ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ: Τα ορόσημα για Αττική Οδό – Τα ανοδικά margins και το ανεκτέλεστο 5 δισ.

Γιώργος Παπακωνσταντίνου
Viber Whatsapp Μοιράσου το
ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ: Τα ορόσημα για Αττική Οδό – Τα ανοδικά margins και το ανεκτέλεστο 5 δισ.
Πώς καταγράφονται οι εξελίξεις στα μέτωπα της νέα σύμβασης της Αττικής Οδού και της πώλησης της ενεργειακής στις ΑΠΕ. Παραμένει στα ύψη το ανεκτέλεστο, καλή εικόνα για κατασκευαστικό τομέα και παραχωρήσεις. Η εικόνα στους οδικούς άξονες.

Με περιθώριο adj. EBITDA στο 10,4% (από 8,3%) και κέρδους (EBIT) στο 8,3% (από 7%) κινήθηκε ο κατασκευαστικός βραχίονας του ομίλου ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ στο πρώτο 6μηνο 2024, όπως αναφέρεται σε σχετικό IR Report της εισηγμένης για τα μεγέθη του πρώτου «μισού» του έτους.

Επίσης, πιο εκτενής αναφορά, για πρώτη φορά, γίνεται στην χρηματοοικονομική έκθεση 6μήνου του ομίλου ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ για την Αττική Οδό και τη νέα 25ετή σύμβαση παραχώρησης που βάζει σε λίγες ημέρες (6 Οκτωβρίου), επισήμως και λειτουργικά, στο χαρτοφυλάκιό του.

Ως γνωστόν, στις 21.08.2024 συστάθηκε από τη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ Α.Ε. η εταιρεία Νέα Αττική Οδός Παραχώρηση Μονοπρόσωπη Ανώνυμη Εταιρεία με σκοπό την ανάληψη της σύμβασης παραχώρησης για την χρηματοδότηση, λειτουργία, συντήρηση και εκμετάλλευση του αυτοκινητόδρομου της Αττικής Οδού.

Στις 12.09.2024 η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ ανακοίνωσε ότι υπέγραψε, ως μοναδικός μέτοχος της εταιρείας Νέα Οδός Παραχώρηση Μ.Α.Ε., τη σύμβαση παραχώρησης υπηρεσιών για τη χρηματοδότηση, λειτουργία, συντήρηση και εκμετάλλευση της Αττικής Οδού για χρονικό διάστημα 25 ετών, με αντισυμβαλλόμενους το Ελληνικό Δημόσιο και το Ταμείο Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου (ΤΑΙΠΕΔ Α.Ε.).

Πρόκειται για τη μεγαλύτερη σε αξία σύμβαση παραχώρησης που έχει υπογραφεί ποτέ στην Ελλάδα με συνολικό τίμημα 3,27 δισ. ευρώ. Τα επόμενα βήματα της διαδικασίας περιλαμβάνουν μεταξύ άλλων την κύρωση της Σύμβασης Παραχώρησης από τη Βουλή, το χρηματοοικονομικό κλείσιμο της συναλλαγής με την εφάπαξ καταβολή του τιμήματος και την εκπλήρωση όλων των συμβατικών προϋποθέσεων παράδοσης - παραλαβής. Η χρηματοδότηση του έργου αναμένεται να προέλθει από έναν συνδυασμό ιδίων κεφαλαίων του Ομίλου ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ και τραπεζικού δανεισμού, όπως έχει προβλεφθεί και στο πλαίσιο της διαγωνιστικής διαδικασίας. Το έργο βρίσκεται ήδη σε λειτουργία, ενώ η βαριά του συντήρηση θα έχει ολοκληρωθεί κατά την ημερομηνία μεταβίβασης στη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ.

Στις 12.09.2024, η Νέα Αττική Οδός Παραχώρηση ΜΑΕ προέβη στην υπογραφή Ομολογιακού Δανείου ύψους 2.765.000.000 ευρώ, με ημερομηνία λήξης την 30η Ιουνίου ή την 31η Δεκεμβρίου, οποία ημερομηνία επέλθει πρώτη είκοσι δύο (22) χρόνια από την ημερομηνία του χρηματοοικονομικού κλεισίματος της συναλλαγής. Η εκταμίευση του Ομολογιακού Δανείου αναμένεται να πραγματοποιηθεί κατά την Ημερομηνία Έναρξης Παραχώρησης του Έργου Παραχώρησης Αττικής Οδού, υπό την αίρεση πλήρωσης σειράς προβλεπόμενων συμβατικά προϋποθέσεων. Υπενθυμίζεται ότι το υπόλοιπο ποσό έως τα 3,27 δις θα έλθει από ίδια κεφάλαια.

Στις 23.09.2024 εκδόθηκε η Κοινή Ανακοίνωση Τύπου των Υπουργείων Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών και Υποδομών και Μεταφορών, η οποία κάνει αναφορά ότι σε συνέχεια της υπογραφής της σύμβασης για την παραχώρηση υπηρεσιών για τη χρηματοδότηση, λειτουργία, συντήρηση και εκμετάλλευση της Αττικής Οδού, στις 12 Σεπτεμβρίου 2024, η παράδοση από το Ελληνικό Δημόσιο του αυτοκινητοδρόμου της Αττικής Οδού στο νέο παραχωρησιούχο (Νέα Αττική Οδός Α.Ε.) θα γίνει την Κυριακή, 6 Οκτωβρίου 2024.

Στο πλαίσιο αυτό, μέχρι τότε, θα έχουν ολοκληρωθεί οι διαδικασίες μετάβασης του οδικού άξονα στο νέο καθεστώς παραχώρησης, δηλαδή, μεταξύ άλλων, η κύρωση της σύμβασης παραχώρησης από τη Βουλή και το χρηματοοικονομικό κλείσιμο της συναλλαγής με την εφάπαξ καταβολή του τιμήματος των 3,27 δισ. ευρώ.

Η πώληση της Τέρνα Ενεργειακής

Ορόσημο για την επιτάχυνση της ανάπτυξης του Ομίλου και της στρατηγικής του, για να μετεξελιχθεί σε κορυφαίο διαφοροποιημένο Όμιλο υποδομών στην Ελλάδα και στην Νοτιοανατολική Ευρώπη, αναμένεται να αποτελέσει η συμφωνία της 20.06.2024 με την εταιρεία Abu Dhabi Future Energy PJSC - Masdar, για την πώληση του ποσοστού συμμετοχής (36,59%) που κατέχει η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ στην Τέρνα Ενεργειακή. Η αξία της Συναλλαγής για το ποσοστό συμμετοχής της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ ανέρχεται στο ποσό των 880 εκατ. ευρώ (περιλαμβανομένης της είσπραξης του επιτρεπόμενου μερίσματος), αποτιμώντας το σύνολο των μετοχών (100%) της Τέρνα Ενεργειακή στο ποσό των 2,4 δισ. ευρώ και τη συνολική αξία της Συναλλαγής (Enterprise Value) στα 3,2 δισ. ευρώ.

Η πραγματοποίηση της Συναλλαγής, τελεί υπό την αίρεση της εκπλήρωσης εντός 6 μηνών ορισμένων αναβλητικών αιρέσεων (οι Αιρέσεις), περιλαμβανομένων - μεταξύ άλλων – της έγκρισης της Συναλλαγής από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή (έγκριση ανταγωνισμού) και της απαιτούμενης έγκρισης από τις Πολωνικές αρχές ανταγωνισμού, της λήψης των απαιτούμενων συναινέσεων τρίτων μερών σχετικά με τα επιμέρους στοιχεία της Συναλλαγής και των συναφών συμφωνιών και της έγκρισης από την Γενική Συνέλευση των μετόχων της Εταιρείας.

Στις συμφωνίες μεταξύ των αναβλητικών αιρέσεων περιλαμβάνεται προς εκπλήρωση και η πώληση στην ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ ή σε εταιρείες του Ομίλου, συγκεκριμένων δραστηριοτήτων της Τέρνα Ενεργειακή, οι οποίες εκφεύγουν της βασικής δραστηριότητας της παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας από Α.Π.Ε. και αφορούν τα περιουσιακά στοιχεία και τις υποχρεώσεις των Λειτουργικών Τομέων α) κατασκευών για δημόσια έργα, β) εκμετάλλευσης παραχωρήσεων απορριμμάτων και ηλεκτρονικού εισιτηρίου και γ) λοιπών συμμετοχικών δραστηριοτήτων, εκτός Α.Π.Ε. Το τίμημα της πώλησης των εν λόγω δραστηριοτήτων έχει προσδιορισθεί με έκθεση Ανεξάρτητου Ορκωτού Ελεγκτή και τελεί υπό την έγκριση της Γενικής Συνέλευσης των μετόχων της Εταιρείας ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ.

Η εικόνα στο 6μηνο

Τα καθαρά κέρδη των μετόχων του Ομίλου προσαρμοσμένα για μη λειτουργικά αποτελέσματα σημείωσαν αύξηση 20,1% κατά το α' εξάμηνο του 2024 και ανήλθαν στα 65,7 εκατ. ευρώ (εκ των οποίων 54,9 εκατ. ευρώ από συνεχιζόμενες δραστηριότητες. Η λειτουργική κερδοφορία (adj.EBITDA3 ) αυξήθηκε κατά 7,5% στην ίδια χρονική περίοδο, ανερχόμενη στα 269,1 εκατ. ευρώ (εκ των οποίων 172,2 εκατ. από συνεχιζόμενες δραστηριότητες), ενισχυμένη από τους τομείς των κατασκευών, παραχωρήσεων και ΑΠΕ, με το σχετικό περιθώριο (adj.EBITDA margin) να διαμορφώνεται σε 17,8% έναντι 15,6% το αντίστοιχο εξάμηνο του 2023.

Τα συνολικά έσοδα του Ομίλου για το α’ εξάμηνο του έτους διαμορφώθηκαν σε 1.515,2 εκατ. ευρώ (εκ των οποίων 1.362,8 εκατ. ευρώ από συνεχιζόμενες δραστηριότητες) έναντι 1.604,3 εκατ. ευρώ, κυρίως λόγω της χαμηλότερης συνεισφοράς από τον τομέα θερμικής ενέργειας.

Ο κλάδος των παραχωρήσεων σημείωσε αύξηση εσόδων και λειτουργικής κερδοφορίας σε συνέχεια κυρίως των αυξημένων διελεύσεων σε Νέα Οδό και Κεντρική Οδό. Ο τομέας των κατασκευών διατήρησε τα υγιή επίπεδα κερδοφορίας του - παρά τα χαμηλότερα έσοδα λόγω του χρονισμού στην εκτέλεση των έργων - ενώ το ανεκτέλεστο διαμορφώθηκε σε 5,0 δισ. ευρώ. Στον τομέα της συμβατικής ενέργειας, η υποχώρηση των τιμών ενέργειας, οδήγησε σε χαμηλότερα έσοδα, παρά τη διεύρυνση σε επίπεδο μεριδίων αγοράς.

Τέλος, στον κλάδο ΑΠΕ, η αύξηση της εγκατεστημένης ισχύος στα 1.227 MW από το τέλος του 2023, μαζί με τις ευνοϊκότερες ανεμολογικές συνθήκες , οδήγησε σε αύξηση της παραγωγής κατά 45,4%.

Οι μεγάλες συμβάσεις

Εντός της τρέχουσας περιόδου ο Όμιλος, παραμένοντας προσηλωμένος στην εκτέλεση του επενδυτικού του πλάνου, προχώρησε στην υπογραφή των συμβάσεων παραχώρησης για την Εγνατία Οδό και την Αττική Οδό, οι οποίες αντιπροσωπεύουν επενδύσεις συνολικού προϋπολογισμού άνω των 5 δισ. ευρώ.

Για την Αττική Οδό συγκεκριμένα αναμένεται η έναρξη της περιόδου παραχώρησης το επόμενο διάστημα όπου πλέον θα συνεισφέρει σημαντικά, επαναλαμβανόμενα και προβλέψιμα έσοδα για μακροπρόθεσμο διάστημα. Επίσης, συνεχίζεται η ωρίμανση νέων έργων με τη μονάδα φυσικού αερίου στην Κομοτηνή (50/50 με την Motor Oil) να βρίσκεται σε δοκιμαστική λειτουργία, το νέο διεθνές αεροδρόμιο στο Καστέλι Ηρακλείου Κρήτης να ξεπερνάει το 36% σε ποσοστό ολοκλήρωσης κατασκευής και να συνεχίζονται εντατικά οι προκαταρτικές εργασίες για το Ολοκληρωμένο Τουριστικό Συγκρότημα (IRC) στο Ελληνικό.

Τέλος, εντός του α' εξαμήνου 2024 ο Όμιλος ανακηρύχθηκε προσωρινός Ανάδοχος στο έργο παραχώρησης του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης (Β.Ο.Α.Κ.) στο τμήμα Χανιά – Ηράκλειο (ο μεγαλύτερος υπό ανάπτυξη αυτοκινητόδρομος στην Ευρώπη) με τις διαδικασίες για την υπογραφή της σύμβασης παραχώρησης να βρίσκονται σε εξέλιξη.
Ισχυρές προοπτικές

Αναφορικά με τις αμέσως επόμενες περιόδους και όσον αφορά στις συνεχιζόμενες δραστηριότητες, ο Όμιλος αναμένει ενίσχυση των μεγεθών του λόγω της σταδιακής ενσωμάτωσης διαφόρων έργων του χαρτοφυλακίου που ολοκληρώνονται (έναρξη παραχώρησης Αττικής Οδού και Εγνατίας Οδού, Μονάδα Ηλεκτροπαραγωγής με φυσικό αέριο στην Κομοτηνή). Παράλληλα αναμένεται να διατηρηθούν τα υγιή επίπεδα κερδοφορίας στον κατασκευαστικό τομέα και στον τομέα συμβατικής ενέργειας.

Σημειώνεται ότι μετά την ολοκλήρωση της συναλλαγής για την πώληση της συμμετοχής του Ομίλου στην Τέρνα Ενεργειακή, τα ταμειακά διαθέσιμα (1,1 δισ. ευρώ την 30.06.2024) θα αυξηθούν κατά 864 εκατ. ευρώ, ενισχύοντας σημαντικά την επενδυτική ισχύ του Ομίλου, ενώ παράλληλα θα αφαιρεθούν από τον ενοποιημένο ισολογισμό του Ομίλου δανειακές υποχρεώσεις σχετιζόμενες με την Τέρνα Ενεργειακή ύψους 1,1 δισ. ευρώ.

Παράλληλα, ο Όμιλος συνεχίζει αδιάλειπτα την προετοιμασία και συμμετοχή του σε σημαντικό αριθμό νέων διαγωνισμών στην Ελλάδα αλλά και στην Νοτιοανατολική Ευρώπη. Ενδεικτικά, εκτιμάται ότι εντός των επόμενων 18-24 μηνών νέα έργα παραχωρήσεων/ΣΔΙΤ συνολικού εκτιμώμενου προϋπολογισμού ύψους 8- 10 δισ. ευρώ αναμένεται να δημοπρατηθούν στην Ελλάδα. Σε αυτό το πλαίσιο, ο Όμιλος ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ έχει ήδη τοποθετηθεί στρατηγικά διαθέτοντας σημαντικά ανταγωνιστικά πλεονεκτήματα, δεδομένης της καθετοποίησης που έχει και της δυνατότητάς του να ελέγχει κάθε στάδιο ρίσκου του έργου.

Ανεκτέλεστο 5 δισ. – Πώς πήγε η Κατασκευή

Στον κατασκευαστικό τομέα, το ανεκτέλεστο κατά το τέλος του α' εξαμήνου του 2024, συμπεριλαμβανομένων των προς υπογραφή συμβάσεων και των έργων που αφορούν σε ίδιες επενδύσεις, διαμορφώθηκε σε 5 δισ. ευρώ. Συγκεκριμένα, το κατασκευαστικό ανεκτέλεστο των υπογεγραμμένων συμβάσεων κατά το τέλος του α' εξαμήνου 2024, ήταν 3,9 δισ. ευρώ, ενώ έκτοτε ο Όμιλος έχει συμβασιοποιήσει ή αναμένει τη συμβασιοποίηση νέων έργων ύψους 1,1 δισ. ευρώ που έχει εξασφαλίσει. Επί του συνολικού ανεκτέλεστου, πάνω από 75% αφορά σε ιδιωτικά έργα (ίδιες επενδύσεις και έργα για τρίτους), ενώ άνω του 55% αφορά σε έργα ιδίων επενδύσεων.

Σημειώνεται ότι το ανεκτέλεστο αναμένεται να ενισχυθεί, καθώς προχωρά η συμβασιοποίηση έργων που έχει εξασφαλίσει ο Όμιλος με σημαντικό κατασκευαστικό αντικείμενο (πχ. Παραχώρηση ΒΟΑΚ). Ο Κύκλος Εργασιών του Τομέα των Κατασκευών κατά την περίοδο του Α΄ εξαμήνου του 2024 διαμορφώθηκε σε 577,8 εκατ. ευρώ έναντι 636,3 εκατ. ευρώ την αντίστοιχη περίοδο του 2023 και είναι μειωμένος κατά 9,2%.

Η μείωση του Κύκλου Εργασιών, οφείλεται στην καθυστέρηση της έκδοσης των απαιτούμενων εγκρίσεων για την έναρξη και νέων αναληφθέντων έργων. Το Προσαρμοσμένο EBITDA (EBITDA πλέον των συμπεριλαμβανομένων σε αυτό μη ταμειακών αποτελεσμάτων), διαμορφώθηκε σε 60,3 εκατ. ευρώ έναντι 52,6 εκατ. ευρώ την αντίστοιχη περίοδο του 2023 και είναι αυξημένο κατά 14,6%, συνεπεία του βελτιωμένου περιθωρίου κέρδους των εκτελούμενων έργων. Τα Κέρδη μετά από φόρους διαμορφώθηκαν σε 28,1 εκατ. ευρώ έναντι 29,8 εκατ. ευρώ την αντίστοιχη περίοδο του 2023 και είναι μειωμένα κατά 5,7%, λόγω της αύξησης του αναβαλλόμενου φόρου.

Ο Κύκλος Εργασιών του Τομέα Κατασκευών προς τρίτους προέρχεται από τις δραστηριότητες: α) στην Ελλάδα και την Κύπρο σε ποσοστό 97% και β) σε Βαλκανικές χώρες σε ποσοστό 3%. Το Προσαρμοσμένο Καθαρό Χρέος του Τομέα Κατασκευών διαμορφώθηκε σε περίπου μείον (69,3) εκατ. ευρώ, έναντι μείον (89,0) εκατ. ευρώ την 31.12.2023.

Πάνω οι Παραχωρήσεις

Σχετικά με τον τομέα παραχωρήσεων, οι διελεύσεις στους αυτοκινητόδρομους (Νέα Οδός και Κεντρική Οδός) κατά το α' εξάμηνο του 2024 αυξήθηκαν κατά 7,4% σε σχέση με την περασμένη χρονιά αποτυπώνοντας την ενίσχυση της οικονομικής δραστηριότητας στη χώρα, αλλά και την παράδοση σε κυκλοφορία πρόσθετων τμημάτων στον Αυτοκινητόδρομο Ε-65 από τον Απρίλιο του 2024. Βάσει σχετικού IR Report, στις δύο οδικές παραχωρήσεις αυτές, τα έσοδα στο α’ εξάμηνο ανήλθαν σε 93,5 εκατ. συνολικά, από 79,5 εκατ., ενώ η κυκλοφορία σε 27,4 εκατ.

Επίσης, από την αρχή του έτους, και σύμφωνα με τις σχετικές συμβάσεις παραχώρησης, αναπροσαρμόστηκαν προς τα πάνω οι τιμές των διελεύσεων στους αυτοκινητόδρομους της χώρας, συμπεριλαμβανομένων των έργων που συμμετέχει ο Όμιλος ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ. Τέλος, έχουν πλέον τεθεί σε πλήρη λειτουργία και οι τρεις (3) μονάδες διαχείρισης απορριμμάτων του σχετικού έργου στην Περιφέρεια Πελοποννήσου. Ο Κύκλος Εργασιών του Τομέα των Παραχωρήσεων κατά το Α’ εξάμηνο του 2024, διαμορφώθηκε σε 129,4 εκατ. ευρώ, έναντι 103,4 εκατ. ευρώ την αντίστοιχη περίοδο του 2023, και είναι αυξημένος κατά 25,1%.

Η αύξηση προέρχεται κυρίως από τα έσοδα κυκλοφορίας οχημάτων στους αυτοκινητοδρόμους της Νέας Οδού και της Οδού Κεντρικής Ελλάδας, συνέπεια της αύξησης της κυκλοφορίας η οποία περεταίρω ενισχύθηκε και με την παράδοση σε κυκλοφορία πρόσθετων τμημάτων στον Αυτοκινητόδρομο Ε-65 από τον Απρίλιο του 2024, καθώς επίσης και από την συμβατικά προβλεπόμενη προσαρμογή των τιμών διοδίων στους υπό διαχείριση αυτοκινητοδρόμους των δυο εταιρειών. Το Προσαρμοσμένο EBITDA (EBITDA πλέον των συμπεριλαμβανομένων σε αυτό μη ταμειακών αποτελεσμάτων), διαμορφώθηκε σε 77,8 εκατ. ευρώ, έναντι 73,6 εκατ. ευρώ την αντίστοιχη περίοδο του 2023 και είναι αυξημένο κατά 5,7%.

Η αύξηση αυτή προέρχεται από τον βελτιωμένο Κύκλο Εργασιών του Τομέα των Παραχωρήσεων. Τα Κέρδη μετά από φόρους διαμορφώθηκαν σε 11,5 εκατ. ευρώ, έναντι 16,8 εκατ. ευρώ την αντίστοιχη περίοδο του 2023, σημειώνοντας μείωση κατά 31,5%, οφειλόμενη στο σύνολό της στο αρνητικό αποτέλεσμα της αποτίμησης των δευτερογενών παραγώγων για τους λόγους που αναφέρονται ανωτέρω. Το Προσαρμοσμένο Καθαρό Χρέος του Τομέα Παραχωρήσεων – Αυτο/ Συγχρηματοδοτούμενων Έργων διαμορφώθηκε σε περίπου 594,4 εκατ. ευρώ, έναντι 558,6 εκατ. ευρώ την 31.12.2023.

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

Διαβάστε ακόμη

Μονάδες Αποβλήτων: Πιο κοντά σε Τέρνα Ενεργειακή – ΤΙΤΑΝ η ΣΔΙΤ 202 εκατ. στη Β. Ελλάδα

ΕΥΔΑΠ: Το «πακέτο» επενδύσεων 400 εκατ. κατά της λειψυδρίας – Αναπτυξιακά σχέδια και νέα τιμολόγια

ΑΒΑΞ: Βελτιώθηκαν μεγέθη και περιθώρια στην Κατασκευή – Τι συμβαίνει με Μετρό και παραχωρήσεις

BEST OF LIQUID MEDIA

gazzetta
gazzetta reader insider insider