Στην αποκάλυψη πως Ευρωπαίοι και Αμερικανοί εφοπλιστές πούλησαν τουλάχιστον 230 γερασμένα δεξαμενόπλοια στον «σκιώδη στόλο» που χρησιμοποιεί η Ρωσία για να αποφύγει τις δυτικές κυρώσεις στις εξαγωγές πετρελαίου της και να χρηματοδοτεί τον πόλεμου κατά της Ουκρανίας, προχώρησε ο Guardian.
Σύμφωνα με τη βρετανική εφημερίδα, οι πλοιοκτήτες έχουν κερδίσει περισσότερα από 6 δισ. δολάρια μετά από την εισβολή της Ρωσίας το 2022 πουλώντας τα πλοία σε αγοραστές από χώρες όπως η Ινδία, το Χονγκ Κονγκ, το Βιετνάμ ή οι Σεϋχέλλες που δεν συμμετέχουν στις οικονομικές κυρώσεις κατά της Μόσχας.
Η έρευνα από το ολλανδικό ερευνητικό πρακτορείο Follow the Money (FTM), ανέφερε ότι οι Greeks πούλησαν τον μεγαλύτερο αριθμό δεξαμενόπλοιων (127), με βρετανικές εταιρείες να έπονται (22) και να ακολουθούν Γερμανοί και Νορβηγοί εφοπλιστές (11 και 8 αντίστοιχα).
Στην έρευνα, όπως σημειώνει ο Guardian, γίνεται συγκεκριμένη αναφορά στην περίπτωση δύο δεξαμενόπλοιων ελληνικής ιδιοκτησίας «ηλικίας» 15 ετών, τα οποία πωλήθηκαν σε εταιρεία με έδρα το Ανόι, μετονομάστηκαν και άλλαξαν σημαία από τη Μάλτα σε Παναμά.
Στη συνέχεια, συνέλεξαν 120 εκατ. λίτρα πετρελαίου της Μόσχας από το ρωσικό λιμάνι Ουστ- Λούγκα της Βαλτικής, κοντά στα σύνορα με την Εσθονία. Παράλληλα, κατά το δημοσίευμα, εν μέρει λόγω της αντίστασης από χώρες με ισχυρή ναυτιλία, όπως η Ελλάδα, η Κύπρος και η Μάλτα δεν υπάρχουν σχέδια για «μπλόκο».
Επίσης, η έρευνα αποκάλυψε ότι συνολικά ιδιοκτήτες από 21 εκ των 35 χωρών που έχουν επιβάλει κυρώσεις στο εμπόριο πετρελαίου με τη Ρωσία, έχουν πουλήσει δεξαμενόπλοια, τα οποία συνθέτουν τον σκιώδη στόλο που ελέγχει η Μόσχα.
«Πολλοί Ευρωπαίοι πλοιοκτήτες είχαν παλιά πλοία που πίστευαν ότι δεν άξιζαν πραγματικά πολλά (χρήματα)», ανέφερε ένας αναλυτής της Lloyd's List, της ειδικής ναυτιλιακής εφημερίδας. «Ξαφνικά, διπλασιάστηκε η αξία τους -και έτσι επιχείρησαν να τα πουλήσουν», πρόσθεσε.