Καιρός γαρ εγγύς για τις εξελίξεις σχετικά με τον Κωτσόβολο, αφού μέσα στο μήνα αναμένεται οι όποιο ενδιαφερόμενοι, να καταθέσουν τις δεσμευτικές τους προσφορές για την εξαγορά της επιχείρησης. Από την πρώτη εκδήλωση ενδιαφέροντος ωστόσο, φαίνεται πως κάποιοι δεν θα προχωρήσουν στο επόμενο βήμα, είτε γιατί δεν πληρούν τις προδιαγραφές ενός δυνάμει αγοραστή, είτε γιατί η «άσκηση», λόγω τιμήματος και χρηματοοικονομικών μεγεθών, δεν βγαίνει.
Να θυμίσουμε ότι η όλη διαδικασία ξεκίνησε το καλοκαίρι, όταν η μητρική Currys, η οποία πιέζεται στο σύνολο των λοιπών δραστηριοτήτων της, αποφάσισε να θέσει προς πώληση το μοναδικό κερδοφόρο «asset» της, τον Κωτσόβολο. Ευθύς αμέσως μετά την ανακοίνωση ότι «επανεξετάζει τη στρατηγική της αναφορικά με την επένδυσή της στην Κωτσόβολος, διαδικασία που θα μπορούσε να οδηγήσει σε πώληση των δραστηριοτήτων της» στην ελληνική αγορά πολλοί έσπευσαν να εκφράσουν ενδιαφέρον, χωρίς ωστόσο να προχωρήσουν στη συνέχεια στην κατάθεση μη δεσμευτικών προσφορών στη διαδικασία που τρέχει η Citigroup. Μια τέτοια περίπτωση ήταν το Πλαίσιο, οι ιδρυτές του οποίου (σ.σ. οικογένεια Γεράρδου) εξέφρασαν ανοιχτά την πρόσθεσή τους να εξετάσουν την πιθανότητα μιας τέτοιας κίνησης, εν τέλει όμως απέρριψαν την απόφαση αυτή, δεδομένου ότι θα μπορούσαν να προκύψουν προσκόμματα από την Επιτροπή Ανταγωνισμού, αν το εν λόγω deal προχωρούσε.
Τα φαβορί
Άλλοι βέβαια, οι οποίοι είχαν εκφράσει το ενδιαφέρον τους ή είχαν αφήσει έστω ανοιχτό το ενδεχόμενο, παραμένουν ενεργοί και οι πληροφορίες λένε ότι ετοιμάζουν πλέον την δεσμευτική τους προσφορά για την εξαγορά της επιχείρησης. Τέτοιο παράδειγμα αποτελεί η Quest Holdings, η οποία είχε ξεκαθαρίσει με χρηματιστηριακή ανακοίνωση ότι συμμετέχει στην διαδικασία της πώλησης, κατέθεσε μη δεσμευτική προσφορά και πλέον ετοιμάζεται να προχωρήσει στην επόμενη φάση.
Έτερο παράδειγμα ενδιαφερόμενου που άφησε ανοιχτό το ενδεχόμενο συμμετοχής στην όλη διαδικασία είναι και η ΔΕΗ. Να θυμίσουμε ότι η ΔΕΗ, παρότι τον Ιούλιο, με απάντησή της σε σχετικό ερώτημα της Επιτροπής Κεφαλαιαγοράς, επεσήμανε ότι δεν έχει καταθέσει μέχρι εκείνη τη στιγμή οποιαδήποτε πρόταση για την εξαγορά της Κωτσόβολος ανέφερε ότι «ένας από τους πυλώνες του Στρατηγικού Πλάνου της πλάνου, το οποίο έχει παρουσιαστεί στην επενδυτική κοινότητα είναι και ο επαναπροσδιορισμός των εμπορικών δραστηριοτήτων της, ο οποίος τοποθετεί τον πελάτη στο επίκεντρο και παρέχει νέα προϊόντα και ανταγωνιστικά τιμολόγια». Υπό αυτό το πρίσμα, κατέληγε η ανακοίνωση, πιθανοί τρόποι για την επίτευξη του σκοπού αυτού «μπορεί να περιλαμβάνουν και συνεργασίες ή/και τυχόν εξαγορές». Πληροφορίες, οι οποίες δεν έχουν ούτε επιβεβαιωθεί ούτε όμως και διαψευσθεί, αναφέρουν ότι η εταιρεία έχει προχωρήσει στην κατάθεση μη δεσμευτικής προσφοράς, ενώ πηγές της αγοράς επισημαίνουν ότι θεωρείται ένα από τα φαβορί της όλης διαδικασίας. Σε κάθε περίπτωση η κίνηση από πλευράς της βγάζει νόημα αφού ακολουθεί την γενικότερη τάση που παρατηρείται στον κλάδο των παρόχων ηλεκτρικής ενέργειας να στρέφονται στην ανάπτυξη δικτύων λιανικής πώλησης για να διαθέσουν μεταξύ άλλων και προϊόντα συναφή με την ηλεκτρική ενέργεια (φορτιστές ηλεκτρικών αυτοκινήτων, φωτοβολταϊκά πάνελ, αντλίες θερμότητας, μπαταρίες αποθήκευσης, ψηφιακούς μετρητές και υπηρεσίες ενεργειακής διαχείρισης και έξυπνων λύσεων εξοικονόμησης ενέργειας).
Ενδιαφέρον από τα Βαλκάνια
Πέρα από τα δύο αυτά γνωστά ονόματα βέβαια, ενδιαφέρον υπήρξε κι από δύο εταιρείες με συναφή δραστηριότητα στην ευρύτερη περιοχή των Βαλκανίων, οι οποίες ωστόσο φαίνεται να μην προχωρούν στην επόμενη φάση. Ο λόγος για την βουλγάρικη εταιρεία Videolux Holding, που κατέχει την βουλγαρική λιανεμπορική αλυσίδα προϊόντων τεχνολογίας Technopolis και τα βουλγαρικά DIY Praktiker, και το ρουμανικό Marketplace eMag, της Dante International, η οποία ελέγχεται από τον νοτιοαφρικανικό όμιλο Naspers.
H ιδρυθείσα το 1992 VIDEOLUX, ασχολείται με το χονδρικό και λιανικό εμπόριο οικιακών συσκευών ενώ το 2001 μαζί με την Lindner Bulgaria δημιούργησε την λιανεμπορική αλυσίδα TECHNOPOLIS, η οποία διαθέτει σήμερα 34 υπερκαταστήματα πώλησης ηλεκτρονικών, ηλεκτρικών ειδών και προϊόντων πληροφορικής σε 25 πόλεις και απασχολεί πάνω από 2000 εργαζόμενους. Το τελευταίο διάστημα δε, φαίνεται να επενδύει και στα εμπορικά πάρκα, έχοντας ανοίξει ήδη ένα στο Πέρνικ κοντά στη Σόφια κι ετοιμάζοντας να ανοίξει ένα ακόμα μέσω επένδυσης 12,8 εκατ ευρώ, το οποίο θα ονομάζεται Holiday Park, θα εδράζεται στη νότια πόλη Χάσκοβο και θα αποτελεί το μεγαλύτερο πάρκο λιανικής στην περιοχή.
Όσο για το ρουμανικό marketplace, το οποίο είχε και στο παρελθόν, πριν από περίπου 2 χρόνια, ενδιαφερθεί να έρθει στη χώρα μας - είχε κάνει τα αρχικά βήματα, αλλά η προσπάθεια ανακόπηκε από την εμφάνιση ενός νέου εγχώριου παίκτη με ισχυρή δυναμική και ευνοϊκό business plan λόγω συμπληρωματικών δραστηριοτήτων - αποτελεί το μεγαλύτερο online marketplace της Ρουμανικής αγοράς. Το 2021, με νέο επικεφαλής στο τιμόνι τον Tudor Manea, είχε ανακοινώσει ένα τριετές επενδυτικό πλάνο ύψους 650 εκατ. ευρώ, το οποίο περιλάμβανε τόσο την ανάπτυξή του στο εξωτερικό και την εδραίωσή των υφιστάμενων θυγατρικών του, όσο και την ανάπτυξη των εσωτερικών τεχνολογιών του. Το marketplace έχει ήδη επεκταθεί σε Ουγγαρία και Βουλγαρία, γνωρίζοντας υψηλούς ρυθμούς ανάπτυξης. Συγκεκριμένα τον Μάρτιο του 2019 η eMAG Ουγγαρίας συγχωνεύτηκε την Extreme Digital, με στόχο «να δημιουργήσουμε μία από τις σημαντικότερες εταιρείες στον τομέα του ηλεκτρονικού εμπορίου στην Κεντρική και Ανατολική Ευρώπη». Στην περίπτωση της Βουλγαρίας δε, η στρατηγική ανάπτυξης της εταιρείας περιλάμβανε πέρα από διείσδυση στο ηλεκτρονικό εμπόριο και τον πρώτο εκθεσιακό χώρο, ο οποίος έχει ανοίξει στη Σόφια.
Η Videolux φέρεται να αποκλείστηκε από τη δεύτερη φάση της διαδικασίας, ενώ η emag δείχνει να έχει επιλέξει να μην επεκταθεί ακόμη στην ελληνική αγορά, ειδικά εφόσον επικεντρώνεται στο ηλεκτρονικό εμπόριο και μια τέτοια κίνηση θα απαιτούσε αλλαγή στρατηγικής. Η υπαναχώρηση των δύο προναφερθέντων εταιρειών δεν συνεπάγεται ωστόσο ότι οι διεκδικητές είναι μόλις δύο. Σύμφωνα με πληροφορίες υπήρξαν και άλλες 1-2 μη δεσμευτικές προσφορές, μια εκ των οποίων ετοιμάζεται να προχωρήσει στην επόμενη φάση.
Η άσκηση για το τίμημα
Σε κάθε περίπτωση βέβαια, πηγές της αγοράς τονίζουν ότι στην όλη διαδικασία δεν συμμετέχει κάποιο fund. Αιτιολογούν δε την άποψή τους μέσω της πάγιας στρατηγικής των fund, η οποία προβλέπει μεγάλες αποδόσεις σε ορισμένο και σχετικά σύντομο χρόνο, σε συνδυασμό με τα μεγέθη της Κωτσόβολος. Όπως τονίζουν, παρότι ο Κωτσόβολος αποτελεί για υγιή επιχείρηση με ηγετική θέση στην ελληνική αγορά και με εξαιρετική διοικητική ομάδα, τη «άσκηση» δεν βγαίνει στην περίπτωση ενός fund. «Αν κάποιος χρειάζεται 200 και πλέον εκατ. για να αγοράσει την Κωτσόβολος και δανειστεί, οι τόκοι μπορούν να εκτιναχθούν με σημερινούς όρους επιτοκίων και στα 14 εκατ. ευρώ όταν τα λειτουργικά κέρδη (EBIT) της επιχείρησης το προηγούμενο οικονομικό έτος ήταν στα 20,7 εκατ. ευρώ. Και μόνο αυτό το γεγονός καθιστά εξαιρετικά δύσκολη την απόσβεση της όποιας επένδυσης» ανέφερε χαρακτηριστικά πηγή που μίλησε στο insider.gr. Πόσο μάλλον αν ισχύουν οι πληροφορίες ότι η Currys ζητά περίπου 300 εκατ., ποσό δεν συνάδει με την αποτίμηση του Ομίλου, η χρηματιστηριακή αξία του οποίου κυμαίνεται στα 650 εκατ. ευρώ με την Κωτσόβολος να φέρνει περίπου το ένα πέμπτο των εσόδων.
Σε όλα τα παραπάνω θα πρέπει να προσθέσει κανείς και τις δηλώσεις του Alex Baldock, Group Chief Executive Officer της Currys κατά την τελευταία ενημέρωση των αναλυτών, στις οποίες επεσήμανε ότι «δεν υπάρχει πίεση από πλευράς μας. Αν δεν πετύχουμε καλή τιμή δεν θα πουλήσουμε. Θα ήμασταν εξίσου χαρούμενοι κι αν κρατούσαμε την Κωτσόβολος».