«Στοπ» στις μηχανές της παραγωγής σε τρεις μεγάλες αυτοκινητοβιομηχανίες των ΗΠΑ βάζει το συνδικάτο United Auto Workers ξεκινώντας απεργία αφού οι πλευρές απέτυχαν να καταλήξουν σε συμφωνία για νέα σύμβαση πριν από την προθεσμία λίγο πριν τα μεσάνυχτα της Πέμπτης.
Το UAW κάλεσε τους εργαζόμενους να εγκαταλείψουν τη δουλειά σε τρία εργοστάσια αυτοκινήτων, αφού τα αιτήματά του για σημαντικές αυξήσεις στους μισθούς και άλλα μέτρα δεν ικανοποιήθηκαν. H απεργία αναμένεται να λάβει χώρα σε ένα εργοστάσιο της General Motors, ένα συγκρότημα συναρμολόγησης Stellantis και μέρος ενός εργοστασίου της Ford.
Χωρίς συμφωνία, ο πρόεδρος του συνδικάτου Shawn Fain προειδοποίησε σε ζωντανή μετάδοση δύο ώρες πριν από τη λήξη της προθεσμίας, «για πρώτη φορά στην ιστορία μας θα πλήξουμε και τους Big Three ταυτόχρονα».
Ωστόσο, αρκετοί εργαζόμενοι σε ηλεκτρονικά μέσα εξέφρασαν την δυσαρέσκεια που οι απεργίες έχουν μερικό χαρακτήρα και δεν σταματούν συνολικά την παραγωγή στις 3 εταιρείες.
Η General Motors αναγνώρισε την απεργία στο εργοστάσιο του Μιζούρι. «Είμαστε απογοητευμένοι από τις ενέργειες της ηγεσίας της UAW, παρά το άνευ προηγουμένου οικονομικό πακέτο που τέθηκε στο τραπέζι της GM, συμπεριλαμβανομένων των ιστορικών αυξήσεων μισθών και των δεσμεύσεων παραγωγής», δήλωσε η εταιρεία, προσθέτοντας ότι θα συνεχίσει τις διαπραγματεύσεις με καλή πίστη.
Η Stellentis είπε ότι «είναι εξαιρετικά απογοητευμένη από την άρνηση της ηγεσίας του UAW να δεσμευτεί με υπεύθυνο τρόπο για την επίτευξη δίκαιης συμφωνίας προς το συμφέρον των εργαζομένων μας, των οικογενειών τους και των πελατών μας».
Η Ford εξέδωσε μια ανακοίνωση, λέγοντας ότι «η αντιπρόταση του UAW απόψε έδειξε μικρή μετατόπιση από τις αρχικές απαιτήσεις του συνδικάτου» και ότι η πρόταση του συνδικάτου θα υπερδιπλασίαζε το κόστος εργασίας της Ford για το UAW.
Το UAW εκπροσωπεί περίπου 150.000 εργαζόμενους στις τρεις μεγάλες αυτοκινητοβιομηχανίες—Ford, General Motors και τη μητρική εταιρεία Chrysler και Jeep Stellantis.
Στην προσπάθειά τους για υψηλότερους μισθούς και άλλα επιδόματα, ο Fain δεν έκρυψε ότι αντιμετωπίζει την ημερομηνία λήξης της σύμβασης ως μια δύσκολη προθεσμία για την επίτευξη συμφωνιών. Ο ηγέτης του συνδικάτου εξελέγη στη θέση του τον Μάρτιο.
Όσον αφορά τους μισθούς, το UAW άσκησε πιέσεις για αύξηση μισθών κατά 40%, η οποία κατανέμεται σε τετραετές συμβόλαιο -για να ταιριάζει με την ίδια αύξηση στις αμοιβές του Διευθύνοντος Συμβούλου- και να τερματιστεί ένα κλιμακωτό σύστημα μισθών που έχει θέσει σε εφαρμογή χαμηλότερη έναρξη αμοιβής για νέες προσλήψεις από το 2007.
Για αυτούς τους νεότερους υπαλλήλους, μπορεί να χρειαστούν οκτώ χρόνια για να φτάσουν στην κορυφαία αμοιβή περίπου 32 δολάρια την ώρα. Η UAW θέλει η διαδρομή προς τις ανώτερες αποδοχές, γνωστή ως «πρόοδος», να μειωθεί σε μόλις 90 ημέρες.
Το συνδικάτο απαιτεί επίσης προσαρμογές στο κόστος ζωής για να βοηθήσει στην αντιμετώπιση του πληθωρισμού, μέτρα ασφάλειας εργασίας, όπως το δικαίωμα στην απεργία, καλύτερα αμειβόμενο ρεπό και ενισχυμένα επιδόματα συνταξιούχων.
Το τρέχον εργατικό κόστος, συμπεριλαμβανομένων των παροχών, κυμαίνεται κατά μέσο όρο περίπου 65 δολάρια την ώρα στους Big Three, σύμφωνα με την Wall Street Journal, σε σύγκριση με 45 δολάρια στην εταιρεία ηλεκτρικών οχημάτων Tesla και 55 δολάρια στις ασιατικές αυτοκινητοβιομηχανίες.