Μακρύς και δύσκολος μοιάζει ο δρόμος για την αποκλιμάκωση των τιμών στα είδη πρώτης ανάγκης, στο επίκεντρο των οποίων βρίσκονται τα τρόφιμα. Παρά τις πρώτες ενδείξεις για «φρενάρισμα» των ανατιμήσεων σε αρκετά καταναλωτικά αγαθά, το κύμα ακρίβειας εξακολουθεί να τρομάζει τα ελληνικά νοικοκυριά.
Και μπορεί ο πληθωρισμός να κατέγραψε νέα επιβράδυνση τον Φεβρουάριο στο 6,1%, ωστόσο την ίδια ώρα η άνοδος σε πολλά είδη τροφίμων «τρέχει» με διψήφιο ρυθμό ανάπτυξης. Μέσα σε ένα τόσο ρευστό περιβάλλον, το μεγαλύτερο στοίχημα του 2023 αποτελεί αναμφίβολα η προσπάθεια μείωσης των τιμών στα τρόφιμα.
Για νέο γύρο ανατιμήσεων προειδοποιούν οι προμηθευτές
Όπως προκύπτει από νέα μελέτη της εταιρείας μετρήσεων Nielsen, η οποία παρουσιάστηκε πριν από μερικά 24ωρα, οι καταναλωτές αναμένεται να βρεθούν αντιμέτωποι με ένα νέο κύμα ανατιμήσεων προσεχώς. Και αυτό γιατί επτά στους 10 προμηθευτές καταναλωτικών προϊόντων - ήτοι ποσοστό 68% - θα προχωρήσουν σε νέο κύκλο αυξήσεων τιμών εντός του 2023, ενώ την ίδια ώρα, τρεις στους 10 προμηθευτές - ήτοι ποσοστό 32% - δεν είναι βέβαιοι αν θα προχωρήσουν σε νέο γύρο ανατιμήσεων.
Σύμφωνα πάντα με τη μελέτη της Nielsen, το 35% των προμηθευτών που έχουν αποφασίσει να προχωρήσουν σε νέο γύρο ανατιμήσεων μέσα στο 2023, εκτιμούν ότι οι αυξήσεις τιμών θα είναι της τάξης του 5%. Την ίδια ώρα, το 50% των συμμετεχόντων στη μελέτη «βλέπει» ανατιμήσεις έως και 10%, ενώ ένα 6% των προμηθευτών κάνει λόγο για ανατιμήσεις έως και 20%.
Την εκτίμηση πως οι ανατιμήσεις δεν θα σταματήσουν – ειδικά σε ό,τι αφορά τα τρόφιμα – διατύπωσε προ δεκαημέρου και ο υπουργός Οικονομικών, Χρήστος Σταϊκούρας μιλώντας σε τηλεοπτικό σταθμό. «Αυτό που βλέπουμε και θα δούμε, είναι με μειωμένο ρυθμό να αυξάνονται οι τιμές. Αυξήσεις θα συνεχίσουμε να έχουμε ... ουσιαστική μείωση των τιμών δεν θα δούμε, ούτε καν σταθεροποίηση δεν θα δούμε», σημείωσε χαρακτηριστικά για να προσθέσει πως «η ακρίβεια πηγαίνει και παραμένει στα τρόφιμα για το επόμενο χρονικό διάστημα».
Ξεκίνησαν οι πρώτες μειώσεις τιμών από τις επιχειρήσεις…
Όπως εξηγούν παράγοντες της αγοράς, υπάρχουν κάποια προϊόντα στα οποία έχουν καταγραφεί μειώσεις τιμών, ωστόσο πρόκειται για εκείνα που κατέγραψαν τις μεγαλύτερες ανατιμήσεις το προηγούμενο διάστημα.
«Είδαμε κάποιες μειώσεις τιμών στα τρόφιμα τον Ιανουάριο, κάποιες επιπλέον τον Φεβρουάριο και ακόμη περισσότερες τον Μάρτιο. Χρειάζονται 2-3 μήνες ωστόσο για να φανεί η αποκλιμάκωση» δήλωνε την περασμένη εβδομάδα ο υπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων, Άδωνις Γεωργιάδης, εξηγώντας πως οι τιμές στα τρόφιμα παραμένουν αυξημένες, καθώς οι επιχειρήσεις του κλάδου διαθέτουν ακόμη αποθέματα, τα οποία πρέπει να πουλήσουν. «Υπάρχει σοβαρή διαφορά φάσης», παραδέχτηκε, προβλέποντας ότι όσο θα βαίνουν μειούμενα τα αποθέματα, τόσο θα υποχωρούν και οι τιμές των προϊόντων.
Την ίδια ώρα, ορισμένες επιχειρήσεις του κλάδου τροφίμων και ποτών ανοίγουν σταδιακά τον χορό των πρώτων μειώσεων στις τιμές των προϊόντων τους.
Όπως έκανε γνωστό χθες η ελληνική γαλακτοβιομηχανία Κρι Κρι, καθώς διαφαίνεται στον ορίζοντα η αποκλιμάκωση των τιμών των πρώτων υλών της, αποφάσισε να επιστρέψει στους καταναλωτές μέρος των ανατιμήσεων που είχαν σημειωθεί το προηγούμενο διάστημα. Σύμφωνα με τη σερραϊκή εταιρεία, η μείωση στις τιμές των γαλακτοκομικών προϊόντων της υπολογίζεται να ξεπεράσει τα 3 εκατ. ευρώ σε συνολική αξία και θα πραγματοποιηθεί με έντονες προωθητικές ενέργειες που θα διαρκέσουν ολόκληρο το 2023. Επιπλέον, από τις 10 Απριλίου θα υπάρξει μείωση της τιμής των συσκευασιών φρέσκου αγελαδινού γάλακτος και του παραδοσιακού αγελαδινού γιαουρτιού κατά 10%.
Σε μειώσεις τιμών σε ορισμένους κωδικούς του, με επίκεντρο τα γιαούρτια, προχωρά κατά τις πληροφορίες και ο όμιλος Ελληνικά Γαλακτοκομεία των αδελφών Σαράντη, περισσότερο γνωστού με το brand Όλυμπος.
«Τέλος» στις ανατιμήσεις ανακοίνωσε ότι βάζει και η Ηπειρωτική Βιομηχανία Εμφιαλώσεων Βίκος. Σύμφωνα με τον chief marketing officer της εταιρείας, Κωνσταντίνο Σεπετά, μέσα σε ένα εξαιρετικά δύσκολο περιβάλλον, όπου τα κόστη -ιδίως τα μεταφορικά- δεν έχουν αποκλιμακωθεί, η Βίκος δίνει μάχη για να συγκρατήσει όσο είναι εφικτό τις τιμές στις οποίες πουλά τα προϊόντα της. «Είμαστε μια οικογενειακή επιχείρηση και μπορούμε να κρίνουμε διαφορετικά τις τιμές μας έναντι των τιμών των πολυεθνικών», σημείωνε ο κ. Σεπετάς την περασμένη εβδομάδα μιλώντας στους δημοσιογράφους, χαρακτηρίζοντας «διαστημικές» τις ανατιμήσεις στις οποίες έχουν προχωρήσει οι πολυεθνικές που δραστηριοποιούνται στον κλάδο. Για το 2022, η Βίκος προχώρησε σε ανατιμήσεις της τάξης του 8%, ενώ δεν σχεδιάζει νέες αυξήσεις τιμών για το 2023.
Για μια εκλογίκευση των τιμών μέσα στο πρώτο εξάμηνο του 2023, υπό την προϋπόθεση ότι δεν θα υπάρξουν απρόοπτα, έκανε λόγο ο πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος της METRO AEBE, Αριστοτέλης Παντελιάδης τον περασμένο Φεβρουάριο. «Δεν θα γυρίσουμε ποτέ στα επίπεδα που ήμασταν γιατί κάποια κόστη δεν θα ξαναγυρίσουν εκεί που ήταν, όπως η ενέργεια και το μισθολογικό κόστος. Αλλά θα υπάρξει μια ισορροπία» τόνιζε τότε ο κ. Παντελιάδης. Σύμφωνα με τον ίδιο, είναι ενθαρρυντικό το στοιχείο ότι έχουν αρχίσει και καταγράφονται μειώσεις τιμών, ωστόσο είναι σαφώς μικρότερες έναντι των ανατιμήσεων που καταγράφηκαν το προηγούμενο διάστημα. «Υπάρχουν προϊόντα που αυξήθηκαν πάρα πολύ και έχουν μειωθεί... Για την ώρα αυτά είναι σταγόνα στον ωκεανό», εξηγούσε ο ισχυρός άντρας της METRO AEBE.
Την ίδια στιγμή, υποχώρηση των διεθνών τιμών βόειου κρέατος μέσα στο 2023 «βλέπει» η Rabobank, σε πρόσφατη έκθεσή της, αναμένοντας μια εξισορρόπηση της παγκόσμιας αγοράς τους επόμενους μήνες. Σύμφωνα με τους αναλυτές του επενδυτικού οίκου, τη νέα χρονιά η σταδιακή υποχώρηση της κατανάλωσης αναμένεται να οδηγήσει σε μείωση των τιμών στο βόειο κρέας. «Προς τα τέλη του 2022 η κατανάλωση αποδυναμώθηκε, ανοίγοντας το δρόμο σε μια αποκλιμάκωση των τιμών η οποία διατηρείται και στις αρχές του 2023», προβλέπει ο Angus Gidley-Baird, κορυφαίος αναλυτής της Rabobank.
...αλλά συνεχίζονται και οι ανατιμήσεις
Για νέο γύρο ανατιμήσεων προσεχώς είχαν προειδοποιήσει πρόσφατα κορυφαίοι όμιλοι, όπως η Αθηναϊκή Ζυθοποιία και η Coca-Cola HBC.
Όπως αποκάλυψε το προηγούμενο διάστημα ο Διευθύνων Σύμβουλος της Αθηναϊκής Ζυθοποιίας, Αλέξανδρος Δανιηλίδης, στη σκιά της πληθωριστικής κρίσης, η Αθηναϊκή Ζυθοποιία προχώρησε σε ανατιμήσεις στα προϊόντα της για τον καταναλωτή κατά μέσο όρο 5% το 2022, ενώ για το 2023 οι ανατιμήσεις υπολογίζονται κοντά στο 9%.
Για νέο γύρο ανατιμήσεων εντός του 2023 είχε κάνει λόγο και η διοίκηση της Coca-Cola HBC, λόγω της ανόδου του κόστους των πρώτων υλών και της ενέργειας. «Κατά τη διάρκεια του 2022 κατορθώσαμε να διαχειριστούμε μια σημαντική αύξηση του κόστους λόγω του πληθωριστικού κύματος στις βασικές αγορές δραστηριοποίησής μας», ανέφεραν πρόσφατα τα στελέχη του ομίλου, με αφορμή τη δημοσίευση των αποτελεσμάτων για τη χρήση του 2022. «Το 2022 το συνολικό σχέδιο αναπροσαρμογής των τιμών προχώρησε πολύ καλά, χωρίς να υπάρξει κανένα πρόβλημα στους πελάτες μας σε όλες τις αγορές που δραστηριοποιούμαστε», τόνιζαν τα ίδια στελέχη, αναγνωρίζοντας πως το σχέδιο ανατιμήσεων αντιστοιχεί στα δύο τρίτα της ανάπτυξης του ομίλου τη χρονιά που μας πέρασε. Μάλιστα, όπως εκτίμησε η διοίκηση, θα σημειωθούν κι άλλες ανατιμήσεις μέσα στην τρέχουσα χρονιά.