία των δρομολογίων. Παράλληλα, αναμένεται να τονώσει σημαντικά τις σιδηροδρομικές μεταφορές καθώς αυξάνεται η διαθεσιμότητα και η διαλειτουργικότητα με τους ευρωπαϊκούς σιδηροδρόμους ώστε να ενισχυθούν οι διασυνοριακές συνδέσεις. Αποτέλεσμα είναι η αύξηση των εσόδων του Οργανισμού και η μείωση της εξάρτησης από την κρατική ενίσχυση που λαμβάνει ως διαχειριστής της σιδηροδρομικής υποδομής.
Οι παρεμβάσεις θα γίνουν σε συνολικό μήκος γραμμών 481,76km και συγκεκριμένα από :
- Σ.Σ. Στρυμώνα έως Σ.Σ. Αλεξανδρούπολης
- Σ.Σ. Πλατέως έως Σ.Σ. Ν. Καύκασος
- Μεσονήσι έως Σ.Σ. Φλώρινας.
Μεταξύ άλλων προβλέπεται η ανακαίνιση κτιρίων επιβατών σε 20 σταθμούς.
Τι αναμένεται για τα άλλα τμήματα
Ο ΟΣΕ προωθεί μεγάλα επενδυτικά σχέδια, μέσω ΣΔΙΤ, για την ανάταξη και εκσυγχρονισμού του σιδηροδρομικού δικτύου αλλά και στο πλαίσιο του ψηφιακού μετασχηματισμού του. Ο σχεδιασμός αυτός προβλέπει μια επένδυση συνολικού ύψους 1,2 δισ. ευρώ μέσα στα επόμενα χρόνια, που θα προχωρήσει με το μοντέλο των ΣΔΙΤ και θα αφορά τρεις κύριες γραμμές του σιδηροδρομικού δικτύου. Η επένδυση, η οποία, όπως είναι γνωστό, είχε καταγραφεί στην προ μηνών έκθεση της Ε.Ε., χωρίζεται σε τρία επιμέρους έργα: 1) Κύριο δίκτυο (Κεντρική Ελλάδα Πειραιάς - Αθήνα - Θεσσαλονίκη – βόρεια σύνορα), 2) Δίκτυο Μακεδονίας - Θράκης (Βόρεια Ελλάδα), 3) Δίκτυο Αθήνα (Ελ. Βενιζέλος) - Κιάτο (Αττική και Πελοπόννησος) (με συντήρηση ως το Ρίο). Όπως έχει αναφέρει από παλιά το insider.gr σε σχέση με τα άλλα τμήματα, φαίνεται να έρχεται «μπροστά» το τμήμα της Πελοποννήσου και να μείνει πιο πίσω η διαδικασία για το τμήμα της Κεντρικής Ελλάδας που είναι και το μεγαλύτερο σε προϋπολογισμό (εκτιμάται σε άνω των 500 εκατ. ευρώ). Άλλωστε, στο δίκτυο προς την Πελοπόννησο (έως το Κιάτο) οι εργολαβίες ανάταξης και αναβάθμισης είναι πιο περιορισμένες σε έκταση και δρομολογούνται ήδη, κατά συνέπεια το έργο θα επικεντρωθεί κυρίως στη συντήρηση.
Παράλληλα, δεδομένου ότι, το εγχώριο δίκτυο χρειάζεται άμεσα παρεμβάσεις, ώστε να ελαχιστοποιηθούν οι βραδυπορίες και να αυξηθεί η χωρητικότητα, ο Οργανισμός συνεχίζει να δημοπρατεί και να εκτελεί έργα ανατάξεων και συντηρήσεων σε όλο το εύρος του δικτύου έως υλοποιήσεως του ευρύτερου στρατηγικού σχεδιασμού. Τα έργα αυτά δεν αφορούν μόνο στην υποδομή και την επιδομή, αλλά και στα σύγχρονα συστήματα σηματοδότησης, τηλεδιοίκησης και ETCS που ολοκληρώνονται στο δίκτυο.
Ο Προαστιακός Δ. Αττικής και ο ψηφιακός μετασχηματισμός
Υπενθυμίζεται ότι έχει ήδη γίνει η δημοπράτηση για τον Προαστιακό Σιδηρόδρομο της Δυτικής Αττικής, ύψους 130 εκατ. ευρώ. Πρόκειται για μια νέα γραμμή, προαστιακού σιδηροδρόμου, μήκους 36 χλμ., που θα ξεκινά από τα Άνω Λιόσια, θα διασχίζει τον Ασπρόπυργο και την Ελευσίνα και θα τερματίζει στα Μέγαρα, με επτά νέους σταθμούς που θα αλλάξουν τη μεταφορική εικόνα της Δυτικής Αττικής. Η συμβασιοποίηση του έργου εκτιμάται για το φθινόπωρο του 2023 και η ολοκλήρωσή της επέκτασης προβλέπεται για το τέλος του 2025.
Σε σχέση με τον ψηφιακό μετασχηματισμό του ΟΣΕ (ΣΔΙΤ, 150 εκατ. ευρώ εκτιμώμενης αξίας), η διαδικασία είναι στη φάση όπου αναμένεται η έγκριση της χρηματοδότησης από το υπουργείο για να δρομολογηθεί στη συνέχεια το project που θα χρειαστεί εύλογο χρόνο περαιτέρω ωρίμανσης. Εκτιμάται ότι ποσά 25 εκατ. ευρώ θα προέλθουν από το Ταμείο Ανάκαμψης, με 40 εκατ. ευρώ να αφορούν την αναβάθμιση και τα υπόλοιπα την 10ετή συντήρηση.
Πληροφορίες της αγοράς αναφέρουν ότι το γενικό πλάνο προβλέπει, μεταξύ άλλων, δράσεις που σχετίζονται με την παροχή υπηρεσιών WiFi τόσο εντός των σιδηροδρομικών εγκαταστάσεων, όσο και εντός των επιβατικών συρμών, υπηρεσίες Τηλεματικής προς το επιβατικό κοινό (π.χ. νέες τεχνολογίες εξοπλισμού ενημέρωσης του επιβατικού κοινού στους βασικούς Σταθμούς του σιδηροδρομικού δικτύου, πληροφορίας αναχώρησης / άφιξης σε real time κ.α.), το γνωστό «Έξυπνο Εισιτήριο» (δηλαδή, μοντέλο που θα επιτρέπει στον επιβάτη αγορά μίας κάρτας για να εξυπηρετείται στο δίκτυο) ή άλλες ενέργειες.