Ποιοι «βάζουν καλάθι» στην αγορά αθλητικών – Οι επενδυτικές κινήσεις της dream team

Μαρίνα Φούντα
Viber Whatsapp Μοιράσου το
Ποιοι «βάζουν καλάθι» στην αγορά αθλητικών – Οι επενδυτικές κινήσεις της dream team
Ποιοι παίκτες διεκδικούν μερίδια από μια πολλά υποσχόμενη αγορά αξίας 600-700 εκατ. ευρώ. Οι λιανεμπορικοί όμιλοι που κάνουν… παιχνίδι στα αθλητικά είδη. Οι επενδύσεις σε νέα concept και νέα καταστήματα.

Με ρυθμούς… πρωταθλήματος τρέχουν οι εξελίξεις στην εγχώρια αγορά αθλητικών ειδών, με τους μεγαλύτερους λιανεμπορικούς ομίλους που δίνουν το παρών, ελληνικούς και διεθνείς, να προσπαθούν να πάρουν τη… νίκη σε έναν ιδιαίτερα δυναμικό κλάδο, η αξία του οποίου υπολογίζεται σε 600-700 εκατ. ευρώ.

Η αγορά άλλωστε των αθλητικών ειδών άλλαξε άρδην κατά τη διάρκεια της πανδημίας, προσελκύοντας ολοένα και μεγαλύτερη ζήτηση, ενώ από τότε η ανάπτυξή της κρίνεται σταθερή, κόντρα μάλιστα στο κύμα ακρίβειας που ταλανίζει τα ελληνικά νοικοκυριά. Οι ισχυρές δε προοπτικές που εμφανίζει ο κλάδος καθιστά ακόμη πιο ανταγωνιστικό το περιβάλλον μέσα στο οποίο δρουν οι βασικοί «παίκτες» του, γεγονός που καλλιεργεί πρόσφορο έδαφος για νέες συνεργασίες, φιλόδοξες επενδύσεις και νέα, πολλά υποσχόμενα concept, ικανά να ικανοποιήσουν τις καταναλωτικές τάσεις του αύριο.

Intersport και Foot Locker… ισχύς εν τη ενώσει

Ακόμη πιο ισχυρό αποτύπωμα στην αγορά αθλητικών ειδών στην Ελλάδα – αλλά και στα Βαλκάνια – αποκτά ο όμιλος Fourlis, μέσω της στρατηγικής συνεργασίας με τον αμερικανικό όμιλο και παγκόσμιο ηγέτη στην κουλτούρα των sneakers, Foot Locker που ανακοινώθηκε την περασμένη Τετάρτη.

Η συμφωνία αφορά στην εξαγορά από τον όμιλο Fourlis των δραστηριοτήτων της Foot Locker σε Ελλάδα και Ρουμανία, καθώς και στη σύναψη συμφωνιών αδειοδότησης (licensing agreements) για την επέκταση του δικτύου της Foot Locker στη Νοτιοανατολική Ευρώπη και συνολικά σε οκτώ χώρες των Βαλκανίων, συμπεριλαμβανομένης και της Ελλάδας. Στο πλαίσιο της συμφωνίας, ο όμιλος Fourlis εξαγοράζει το υπάρχον δίκτυο καταστημάτων της Foot Locker στην Ελλάδα και τη Ρουμανία, το οποίο περιλαμβάνει επί του παρόντος έξι καταστήματα. Από αυτά τρία φυσικά καταστήματα - και ένα ηλεκτρονικό κατάστημα - είναι στην Ελλάδα και τρία φυσικά καταστήματα στη Ρουμανία. Ταυτόχρονα, συνάπτει licensing agreements με την αμερικανική εταιρεία για την ανάπτυξη των αγορών της Ελλάδας και της Ρουμανίας, με παράλληλη επέκταση του δικτύου της μέσω της δημιουργίας καταστημάτων σε έξι επιπλέον χώρες στη Νοτιοανατολική Ευρώπη: Τη Βουλγαρία, την Κύπρο, τη Σλοβενία, την Κροατία, τη Βοσνία Ερζεγοβίνη και το Μαυροβούνιο. Να σημειωθεί δε εδώ ότι μέχρι να της… χτυπήσει την πόρτα ο όμιλος Fourlis, η Foot Locker δεν διατηρούσε καμία συνεργασία αδειοδότησης στην ευρωπαϊκή αγορά.

Πλέον, ο όμιλος Fourlis στοχεύει στη λειτουργία περισσότερων από 100 καταστημάτων στις οκτώ χώρες, παράλληλα με το άνοιγμα οκτώ ηλεκτρονικών καταστημάτων. Ωστόσο, ο φιλόδοξος αυτός στόχος θα αφορά κατά κύριο λόγο στην Ελλάδα και τη Ρουμανία. Στην Ελλάδα σχεδιάζεται να ανοίξουν περί τα 40 καταστήματα Food Locker, τα μισά από τα οποία θα αφορούν σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη. Τα περισσότερα από αυτά αναμένεται να λειτουργήσουν από το ερχόμενο καλοκαίρι, δεδομένου ότι η συμφωνία εξαγοράς των δραστηριοτήτων της Foot Locker σε Ελλάδα και Ρουμανία αναμένεται να ολοκληρωθεί έως τον Απρίλιο του 2025.

Όπως ξεκαθάρισε στους δημοσιογράφους ο πρόεδρος του ομίλου, Βασίλης Φουρλής, η συνεργασία με τη Foot Locker θα λειτουργήσει συμπληρωματικά με τις δραστηριότητες της Intersport, ενώ σωρευτικά αυτά τα δύο concepts μπορούν να αποφέρουν έως και 500 εκατ. ευρώ πωλήσεις σε ορίζοντα 3-5 ετών. «Με τη αυνεργασία μας με τη Foot Locker ανεβαίνουμε κατηγορία», ανέφερε με τη σειρά του ο CEO του ομίλου Fourlis, Δημήτρης Βαλαχής.

H Foot Locker είναι ένα αμερικανικό brand με ιστορία 50 χρόνων, το οποίο θεωρείται ηγέτης στο sneaker culture. Το πρώτο κατάστημα άνοιξε το 1974 στην Καλιφόρνια, ενώ το πρώτο κατάστημα στην Ευρώπη άνοιξε στη Γερμανία το 1989. Σήμερα διατηρεί περισσότερα από 2.460 καταστήματα σε 26 χώρες σε ολόκληρο τον κόσμο, ενώ από αυτά μόλις 200 λειτουργούν με μοντέλο αδειοδότησης. Στο οικονομικό έτος 2023, οι πωλήσεις του αμερικανικού κολοσσού έφτασαν τα 8 δισ. δολάρια.

Υπενθυμίζεται εδώ ότι την ίδια ώρα, ως αποκλειστικός δικαιοδόχος (franchisee) του εμπορικού σήματος Intersport για την Ελλάδα, την Κύπρο, τη Βουλγαρία και τη Ρουμανία, ο όμιλος Fourlis διατηρεί ένα πολύ ισχυρό δίκτυο άνω των 100 καταστημάτων, με περισσότερα από τα 55 να βρίσκονται στην Ελλάδα. Μόνο για το 2024, έχει δρομολογηθεί το άνοιγμα δύο νέων καταστημάτων Intersport επί ελληνικού εδάφους, με το ένα εξ αυτών στη Μυτιλήνη.

Όπως είναι δε φυσικό, η δημιουργία ενός φιλόδοξου αριθμού καταστημάτων Foot Locker στην Ελλάδα, σε συνδυασμό με την ανάπτυξη του δικτύου της Intersport, αναμένεται να ανακατέψουν την τράπουλα των μεριδίων προσεχώς, ανατρέποντας τις ισορροπίες που ίσχυαν μέχρι πρότινος.

JD Sports - Cosmos Sport

Την ίδια ώρα, νέα στρατηγική έχει χαράξει τους τελευταίους μήνες η γνωστή αλυσίδα με ισχυρό αποτύπωμα στον κλάδο της πώλησης επώνυμων αθλητικών ειδών σε Ελλάδα και Κύπρο Cosmos Sport, η οποία αποτελεί θυγατρική του βρετανικού κολοσσού JD Sports Fashion.

Όπως δήλωνε λίγο πριν την έλευση του 2024 στους δημοσιογράφους η marketing director του ομίλου, Αλεξάνδρα Κουβέλη, το κατάστημα Cosmos Sport που άνοιξε στη Γλυφάδα στα τέλη του περασμένου Δεκεμβρίου σηματοδοτεί την αλλαγή στάσης που υιοθετεί πλέον η εταιρεία, έχοντας αποφασίσει να επικεντρωθεί στην πιο σπορ εκδοχή των καταναλωτών και λιγότερο στις πιο life style τάσεις της μόδας, στοχεύοντας στους πελάτες που έχουν εντάξει πλήρως τον αθλητισμό στην καθημερινότητά τους και χρειάζονται τα αντίστοιχα προϊόντα. «Αυτή η τάση γίνεται ορατή στο κατάστημα της Γλυφάδας, αλλά σε όλα όσα ακολουθήσουν. Ταυτόχρονα, θα αλλάξουν και τα ήδη υπάρχοντα καταστήματα», εξηγούσε τότε η κυρία Κουβέλη.

Η δυναμική επέκταση του δικτύου παραμένει στο επίκεντρο της αναπτυξιακής στρατηγικής της εταιρείας, η οποία μόνο για το 2024 περιλαμβάνει το άνοιγμα περισσότερων από δέκα νέων καταστημάτων Cosmos Sport και JD Sports.

Το πρώτο JD Sports στην Ελλάδα άνοιξε τον Σεπτέμβριο του 2022 στο Smart Park, ενώ κατά τη διάρκεια του 2023 άνοιξαν 17 νέα καταστήματα Cosmos Sport και JD Sports σε Ελλάδα και Κύπρο.

Πλέον η Cosmos Sport διαθέτει περισσότερα από 80 καταστήματα. Η εταιρεία διαχειρίζεται έξι εμπορικές επωνυμίες (Cosmos Sport, Sneaker10, Sportsfactory, Slamdunk, Rundome, JD) και τα αντίστοιχα ηλεκτρονικά sites τους (www.cosmossport.gr, www.sneaker10.gr, www.sportsfactory.gr, www.slamdunk.gr, www.jdsports.gr, www.rundome.gr).

Η Cosmos Sport κουβαλάει στην πλάτη της μια ιστορία 42 ετών. Η εταιρεία ιδρύθηκε το 1982 από τον Φραγκίσκο Τσικνάκη, ενώ έμπνευσή του στάθηκε ένα... ταξίδι στη Βαρκελώνη. Το πρώτο ομώνυμο κατάστημα λειτούργησε στη Χερσόνησο του Ηρακλείου Κρήτης. Από το 1995 η διοίκηση της εταιρείας συνεχίστηκε από τους τρεις υιούς του Φραγκίσκου Τσικνάκη, τον Μιχάλη, τον Λευτέρη και τον Κώστα Τσικνάκη.

Ήταν δε τον Οκτώβριο του 2021, όταν έγινε γνωστό ότι η βρετανική JD Sports Fashion, μια από τις μεγαλύτερες εταιρείες διεθνώς στον χώρο της πώλησης αθλητικών ειδών με ιστορία άνω των 40 ετών, προχωρούσε στην εξαγορά του 80% του μετοχικού κεφαλαίου της Cosmos Sport. Τα μέλη της κρητικής οικογένειας Τσικνάκη υπέγραψαν συμφωνία για την πώληση του 50% του μετοχικού κεφαλαίου της Cosmos Sport στη JD Sports Fashion παραμένοντας στην εταιρεία και διατηρώντας μειοψηφικό ποσοστό συμμετοχής της τάξεως του 20%. Την ίδια στιγμή, το fund EOS Capital Partners, συμφερόντων του Απόστολου Ταμβακάκη, προχώρησε σε αποεπένδυση από την Cosmos Sport, υπογράφοντας δεσμευτική συμφωνία πώλησης του συνόλου της μειοψηφικής συμμετοχής - ήτοι 30% - που κατείχε στην Cosmos Sport.

Η JD Sports Fashion ιδρύθηκε το 1981 και εδρεύει στην πόλη Bury που βρίσκεται στην ευρύτερη περιοχή του Μάντσεστερ στη Βρετανία. Έχει καταστήματα σχεδόν σε ολόκληρο τον κόσμο, ενώ βασικός μέτοχος της εταιρείας είναι ο Όμιλος Pentland. Τα γράμματα J και D στην επωνυμία της JD Sports Fashion είναι τα αρχικά των ιδρυτών της – John (Τζον) και David (Ντέιβιντ).

Sport Vision

Η καθιέρωσή της ως μια από τις σημαντικότερες εταιρίες στον χώρο εμπορίας αθλητικών ειδών αποτελεί το όραμα της Sport Vision, του σερβικού «γίγαντα» του λιανεμπορίου που έχει έρθει και στην Ελλάδα τα τελευταία χρόνια.

Εντός του 2023 η Sport Vision προέβη στην ίδρυση οκτώ νέων καταστημάτων, σε Θεσσαλονίκη, Πάτρα, Ιωάννινα, Αθήνα, Λάρισα, Καλαμάτα (2) και Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών, ενώ στα τέλη Δεκεμβρίου 2023 η εταιρεία διατηρούσε συνολικά 16 υποκαταστήματα σε όλη τη χώρα.

Το 2024 έχει ήδη ιδρύσει τρία νέα καταστήματα σε Βόλο, Καβάλα και Πυλαία Θεσσαλονίκης, ενώ την ίδια στιγμή σχεδιάζεται και η περαιτέρω ανάπτυξη του δικτύου καταστημάτων της.

Η Sport Vision ιδρύθηκε το 1996 στην Bijeljina της Σερβίας, με κύριες δραστηριότητες το λιανικό και το χονδρικό εμπόριο στον αθλητικό κλάδο. Σήμερα, θεωρείται κορυφαίο αθλητικό multibrand concept στα Βαλκάνια με περισσότερα από 150 σύγχρονα καταστήματα στις 13 χώρες στις οποίες δραστηριοποιείται και δη στις αγορές της Σερβίας, του Μαυροβουνίου, της Βοσνίας-Ερζεγοβίνης, της Βόρειας Μακεδονίας, της Κροατίας, της Σλοβενίας, της Αλβανίας, της Βουλγαρίας, της Ρουμανίας, της Τσεχίας, της Σλοβακίας, της Ουγγαρίας και της Ελλάδας. Η εταιρεία αριθμεί πάνω από 4000 υπαλλήλους, ενώ εκτός από το multibrand concept Sport Vision, υπάρχουν επίσης το Buzz Sneaker Station για όλους τους λάτρεις των sneaker και της μόδας, καθώς και το Tike concept που προσφέρει Limited μοντέλα sneakers.

Στα μέσα του 2020 η Sporty Vision εγκαταστάθηκε και στην Ελλάδα, προσδοκώντας να λάβει μεγάλη μερίδα στην αγορά αθλητικών ειδών. H έδρα της εταιρείας βρίσκεται στον Πειραιά.

Zakcret

Η επέκταση των πωλήσεων σε νέες αγορές αποτελεί τη βασική στόχευση για τη Zakcret, την ελληνική εταιρεία με σημαντική παρουσία στον κλάδο της λιανικής πώλησης αθλητικών και sportswear ειδών.

Μέσα σε μια άκρως ανταγωνιστική αγορά, όπως εκείνη της αθλητικής ένδυσης και υπόδησης, η εταιρεία συμφερόντων της οικογένειας Χαϊκάλη θέτει όλο και πιο ψηλά τον πήχη της ανάπτυξης.

Κατά τη διάρκεια του 2023 άνοιξαν έξι νέα καταστήματα σε όλη την ελληνική επικράτεια – σε Καλαμάτα, Θεσσαλονίκη, Κομοτηνή, Λαμία, καθώς και στην Καλλιθέα και τον Άλιμο στην Αττική – ενώ εξίσου φιλόδοξα κρίνονται τα σχέδια επέκτασης του δικτύου και για την τρέχουσα χρονιά.

Η εταιρεία μετρά συνολικά 49 χρόνια επιχειρηματικής διαδρομής στον κλάδο του λιανικού εμπορίου. Ήταν το 1975 όταν το πρώτο φυσικό κατάστημα αθλητικών ειδών με την επωνυμία ZAK-CRET άνοιξε τις πύλες του στο Γαλάτσι στη Λεωφόρο Βεΐκου, ακολουθώντας το χαρακτηριστικό στιλιστικό trend των ‘70s που συνδύαζε το τζιν με το σακάκι. Δύο χρόνια αργότερα, το 1977, το Γαλάτσι «υποδέχεται» το δεύτερο κατάστημα, που μέχρι και σήμερα αποτελεί ένα από τα πιο ιστορικά κτήρια της περιοχής, με αθλητικά είδη για όλη την οικογένεια. Τα χρόνια περνούν και το 1995 η εταιρεία «γιορτάζει» μια εικοσαετία στον χώρο του λιανεμπορίου, διαγράφοντας μια σταθερή επιχειρηματική πορεία, με τη δημιουργία τεσσάρων φυσικών καταστημάτων. Μόλις τρία χρόνια μετά, το 1998, τα ΖΑΚ-CRET αλλάζουν λογότυπο και μετονομάζονται σε ZAKCRET Sports, ενώ το 2006 και με το «βλέμμα» στραμμένο στο μέλλον, η εταιρεία αποφασίζει να λανσάρει το δικό της Private Label ενδυμάτων. Το 2008 τα ZAKCRET Sports αλλάζουν ξανά, φέροντας το νέο τους και παρόν λογότυπο, με μοντέρνο και αθλητικό χαρακτήρα, ενώ την ίδια χρονιά δημιουργείται ο ιστότοπος zakcret.gr. Ακριβώς 30 χρόνια μετά την ίδρυσή της, η εταιρεία ανοίγει τις πόρτες της στους κατοίκους του Πειραιά, με ένα κατάστημα τριών ορόφων και μεγέθους 1.700 τ.μ. Ένα χρόνο αργότερα ανοίγει το πρώτο Flagship Store της εταιρείας στην οδό Ερμού στο κέντρο της Αθήνας.

Το 2017 δύο νέα Private Labels λανσάρονται από την εταιρεία, με σκοπό να καλύψουν διάφορες ανάγκες της αγοράς. Το DISTRICT75 αποτελεί ένα brand με sportswear και casual στιλιστικές επιλογές για τον άνδρα, τη γυναίκα και το παιδί, ενώ το VENIMO καλύπτει τις καθημερινές ανάγκες κάθε αθλητή, ομάδας και συλλογών/σωματείων, με την εξειδικευμένη σειρά sports υποδημάτων, ενδυμάτων και αξεσουάρ.

Τη διετία 2017-2018 ανοίγουν νέα καταστήματα σε Άλιμο, Νέα Σμύρνη και στην οδό Πανεπιστημίου, ενώ παράλληλα η εταιρεία αποφασίζει την επέκταση των δραστηριοτήτων της στον χώρο της sneaker culture, με το άνοιγμα του πρώτου καταστήματος, με την επωνυμία SNEAKER CAGE, στο Χαλάνδρι. Παράλληλα, λανσάρεται και το e-shop με το όνομα sneakercage.gr, ενώ ταυτόχρονα, δημιουργείται το OUTLET CENTER, το μεγαλύτερο αθλητικό κατάστημα outlet στην Αττική, με δύο τεράστια κτήρια συνολικού μεγέθους 2.000 τ.μ. στο Περιστέρι και το Γαλάτσι και με διαδικτυακή παρουσία στο outletcenter.gr.

Από το 2019 μέχρι και σήμερα η εταιρεία συνεχίζει την επέκταση του δικτύου της, αριθμώντας το 2023 συνολικά 35 φυσικά καταστήματα αθλητικών ειδών.

Decathlon

Με… προσοχή και σύνεση διεκδικεί μερίδια στην αγορά αθλητικών ειδών και η Decathlon, μια εταιρεία που μπορεί να διαθέτει μόλις τρία καταστήματα στην Ελλάδα, κι όμως κάνει κύκλο εργασιών που ξεπερνά τα 20 εκατ. ευρώ.

Τα τρία καταστήματα της αλυσίδας βρίσκονται στα εμπορικά κέντρα Mare West, Smart Park και River West. Η Decathlon ήρθε στην Ελλάδα το 2015.

H ιστορία της Decathlon ξεκινά το 1976 στην Γαλλία, ενώ για πολλούς θεωρείται σήμερα ο μεγαλύτερος λιανεμπορικός όμιλος αθλητικών ειδών παγκοσμίως με ένα δίκτυο φυσικών καταστημάτων που ξεπερνά τις 2.000 σε περισσότερες από 50 χώρες του κόσμου.

Ο κορυφαίος retailer κάνει τζίρο άνω των 15 δισ. ευρώ, ενώ απασχολεί περισσότερους από 105.000 υπαλλήλους σε ολόκληρο τον πλανήτη. O όμιλος δε αναπτύσσει και παράγει τα δικά του προϊόντα τα οποία είναι αποκλειστικά διαθέσιμα μόνο στα φυσικά και ηλεκτρονικά καταστήματα της εταιρείας.

Το όραμα των Antetokounbros

Στη λειτουργία του νέου καταστήματος ένδυσης στην καρδιά της Αθήνας προχώρησαν τον Δεκέμβριο του 2023 τα αδέλφια Αντετοκούνμπο, συνεχίζοντας να… βάζουν καλάθι και στον κλάδο του λιανικού εμπορίου. Πρόκειται για το δεύτερο κατάστημα Antetokounbros που φέρει την υπογραφή των κορυφαίων αθλητών και το οποίο βρίσκεται Ερμού 23-25, ενώ φιλοξενείται στο κατάστημα της γνωστής εταιρείας Zoulovits.

Το ταξίδι των αδελφών Αντετοκούνμπο στη μόδα ξεκίνησε από το εμβληματικό κατάστημα στον Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών, ενώ ακολούθησε το άνοιγμα του πρώτου καταστήματος στις ΗΠΑ και συγκεκριμένα στο Milwaukee, τα εγκαίνια του οποίου έγιναν τον περασμένο Οκτώβριο. Το AntetokounBros Store βρίσκεται στον πρώτο όροφο του Trade Hotel (420-434 W. Juneau Ave).

Η επωνυμία επεκτείνεται επίσης με μια νέα πλατφόρμα ηλεκτρονικού εμπορίου www.antetokounbros.com.

Οι διάσημοι αθλητές συστήνουν το Antetokounbros ως μια δυναμική μάρκα μόδας streetwear που ανήκει περήφανα στην οικογένεια Αντετοκούνμπο, υποστηρίζοντας πως οι συλλογές τους αφορούν σε κάτι περισσότερο από ρούχα, αλλά και για μια πραγματική… συνάντηση της μόδας με τις οικογενειακές αξίες.

Ήταν 7 Οκτωβρίου 2022 όταν καταχωρήθηκε στο ΓΕΜΗ η σύσταση της ανώνυμης εταιρείας ANTETOKOUNBROS ΑΕ, μέσω της υπηρεσίας μίας στάσης και με βασικό αντικείμενο το χονδρικό εμπόριο ενδυμάτων. Ιδρυτές και μέτοχοι είναι οι δύο εταιρείες Antetokounbros Limited και GreekFreak Investments, με ποσοστό 25% και 75% αντίστοιχα, ενώ το αρχικό μετοχικό κεφάλαιο της εταιρείας ανερχόταν σε 200.000 ευρώ.

Τα ηχηρά ονόματα

Ωστόσο, παρά τα φιλόδοξα επενδυτικά σχέδια που αναφέρθηκαν, ο ανταγωνισμός για τους βασικούς παίκτες της εγχώριας αγοράς των αθλητικών ειδών εξακολουθεί να χτυπάει «κόκκινο», καθώς την ίδια ώρα, οι γνωστοί «γίγαντες» στην παραγωγή αθλητικών ειδών, όπως η Nike και η Adidas, δρομολογούν τα δικά τους δίκτυα καταστημάτων, ανοίγοντας σημεία πώλησης σε κεντρικά σημεία της χώρας.

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

gazzetta
gazzetta reader insider insider