Έναν ενεργειακό κολοσσό -με κατακόρυφα αυξημένες οικονομικές επιδόσεις και πλήρως σύγχρονο και «πράσινο» προφίλ επιχειρηματικών αντικειμένων- σκιαγραφεί το Στρατηγικό Σχέδιο της ΔΕΗ για την τριετία 2024-2026 που παρουσίασε η διοίκηση του Ομίλου χθες στο Λονδίνο. Ενδεικτικό της απογείωσης της εταιρείας τα επόμενα χρόνια είναι το γεγονός ότι η λειτουργική κερδοφορία αναμένεται να ενισχυθεί στα 2,3 δισ. το 2026 και στα επίπεδα των 3 δισ. το 2030.
Οι παραπάνω στόχοι θα αποτελέσουν καρπό της οικονομικής εξυγίανσης που προηγήθηκε τα προηγούμενα χρόνια, όσο και των επενδύσεων που έχουν ήδη δρομολογηθεί και έχουν θέσει τις βάσεις για τη νέα αναπτυξιακή «σελίδα» του Ομίλου. Μία «σελίδα» που περιλαμβάνει ένα ακόμη μεγαλύτερο επενδυτικό μπαράζ, καθώς ο πήχης για τις κεφαλαιουχικές δαπάνες για την επόμενη τριετία έχει τεθεί από το management στο εντυπωσιακό ύψος των 9 δισ. ευρώ.
Όπως αποτυπώθηκε στο χθεσινό Investors Day, η «επόμενη ημέρα» της ΔΕΗ προβλέπει την αποκόμιση της μέγιστης δυνατής αξίας από τις πρόσφατες εξαγορές τις οποίες πραγματοποίησε – με κυριότερες την Enel Romania και τον Κωτσόβολο. Επίσης, παλιά και νέα asset θα ισχυροποιηθούν ακόμη περισσότερο με καινούριες επενδύσεις, ενώ θα δώσουν τη δυνατότητα για επέκταση σε καινούριους επιχειρηματικούς τομείς, οι οποίοι με τη σειρά τους θα διευρύνουν το εύρος και τον κύκλο εργασιών.
Όφελος για μετόχους και καταναλωτές
Ο νέος κύκλος ανάπτυξης της ΔΕΗ θα «μεταφραστεί» σε μεγαλύτερη αξία για τους μετόχους, μεταξύ των οποίων είναι και το ελληνικό Δημόσιο με 34,12%, μέσω της Ελληνικής Εταιρείας Συμμετοχών και Περιουσίας (Υπερταμείο). Είναι ενδεικτικό ότι, έπειτα από μία 10ετία σχεδόν, η εταιρεία θα προχωρήσει σε διανομή μερίσματος – ξεκινώντας από τη χρήση του 2023. Μάλιστα, η πρεμιέρα θα γίνει με διανομή του 35% των καθαρών κερδών, με στόχο το ποσοστό αυτό να αυξάνεται προοδευτικά. Έτσι, το 2026 αναμένεται να διαμορφωθεί στο 55%.
Την ίδια στιγμή, η οικονομική ισχυροποίηση της επιχείρησης επιτρέπει τη στήριξη για τους καταναλωτές της. Είναι χαρακτηριστικό ότι, από την έναρξη της ενεργειακής κρίσης, η ΔΕΗ εισέφερε περίπου 3 δισ. ευρώ για την απορρόφηση μέρους των επιπτώσεων της ανόδου των τιμών. Το ποσό έφτασε στην τελική κατανάλωση μέσω της στήριξης του Ταμείου Ενεργειακής Μετάβασης, της στήριξης των πελατών της μέσω των τιμολογίων, καθώς και της έκτακτης εισφοράς που κατέβαλε για την δραστηριότητα παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας.
Πολλαπλασιαστικό «αποτύπωμα»
Αυτό που φάνηκε στο χθεσινό Investors Day είναι πως για τη δημιουργία ενός ενεργειακού «γίγαντα» στην Νοτιοανατολική Ευρώπη, και ενός από τους μεγαλύτερες «παίκτες» στην Ευρώπη, οι βασικοί πυλώνες θα είναι οι ΑΠΕ, η λιανική αγορά και τα ηλεκτρικά δίκτυα. Και στους τρεις πυλώνες η ΔΕΗ έχει πλέον διαμορφώσει τις προϋποθέσεις, ώστε σε συνδυασμό με τις επόμενες κινήσεις που σχεδιάζει, τα επόμενα χρόνια να έχουν πολλαπλασιαστικό «αποτύπωμα» στα οικονομικά της μεγέθη.
Είναι ενδεικτικό ότι με την εξαγορά της Enel Romania, ο Όμιλος απέκτησε ανανεώσιμες μονάδες στη βαλκανική χώρα εγκατεστημένης ισχύος 600 MW και με επιπλέον 5.000 MW σε πορεία υλοποίησης, πάνω από 3 εκατομμύρια πελάτες στη λιανική ρεύματος και 81 καταστήματα και δίκτυα διανομής συνολικού μήκους 133.000 χλμ. Επίσης, με την εξαγορά του Κωτσόβολου, πρόσθεσε στα asset του τη μεγαλύτερη εγχώρια αλυσίδα πώλησης ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών ειδών, με ένα δίκτυο 95 καταστημάτων σε Ελλάδα και Κύπρο.
Όσον αφορά τις ΑΠΕ, το χαρτοφυλάκιο της Enel Romania αυξάνει τόσο τα εν λειτουργία έργα, όσο και τη «δεξαμενή» υποψήφιων σταθμών της ΔΕΗ για περαιτέρω ανάπτυξη. Σε επίπεδο Ομίλου, το Business Plan 2024-2026 προβλέπει την κατακόρυφη ενίσχυση του «πράσινου» χαρτοφυλακίου, ώστε το 2026 η εγκατεστημένη ισχύς να ανέρχεται στα 2,8 GW. Στόχος που σημαίνει διπλασιασμό του portfolio ανανεώσιμων πηγών σε σχέση με σήμερα, με συνέπεια το 54% της ενέργειας να προέρχεται τότε από ανανεώσιμες πηγές.
«Παράθυρο» για ΑΠΕ στη Βουλγαρία
Μάλιστα, το «γκάζι» στις ΑΠΕ θα συμπέσει χρονικά με την απόσυρση όλων των λιγνιτικών μονάδων – σύμφωνα με το Δελτίο Τύπου της ΔΕΗ, το χρονοδιάγραμμα της ΔΕΗ προβλέπει πως μέχρι το 2026 θα σβήσει και το τελευταίο «φουγάρο». Ωστόσο, παρά τη μείωση της θερμοηλεκτρικής της παραγωγής, η συνολική εγκατεστημένη ισχύς του Ομίλου θα αυξηθεί, αγγίζοντας τα 13,1 GW το 2026 από 10,7 GW που είναι σήμερα.
Εκτός από την ανάπτυξη όμως στη Ρουμανία, η παρουσία της ΔΕΗ στη χώρα θα αξιοποιηθεί ως εφαλτήριο για την επέκταση σε νέες βαλκανικές αγορές – με πρώτη υποψήφια τη Βουλγαρία. Όπως είναι φυσικό, μετά την εξαγορά της Enel Romania, η επέκταση στην ευρύτερη περιοχή καθίσταται πιο εύκολη, επιτρέποντας συνέργειες στη διαχείριση των έργων, αλλά και την επίτευξη οικονομιών κλίμακας.
Στόχος της ΔΕΗ είναι το 2030 να έχει αναπτύξει ένα portofolio 1,1 GW εκτός συνόρων. Έτσι, σε όσο περισσότερες αγορές ΑΠΕ θα δίνει το «παρών», τόσο πιο ισορροπημένη θα είναι η παραγωγή του ανανεώσιμου χαρτοφυλακίου της (λόγω των διαφορετικών καιρικών συνθηκών σε κάθε χώρα). Επίσης, τόσο μεγαλύτερες θα είναι και οι δυνατότητες κάλυψης των εγχώριων αναγκών της ως εταιρεία προμήθειας ρεύματος, με «πράσινη» ενέργεια που θα εισάγει από τις εκτός συνόρων θυγατρικές της.
Πελατοκεντρικό μοντέλο
Με την ίδια λογική, η απόκτηση του Κωτσόβολου δεν προσθέτει απλώς μία νέα κερδοφόρα δραστηριότητα στον Όμιλο, αλλά ένα «όχημα» για να αυξήσει το customer loyalty. Επίσης, με την εξαγορά απέκτησε ένα δίκτυο προώθησης μίας μεγάλης γκάμας από προϊόντα και υπηρεσίες, τα οποία σχετίζονται με το core business του Ομίλου, δηλαδή την προμήθεια ρεύματος.
Άξονες για τέτοια προϊόντα είναι ο εξηλεκτρισμός καινούριων χρήσεων (όπως η θέρμανση) και η ανάδυση του μοντέλου του prosumer (καταναλωτή - παραγωγού). Επομένως, η ΔΕΗ θα γίνεται ολοένα περισσότερο τα επόμενα χρόνια «προορισμός» για την κάλυψη νέων αναγκών των πελατών της, με την προμήθεια αντλιών θερμότητας, «έξυπνου» ηλεκτρικού εξοπλισμού, φωτοβολταϊκών και μπαταριών.
Παράλληλα, ο Κωτσόβολος γίνεται το marketplace της ΔΕΗ, που ως προμηθευτής ρεύματος μπορεί να προσφέρει προσωποποιημένες ενεργειακές συμβουλές στους πελάτες του, όπως και εξίσου προσωποποιημένες προσφορές για λύσεις ενεργειακές εξοικονόμησης. Επίσης, η αλυσίδα λιανικής δίνει πολλαπλές ευκαιρίες στη ΔΕΗ να προωθήσει τη δραστηριοποίησή της στην ηλεκτροκίνηση, μέσω της ΔΕΗ blue. Η επιχείρηση αναμένει στον τομέα της ηλεκτροκίνησης ετήσιο EBITDA 50 εκατ. ευρώ το 2030, με συνολικές επενδύσεις 110 εκατ. μέχρι τότε.
Δίκτυα διανομής & οπτικές ίνες
Η ενίσχυση της παρουσίας στα δίκτυα διανομής, μέσω και πάλι της Enel Romania, διασφαλίζει στον Όμιλο ΔΕΗ αυξημένη (και εγγυημένη) ροή εσόδων από τα ρυθμιζόμενα τέλη χρήσης, το οποίο μάλιστα θα βαίνει αυξανόμενο λόγω της αύξησης της ζήτησης για ρεύμα που θα φέρει ο εξηλεκτρισμός. Ως αποτέλεσμα, μειώνει το ρίσκο στο οποίο εκτίθεται ο Όμιλος από τις υπόλοιπες δραστηριότητές του, ανοίγοντας παράλληλα σημαντικές ευκαιρίες, χάρις στον κομβικό ρόλο που θα παίξουν τα δίκτυα διανομής στην ενεργειακή μετάβαση.
Την ίδια ώρα, τα χιλιάδες χιλιόμετρα καλωδίων του ΔΕΔΔΗΕ στη χώρα μας έχουν «ανοίξει την πόρτα» στη ΔΕΗ για την είσοδό της στις τηλεπικοινωνίες, καθώς επιτρέπουν την εύκολη και οικονομικά ανταγωνιστική προσφορά υπηρεσιών Fiber to the Home πανελλαδικά. Η ΔΕΗ στοχεύει να έχει 1 εκατ. χρήστες και έσοδα 120 εκατ. ευρώ μέχρι το 2030, μέσω χονδρικής.