«Στην παράταση» (πάλι) το logistics park «Θριάσιο 2» των 560 εκατ. ευρώ

Γιώργος Παπακωνσταντίνου
Viber Whatsapp
Μοιράσου το
«Στην παράταση» (πάλι) το logistics park «Θριάσιο 2» των 560 εκατ. ευρώ
Γιατί μεταφέρονται εκ νέου οι χρόνοι προκειμένου να ολοκληρωθεί η διαδικασία οριστικοποίησης των συμβατικών εγγράφων και ο προσυμβατικός έλεγχος του Ελεγκτικού Συνεδρίου. Ποιο είναι το project των Hellenic Train – Damco. Η Επιτροπή Ανταγωνισμού και το βαρύ κλίμα στον σιδηρόδρομο. 

Μία ακόμα παράταση, για τις 31 Μαρτίου, έλαβε η διαδικασία για την ανάπτυξη του περίφημου project «Θριάσιο 2», δηλαδή για την ανάθεση της Σύμβασης Παραχώρησης για τη Λειτουργία, Συντήρηση, Εκμετάλλευση, Ολοκλήρωση Μελετών, Κατασκευής Έργων και Προμήθεια Εξοπλισμού του Εμπορευματικού Σιδηροδρομικού Σταθμού και Σταθμού Διαλογής (ΕΣΣΣΔΙ) Θριασίου Πεδίου.

Ως γνωστόν, κι ενώ είχαν προηγηθεί αποτυχημένες διαγωνιστικές προσπάθειες, στο τελευταίο εγχείρημα επικράτησε, δίχως ανταγωνισμό, το σχήμα Hellenic Train – Damco (πρώην ΤΡΑΙΝΟΣΕ , όμιλος Κοπελούζου) που ανακηρύχθηκε ανάδοχος τον Μάιο του 2023, δηλαδή, σχεδόν προ διετίας. Εκτοτε, όμως, ξεκίνησε ένα μπαράζ παρατάσεων της διαδικασίας, με εκκρεμότητες (και αμφιβολίες στην αγορά), με μεταθέσεις του χρόνου ισχύος των προσφορών και των σχετικών εγγυητικών επιστολών. Επί της ουσίας, μετράμε σχεδόν δύο χρόνια χωρίς να έχει επιτευχθεί η ολοκλήρωση των διαδικασιών, πόσω μάλλον να «πέσουν υπογραφές» και να εκκινήσει η επένδυση.

Πλέον, το νέο χρονικό ορόσημο για την τύχη της σύμβασης παραχώρησης, εκτιμώμενης αξίας σχεδόν 561 εκατ. ευρώ, του logistics park, μπήκε για το τέλος Μαρτίου. Να προσθέσουμε ότι το project μπήκε και στο στόχαστρο της Επιτροπής Ανταγωνισμού (ΕΑ), όπως είχε αναφέρει το insider.gr, που διέβλεπε για πρώτη φορά σημάδια για περιορισμό της λειτουργία του ανταγωνισμού. Άλλωστε, στη συνέχεια, η ΕΑ έδωσε το «πράσινο φως» τον Οκτώβριο αλλά υπό προϋποθέσεις και παραμέτρους. Πάντως, μένει να φανεί πώς θα «ξετυλιχθεί το κουβάρι» των εξελίξεων καθώς ευρύτερα ο σιδηροδρομικός κλάδος βρίσκεται σε δυσχερή θέση, ενώ και η Hellenic Train βρίσκεται στο επίκεντρο (και) με αφορμή την τραγική υπόθεση των Τεμπών.

Νέα μετάθεση

Όπως αναφέρεται στην τελευταία απόφαση του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, προηγήθηκαν σχετικό έγγραφο των υπηρεσιών του όπου σημειώνεται ότι «κρίνεται απαραίτητη η παράταση της χρονικής ισχύος της προσφοράς του αναδόχου μέχρι 31-03-2025 με ταυτόχρονη παράταση των αντίστοιχων εγγυητικών επιστολών, προκειμένου να ολοκληρωθεί η διαδικασία οριστικοποίησης των συμβατικών εγγράφων και ο προσυμβατικός έλεγχος του Ελεγκτικού Συνεδρίου, σύμφωνα με τους όρους της Διακήρυξης, εντός του χρόνου ισχύος της Προσφοράς, με την προϋπόθεση της επίλυσης των θεμάτων που έχουν τεθεί και αφορούν στο Σχέδιο της Σύμβασης Παραχώρησης», αλλά και επιστολή της κοινοπραξίας (στα τέλη Ιανουαρίου 2025) μέσω της οποίας έγινε γνωστό ότι αποδέχεται την πρόταση για παράταση της χρονικής ισχύος της προσφοράς.

Σύμφωνα με το υπουργείο, η παράταση «η συνέχιση της διαδικασίας εξυπηρετεί το δημόσιο συμφέρον, καθώς, μεταξύ άλλων, οι εργασίες που έχουν ολοκληρωθεί μέχρι σήμερα επιτρέπουν τη βασική λειτουργία του και για την ολοκλήρωση του συνόλου του Ε.Σ.Σ.Σ.Δ.Ι., όμως, εκκρεμούν εργασίες κατασκευής κτιρίων και προμήθειας και εγκατάστασης ειδικού εξοπλισμού τις οποίες θα αναλάβει να εκτελέσει ο Παραχωρησιούχος στο πλαίσιο εκτέλεσης του Τεχνικού Έργου της υπό ανάθεση Σύμβασης Παραχώρησης. Η συνέχιση της διαδικασίας του διαγωνισμού εξυπηρετεί το δημόσιο συμφέρον επειδή ο διαγωνισμός έχει ήδη ματαιωθεί μία φορά, καθώς κηρύχθηκε άγονος, ενώ αποφασίστηκε και η επανάληψή του».

Το project

Η επένδυση αφορά στην ανάπτυξη μεγάλου logistics center σύγχρονου κέντρου συνδυασμένων μεταφορών και αποθήκευσης. Η διάρκεια της σύμβασης παραχώρησης, περιλαμβανομένης και της περιόδου εκτέλεσης του τεχνικού έργου, ορίστηκε στα 30 έτη. Η ανάπτυξη προωθείται σε ακίνητο κυριότητας του ΟΣΕ Α.Ε., σε έκταση περίπου 1.450 στρεμμάτων, που βρίσκεται σε έκταση όμορη στο «Θριάσιο Ι» (εκεί την επένδυση προωθεί, με σύμβαση παραχώρησης, η ΘΕΚ ΑΕ στην οποία συμμετέχουν η ΕΤΒΑ ΒΙΠΕ και ο όμιλος Goldair, έχοντας και χρηματοδοτική «ένεση» από τις ΗΠΑ), μία από τις μεγαλύτερες στην Αττική, όπου υφίστανται σιδηροδρομικές υποδομές, οδοί πρόσβασης, σιδηροδρομικός σταθμός διαλογής, χώροι εναπόθεσης φορτίων, χώροι τελωνείου και γραφείων και άλλα κτήρια υποστηρικτικών υπηρεσιών.

Βάσει όσων αναφέρονταν σε προκηρύξεις, η σύμβαση παραχώρησης έχει ως αντικείμενο την εκτέλεση του τεχνικού έργου (ολοκλήρωση μελετών, κατασκευή έργων και προμήθεια Εξοπλισμού) του σιδηροδρομικού terminal, καθώς και τη παροχή των υπηρεσιών, τη λειτουργία, συντήρηση και εκμετάλλευση του κατά τη διάρκεια της περιόδου παραχώρησης. Εντός του Χώρου Παραχώρησης υπάρχει και λειτουργεί Σιδηροδρομική Υποδομή και θα παρέχονται υπηρεσίες σιδηροδρομικής εξυπηρέτησης λαμβάνοντας υπόψη τις προβλέψεις της Σύμβασης Παραχώρησης.

Στην πλήρη διαμόρφωσή του, στο πλαίσιο εκτέλεσης της υπό ανάθεση Σύμβασης Παραχώρησης, ο χώρος αναμένεται να αποτελείται από τις ακόλουθες λειτουργικές ενότητες/περιοχές λειτουργίας: α) Σιδηροδρομικό Σύστημα, β) Χώρος Μεταφόρτωσης Συνδυασμένων Μεταφορών, γ) Χώρος Εξυπηρέτησης Ε/Κ, δ) Χώρος Μεταφόρτωσης Φορτίου Βαγονιών, ε) Χώροι Μεταφόρτωσης Γενικού Φορτιού, στ) Χώρος Μεταφόρτωσης Οχημάτων, ζ) Οδικό Σύστημα, η) Κέντρο Διοίκησης και Ελέγχου, θ) Χώρος Μεταφόρτωσης Υγρών Φορτίων.

Προϋποθέσεις έβαλε η Επιτροπή Ανταγωνισμού

Ωστόσο, όπως αναφέραμε, σειρά δεσμεύσεων ζήτησε η Επιτροπή Ανταγωνισμού από τις Hellenic Train και Damco, προκειμένου να αναλάβουν τη λειτουργία, συντήρηση, εκμετάλλευση, ολοκλήρωση μελετών, κατασκευής έργων και προμήθεια εξοπλισμού του Ε.Σ.Σ.Σ.ΔΙ. Θριασίου Πεδίου.

Όπως είχε αναφέρει η ΕΑ, η Ηellenic Τrain κατέχει πολύ υψηλό μερίδιο αγοράς στην αγορά παροχής υπηρεσιών σιδηροδρομικής μεταφοράς εμπορευμάτων και μονοπωλιακή θέση στην αγορά συντήρησης σιδηροδρομικού τροχαίου υλικού. Κατά την σε βάθος διερεύνηση της συγκέντρωσης, η Επιτροπή Ανταγωνισμού έκρινε ότι, η απόκτηση κοινού ελέγχου στο Θριάσιο ΙΙ θα μπορούσε να περιορίσει σημαντικά τη λειτουργία του ανταγωνισμού, ιδίως με την ενίσχυση δεσπόζουσας θέσης της Hellenic Train στην αγορά σιδηροδρομικών μεταφορών εμπορευμάτων μέσω πρακτικών αποκλεισμού των ανταγωνιστών της. Κατόπιν τούτων, η ΕΑ αποφάσισε κατά πλειοψηφία την έγκριση της συγκέντρωσης υπό όρους και προϋποθέσεις (διορθωτικά μέτρα), στη βάση των προτεινόμενων δεσμεύσεων.

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

Διαβάστε ακόμη

Διασύνδεση Ελλάδας – Κύπρου: Οι δεσμεύσεις της Αθήνας – Συνάντηση σήμερα των δύο υπουργών Ενέργειας

Υποδομές: Πάνω από 1 δισ. για τον δρόμο «Πάτρα - Τσακώνα» – «Κορδέλες» και… προβλήματα

Ρυθμίσεις οφειλών: Έρχονται μεγαλύτερα «κουρέματα» και περισσότερες δόσεις

BEST OF LIQUID MEDIA

gazzetta
gazzetta reader insider insider