Ανεκτέλεστο ύψους 1,5 δισ. ευρώ διαθέτει στην παρούσα φάση η ΜΕΤΚΑ (όμιλος Metlen), διεκδικώντας και άλλα έργα, είτε ιδιωτικά είτε δημόσια, συν ΣΔΙΤ/Παραχωρήσεις, όπως είναι για παράδειγμα η ανάπλαση της ΔΕΘ. Αυτά αναφέρθηκαν, μεταξύ άλλων, από τον αντιπρόεδρο και CEO της METKA, κ. Ντίνο Μπενρουμπή, σε ημερίδα – συνέδριο για τα μεγάλα έργα στη Θεσσαλονίκη, ιδίως μετά το Μετρό. Όπως μάλιστα προκύπτει, σημαντικό μέρος από το χαρτοφυλάκιο έργων – ανεκτέλεστο συμβάσεων του ομίλου σχετίζεται με έργα στη Θεσσαλονίκη ή στη γύρω περιοχή ευρύτερα. Άλλωστε, ο όμιλος συμμετέχει (με 50%, το υπόλοιπο η ΑΒΑΞ) στο οδικό ΣΔΙΤ για την κατασκευή του FlyOver (αξίας 370 εκατ. ευρώ), έχει αναλάβει (μαζί με την ΤΕΚΑΛ) την κατασκευή της έκτης προβλήτας του ΟΛΘ, τα 17 σχολεία στην Κεντρική Μακεδονία (μαζί με ΑΤΕΣΕ) κ.α.
Δουλεύουν τα εργοτάξια για το FlyOver
Σε σχέση ειδικά με το FlyOver, όπως σημείωσε, «αυτή τη στιγμή όλα τα μέτωπα άνοιξαν, με πολύ κόπο και χρόνο που χάθηκε. Αυτή τη στιγμή δουλεύουν 300-350 άνθρωποι σε ένα αρκετά στενό εργοτάξιο και καμιά 100 βαριά μηχανήματα. Το έργο προχωράει και οι πολίτες της Θεσσαλονίκης το βλέπουν. Ο συμβατικός του χρόνος είναι κάπου μέσα στο 2027. Ο στόχος μας είναι να τον τηρήσουμε. Για να γίνει αυτό θα πρέπει να υπάρξει πάρα πολύ στενή συνεργασία του Υπουργείου και όλων των άλλων φορέων».
Ανεβαίνουν ανεκτέλεστο και μεγέθη
Όπως σημείωσε ο κ. Μπενρουμπή για τον όμιλο Metlen – ΜΕΤΚΑ, «αποτελούμε μια από τις 4 μεγάλες τεχνικές εταιρείες 7ης τάξης. Η Metlen αποφάσισε να μπει στις βαριές υποδομές (οδικά, σιδηροδρομικά, λιμάνια, μεγάλα κτίρια) στα μέσα του 2023 και μεγαλώσαμε πολύ γρήγορα. Αυτή τη στιγμή έχουμε ανεκτέλεστοι 1,5 δισ. και διπλασιάζουμε τα μεγέθη μας το 2024 σε σχέση με το 2023. Το 2025 τα αποτελέσματά μας θα είναι συγκρίσιμα με τους τρεις ανταγωνιστές μας». Για να συμπληρώσει ότι «είναι πάνω από 5 τα έργα για τα οποία είμαστε σε πολύ προχωρημένες συζητήσεις με τους ιδιοκτήτες, είναι ιδιωτικά έργα, βάσει στατιστικής , κάποια από αυτά θα τα αναλάβουμε».
Κατά τον ίδιον, ενδιαφέρον τον όμιλο τα ΣΔΙΤ (και οι παραχωρήσεις), διότι ένας λόγος ο οποίος οδήγησε στην ύπαρξη τεχνικής εταιρείας 7ης τάξης είναι ότι πλέον «μέσα στο πακέτο κατασκευάζω, είναι και το πακέτο επενδύω, και στο πακέτο επενδύω, θεωρούμε οι μέτοχοι της Metlen και εγώ, ότι έχουμε ένα πολύ μεγάλο συγκριτικό πλεονέκτημα», όπως εξήγησε.
Ο προβλήτας του ΟΛΘ, τα 17 σχολεία και η… ΔΕΘ
Ως γνωστόν, ο ΟΛΘ έχει επιλέξει ως ανάδοχο του έργου «6ος Προβλήτας, Επέκταση Λιμενικής Υποδομής» εκτιμώμενου προϋπολογισμού 150 εκατ. ευρώ, το σχήμα «ΜΕΤΚΑ – ΤΕΚΑΛ», που όπως εξαρχής είχε αναφέρει το insider.gr, έδειχνε το «φαβορί». Αναφερόμενος στην επέκταση της 6ης προβλήτας του ΟΛΘ, σημείωσε πως ήρθε η ώρα να γίνει αυτό το έργο, «έχουμε ανακηρυχθεί προσωρινοί ανάδοχοι, το μόνο που περιμένουμε όλοι είναι να το ξεκινήσουμε». Όπως εξήγησε, αναμένεται το Προεδρικό Διάταγμα το οποίο θα εγκρίνει όλο το χωροταξικό κομμάτι του λιμένος, το οποίο όπως όλα δείχνουν θα γίνει τον Ιανουάριο. «Είναι ένα έργο που πλησιάζει τα 200 εκατ. ευρώ», σημείωσε ο κ. Μπενρουμπή. Όπως είναι γνωστό αυτό είναι ένα έργο που το εκτελεί ο ΟΛΘ, ως υποχρέωση όταν πήρε την Παραχώρηση.
Ο κ. Μπενρουμπή δεν έκρυψε το ενδιαφέρον του κατασκευαστικού βραχίονα της Metlen για την ανάπλαση της ΔΕΘ. «Πάντα έχουμε στραμμένο το βλέμμα μας στην ανάπλαση της ΔΕΘ, είναι ΣΔΙΤ, δεν ξεκινάει αμέσως, δεν έχει προκηρυχθεί ακόμα. Αλλά πάντα έχουμε στραμμένο το βλέμμα μας και εκεί», σημείωσε ο ίδιος. Όπως έχει αναφέρει το insider.gr, αναμένεται διαγωνισμός (παραχώρηση 400 εκατ. ευρώ) από το 2025. Όπως σημειώνουν πηγές της αγοράς, θεωρείται ως πιο πιθανό σενάριο αυτό τα σύμπραξης μεταξύ εταιρειών από τους τομείς κατασκευών – ακινήτων, μαζί με operators, καθώς, το είδος και το μέγεθος της επένδυσης εκτιμάται ότι απαιτούν συνεργασίες και κοινοπραξίες και όχι αυτόνομη κάθοδο στον διαγωνισμό.
Υπενθυμίζεται, επίσης, ότι στα τέλη Οκτωβρίου υπεγράφη η σύμβαση με τους METLEN-ΑΤΕΣΕ για τη μελέτη, χρηματοδότηση, κατασκευή, συντήρηση και διαχείριση 17 νέων βιοκλιματικών σχολικών μονάδων στην Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας, από τις Κτιριακές Υποδομές, μέσω Σύμπραξης Δημοσίου και Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ, 27 ετών, τα 2 η κατασκευή). Το κόστος του έργου με ΦΠΑ ανέρχεται σε 159,21 εκατ. ευρώ (ποσό χωρίς ΦΠΑ 128,4 εκατ. ευρώ). Τα κτιριακά συγκροτήματα είναι μοιρασμένα στην Περιφέρεια και συγκεκριμένα σε εννέα Δήμους. Ο κ. Μπενρουμπή σημείωσε για το έργο αυτό ότι «η σύμπραξη έχει υπογραφεί πριν από 1,5 μήνα, μένουν να ξεκαθαριστούν κάποια πράγματα με την ΚΤΥΠ, που είναι ο κύριος του έργου, θα λυθούν όμως. Θέλω να πιστεύω ότι μέσα στο πρώτο δίμηνο του 2025 θα μας δείτε εγκατεστημένους σε 17 εργοτάξια, να φτιάχνουμε 17 βιοκλιματικά σχολεία με χρόνο περάτωσης το τέλος του 2026. Και εκεί υπάρχει από πάνω το «μάτι» των τραπεζών, άρα είναι δεδομένο ότι αυτά τα σχολεία στο τέλος του 2026 θα παραδοθούν».
Στην κορυφή της λίστας το οδικό ΣΔΙΤ – Δυσκολίες και κυκλοφοριακό στην πόλη
Προφανώς, στην κορυφή της λίστας είναι το FlyOver, για το οποίο επέδειξε και μεγάλο ενδιαφέρον ο ίδιος ο πρωθυπουργός. Όπως σημείωσε ο κ. Μπενρουμπή, στόχος είναι το έργο να παραδοθεί μέσα στο συμβατικό του χρόνο, στα μέσα του 2027. «Είναι σε προχωρημένη φάση εκτέλεσης. Το καλό είναι ότι ο χρόνος και ο τρόπος παρακολούθησης του Fly Over έχει σε σχέση με τα δημόσια και ιδιωτικά έργα μια διαφορά. Το παρακολουθούν οι χρηματοδότριες τράπεζες, οι οποίες παρακολουθούν ακόμα και το πως αναπνέεις, το πως κατασκευάζεις, έχουν δικό τους τεχνικό σύμβουλο, ελέγχουν και χρονικά πως πηγαίνεις. Δηλαδή η χρηματοδότησή του στον ιδιωτικό φορέα, είναι απόλυτα συνδεδεμένη με την πρόοδο του έργου. Η τράπεζα είναι πολύ προσεχτική που και πως δίνει τα λεφτά της», ανέφερε χαρακτηριστικά, προσθέτοντας ότι είναι απαραίτητη η ισορροπία για την ολοκλήρωση του Flyover.
«Αυτή η ισορροπία πρέπει να βρεθεί πολύ γρήγορα, γιατί ένα έργο το οποίο ξεκίνησε με καθυστερήσεις γνωστές σε όλους σας. Ο μόνος τρόπος για να μην καθυστερήσει είναι να λειτουργήσει πολύ γρήγορα αυτή η ισορροπία. Γίνονται προσπάθειες από εμάς, γίνονται και από το Υπουργείο, με πρωτοστάτη τον κ. Ταχιάο. Το Fly Over έχει τεχνικές δυσκολίες, όχι επειδή είναι μια μεγάλη γέφυρα, ίσως θα είναι η μεγαλύτερη στην Ευρώπη. Δεν είναι όμως μόνο μια γέφυρα. Είναι μια γενική ανάπλαση όλης της Περιφερειακής. Δεν είναι απλώς η γέφυρα του Fly Over», εξήγησε ο ίδιος.
Όπως σημείωσε σε σχέση με τις τεχνικές δυσκολίες και το κυκλοφοριακό στην πόλη, «με το έργο αλλάζει όλη η Περιφερειακή, όλα τα τεχνικά της, από το Παπαγεωργίου στα Κωνσταντινουπολίτικα. Αλλάζουν εκ βάθρων, γκρεμίζονται, ξαναφτιάχνονται με κυκλοφορία. Δηλαδή έχει αρκετές τεχνικές δυσκολίες, οι οποίες βέβαια δεν είναι πρωτόγνωρες για ένα κατασκευαστή, αλλά εδώ είναι λίγο δυσκολότερες. Είχε αντιδράσεις, δύο ειδών, που προκάλεσαν καθυστερήσεις. Η μία ήταν για το κυκλοφοριακό και πρέπει να πω, ότι το θέμα του κυκλοφοριακού χωρίς το Fly Over, ξεκίνησε το 15 Αύγουστο του 2023, όπου κάναμε Συντονιστική. Από τότε γίνονται συνεχώς συντονιστικά, για να φτιαχτεί το κυκλοφοριακό της Θεσσαλονίκης. Μα το κυκλοφοριακό της Θεσσαλονίκης υπήρχε και πριν το Fly Over.Εμείς συμμετέχουμε ως παρατηρητές κυρίως, διότι δεν είναι δυνατόν ο κατασκευαστής να λύσει το κυκλοφοριακό».