Υψηλές προσδοκίες και για τη νέα χρονιά τρέφει ο Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών, με τις ενδείξεις του πρώτου διμήνου να μαρτυρούν ότι η κίνηση θα καταφέρει να ξεπεράσει το τρέχον έτος τα επίπεδα ρεκόρ του 2023, τροφοδοτούμενη μάλιστα κι από την αγορά της Ασίας. Την ίδια στιγμή, όπως επεσήμανε κατά την χθεσινή ενημέρωση των αναλυτών η διοίκηση του Ελ Βενιζέλος, ξεκινά η διαδικασία επιλογής αναδόχου για την υλοποίηση του master plan της επέκτασης, η οποία θα απελευθερώσει νέες θέσεις στάθμευσης αεροσκαφών αλλά και 60% επιπλέον εμπορικούς χώρους, ενισχύοντας μεσομακροπρόθεσμα τα έσοδα.
Οι δύο πυλώνες ενίσχυσης των εσόδων
Η πορεία της προηγούμενης χρονιάς χαρακτηρίστηκε από πολλαπλά ρεκόρ, με την επιβατική κίνηση να φτάνει τα 28,2 εκατ. επιβάτες και τα έσοδα να αγγίζουν τα 603,7 εκατ. ευρώ. Η επιστροφή αυτή στην ανάπτυξη κατέστησε τον ΔΑΑ ένα ελκυστικό αεροδρόμιο, γεγονός που αποτυπώθηκε και στην εντυπωσιακή συμμετοχή που καταγράφηκε κατά την αρχική δημόσια προσφορά του ΔΑΑ στο ΧΑΑ, ανέφερε σχετικά ο Διευθύνων Σύμβουλος του ΔΑΑ, Γιάννης Παράσχης κατά την χθεσινή ενημέρωση των αναλυτών.
Να θυμίσουμε ότι η επιβατική κίνηση του ΔΑΑ το περασμένο έτος ήταν αυξημένη κατά 24,0% σε σχέση με το 2022 και κατά 10,2% σε σχέση με την μέχρι πρότινος χρονιά ρεκόρ του 2019. Αντίστοιχα, σύμφωνα με τα οικονομικά αποτελέσματα που παρουσίασε στους αναλυτές η διοίκηση του αεροδρομίου, τα έσοδα του ΔΑΑ αυξήθηκαν κατά 26,6%, ήτοι 126,8 εκατ. ευρώ σε σχέση με το 2022, τροφοδοτούμενα τόσο από τα αεροπορικά έσοδα όσο κι από τις μη αεροπορικές δραστηριότητες. Ειδικότερα, τα έσοδα από αεροπορικές δραστηριότητες αυξήθηκαν κατά 21,7% φτάνοντας τα 448,9 εκατ. ευρώ. Παρότι συνέχισαν να αποτελούν το 77% των συνολικών εσόδων του ΔΑΑ, τα έσοδα από μη αεροπορικές δραστηριότητες αυξήθηκαν ακόμα περισσότερο, κατά 23,2% σε σχέση με το 2019.
Το προσαρμοσμένο EBITDA έφτασε τα 367,2 εκατ. ευρώ, κινούμενο ανοδικά κατά 16,7% σε σύγκριση με το 2022, ενώ το προσαρμοσμένο περιθώριο EBITDA ανήλθε σε 62,9%. Με στόχο μάλιστα τα έσοδα να διατηρηθούν στα ίδια επίπεδα και δεδομένης της μείωσης του τέλους εκσυγχρονισμού και ανάπτυξης από 12 ευρώ ανά αναχωρούντα επιβάτη στα 3, θα υπάρξει αναπροσαρμογή στις αεροπορικές χρεώσεις, οι οποίες το περασμένο έτος διατηρήθηκαν στα ίδια επίπεδα.
Με αυτά τα δεδομένα η νέα χρονιά φαίνεται να έχει ξεκινήσει δυναμικά και το αεροδρόμιο ποντάρει σε ακόμα υψηλότερα επίπεδα επιβατικής κίνησης, χάρη και στην πλήρη ανάκαμψη των μη κύριων αγορών του, όπως η κινεζική.
Ενδεικτικό είναι το γεγονός ότι η επιβατική κίνηση τους δύο πρώτους μήνες του έτους, έφτασε τα 3.209.546 επιβάτες από 2.805.537 επιβάτες το 2023, καταγράφοντας αύξηση της τάξης του 14,4%. Η ενίσχυση δε, ειδικά τον δεύτερο μήνα του έτους προήλθε σε διπλάσιο ποσοστό από τους επιβάτες εξωτερικού, οι οποίοι αυξήθηκαν κατά 17% σε σχέση με το 9% της ανόδου των επιβατών εσωτερικού.
Η χρονιά του Δράκου και για το ΔΑΑ
Σε αυτό το πλαίσιο, η ενίσχυση αναδυόμενων αγορών συγκαταλέγεται στους στρατηγικούς στόχους του ΔΑΑ ώστε να συνεχιστεί η ανοδική αυτή πορεία. Μια εξ αυτών είναι και η κινεζική αγορά, η οποία φέτος ενισχύει τις απευθείας συνδέσεις της προς την χώρα μας.
Σε σχετική εκδήλωση που πραγματοποιήθηκε χθες, η Air China αυξάνει κατά δύο απευθείας πτήσεις την εβδομαδιαία παρουσία της στο ΔΑΑ, φτάνοντας συνολικά τις πέντε, ενώ η Juneyao Air, εντάσσει την Ελλάδα στους τρεις ευρωπαϊκούς της προορισμούς, συνδέοντας απευθείας την Αθήνα με τη Σανγκάη, δύο φορές την εβδομάδα, αρχής γενομένης από τον Απρίλιο.
Σημειωτέον ότι η Κίνα δεν κατάφερε το 2023 να επιστρέψει στα προ πανδημίας επίπεδα, δεδομένου ότι αποδεσμεύτηκε από τους υγειονομικούς περιορισμούς από τον Απρίλιο του 2023 κι έπειτα. Ακόμα κι έτσι βέβαια, πέτυχε να ανακτήσει το 90% της δυναμικότητας που είχε προ υγειονομικής κρίσης.
Προ πανδημίας δε, η κινεζική αγορά παρουσίαζε υψηλούς ρυθμούς ανάπτυξης, ειδικά μετά το 2017 όπου και καθιερώθηκαν οι απευθείας πτήσεις Αθήνα - Πεκίνο της Air China. Το 2018 η Κίνα κατάφερε να μπει στο top 20 των αγορών του αεροδρομίου ενώ το 2019 στο top 15 με την απευθείας κίνηση να παρουσιάζει ετήσια αύξηση 22% και την έμμεση κίνηση να αυξάνει κατά 21% σε ετήσια βάση. Από το 2013 δε έως το 2019 ήταν η αγορά με τον υψηλότερο ρυθμό ανάπτυξης για τον ΔΑΑ αυξανόμενη κατά 166% όταν η συνολική κίνηση του αεροδρομίου είχε ανάπτυξη 104%.
Η στροφή προς την Κίνα δεν είναι βεβαίως τυχαία, αφού είναι μια ταχέως αναπτυσσόμενη αγορά για ταξίδια. Μόλις στο διάστημα 10-17 Φεβρουαρίου 2024, διάστημα κατά το οποίο εορτάστηκε η κινεζική Πρωτοχρονιά, στο εξωτερικό ταξίδεψαν 6,83 εκατ. Κινέζοι, ενώ καταγράφηκαν 474 εκατ. ταξίδια στην ενδοχώρα, που αντιστοιχούν σε δαπάνη 82 δισ. ευρώ.
Σύμφωνα με τον Fan Heyun, γενικό διευθυντή της Air China, ενώ η αύξηση των συχνοτήτων από την Κίνα προς την Ευρώπη θα ξεπεράσει κατά 2% τα επίπεδα του 2019 το 2024, στην περίπτωση της χώρας μας θα φτάσει το 67%, ενώ σε εβδομαδιαία βάση, οι διαθέσιμες θέσεις στο απευθείας δρομολόγιο Αθήνα – Πεκίνο θα αυξηθούν κατά 128%.
Προχωρά το master plan για την επέκταση του αεροδρομίου
Πέρα από την κινεζική αγορά βέβαια και το γενικότερο άνοιγμα προς Ανατολάς, που επιχειρείται αυτή την περίοδο, με τις επαφές να περιλαμβάνουν και την πολλά υποσχόμενη αγορά της Ινδίας, o ΔΑΑ προχωρά και την επέκτασή των εγκαταστάσεών του, για να μπορέσει να ανταποκριθεί δυνητικά σε περαιτέρω αύξηση της επιβατικής κίνησης.
Σύμφωνα με τα όσα ανέφερε ο κ. Παράσχης χθες, η πρώτη φάση των έργων επέκτασης θα αυξήσει τη δυναμικότητα του αεροδρομίου στους 33 εκατ. επιβάτες από τα 26 εκατ. που είναι σήμερα προσθέτοντας στις εγκαταστάσεις του περίπου 81.000 τ.μ.
Bάσει του εγκεκριμένου master plan, θα επεκταθεί ο κύριος αεροσταθμός, θα δημιουργηθούν 32 επιπλέον περιοχές στάθμευσης αεροσκαφών με συναφείς υποδομές, ενώ κατά 60% θα ενισχυθούν και οι εμπορικές περιοχές.
Η διαδικασία επιλογής αναδόχου έχει ήδη ξεκινήσει σύμφωνα με τον κ. Παράσχη και στόχος είναι εντός του 2024 να έχει ολοκληρωθεί ώστε η επέκταση να είναι έτοιμη το 2028. Σε αυτό το πλαίσιο έχουν εκκινήσει και οι διεργασίες με τις τράπεζες για την χρηματοδότηση της επένδυσης, οι οποίες χαίρουν θετικής ανταπόκρισης, παρότι δεν έχει ληφθεί κάποια απόφαση ακόμα.
Σημειωτέον ότι αναζητείται χρηματοδότηση για το 100% της πρώτης φάσης του masterplan, ύψους 650 εκατ. ευρώ σε τιμές 2022, καθώς και του 50% περίπου των μεσοπρόθεσμων κεφαλαιουχικών δαπανών συντήρησης και βελτιστοποίησης της δυναμικότητας των υφιστάμενων εγκαταστάσεων για τα επόμενα τρία χρόνια, ήτοι περί τα 110 εκατ. από τα συνολικά 220 εκατ. ευρώ.