Μετά από το Greenwashing και το Whitewashing, μια υποβόσκουσα απειλή αναδύεται στην παγκόσμια αγορά και ταράζει το τοπίο του ESG και των βιώσιμων πρακτικών. Παρά το γεγονός ότι αλλάζει το … χρώμα, πολλοί από τους πρωταγωνιστές δίνουν το παρών και σε αυτή την αμφιλεγόμενη τακτική δημοσίων σχέσεων και marketing. Αυτό τουλάχιστον υποστηρίζει πρόσφατη έκθεση του Green think-tank New Weather Institute (NWI), η οποία ανέλυσε περισσότερες από 200 ενεργές συμφωνίες, και κατέληξε στο συμπέρασμα ότι «ο αθλητισμός είναι όλο και περισσότερο ένας από τους τομείς που χρησιμοποιούν οι εταιρείες πετρελαίου και φυσικού αερίου για να καθαρίσουν τη φήμη τους».
Οι εταιρείες ορυκτών καυσίμων διοχέτευσαν τουλάχιστον 5,6 δισεκατομμύρια δολάριασε αθλητικές χορηγίες «σε μια προσπάθεια να αποσπάσουν την προσοχή από τον ρόλο τους στην πυροδότηση της κλιματικής κρίσης και στην επιβάρυνση της ανθρώπινης υγείας», όπως αναφέρεται χαρακτηριστικά.
Στο ίδιο πνεύμα, αστέρια του αθλητισμού όπως ο Κριστιάνο Ρονάλντο, ο Λιονέλ Μέσι, ο Τάισον Φιούρι και ο Άντονι Τζόσουα έχουν στρατολογηθεί με επιτυχία για να περάσουν χρόνο στη Μέση Ανατολή ως μέρος χορηγικών συμφωνιών, αναφέρει η έκθεση.
Η δημοσίευση έρχεται στο φως σε μια περίοδο όπου αυξάνεται η ανησυχία για τις επιπτώσεις της κλιματικής κρίσης και τον ρόλο της βιομηχανίας των ορυκτών καυσίμων. Μέχρι πρότινος, οι μεγάλες πετρελαϊκές (αλλά και επιχειρήσεις από πολλούς άλλους κλάδους) είχαν κατηγορηθεί από τις περιβαλλοντικές οργανώσεις για Greenwashing, άλλες εταιρείας μόδας, εστίασης ή υπηρεσιών για whitewashing και τώρα, μια νέα τάση παραπλάνησης, η οποία ήδη υποβόσκει εδώ και αρκετά χρόνια πλήττει τον Αθλητισμός.
Πρόκειται για το «sportswashing» μια πρακτική που χρησιμοποιείται εδώ και καιρό από κυβερνήσεις και επιχειρήσεις οι οποίες στηρίζουν κυρίως με χορηγίες αθλητικά γεγονότα με στόχο τη βελτίωση της φήμης και της εικόνας τους.
Σύμφωνα με την έκθεση Dirty Money του NWI, η Aramco, η εθνική εταιρεία πετρελαίου της Σαουδικής Αραβίας, ήταν ο μεγαλύτερος επενδυτής σε αθλητικές χορηγίες που προσδιορίστηκε από την έκθεση της NWI, μοιράζοντας σχεδόν 1,3 δισ. δολάρια σε 10 περιπτώσεις. Η πετροχημική εταιρεία Ineos ήταν δεύτερη, με 777 εκατομμύρια δολάρια σε χορηγικές συμφωνίες. Η Shell ήταν χορηγός σε αθλητικά δρώμενα προσφέροντας 470 εκατομμύρια δολάρια και η TotalEnergies, η κορυφαία εταιρεία πετρελαίου της Γαλλίας, 340 εκατομμυρίων δολαρίων.
Η έκθεσή του NWI υποστηρίζει ότι οι χορηγοί από τον κλάδο των ορυκτών καυσίμων «ρυπαίνουν τον αθλητισμό» και διαπίστωσε ότι το ποδόσφαιρο είχε τις περισσότερες συνεργασίες με την βιομηχανία ενέργειας και πετροχημικών (58), ακολουθούμεηο από τα μηχανοκίνητα αθλήματα (39), το ράγκμπι (17) και το γκολφ (15). Στο πλαίσιο αυτό, τοο NWI καλεί τους αθλητικούς οργανισμούς και τα κυβερνητικά όργανα να εισαγάγουν στις εταιρείες ορυκτών απαγορεύσεις σαν αυτές που ίσχυσαν για τις καπνοβιομηχανίες.
Το 2023, ο Μοχάμεντ μπιν Σαλμάν, ο διάδοχος της Σαουδικής Αραβίας, είπε: «Αν το sportswashing πρόκειται να αυξήσει το ΑΕΠ μου κατά 1%, τότε θα συνεχίσουμε να το κάνουμε».
Από την πλευρά των επιχειρήσεων, ένας εκπρόσωπος της TotalEnergies δήλωσε ότι: «Για αρκετά χρόνια, η TotalEnergies είναι συνεργάτης μεγάλων αθλητικών γεγονότων στις βασικές περιοχές της και σε όλο τον κόσμο. Στόχος μας είναι να μοιραστούμε με όλο το κοινό και τους πελάτες μας το πάθος για τον αθλητισμό και τις αξίες που αντιπροσωπεύει: ασφάλεια, σεβασμός ο ένας για τον άλλον, αλληλεγγύη, το πρωτοποριακό πνεύμα που μας ωθεί να προσαρμοστούμε και να καινοτομούμε καθημερινά». Για το ίδιο θέμα, ένας εκπρόσωπος της Shell δήλωσε: «Η Shell επένδυσε 5,6 δισεκατομμύρια δολάρια σε λύσεις χαμηλών εκπομπών άνθρακα πέρυσι, που ήταν το 23% των κεφαλαιουχικών της δαπανών. Αυτό θα υποστηρίξει την ανάπτυξη ενεργειακών λύσεων χαμηλών εκπομπών άνθρακα, συμπεριλαμβανομένης της ηλεκτροκίνησης, των καυσίμων χαμηλών εκπομπών άνθρακα, της ανανεώσιμης ενέργειας, της δέσμευσης και αποθήκευσης υδρογόνου και άνθρακα».