Μεγάλη βελτίωση στον χρόνο απάντησης των αιτημάτων των οφειλετών, μειώνοντας τις ημέρες απόκρισης σε 10, κατά μ.ο., από 25 το πρώτο τρίμηνο του 2023, έχουν να επιδείξουν οι εταιρείες διαχείρισης. Παράλληλα, το επίπεδο εξυπηρέτησης (σ.σ. ο αριθμός κλήσεων που απαντήθηκαν έγκαιρα) από τα τηλεφωνικά κέντρα των servicers παρέμεινε το α’ τρίμηνο του 2024 στα επίπεδα του 90%, σημαντικά βελτιωμένο σε σχέση με το παρελθόν (συγκριτικά, στις αρχές του 2023 το ποσοστό ήταν 78%).
Χθες, το Υπουργείο Ανάπτυξης επέβαλε σε τρεις εταιρείες διαχείρισης πρόστιμα 305.000 ευρώ, ενώ από τον Σεπτέμβριο του 2023 μέχρι και σήμερα έχουν επιβληθεί πρόστιμα συνολικού ύψους 1.825.000 ευρώ. Ωστόσο, πηγές από την αγορά των εταιρειών διαχείρισης αναφέρουν ότι τα πρόστιμα που έχουν επιβληθεί αφορούν σε υποθέσεις παλαιότερες, προ των μέτρων και του θεσμικού πλαισίου επίλυσης που υπάρχει από φέτος. Σήμερα οι υποθέσεις των δανειοληπτών αντιμετωπίζονται στη συντριπτική τους πλειοψηφία και κάποιες υποθέσεις που μπορεί να ξεφεύγουν, αυτό δεν γίνεται σκόπιμα ή από αδιαφορία των εταιρειών διαχείρισης. Αντιθέτως, τα λάθη εντοπίζονται και διορθώνονται.
Οι servicers ενθαρρύνουν τις ρυθμίσεις καθώς είναι ο μόνος τρόπος να περιοριστούν οι πλειστηριασμοί. Αλλά, όπως τονίζουν, ρυθμίσεις χωρίς στοιχεία δανειοληπτών δεν μπορούν να γίνουν. Επομένως, είναι κρίσιμο να μην κρύβονται και «εξαφανίζονται» οι δανειολήπτες. Μέσα από τις πλατφόρμες ενημέρωσης που λειτουργούν πλέον οι εταιρείες διαχείρισης, οι δανειολήπτες λαμβάνουν άμεση ενημέρωση για τα στοιχεία που αφορούν την οφειλή τους, όπως μεταξύ άλλων το υπόλοιπο της οφειλής (ανά δανειακή σύμβαση), τον αριθμό, το ύψος και τον προβλεπόμενο χρόνο καταβολής της επόμενης δόσης του δανείου τους. Μέσω των ηλεκτρονικών συστημάτων ενημέρωσης, επομένως, κάθε δανειολήπτης έχει άμεση πρόσβαση και την πλήρη εικόνα των δανειακών του υποχρεώσεων ανά πάσα στιγμή και σε πραγματικό χρόνο.
Παράλληλα, μέσω των ίδιων συστημάτων, γίνεται άμεσα και ευχερώς η επικαιροποίηση των στοιχείων επικοινωνίας του δανειολήπτη με την εταιρία που διαχειρίζεται την οφειλή του με ιδιαίτερα απλό τρόπο ειδικά μετά την λειτουργία από 1/4/2024 των πλατφορμών ενημέρωσης που προβλέπει η νομοθεσία.
Η ύπαρξη επικαιροποιημένων στοιχείων επικοινωνίας είναι απαραίτητη προϋπόθεση για την επικοινωνία με τους οφειλέτες από πλευράς των εταιρειών διαχείρισης που αποτελεί το απαραίτητο πρώτο βήμα για την εξεύρεση αμοιβαία αποδεκτών λύσεων και την υποβολή προτάσεων για τη ρύθμιση των οφειλών. Η μη ύπαρξη επικαιροποιημένων στοιχείων επικοινωνίας περιορίζει τις δυνατότητες των servicers για προσέγγιση των δανειοληπτών και ρύθμιση των οφειλών τους, χωρίς να αναιρεί την εξέλιξη των δικαστικών ενεργειών. Επομένως, ακόμη και όσοι δανειολήπτες έχουν εικόνα των δανειακών εκκρεμοτήτων τους, είναι προτεραιότητα να επικαιροποιήσουν τα στοιχεία επικοινωνίας τους, ώστε να αποκαταστήσουν την επαφή με την εταιρία που διαχειρίζεται τις αντίστοιχες οφειλές και να συνεργαστούν για τη ρύθμισή τους που αποτελεί τον πρωταρχικό στόχο όλων των εμπλεκομένων στη διαδικασία.
Σημειώνεται ότι από το 2022, οι εταιρείες διαχείρισης έχουν ρυθμίσει διμερώς συνολικά δάνεια ύψους 15,2 δισ. ευρώ. Για το α’ τρίμηνο του 2024 οι συνολικές ρυθμίσεις δανείων έφτασαν το 1,2 δισ. ευρώ. Οι διμερείς ρυθμίσεις και οι ρυθμίσεις μέσω του Ν.3869 («νόμου Κατσέλη») για το ίδιο διάστημα έφτασαν το 1,1 δισ. ευρώ, ενώ οι υπόλοιπες προήλθαν από τον Εξωδικαστικό Μηχανισμό.