Κατώτερη των αρχικών προσδοκιών εμφανίζεται η κίνηση τις αγορές κατά την διάρκεια των θερινών εκπτώσεων, καθώς όπως φαίνεται η συνεχιζόμενη ακρίβεια, οι λογαριασμοί αλλά και η… εφορία αφήνουν λίγο χώρο για επιπλέον αγορές στους καταναλωτές.
Σύμφωνα με μια πρώτη έρευνα που πραγματοποιήθηκε από Εμπορικό Σύλλογο Πειραιώς για την κίνηση της αγοράς τον πρώτο μήνα των εκπτώσεων, η συντριπτική πλειοψηφία των ερωτηθέντων εμπόρων και συγκεκριμένα ποσοστό 87,5%, κατέγραψε μείωση στις πωλήσεις.
Όπως αναφέρεται σε ανακοίνωση του εμπορικού συλλόγου, οι εκπτώσεις, αν και ιδιαίτερα ελκυστικές, με ποσοστά που ξεπερνούν και το 50%, δεν φαίνεται να αποτελούν επαρκές κίνητρο για να ωθήσουν τους καταναλωτές σε αυξημένες δαπάνες.
«Η συνεχής αύξηση του κόστους ζωής, με κυριότερο παράγοντα τον πληθωρισμό και τις εκτοξευμένες τιμές της ενέργειας, έχει οδηγήσει σε σημαντική μείωση του διαθέσιμου εισοδήματός τους, με αποτέλεσμα να περιορίζουν δραστικά τις αγορές τους», σημειώνει ο Σύλλογος.
Φαίνεται μάλιστα πως οι καταναλωτές αποδεικνύονται επιφυλακτικοί και ανησυχούν για τις μελλοντικές οικονομικές προοπτικές και προχωρούν σε αγορές μόνο όταν είναι απολύτως απαραίτητο.
Μέσα στις επόμενες ημέρες θα φανεί το αν αυξήθηκαν αρκετά οι πωλήσεις την προηγούμενη εβδομάδα καθώς οι επιχειρηματίες του κλάδου προσδοκούσαν σε κίνησης αφού είχε ολοκληρωθεί η καταβολή επιδόματος αδείας, μισθών, συντάξεων κλπ και οι περισσότεροι καταναλωτές έκαναν τις τελευταίες αγορές ενόψει των καλοκαιρινών διακοπών.
Θα φανεί μάλιστα το αν θα ξεπεραστεί ο πήχης των πωλήσεων για φέτος που είχε τεθεί τουλάχιστον στα περσινά επίπεδα των 7 δισ. ευρώ. «Ο φετινός τριπλός στόχος είναι να ενισχυθεί την περίοδο των εκπτώσεων η καταναλωτική εμπιστοσύνη και το οικονομικό κλίμα στην αγορά, να αποκλιμακωθεί ο πληθωρισμός μισή μονάδα και οι πωλήσεις του διμήνου Ιουλίου-Αυγούστου να ξεπεράσουν τον περσινό τζίρο των περίπου 7 δισ. ευρώ», είχε δηλώσει στην έναρξης των θερινών εκπτώσεων ο πρόεδρος του Περιφερειακού Επιμελητηριακού Συμβουλίου Αττικής και του Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Πειραιώς, Βασίλης Κορκίδης.
Αντίθετες προσδοκίες
Σε κάθε περίπτωση πάντως δύσκολα θα επιβεβαιωθούν οι υψηλές προσδοκίες του εμπορικού κόσμου, όπως αποτυπώνονταν στις αρχές Ιουλίου. Ο δείκτης επιχειρηματικών προσδοκιών στο λιανικό εμπόριο σημείωσε σημαντική αύξηση τον Ιούλιο (σ.σ. τα στοιχεία συγκεντρώνονται τις δύο πρώτες εβδομάδες κάθε μήνα).
Ειδικά στα Υφάσματα – Ένδυση – Υπόδηση, ο σχετικός δείκτης κινήθηκε έντονα ανοδικά φτάνοντας στις 152,8 (από 137,3) μονάδες, έντονα υψηλότερα από το αντίστοιχο επίπεδο πέρυσι (102,7 μον.). Οι θετικές εκτιμήσεις για τις τρέχουσες πωλήσεις ενισχύθηκαν περαιτέρω (+81 από +76 μονάδες), ενώ παράλληλα κινούνται και οι προβλέψεις για το επόμενο διάστημα (+95 από +52 μονάδες).
Σε τελείως αντίθετη κατεύθυνση κινείται η καταναλωτική εμπιστοσύνη, με το ποσοστό των καταναλωτών που δηλώνει ότι «μόλις τα βγάζει πέρα» κάθε μήνα να ξεπερνά σταθερά το 60%, ενώ τον προηγούμενο ενισχύθηκε και το ποσοστό όσον ανέφεραν ότι αντλούν από τις αποταμιεύσεις στους 13% από 11%.
Τον προηγούμενο μήνα η πρόθεση των καταναλωτών για σημαντικές αγορές τους προσεχείς 12 μήνες (επίπλων, ηλεκτρικών συσκευών κ.λπ.) εξασθένισε σημαντικά με το σχετικό δείκτη να διαμορφώνεται στις - 45,3 (από -38,2) μονάδες. Το 53% (από 46%) των καταναλωτών προέβλεψε ότι θα προβεί σε λιγότερες ή πολύ λιγότερες δαπάνες, ενώ το μόλις το 3% αναμένει το αντίθετο.