Μόνο εντύπωση δεν προκαλεί το γεγονός ότι αργά χτες το βράδυ το υπουργείο Υποδομών & Μεταφορών ανακοίνωσε (μέσω Διαύγειας) τη χορήγηση νέας παράτασης στη διαδικασία υποβολής προσφορών της B’ Φάσης του Διεθνούς Διαγωνισμού με τη διαδικασία του Ανταγωνιστικού Διαλόγου για την ανάθεση της Σύμβασης Παραχώρησης του έργου «Μελέτη, Κατασκευή, Χρηματοδότηση, Λειτουργία, Συντήρηση και Εκμετάλλευση του Βόρειου Οδικού άξονα Κρήτης (Β.Ο.Α.Κ.) στο τμήμα Χανιά - Ηράκλειο». Ειδικότερα, αντί για αύριο 20 Απριλίου (αρχικά είχε οριστεί να υποβληθούν 31 Μαρτίου), οι προσφορές θα υποβληθούν στις 8 Μαΐου.
Γιατί δόθηκε παράταση
Όπως αναφέρεται, τρεις εκ των προεπιλεγέντων φορέων έχουν αιτηθεί παράταση της προθεσμίας υποβολής δεσμευτικών προσφορών κατά τουλάχιστον 15 ημέρες. Έτσι, παρίσταται ανάγκη παράτασης της ημερομηνίας υποβολής Δεσμευτικών Προσφορών για το διαγωνισμό του θέματος, ώστε να επιτευχθεί μεγαλύτερος ανταγωνισμός, προς όφελος του Δημοσίου. Υπενθυμίζεται ότι στην τελική φάση έχουν «προκριθεί» οι ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, ΑΚΤΩΡ ΠΑΡΑΧΩΡΗΣΕΙΣ (όμιλος ΕΛΛΑΚΤΩΡ), Vinci Highways S.A.S.-Vinci Concessions S.A.S., ACCIONA CONCESIONES-ΜΥΤΙΛΗΝΑΙΟΣ και ΑΒΑΞ. Ωστόσο, όπως πρόσφατα πάλι ανέφερε το insider.gr, θεωρείται σχεδόν δεδομένο ότι θα προκύψουν αλλαγές και συνεργασίες μεταξύ των διεκδικητών. Πρόκειται για το μεγάλο οδικό «κομμάτι» του ΒΟΑΚ, «Χανιά - Ηράκλειο» (μήκους σχεδόν 160 χλμ. και εκτιμώμενης αξίας 1,7 δισ. ευρώ, ίσως και περισσότερο) που προωθείται μέσω σύμβασης παραχώρησης (με ηλεκτρονικά - αναλογικά διόδια).
Τα διόδια
Η ιδιαιτερότητά του έγκειται και στο γεγονός ότι υπάρχει η πρόβλεψη το Δημόσιο να καταβάλλει ένα επιπλέον ποσό για διόδια πάνω σε αυτά που θα πληρώνει ο χρήστης, με την εν λόγω «επιδότηση» να αποτελεί βασικό κριτήριο της προσφοράς των υποψήφιων αναδόχων. Ενώ και για το κόστος, υπάρχουν πληροφορίες ότι θα ξεπεράσει τις αρχικές εκτιμήσεις των 1,5 δισ. ευρώ και ίσως κινηθεί προς τα 1,7-2 δισ. ευρώ. Ο ΒΟΑΚ είναι ένα από τα έργα που θα χρηματοδοτηθεί από το Ταμείο Ανάκαμψης με συνολικά 427 εκατ. ευρώ (η παραχώρηση με 200 εκατ. το δημόσιο έργο με το σύνολο της δαπάνης 137 εκατ. ευρώ και το ΣΔΙΤ με 90 εκατ.).
Τεχνικά Χαρακτηριστικά τμήματος Χανιά - Ηράκλειο (και η προαίρεση Κίσσαμος - Χανιά)
Το τμήμα του αυτοκινητόδρομου από τα Χανιά μέχρι τη Χερσόνησο (Ηράκλειο), είναι μήκους 157 χλμ. («Μελέτη, Κατασκευή, Χρηματοδότηση, Λειτουργία, Συντήρηση και Εκμετάλλευση του ΒΟΑΚ στο τμήμα Χανιά – Ηράκλειο»). Πρόκειται επί της ουσίας για το μεγαλύτερο κομμάτι του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης, που θα προχωρήσει με το μοντέλο σύμβασης παραχώρησης, με το τμήμα επίσης Κίσσαμος – Χανιά να «κουμπώνει» ως προαίρεση στην εν λόγω σύμβαση. Το τμήμα Κίσσαμος-Χανιά (προαίρεση στη σύμβαση παραχώρησης με εκτιμώμενο κόστος 180 εκατ. ευρώ) προβλέπεται να έχει μήκος αυτοκινητόδρομου 37,5 χλμ.
Στα βασικά χαρακτηριστικά του έργου Χανιά - Ηράκλειο, προβλέπονται, μεταξύ άλλων:
- Μήκος αυτοκινητοδρόμου: 157,5 χλμ. και παράπλευρου/κάθετου δικτύου περίπου 150 χλμ.
- 2 λωρίδες κυκλοφορίας ανά κατεύθυνση με ΛΕΑ
- 26 σήραγγες
- 10,80 χλμ. νέες γέφυρες, 23 εκ των οποίων υπερβαίνουν τα 100 μέτρα μήκος
- 20 νέοι ανισόπεδοι κόμβοι και αναβάθμιση των υπαρχόντων 18 ανισόπεδων κόμβων στις Παρακάμψεις Χανίων, Ρεθύμνου, Ηρακλείου.