Οι τράπεζες είναι σε θέση να μπορούν να χρηματοδοτήσουν την πράσινη μετάβαση, όπως απέδειξαν και με την επιτυχημένη απορρόφηση των κεφαλαίων του RRF μέχρι τώρα, καθώς και με τη συνολική επέκταση του πράσινου χαρτοφυλακίου τους, ανέφερε ο Αναπληρωτής Διευθύνων Σύμβουλος της Eurobank, Κωνσταντίνος Βασιλείου, μιλώντας στο Οικονομικό Forum των Δελφών.
«Η Eurobank, για παράδειγμα, το 2022 κατέγραψε αύξηση άνω του 60% σε ετήσια βάση στις πράσινες χρηματοδοτήσεις, με περίπου €1 δισ. εκταμιεύσεις νέων πράσινων δανείων. Στοχεύουμε μέχρι το τέλος του 2027, το 20% του δανειακού μας χαρτοφυλακίου να είναι πράσινο», είπε ο κ. Βασιλείου, επισημαίνοντας ωστόσο ότι υπάρχει ακόμη πολύς δρόμος να διανυθεί καθώς βρισκόμαστε αντιμέτωποι με διάφορες προκλήσεις. Ειδικότερα:
- Μη ολοκληρωμένο ρυθμιστικό πλαίσιο, το οποίο εξελίσσεται συνεχώς με μεγάλη ταχύτητα και δυστυχώς μεταβάλλεται ανάλογα με τις γεωπολιτικές εξελίξεις.
- Greenwashing risk: λόγω του συνεχώς εξελισσόμενου ρυθμιστικού πλαισίου και δεδομένου ότι όλοι οι παίχτες της αγοράς βρίσκονται σε φάση εκμάθησης, ενδέχεται να προκύψουν ακούσια περιστατικά greenwashing. Αυτό απαιτεί σωστή επιμέλεια και αυξημένη διαχείριση από την πλευρά των τραπεζών.
- Innovation risk: O μετασχηματισμός της οικονομίας θα εξαρτηθεί σε μεγάλο βαθμό από καινοτόμες εταιρείες που αναπτύσσουν, παράγουν και διαθέτουν τεχνολογίες, προϊόντα και λύσεις που προστατεύουν το περιβάλλον. Τα χρηματοπιστωτικά ιδρύματα θα αντιμετωπίσουν δυσκολίες αξιολόγησης και ακολούθως χρηματοδότησης αυτών των εταιρειών, καθώς οι καινοτόμες εταιρείες είναι σε αρχικό στάδιο, λιγότερο δοκιμασμένες σε σχέση με εκείνες που χρησιμοποιούν και διαθέτουν δεδομένες τεχνολογίες και προϊόντα.
- Η έλλειψη δεδομένων ESG: Η δημοσιοποίηση ESG δεδομένων από τις επιχειρήσεις βαίνει ολοένα και αυξανόμενη, αλλά απέχει ακόμα πολύ από τον απαιτούμενο στόχο.Αν και πολλές από τις εταιρείες αυτές είναι πολύ μικρές σε μέγεθος και επίδραση, αθροιστικά έχουν σημαντικό αντίκτυπο στην ποσότητα άνθρακα που διοχετεύεται στην ατμόσφαιρα (εντός της ζώνης που καλύπτεται από τον ΟΟΣΑ, οι SMEs αντιπροσωπεύουν το 60% των εκπομπών).
Ο κ. Βασιλείου είπε ότι οι μεγάλες εταιρείες διαθέτουν τους πόρους για να αντιμετωπίσουν τις net zero υποχρεώσεις τους, κάτι που δεν συμβαίνει πάντα με τις μικρές επιχειρήσεις, και ως εκ τούτου πολλές από αυτές καθυστερούν τη δράση τους απέναντι στην κλιματική αλλαγή, συνήθως λόγω έλλειψης ικανοτήτων, γνώσεων ή/και πόρων. «Χωρίς σημαντική δράση από αυτό το τμήμα της επιχειρηματικής κοινότητας, θα είναι πολύ δύσκολο να εκπληρωθούν αποτελεσματικά οι δεσμεύσεις για μηδενικές εκπομπές. Επομένως, είναι σαφές ότι απαιτείται υποστήριξη», είπε.
Όπως πρόσθεσε, οι περισσότερες μεγάλες εταιρείες βασίζονται σε μικρομεσαίους προμηθευτές ενώ παράλληλα οι τράπεζες εξυπηρετούν καθημερινά μεγάλο αριθμό μικρομεσαίων επιχειρήσεων (χρηματοδοτικά/ συναλλακτικά κ.λπ.). Ως εκ τούτου, τόσο οι τράπεζες όσο και οι μεγάλες εταιρείες καλούνται να διαδραματίσουν σημαντικό ρόλο στην παροχή κυρίως κινήτρων και καθοδήγησης για την πράσινη μετάβαση των μικρότερων εταιρειών, χωρίς βεβαίως να αποκλείονται και πιθανά αντικίνητρα για όσους αρνούνται την απαιτούμενη μετάβαση.
«Η παροχή συμβουλευτικών υπηρεσιών και νέων χρηματοοικονομικών προϊόντων σε πελάτες SMEs θα πρέπει να αποτελεί βασική στρατηγική κάθε τράπεζας. Η Eurobank προσπαθεί να κινητοποιήσει τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις στην ανάληψη δράσης για το κλίμα, μέσω αρκετών ενεργειών:
- Επισταμένη προσέγγιση πελατών, άνοιγμα διαλόγου για θέματα βιωσιμότητας και προσπάθεια κατανόησης του επιπέδου της ESG ωριμότητάς τους.
- Προσφέρουμε εξατομικευμένα χρηματοοικονομικά προϊόντα που στοχεύουν στην παροχή κινήτρων στις μικρομεσαίες εταιρείες, καθώς πιστεύουμε πως μέσω αυτών των προϊόντων οι επιχειρήσεις μπορούν να μετασχηματιστούν σταδιακά και να κάνουν ουσιαστικά βήματα προς τη μείωση του ανθρακικού τους αποτυπώματος.
- ESG workshops μέσω της πλατφόρμας Digital Academy for business, κάποια από αυτά σε συνεργασία με μεγάλες εταιρείες. Το 2022 διοργανώσαμε 5 workshops που απευθύνονταν κυρίως σε εταιρείες SMEs και SB, με τη συμμετοχή 812 πελατών, συμβάλλοντας στην ενίσχυση της ευαισθητοποίησης και την βελτίωση των γνώσεών τους, δίνοντας επίσης τη δυνατότητα σε μεγάλες εταιρείες να μοιραστούν την εμπειρία τους και να παρέχουν καθοδήγηση στις μικρότερες.