Ο κλάδος κατασκευών του Ομίλου ΑΒΑΞ στο α’ εξάμηνο του 2024 παρουσίασε αυξημένη δραστηριότητα σε σχέση με τη συγκρίσιμη περίοδο του 2023, καθώς ξεπερνιούνται σταδιακά οι καθυστερήσεις στην έναρξη ορισμένων νέων έργων που έχει αναλάβει το προηγούμενο διάστημα ο Όμιλος και σχετίζονταν σε μεγάλο βαθμό με τις επαναδιαπραγματεύσεις των προϋπολογισμών πολλών έργων λόγω της μεταβολής των δεδομένων όσον αφορά στο κόστος κατασκευής. Εισέφερε ποσό 275 εκατ. ευρώ, έναντι 179,5 εκατ. το 2023, σε επίπεδο πωλήσεων στο α’ 6μηνο 2024. Επίσης, η συνεισφορά στο μικτό κέρδος ήταν 45,4 εκατ. (από 5,7 εκατ. ), στα EBITDA 25,8 εκατ. (12,16 εκατ. πέρυσι).
Ήδη τα περισσότερα έργα περνάνε σε φάση έντονης υλοποίησης και αυτό θα αποτυπωθεί στα οικονομικά δεδομένα του Ομίλου στις επόμενες περιόδους.
Επισημαίνεται ότι μετά τη διακοπή της δραστηριότητας του κλάδου ενέργειας στις ενοποιημένες χρηματοοικονομικές καταστάσεις του Ομίλου από τα τέλη του 2021, λόγω της απο-επένδυσης από την αγορά ενέργειας, ο κατασκευαστικός τομέας εισφέρει το μεγαλύτερο μέρος των συνολικών εσόδων του Ομίλου.
Ανοδικά τα μεγέθη
Σε επίπεδο Ομίλου, ο ενοποιημένος κύκλος εργασιών από συνεχιζόμενες δραστηριότητες αυξήθηκε κατά 50,4% στα 289,1 εκατ. ευρώ στο πρώτο εξάμηνο του 2024 έναντι 192,2 εκατ. ευρώ κατά την αντίστοιχη περίοδο του 2023. Το μεικτό αποτέλεσμα του Ομίλου από συνεχιζόμενες δραστηριότητες στο πρώτο εξάμηνο του 2023 ήταν κερδοφόρο κατά 49,4 εκατ. ευρώ έναντι κέρδους 9,8 εκατ. ευρώ στη συγκρίσιμη περίοδο του προηγούμενου έτους. Το περιθώριο μεικτού αποτελέσματος διαμορφώθηκε στο 17,1% στο α’ εξάμηνο του 2024 έναντι 5,1% στο αντίστοιχο εξάμηνο του 2023, κυρίως λόγω της βελτιωμένης απόδοσης του τομέα των κατασκευών με την ολοκλήρωση των παλαιών έργων για τα οποία σημαντικό μέρος των αυξήσεων τιμών των υλικών, μεταφορών κλπ απορροφήθηκαν από τα έργα.
Τα κέρδη προ φόρων, χρηματοοικονομικών εξόδων και αποσβέσεων (EBITDA) από συνεχιζόμενες δραστηριότητες ανήλθαν σε 54,2 εκατ. ευρώ στο α’ εξάμηνο του 2024, έναντι 27,4 εκατ. στο αντίστοιχο εξάμηνο του 2023. Η απόδοση του κλάδου κατασκευών βελτιώθηκε περαιτέρω, με διεύρυνση των περιθωρίων κέρδους. Συγκεκριμένα, το περιθώριο EBITDA των κατασκευών αυξήθηκε σε 9,4% στο α’ εξάμηνο του 2024 από 6,8% στο αντίστοιχο εξάμηνο του 2023, τάση η οποία αναμένεται να συνεχιστεί καθώς επιταχύνεται ο ρυθμός υλοποίησης των νέων έργων με ανώτερα χαρακτηριστικά κερδοφορίας.
Ο καθαρός τραπεζικός δανεισμός του Ομίλου (συμπεριλαμβανομένου financial lease) μειώθηκε κατά 7,4 εκατ. ευρώ στη διάρκεια του α’ εξαμήνου του 2024, με αποτέλεσμα να ανέρχεται σε 213 εκατ. ευρώ στο τέλος της περιόδου. Η συνολική μείωση του καθαρού τραπεζικού δανεισμού από το τέλος του 2020 ανέρχεται σε 53%, με αποτέλεσμα παρά την άνοδο των επιτοκίων δανεισμού το χρηματοοικονομικό κόστος του Ομίλου να συγκρατηθεί σε 12 εκατ. ευρώ στο α’ εξάμηνο του 20124, έναντι 10,9 εκατ. ευρώ στο συγκρίσιμο εξάμηνο του 2023.
Στο τέλος του α’ εξαμήνου του 2024, το ανεκτέλεστο υπόλοιπο των υπογεγραμμένων έργων του Ομίλου έφτανε τα 2,99 δισ. ευρώ (έναντι 3,05 δισ. ευρώστο τέλος του 2023). Εντός του α’ εξαμήνου του 2024, ο όμιλος υπέγραψε νέες συμβάσεις αξίας €136 εκατομμυρίων, ενώ υπάρχουν και συμβάσεις προς υπογραφή συνολικής αξίας 243 εκατ. ευρώ. Συνυπολογίζοντας όλα τα παραπάνω έργα, το ανεκτέλεστο υπόλοιπο την τρέχουσα περίοδο ανέρχεται σε 3,23 δισ. ευρώ, από το οποίο το 47% αντιστοιχεί σε δημόσια έργα και το υπόλοιπο 53% σε ιδιωτικά έργα και ΣΔΙΤ.
Τι συμβαίνει στις Παραχωρήσεις
Οι Παραχωρήσεις έδωσαν EBITDA 26,7 εκατ. ευρώ (13,2 εκατ. ευρώ πέρυσι στο α’ εξάμηνο). Τα στοιχεία για την κυκλοφορία οχημάτων και τα έσοδα των παραχωρήσεων αυτών στο α’ εξάμηνο του 2024 συνεχίζουν να παρουσιάζουν ανάκαμψη σε σχέση με τις συγκρίσιμες περιόδους των προηγουμένων ετών, αλλά και της περιόδου προ της επιβολής lockdown της οικονομίας και περιοριστικών μέτρων στην κυκλοφορία των πολιτών για την αντιμετώπιση της πανδημίας covid-19.
Ειδικά στην Αττική Οδό, η κίνηση οχημάτων στους πρώτους οκτώ μήνες του 2024 προσεγγίζει τις 269 χιλ. διελεύσεις σε μέση ημερήσια βάση, καταγράφοντας αύξηση 5,5% έναντι της αντίστοιχης περιόδου του 2023, ενώ τα έσοδα από τα διόδια κινούνται με ακόμη υψηλότερο ρυθμό βελτίωσης. Σημειώνεται ότι η σύμβαση παραχώρησης της Αττικής Οδού λήγει την 05.10.2024, ταυτόχρονα όμως ωριμάζουν οι παραχωρήσεις της Ολυμπίας Οδού και του Αυτοκινητόδρομου Αιγαίου, ώστε να αρχίσουν να αποδίδουν μερίσματα.
Η Άβαξ Παραχωρήσεις Μονοπρόσωπη ΑΕ, 100% θυγατρική της Εταιρείας, εξέδωσε κοινό ομολογιακό δάνειο ύψους 300 εκατομμυρίων ευρώ, διάρκειας 7 ετών, το οποίο καλύφθηκε πλήρως από τις συνεργαζόμενες βασικές τράπεζες του Ομίλου. Η συγκεκριμένη κίνηση εντάσσεται στη στρατηγική του Ομίλου Άβαξ , με την θυγατρική Άβαξ Παραχωρήσεις ΜΑΕ, εταιρία συμμετοχών σε έργα Παραχωρήσεων και ΣΔΙΤ, να αναλαμβάνει η ίδια τη χρηματοδότηση για την υλοποίηση των αναπτυξιακών και επενδυτικών της σχεδίων, με παράλληλη μείωση του δανεισμού της εισηγμένης κατασκευαστικής ΑΒΑΞ ΑΕ (με αποπληρωμή ομολογιακών δανείων €179,3 εκατομμυρίων), ο οποίος περιορίζεται κυρίως στις ανάγκες για την εκτέλεση των έργων.
Νέες συμβάσεις
Κατά το πρώτο εξάμηνο του 2024 ο Όμιλος ΑΒΑΞ υπέγραψε νέες συμβάσεις συνολικής αξίας 136 εκατομμυρίων ευρώ. Επίσης, η Εταιρεία κηρύχθηκε επισήμως προσωρινός ανάδοχος στον διαγωνισμό ο οποίος διεξήχθη τον Δεκέμβριο 2023 για το οδικό έργο Ιωάννινα-Κακαβιά, αξίας 234 εκατ. ευρώ.
Επίσης, έχει υπογράψει συμβάσεις χαμηλής συνολικής αξίας στη διάρκεια του γ΄ τριμήνου του 2024, και αναμένει τα αποτελέσματα αρκετών διαγωνισμών για ΣΔΙΤ, ιδιωτικά και δημόσια έργα στην Ελλάδα, και έργα του ενεργειακού τομέα στο εξωτερικό.
Παράταση Τμηματικών Προθεσμιών έργου Γραμμής 4 της Ελληνικό Μετρό
Όπως αναφέρεται στην οικονομική έκθεση 6μήνου, μέχρι και την 31.08.2024 κατόπιν σχετικού αιτήματος παράτασης προθεσμιών που υπέβαλε η Ανάδοχος Κοινοπραξία, είχαν εκδοθεί αποφάσεις της Προϊστάμενης Αρχής του έργου, περί παράτασης τμηματικών προθεσμιών, συνολικής διάρκειας τριακοσίων σαράντα εννέα (349) ημερών, οι οποίες έχουν χορηγηθεί με αναθεώρηση, δηλαδή χωρίς να αποδίδεται υπαιτιότητα ή αποκλειστική υπαιτιότητα στην Ανάδοχο για χορηγηθείσες ενδιάμεσες παρατάσεις.
Παρόλα αυτά, δεν έχει κατατεθεί αίτημα παράτασης της συνολικής προθεσμίας του έργου. Μέχρι σήμερα εξακολουθούν να μην έχουν παραδοθεί στην Ανάδοχο Κοινοπραξία δεκαεπτά (17) πλήρως και δύο (2) μερικώς από τους συνολικά είκοσι έξι (26) χώρους εργασίας. Μέχρι αρχές Σεπτεμβρίου 2024, ο μετροπόντικας Αθηνά ολοκλήρωσε το δεύτερο χιλιόμετρο (40%) από τα 5,1 χλμ που είναι η διαδρομή μεταξύ Κατεχάκη και Ευαγγελισμού, με την κατασκευή σήραγγας υψηλών προδιαγραφών. Επίσης έχει ξεκινήσει και ο δεύτερος μετροπόντικας, η Νίκη, που ακολουθεί αντίθετη πορεία από το σταθμό Βεΐκου στο Γαλάτσι, και αφού κατασκευάσει σήραγγα 7 χλμ θα συναντήσει το μετροπόντικα Αθηνά. Η συνολική σήραγγα 12,1 χλμ αναμένεται να ολοκληρωθεί εντός του 2026.
Γιατί είναι θετικές οι προοπτικές
Όπως αναφέρει η διοίκηση της Άβαξ στην οικονομική έκθεση, στις άμεσα επόμενες περιόδους εκτιμάται ότι θα καταγραφεί σημαντική ενίσχυση των οικονομικών επιδόσεων με αιχμή την κατασκευαστική δραστηριότητα, δεδομένου του σημαντικά αυξημένου ανεκτέλεστου υπολοίπου και των ανώτερων χαρακτηριστικών κερδοφορίας των έργων που έχουν συμβασιοποιηθεί κυρίως τα τελευταία δύο έτη.
Στο τέλος του α’ εξαμήνου του 2024, το ανεκτέλεστο υπόλοιπο του Ομίλου κατά τα Διεθνή Λογιστικά Πρότυπα, δηλαδή το τμήμα των υπογεγραμμένων συμβάσεων κατασκευαστικών έργων που δεν έχει αποτυπωθεί στις χρηματοοικονομικές καταστάσεις ως προς την παραγωγή εσόδων και εξόδων έφτανε τα 2,99 δισ. ευρώ, έναντι 3,05 δισ. ευρώ στο τέλος του 2023. Στο παραπάνω ποσό δεν περιλαμβάνονται συμβάσεις εκτός του κατασκευαστικού τομέα, όπως πχ το real estate και άλλες υπηρεσίες.
Συνυπολογίζοντας τις συμβάσεις που έχουν υπογραφεί στη διάρκεια του γ’ τριμήνου του 2024, αλλά και τις συμβάσεις προς υπογραφή για έργα και διαγωνισμούς στα οποία έχει ήδη ανακηρυχθεί ανάδοχος η Εταιρεία και οι θυγατρικές της μονάδες, χωρίς όμως να λαμβάνεται υπόψη η εκτέλεση έργων μετά το α’ εξάμηνο του έτους, το ανεκτέλεστο υπόλοιπο έργων του Ομίλου ανέρχεται σε 3,23 δισ. ευρώ την τρέχουσα περίοδο. Από το ανωτέρω συνολικό ανεκτέλεστο υπόλοιπο έργων, εκτιμάται ότι στο β’ εξάμηνο του 2024 θα εκτελεσθούν έργα αξίας ανάλογης με το α’ εξάμηνο του έτους, και το υπόλοιπο ποσό θα εκτελεσθεί σε μακροχρόνιο ορίζοντα από το 2025 και έπειτα.
Ενεργειακά έργα
Ο Όμιλος στο α’ εξάμηνο του 2024 συνέχισε το έργο μελέτης & κατασκευής του συστήματος αποθείωσης καυσαερίων στη λιγνιτική μονάδα V του σταθμού παραγωγής ενέργειας του Αγίου Δημητρίου στην Κοζάνη, την κατασκευή του αγωγού φυσικού αερίου στη Δυτική Μακεδονία και την μελέτη & κατασκευή της μονάδας παραγωγής ενέργειας ισχύος 1.750MW στη Ρουμανία.
Ο Όμιλος διεκδικεί και άλλα ανάλογα έργα, κυρίως στο εξωτερικό όπου η ζήτηση για μελέτη & κατασκευή από εξειδικευμένους κατασκευαστές είναι πολύ υψηλή. Οι εξελίξεις στις διεθνείς αγορές ενέργειας και η επιτακτική ανάγκη των δυτικών οικονομιών να απεξαρτηθούν ενεργειακά από τις εισαγωγές Ρωσικού φυσικού αερίου αυξάνουν την ανάγκη κατασκευής τερματικών σταθμών και χώρων αποθήκευσης LNG, και εναλλακτικών διασυνδέσεων με αγωγούς φυσικού αερίου.
Ήδη, στις αρχές του γ’ τριμήνου του 2024 ο Όμιλος υπέγραψε σύμβαση για την κατασκευή νέας μονάδας παραγωγής ενέργειας ισχύος 282ΜW στην Bismayah του Ιράκ, προϋπολογισμού 77 εκατ. ευρώ.
Αγορές Ιδίων Μετοχών
Τον Αύγουστο 2024 η Εταιρεία ξεκίνησε την εφαρμογή και υλοποίηση του Προγράμματος Αγοράς Ιδίων Μετοχών, όπως αποφασίσθηκε από την Ετήσια Τακτική Γενική Συνέλευση των Μετόχων της 14.06.2023. Το εν λόγω Πρόγραμμα προβλέπει τη δυνατότητα αγοράς έως 10.000.000 ιδίων μετοχών της Εταιρείας μέσω του Χρηματιστηρίου Αθηνών έως την 13.06.2025, σε εύρος τιμών μεταξύ 0,50 ευρώ και 4 ευρώ ανά μετοχή.
Μέχρι την ημερομηνία έκδοσης της παρούσας Έκθεσης, η Εταιρεία έχει αγοράσει συνολικά 146.500 ίδιες μετοχές, οι οποίες αντιστοιχούν σε 0,10% του συνόλου των μετοχών της, με μέση τιμή κτήσης 1,34 ευρώ.