Σε πλήρη εξέλιξη είναι οι εργασίες για την κατασκευή του Μετρό Θεσσαλονίκης από την εταιρεία ΑΚΤΩΡ, μέλος του ομίλου Intrakat, με στόχο το project να παραδοθεί τον προσεχή Νοέμβριο στα «χέρια» της πολιτείας, όπως και χτες ανέφερε το insider.gr.
Σύμφωνα με τα απολογιστικά στοιχεία του έργου, έχουν σχεδόν ολοκληρωθεί τα έργα πολιτικού μηχανικού των 13 σταθμών της κύριας γραμμής, καθώς και η εγκατάσταση των περισσοτέρων ηλεκτρομηχανολογικών (Η/Μ) συστημάτων. Παράλληλα, έχουν ξεκινήσει οι δοκιμές των Η/Μ συστημάτων, που αναμένεται να ενταθούν τους επόμενους μήνες, αλλά και η εγκατάσταση του συστήματος ηλεκτρονικού εισιτηρίου.
Έργα Πολιτικού Μηχανικού
Σύμφωνα με σχετική ενημέρωση του ομίλου, ολοκληρώνονται τα αρχιτεκτονικά τελειώματα σε όλους τους σταθμούς (ανοξείδωτα κιγκλιδώματα, χαλύβδινες επενδύσεις, χρωματισμοί, στέγαστρα), τα οποία θα αποπερατωθούν πλήρως με την ολοκλήρωση των ηλεκτρομηχανολογικών (Η/Μ) εγκαταστάσεων. Εξαίρεση αποτελεί ο σταθμός «Βενιζέλου», στον οποίο συνεχίζονται οι εργασίες σκυροδεμάτων στην Βόρεια και Νότια είσοδο, ενώ βρίσκονται σε πλήρη εξέλιξη οι εργασίες αρχιτεκτονικών τελειωμάτων και Η/Μ εγκαταστάσεων. Παράλληλα, υλοποιούνται και οι αποκαταστάσεις της επιφάνειας οδού στους σταθμούς του δικτύου.
Σταθμός «Βενιζέλου» και Αρχαιολογικά
Στον σταθμό «Βενιζέλου» ολοκληρώθηκε η μεταφορά όλων των αρχαιοτήτων που είχαν αποσπασθεί και αναμένεται μέχρι τον Μάιο του 2024 η πλήρης συντήρηση και ανάδειξή τους. Ο συγκεκριμένος σταθμός εκτιμάται ότι θα αποτελέσει διεθνή πόλο έλξης, χάρη στη σπάνια αρχαιολογική του αξία.
Παράλληλα, στο πλαίσιο προβολής και ανάδειξης του Αρχαιολογικού Έργου του Μετρό Θεσσαλονίκης, βρίσκονται σε εξέλιξη εγκατάστασης LED Panels, Προθηκών, Διαφανοσκοπίων, Τρισδιάστατων εκτυπώσεων και ψηφιακών εφαρμογών αρχικά σε έξι σταθμούς.
Κυκλοφοριακά - περιφράξεις
Τα περιοριστικά μέτρα που εφαρμόσθηκαν στην κυκλοφορία των οδών γύρω από τους σταθμούς, τα οποία ήταν απαραίτητα για την ορθή κατασκευή τους, έχουν αρθεί και έχει επανέλθει η κυκλοφορία στην προηγούμενη κατάσταση. Μοναδικές εξαιρέσεις αποτελούν η επαναφορά της Εγνατίας Οδού στο σταθμό «Βενιζέλου», η οποία θα γίνει μέχρι το τέλος Ιανουαρίου, ο επίσταθμος του Νέου Σιδηροδρομικού Σταθμού (περιοχή Αγίων Πάντων), η διάνοιξη της Οδού Σόλωνος στο σταθμό 25ης Μαρτίου, καθώς και η επαναφορά της κεντρικής εισόδου του ΑΠΘ. Επιπλέον, οι περιφράξεις των σταθμών της βασικής γραμμής απομακρύνονται και οι περιοχές τους αποδίδονται προς χρήση στους κατοίκους της πόλης. Εξαίρεση αποτελούν οι σταθμοί «Βενιζέλου» και «25ης Μαρτίου», καθώς και οι είσοδοι και τα φρεάτια των σταθμών, στις οποίες οι περιφράξεις παραμένουν για λόγους ασφαλείας.
Δοκιμές Ηλεκτρομηχανολογικών (Η/Μ) συστημάτων
Στους ανατολικούς σταθμούς της κύριας γραμμής βρίσκονται σε εξέλιξη δοκιμές των Η/Μ συστημάτων και εγκαταστάσεων, ενώ οι ίδιες δοκιμές θα συνεχιστούν και στους δυτικούς σταθμούς (από «Αγ. Σοφία», έως «Ν.Σ. Σταθμό») τον επόμενο μήνα, με τελευταίες τις δοκιμές των Η/Μ συστημάτων του σταθμού «Βενιζέλου». Ενώ θα ακολουθήσουν με την ίδια σειρά οι συνδυασμένες δυναμικές δοκιμές των Η/Μ συστημάτων των σταθμών με την παρουσία και κίνηση των συρμών και στις 2 σήραγγες και με έλεγχο από το αυτόματο σύστημα ελέγχου του συνόλου του συστήματος.
Σηματοδότηση και Συλλογή Κομίστρου
Οι Αυτόματες Θύρες Αποβαθρών έχουν εγκατασταθεί σε κάθε σταθμό και οι δοκιμές τους έχουν ολοκληρωθεί, ενώ ολοκληρώνεται η εγκατάσταση του Αυτόματου Συστήματος Συλλογής Κομίστρου, το οποίο αποτελείται από τα μηχανήματα έκδοσης εισιτηρίων και τις πύλες ακύρωσης εισιτηρίου. Η Σιδηροδρομική Επιδομή, το Αυτόματο Σύστημα Σηματοδότησης και το αυτόματο σύστημα ελέγχου των 18 συρμών έχει ολοκληρωθεί, συμπεριλαμβανομένων και των δοκιμών του κάθε συστήματος, συνεπώς και αυτά τα συστήματα είναι έτοιμα για τις τελικές συνδυαστικές δοκιμές του συνόλου των συρμών.
Επέκταση Καλαμαριάς
Η επέκταση θα ολοκληρωθεί έξι μήνες μετά την παράδοση της βασικής γραμμής. Τα αρχιτεκτονικά τελειώματα των σταθμών καθώς και οι Η/Μ εγκαταστάσεις βρίσκονται σε φάση ολοκλήρωσης. Η σιδηροδρομική επιδομή έχει ολοκληρωθεί και ελεγχθεί και το σύστημα σηματοδότησης ολοκληρώνεται το αμέσως χρονικό διάστημα. Παράλληλα συνεχίζεται η εγκατάσταση των συστημάτων τηλεπικοινωνιών. Οι παραπάνω εργασίες συνδυάζονται με την προμήθεια 15 νέων συρμών, οι οποίοι θα ξεκινήσουν να παραδίδονται βαθμιαία από τα μέσα του 2024 έως τα μέσα του 2025. Η ολοκλήρωση της Επέκτασης του Μετρό προς Καλαμαριά του Μετρό Θεσσαλονίκης θα πραγματοποιηθεί το καλοκαίρι του 2025.
Το μεγάλο και εμβληματικό έργο
Το έργο του Μετρό Θεσσαλονίκης είναι ένα εμβληματικό έργο, το οποίο, όταν τεθεί σε λειτουργία, όχι μόνο θα αναβαθμίσει τη Θεσσαλονίκη, αλλά και θα αποτελεί ένα από τα πιο σύγχρονα έργα μετρό στην Ευρώπη, με αρκετές καινοτόμες προδιαγραφές, όπως η χρήση συρμών χωρίς μηχανοδηγούς (driverless).
Αναμένεται να αναβαθμίσει την καθημερινότητα της πόλης, καθώς θα προσφέρει ταχύτητα και άνεση στην μετακίνηση. Το μετρό Θεσσαλονίκης θα εξυπηρετεί περίπου 315.000 πολίτες ημερησίως και με τη λειτουργία του υπολογίζεται ότι θα περιορίσει την κυκλοφορία των ΙΧ κατά 60.000 και θα οδηγήσει σε μείωση των ρύπων CO2 κατά 212 τόνους, αντίστοιχα ημερησίως, αλλά και σε σημαντικά οφέλη στο ισοζύγιο πληρωμών της χώρας, λόγω της μείωσης της κατανάλωσης υγρών καυσίμων.
Το Μετρό Θεσσαλονίκης (βασική γραμμή) έχει μήκος γραμμής 9,6 χλμ., 13 σύγχρονους σταθμούς και ένα Αμαξοστάσιο, συνολικής έκτασης 55 στρεμμάτων, στην περιοχή της Πυλαίας. Το έργο της Επέκτασης προς Καλαμαριά θα περιλαμβάνει 5 νέους Σταθμούς («Νομαρχία», «Καλαμαριά», «Αρετσού», «Νέα Κρήνη» και «Μίκρα») με μήκος υπόγειας γραμμής 4,78 χλμ.