Το roadmap για την παραχώρηση του αεροδρομίου της Καλαμάτας – Τι «τρέχει» με τα 22 περιφερειακά

Γιώργος Παπακωνσταντίνου
Viber Whatsapp Μοιράσου το
Το roadmap για την παραχώρηση του αεροδρομίου της Καλαμάτας – Τι «τρέχει» με τα 22 περιφερειακά
Στο Υπερταμείο θέλουν να «βγει» προτιμητέος επενδυτής της σύμβασης παραχώρησης για την αξιοποίηση του διεθνούς αεροδρομίου Καλαμάτας μέχρι τον Νοέμβριο. Οι ισχυροί διεκδικητές. Πώς θα «τρέξουν» οι διαδικασίες για τους υπόλοιπους 22 μικρούς περιφερειακούς αερολιμένες.

Μέσα στο έτος ευελπιστούν στο Υπερταμείο να υπάρχει ανάδοχος για την παραχώρηση του αεροδρομίου της Καλαμάτας. Στο ελληνικό sovereign fund έχουν ως στόχο να «βγει» νικητής, ήτοι προτιμητέος επενδυτής, του διαγωνισμού για την αξιοποίηση του διεθνούς αεροδρομίου Καλαμάτας μέσω σύμβασης παραχώρησης (για έως 40 έτη) μέχρι τον Νοέμβριο.

Ως γνωστόν, η παραχώρηση του αεροδρομίου της Καλαμάτας «Καπετάν Βασίλης Κωνσταντακόπουλος» έχει προσελκύσει το ενδιαφέρον ισχυρών σχημάτων όπως οι ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ Α.Ε.- GMR Airports Limited (οι Ινδοί εταίροι στο Καστέλι), ΜΥΤΙΛHΝΑΙΟΣ Α.Ε.-CORPORATION AMERICA AIRPORTS S.A, Egis Airport Operation-AKTOR CONCESSIONS (ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις) -Aéroports de la Cote d’Azur, FRAPORT AG - DELTA AIRPORT INVESTMENTS A.E.- ΠΗΛΕΑΣ Α.Ε. (όμιλος Κωνσταντακόπουλου).

Να αναφέρουμε επίσης ότι προωθούνται διαδικασίες και για την αξιοποίηση 22 επιπλέον περιφερειακών αεροδρομίων (Καρπάθου, Χίου, Αλεξανδρούπολης, Αράξου, Λήμνου, Ιωαννίνων, Μήλου, Νάξου, Πάρου, Ικαρίας, Κυθήρων, Λέρου, Σητείας, Νέας Αγχιάλου, Καλύμνου, Σκύρου, Σύρου, Αστυπάλαιας, Καστελόριζου, Καστοριάς, Κάσου και Κοζάνης), αν και για αυτό το «πακέτο» ίσως έχουμε περισσότερες και βασικότερες εξελίξεις προς το τέλος του έτους ή το 2025.

Το σχήμα που θα επικρατήσει στον διαγωνισμό του Υπερταμείου, που θα συμμετέχει με ποσοστό έως 10% στο μετοχικό κεφάλαιο της νέας εταιρικής οντότητας, θα αναλάβει τη διαχείριση, λειτουργία, ανάπτυξη, επέκταση, διατήρηση και εκμετάλλευση του Διεθνούς Αεροδρομίου Καλαμάτας για 40 χρόνια. Προσφορές θα δοθούν το προσεχές διάστημα, ενώ μέσα στο 2025 εκτιμάται η έναρξη λειτουργίας από τον τελικό ανάδοχο.

Όπως και άλλες φορές έχει αναφέρει το insider.gr, μέσα από επενδύσεις το αεροδρόμιο Καλαμάτας θα μπορέσει υποδεχθεί ένα συνεχώς αυξανόμενο αριθμό επιβατών που εκτιμάται ότι θα προσεγγίσει τους 500.000 πολύ νωρίτερα από το τέλος της τρέχουσας δεκαετίας. Ο αυξημένος αυτός αριθμός επιβατών σε συνδυασμό με τις σημαντικές ιδιωτικές επενδύσεις στον τουριστικό κλάδο και βελτίωση των οδικών υποδομών στο νομό αναμένεται να έχει πολλαπλασιαστικές θετικές επιπτώσεις στο νομό Μεσσηνίας αλλά και την ευρύτερη ζώνη επιρροής του αεροδρομίου.

Από το 2010, η επιβατική κίνηση της Καλαμάτας έχει παρουσιάσει αύξηση κατά 250%. Το 2022 ξεπέρασε τους 351.000 επιβάτες. Γενικότερα στο Υπερταμείο προσδοκούν σε αύξηση επιβατικής κίνησης άνω του 40% έως το 2030, σε σημαντικά οικονομικά οφέλη για το δημόσιο, ανάπτυξη τοπικών κοινωνιών και οικονομιών, από την πλάνο εκσυγχρονισμού και αναβάθμισης των 22+1 αεροπορικών υποδομών. Ο διεθνής αερολιμένας Καλαμάτας, αποτελεί ένα δυναμικό τουριστικό προορισμό, ο οποίος έχει αυξήσει θεαματικά την επιβατική κίνηση τα τελευταία χρόνια χάρη στον τουριστικό πόλο Costa Navarino που ανήκει στον όμιλο Κωνσταντακόπουλου.

Τα 22 μικρότερα περιφερειακά

Όσον αφορά την αξιοποίηση των 22 μικρότερων αεροδρομίων, που είναι υπό τη διαχείριση της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας, στις προθέσεις του Υπερταμείου είναι να ακολουθήσει ένα μοντέλο στα πρότυπα της Καλαμάτας. Εκτιμάται ότι θα προχωρήσει ο διαγωνισμός σε ένα cluster και με μοντέλο που προσομοιάζει σε ΣΔΙΤ ή μάλλον καλύτερα, ένα υβριδικό μοντέλο Παραχώρησης. Σε σχέση με τα 22 περιφερειακά, τα περισσότερα εξ αυτών χρειάζονται εκτεταμένες επενδύσεις και αναβαθμίσεις, υπάρχουν αεροδρόμια που θεωρούνται χαμηλής κίνησης, σε όχι ιδιαίτερα τουριστικές περιοχές, ενώ σε κάποια εμπλέκεται και ο στρατιωτικός παράγοντας.

Ωστόσο, υπάρχουν και «φιλέτα» σε περιοχές υψηλού τουρισμού (π.χ. Πάρος, Νάξος κ.α.), αεροδρόμια που ήδη γίνονται εργασίες εκσυγχρονισμού (τα δύο προηγούμενα αλλά και σε Χίο, Σύρο κ.λπ.), αερολιμένες με αναβαθμισμένο πλέον γεωπολιτικό status (π.χ. Αλεξανδρούπολη). Κατά παλιότερες πληροφορίες, ενδέχεται ένα από αυτά, το αεροδρόμιο της Ν. Αγχιάλου, να έχει χρήση cargo (αποκλειστική ή όχι), δηλαδή με υπηρεσίες μεταφοράς εμπορευμάτων, καθιστώντας το έτσι μοναδικό στην Ελλάδα.

Στην παρούσα φάση, οι σύμβουλοι του Υπερταμείου προωθούν μία απαιτητική διαδικασία με επιτόπιες επισκέψεις, όπου εξετάζονται διάφορες παράμετροι, αν π.χ. επαρκεί ο διάδρομος προσγείωσης - απογείωσης έως πιθανές άλλες χρήσεις. Στη συνέχεια, θα «χτιστεί» το business plan για κάθε αεροδρόμιο, ώστε στη συνέχεια να συνταχθεί το συνολικό business plan και να προκύψει το χρηματοδοτικό μοντέλο. Παράλληλα, εξετάζεται και το ποσοστό της συμμετοχής του δημοσίου.

Οι Ελληνικές Αλυκές

Οσον αφορά μια άλλη θυγατρική, τις Ελληνικές Αλυκές, που έχει μπει σε πορεία κερδοφορίας, το Υπερταμείο βρίσκεται στην τελική ευθεία της προετοιμασίας για την αναζήτηση στρατηγικού επενδυτή, που θα συμβάλλει στην ανάδειξη, κατά το μέγιστο, της δυναμικής της εταιρείας σε νέα προϊόντα και εξαγωγές, ώστε να περάσει σε αναπτυξιακή τροχιά. Ο διαγωνισμός μάλλον αναμένεται για το τέλος 2024 και κατά πληροφορίες υπάρχουν ήδη 4 ενδιαφερόμενοι.

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

Διαβάστε ακόμη

«Πράσινο» στο ΤΑΙΠΕΔ για το Κυβερνητικό Πάρκο «Ανδρέας Λεντάκης» στην πρώην ΠΥΡΚΑΛ

Έρχεται αποτιμητής για το mega τουριστικό ακίνητο «Καραθώνα» των 1.900 στρεμμάτων στο Ναύπλιο

ΤΕΡΝΑ: «Απογειώνονται» οι εργασίες στο νέο αεροδρόμιο της Κρήτης (Καστέλι) – Τα ορόσημα της παραχώρησης

gazzetta
gazzetta reader insider insider