Πιο στενό «μαρκάρισμα» στις επιχειρήσεις που δημοσιεύουν εκθέσεις βιωσιμότητας αναμένεται να κάνουν οι εταιρείες ελέγχου γνωστοποιήσεων βιωσιμότητας εάν τελικά εφαρμοστεί ο νέος, πιο λεπτομερής και αυστηρός κώδικας δεοντολογίας που πρότεινε αυτές τις ημέρες το Συμβούλιο Διεθνών Προτύπων Δεοντολογίας για Λογιστές (IESBA).
Το IESBA είναι ένας ανεξάρτητος παγκόσμιος οργανισμός που θέτει πρότυπα δεοντολογίας για τις επιχειρήσεις και άλλους οργανισμούς, τα οποία περιγράφουν τις βέλτιστες πρακτικές για την επαλήθευση των ισχυρισμών βιωσιμότητας μιας εταιρείας, προσφέροντας λεπτομερείς οδηγίες σε τομείς όπως η καταγραφή του αντίκτυπου των εταιρικών ενεργειών στις εκπομπές, η εξάρτηση από εξωτερικούς εμπειρογνώμονες και ο εντοπισμός και η αντιμετώπιση σύγκρουσης συμφερόντων.
Η Gabriela Figueiredo Dias, πρόεδρος του Συμβουλίου Διεθνών Προτύπων Δεοντολογίας για Λογιστές (IESBA), είπε μιλώντας στο Reuters ότι προτείνει αναθεωρήσεις και προσθήκες στα πρότυπα δεοντολογίας της για τον έλεγχο πληροφοριών βιωσιμότητας από εταιρείες.
«Δεν υπάρχει τίποτα πιο κεντρικό για τη βιώσιμη χρηματοδότηση από τις πληροφορίες που παρέχονται σε όσους αποφασίζουν να επενδύσουν ή να χρηματοδοτήσουν έργα και επιχειρήσεις».
Τα προτεινόμενα πρότυπα, τα οποία θα είναι ανοιχτά για δημόσια διαβούλευση μέχρι τον Μάιο, θα συμπληρώσουν την ανάπτυξη νέων προτύπων τεχνικής διασφάλισης από το Διεθνές Συμβούλιο Προτύπων Ελέγχου και Διασφάλισης. Οι νέοι κανόνες, θα μπορούσαν επίσης να χρησιμοποιηθούν και από άλλες εταιρείες εκτός από επαγγελματίες λογιστές για τον έλεγχο των γνωστοποιήσεων βιωσιμότητας, όπως συμβούλους, μηχανικούς ή δικηγόρους που είναι υπεύθυνοι για περισσότερες από τις μισές εκθέσεις βιωσιμότητας.
Η κίνηση αυτή, η οποία αναζητά να καταπολεμήσει το Greenwashing, έχει την υποστήριξη και από άλλους φορείς. Ο παγκόσμιος εποπτικός οργανισμός κινητών αξιών IOSCO ενθάρρυνε τις κινήσεις της IESBA να ενημερώσει τα πρότυπά της, καθώς οι γνωστοποιήσεις που σχετίζονται με το κλίμα σύμφωνα με υποχρεωτικούς κανόνες και όχι με καθοδήγηση του ιδιωτικού τομέα, καθίστανται ευκολότερες.
Ο πρόεδρος του διοικητικού συμβουλίου της IOSCO, Jean-Paul Servais, δήλωσε ότι χαιρετίζει τη δράση της IESBA να καλέσει εκδότες, επενδυτές και παρόχους διασφάλισης να συμμετάσχουν στη διαβούλευση.
«Η εμπιστοσύνη σε τέτοιες γνωστοποιήσεις θα ενισχυθεί όταν λάβουν εξωτερική διασφάλιση με βάση τα παγκόσμια αποδεκτά πρότυπα σχετικά με την ηθική συμπεριφορά και την ανεξαρτησία», δήλωσε.
Το Greenwashing εξακολουθεί να αποτελεί την πληγή του ESG
Οι υποσχέσεις που μπορεί να δίνει η διοίκηση μιας εταιρείας για την υλοποίηση μιας «πράσινης» στρατηγικής μπορούν να επηρεάσουν θετικά την αγοραία αξία της ακόμη και εάν αυτές δεν εκπληρωθούν. Υπηρεσίες και προϊόντα που φέρουν «πράσινα διαπιστευτήρια» επηρεάζουν την απόφαση αγοράς και φυσικά τον τζίρο της επιχείρησης. Τα τελευταία χρόνια έχουν εισρεύσει τρισεκατομμύρια δολάρια σε επενδυτικά κεφάλαια που βασίζονται σε πράσινα διαπιστευτήρια, τα οποία συχνά δεν μπορούν να πιστοποιηθούν. Ως αποτέλεσμα, οι εταιρείες καλούνται όλο και περισσότερο να αποκαλύψουν περισσότερα σχετικά με τις ενέργειές τους για την κλιματική αλλαγή και άλλα θέματα όπως η ποικιλομορφία των διοικητικών συμβουλίων.
Ανεξάρτητα από τις πρωτοβουλίες των οργανισμών, η ΕΕ ανανεώνει και αυτή από την πλευρά της το θεσμικό της πλαίσιο.
Όπως είναι γνωστό, οι εταιρείες στην Ευρωπαϊκή Ένωση και παγκοσμίως από φέτος θα πρέπει να χρησιμοποιούν νέες, υποχρεωτικές γνωστοποιήσεις σχετικά με το ESG και τους σχετικούς με το κλίμα παράγοντες στις ετήσιες εκθέσεις τους για το 2024 και μετά.
Πρόσφατα, εγκρίθηκε από το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο οδηγία που επιδιώκει να προστατεύσει τους καταναλωτές από παραπλανητικές πρακτικές μάρκετινγκ και να τους βοηθήσει να κάνουν καλύτερες επιλογές αγορών. Για να επιτευχθεί αυτό, μια σειρά από προβληματικές συνήθειες μάρκετινγκ που σχετίζονται με το greenwashing και την πρόωρη απαξίωση των προϊόντων θα προστεθούν στον κατάλογο της ΕΕ με τις απαγορευμένες εμπορικές πρακτικές.
Βασική επιδίωξη είναι να δημιουργηθεί ένα πλαίσιο για πιο αξιόπιστη διαφήμιση και ενημέρωση. Οι νέοι κανόνες στοχεύουν να καταστήσουν την επισήμανση των προϊόντων σαφέστερη και πιο αξιόπιστη, απαγορεύοντας τη χρήση γενικών περιβαλλοντικών ισχυρισμών όπως «φιλικοί προς το περιβάλλον», «φυσικοί», «βιοδιασπώμενοι», «κλιματικά ουδέτεροι» ή «οικολογικοί» χωρίς να υπάρχουν επαρκείς αποδείξεις. Με βάση αυτή την λογική δημιουργείται ένα ρυθμιστικό πλαίσιο για την χρήση των ετικετών βιωσιμότητας δεδομένης της σύγχυσης που προκαλείται από την υπέρμετρη αύξησή τους και την αδυναμία χρήσης συγκριτικών δεδομένων. Στο μέλλον, στην ΕΕ θα επιτρέπονται μόνο ετικέτες βιωσιμότητας που βασίζονται σε επίσημα συστήματα πιστοποίησης ή έχουν θεσπιστεί από δημόσιες αρχές.