Την μεγάλη «βαρύτητα» που έχει αποκτήσει ο τομέας των Παραχωρήσεων, ιδίως οι οδικές, στο χαρτοφυλάκιο του ομίλου ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, του εγχώριου leader σε κατασκευές – υποδομές, ανέδειξε χτες εκ νέου ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της εισηγμένης, Γιώργος Περιστέρης, στο πλαίσιο της έκτακτης γενικής συνέλευσης των μετόχων. Όπως είπε χθες, απαντώντας σε σχετικό ερώτημα, «πράγματι ο τομέας των παραχωρήσεων έχει μεγαλώσει πολύ σαν δραστηριότητα, ενώ σε αυτόν επενδύουμε σημαντικά κεφάλαια». Αφού ξεκαθάρισε ότι «δεν έχει ληφθεί καμία σχετική απόφαση» σημείωσε πως «θα γίνουν μελέτες για το πως θα αξιοποιηθεί ο τομέας χρηματοοικονομικά» κάνοντας χρήση του όρου Financial Engineering (ανάπτυξη και την υλοποίηση νέων χρηματοοικονομικών εργαλείων).
Ωστόσο, όπως πολλές φορές έχει αναφέρει το insider.gr (και για τη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ αλλά και για άλλους ομίλους), οι εταιρείες του χώρου πάντα μελετούν και εξετάζουν την αξιοποίηση των παραχωρήσεων και ως χρηματοδοτικό εργαλείο, ιδίως η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, έχοντας πλέον το μεγαλύτερο χαρτοφυλάκιο με διαφορά από όλα τα υπόλοιπα σχήματα στη χώρα. Όπως εκτιμάται θα εξεταστεί, μεταξύ άλλων, πιθανή έκδοση ομολόγου, εισαγωγή της ΓΕΚ Παραχωρήσεις στο Χρηματιστήριο, ενώ γενικότερα στο μενού μπορεί να υπάρχει η προσέλκυση επενδυτών κ.λπ. Σε κάθε περίπτωση πάντως, η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ έχει «το μαχαίρι και το καρπούζι», πόσω μάλλον έχοντας βάλει στο «πακέτο» και το 100% των συμβάσεων της Αττικής Οδού και του ΒΟΑΚ, ενώ έχει και το 75% της παραχώρησης της Εγνατίας Οδού. Έτσι, έχει την ευχέρεια κινήσεων και επιλογών, καθώς, είναι πιθανό εγχώριοι όμιλοι, ξένα σχήματα, funds, να επιθυμούν, με οποιονδήποτε τρόπο αυτό μπορεί να συμβεί, να εισέλθουν σε παραχωρήσεις του ομίλου ο οποίος λογικό είναι να δέχεται προτάσεις και να τις αξιολογεί.
Το χαρτοφυλάκιο και τα εκτιμώμενα οφέλη
Σημειώνεται ότι το χαρτοφυλάκιο του ομίλου ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ περιλαμβάνει το 100% των αυτοκινητοδρόμων Νέα Οδός και Κεντρική Οδός, το 17% της Ολυμπίας Οδού, το 32,5% του νέου υπό κατασκευή από την ίδια αεροδρόμιου στο Ηράκλειο Κρήτης, το 49% του επίσης υπό κατασκευή Ολοκληρωμένου Τουριστικού Συγκροτήματος με καζίνο στο Ελληνικό, υποδομές διαχείρισης απορριμμάτων, σταθμούς αυτοκινήτων κ.α. Το επόμενο διάστημα θα προστεθούν στο εν λόγω χαρτοφυλάκιο δύο από τις μεγαλύτερες συμβάσεις παραχώρησης, η Αττική Οδός για την οποία έχει πλειοδοτήσει στο διαγωνισμό με προσφορά 3,3 δισ. ευρώ, η Εγνατία Οδός (το 75%) με προσφορά περίπου 1,5 δισ. ευρώ και σε συνεργασία με την Egis Projects, αλλά και το μεγαλύτερο τμήμα του Βορείου Οδικού Άξονα Κρήτης (ΒΟΑΚ) Ηράκλειο – Χανιά, προϋπολογισμού κατασκευής 1,8 δισ. ευρώ, στο οποίο η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ είναι μειοδότης με την επίσημη ανακοίνωση να αναμένεται σε λίγες ημέρες.
Βάσει εκτιμήσεων της διοίκησης που δημοσιοποιήθηκαν στο τέλος του περασμένου Νοεμβρίου (δηλαδή όταν δεν υπήρχε η εξέλιξη με τον ΒΟΑΚ) σε 5 χρόνια τα EBITDA (κέρδη προ φόρων τόκων και αποσβέσεων) του κατασκευαστικού – ενεργειακού ομίλου θα διαμορφωθούν σε 1,2 δισ. (396,3 εκατ. ήταν στο 9μηνο φέτος) αν συνυπολογιστούν η Αττική Οδός, η Εγνατία, τα βραχυπρόθεσμα έργα της Τέρνα Ενεργειακής και τα έσοδα από το Ολοκληρωμένο Τουριστικό Συγκρότημα με καζίνο στο Ελληνικό, τη νέα μονάδα ηλεκτροπαραγωγής με φυσικό αέριο στην Κομοτηνή και το υπό κατασκευή αεροδρόμιο στο Καστέλι Ηρακλείου. Βάσει στοιχείων που έχει δημοσιοποιήσει η διοίκηση της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ τα συνολικά μερίσματα που θα εισπράξει ο όμιλος από τις συμβάσεις παραχώρησης σε όλη τη διάρκεια ζωής τους (συνήθως 25 έτη) θα διαμορφωθούν σε 11 δισ. ευρώ, εκ των οποίων τα 8 δισ. θα προέλθουν από τις παραχωρήσεις των μεγάλων αυτοκινητοδρόμων (δεν περιλαμβάνεται ο ΒΟΑΚ). Επίσης, αναμένει EBITDA πάνω από 1,2 δισ. ευρώ μετά από χρονική περίοδο 5 ετών, μαζί με την συνεισφορά από την Αττική Οδό, την Εγνατία Οδό, το βραχυπρόθεσμο pipeline έργων της Τέρνα Ενεργειακής, αλλά και τα Pro-rata EBITDA μη ενοποιημένων περιουσιακών στοιχείων (IRC – Καζίνο Ελληνικού, CCGT Κομοτηνής, Αεροδρόμιο στο Καστέλι).
Τι αναμένεται για Αττική Οδό και Εγνατία
Σύμφωνα με τον κ. Περιστέρη η διαδικασία για τη νέα παραχώρηση της Αττικής Οδού (με σωρευτικές εκτιμώμενες διανομές, στην 25ή σύμβαση, περίπου 3 δισ. ευρώ και αναμενόμενα EBITDA, κατά μέσο όρο, στα 300 εκατ. ευρώ και άνω τον χρόνο, για την περίοδο 2025-2049 της νέας παραχώρησης) προχωρά κανονικά και η προοπτική είναι η σύμβαση να υπογραφεί σε μερικούς μήνες, παρά την προσφυγή που έχει γίνει στο Συμβούλιο της Επικρατείας (ΣτΕ) από την κοινοπραξία με τη δεύτερη καλύτερη προσφορά (Μυτιληναίος – Vinci). «Ο διαγωνισμός ήταν απολύτως διαφανής και δεν πιστεύουμε ότι θα υπάρξει κάποιο ζήτημα» είπε σχετικά χθες ο επικεφαλής της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, απαντώντας επίσης σε ερώτημα μετόχου. Να σημειωθεί σχετικά με την Αττική Οδό ότι θεωρείται πιθανό αφού ολοκληρωθεί η διαδικασία ανάθεσή της στην ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ να υπάρξει συμφωνία (μια ή περισσότερες) εισόδου και άλλων μετόχων στην παραχώρηση (ενδεχομένως άλλων κατασκευαστικών ομίλων).
Για την Εγνατία Οδό σημείωσε ότι από την πλευρά της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ έχουν δοθεί όλα τα αναγκαία έγγραφα περιλαμβανομένων των εγγυήσεων για τη διαθεσιμότητα των χρημάτων και είναι θέμα της Πολιτείας να προχωρήσει η υπογραφή της σύμβασης. Εκτίμησε πάντως ότι είναι θέμα εβδομάδων η υπογραφή της σύμβασης.
Τι «τρέχει» με τις Πρότυπες Προτάσεις
Ο κ. Περιστέρης αναφέρθηκε και στο μοντέλο των Πρότυπων Προτάσεων. Κατά τον ίδιο δεν υπάρχει καμία αντίδραση από την πλευρά του υπουργείου Υποδομών για τις πρότυπες προτάσεις που έχει καταθέσει ο Όμιλος τον περασμένο Μάιο. Η πρώτη, σε κοινοπραξία με τις ΑΒΑΞ (32%) και ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις (32%), αφορά τις επεκτάσεις της Αττικής Οδού προς Ραφήνα, Λαύριο καθώς και την σήραγγα Ηλιουπόλεως (σχεδόν 1,5 δισ. ευρώ) και η δεύτερη τον αυτοκινητόδρομο Ελευσίνα - Οινόφυτα που θα παρακάμπτει την Αττική και θα αποσυμφορήσει τον Κηφισό. Και οι δύο προτάσεις αφορούν στην ανακούφιση του κυκλοφοριακού προβλήματος στην πρωτεύουσα, καθώς η υφιστάμενη Αττική Οδός πλησιάζει στα όρια χωρητικότητας, ενώ οξύ παραμένει το ζήτημα στον Κηφισό.
Σύμφωνα με τον πρόεδρο και διευθύνοντα σύμβουλο της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, κ. Γ. Περιστέρη προς το παρόν δεν έχει υπάρξει αντίδραση ή εξέταση των φακέλων. Υπενθυμίζεται πως υφίσταται συμφωνία μεταξύ ΥΠΟΜΕ και Lamda Development όσον αφορά τη μελετητική ωρίμανση της μιας επέκτασης (Σήραγγα Ηλιουπόλεως). Από την πλευρά της η ηγεσία του υπουργείου Υποδομών έχει εκφράσει τις επιφυλάξεις της για τόσο για το νομοθετικό πλαίσιο που διέπει τις Πρότυπες Προτάσεις, όσο και για τη χρηματοδότηση έργων τέτοιου μεγέθους. Μάλιστα, ο υφυπουργός Υποδομών κ. Ταχιάος έχει επισημάνει πως τα οδικά έργα στην Αττική δεν δύνανται να χρηματοδοτηθούν από πόρους ΕΣΠΑ.