Mε το πρώτο τρίμηνο του έτους να έχει ήδη χαθεί και τα καταστήματα να παραμένουν κλειστά έως το τέλος Μαρτίου, οι έμποροι ανησυχούν πλέον για τον πασχαλινό τζίρο, ο οποίος σε εποχές προ Covid έφτανε κοντά στο 1,5 δισ. ευρώ.
Σημειώνεται ότι μέσα στο 2020 το λιανεμπόριο είχε απώλειες περίπου 4,5 δισ. ευρώ ενώ κατά τη διάρκεια του 2021 που τα καταστήματα λειτούργησαν κανονικά μόλις 12 μέρες, έχουν χαθεί ήδη περίπου 614 εκατ. ευρώ τον Ιανουάριο σύμφωνα με στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ, καθώς και σχεδόν 4,5 δισ. του τζίρου των χειμερινών εκπτώσεων.
Η ημερομηνία και ο τρόπος επαναλειτουργίας των καταστημάτων παραμένουν ακόμα άγνωστα καθώς οι οποίες αποφάσεις των ειδικών έχουν μετατεθεί για την ερχόμενη εβδομάδα, προκειμένου να εξεταστούν όλα τα τελευταία επιδημιολογικά δεδομένα. Στο τραπέζι εξάλλου παραμένει το σενάριο για άνοιγμα της αγοράς αρχικά με click away ή click inside ενώ έτοιμο να τεθεί σε λειτουργία είναι το 13032 αποκλειστικά για μετακινήσεις σε εμπορικά καταστήματα με τον περιορισμό για ένα sms ημερησίως.
Δεν αντέχουν να χάσουν δεύτερο Πάσχα
Οι έμποροι αναμένοντας να ανάψει το πράσινο φως για την επαναλειτουργία τους και όσο η ημερομηνία αυτή μεταφέρεται προς τον Απρίλιο τονίζουν ότι δεν αντέχουν να χάσουν ένα δεύτερο Πάσχα μετά και το περσινό καθώς κάτι τέτοιο θα είναι καταστροφικό για τις επιχειρήσεις που ήδη βρίσκονται σε οριακή κατάσταση. Άλλωστε οι χειμερινές εκπτώσεις, που ήταν και η τελευταία τους ελπίδα προκειμένου να πάρουν μία «ανάσα», αν και παρατάθηκαν έως το τέλος Μαρτίου, όχι μόνο δεν έφεραν έσοδα στα ταμεία των επιχειρήσεων που δεν διέθεταν e-shop και επομένως δεν μπορούσαν να πουλήσουν, αντίθετα ολοκληρώνονται αφήνοντας μεγάλο όγκο εμπορευμάτων αδιάθετο στα ράφια των καταστημάτων. Για ορισμένους κλάδους μάλιστα όπως της ένδυσης και της υπόδησης το εμπόρευμα αυτό που δεν ρευστοποιήθηκε θα πάει χαμένο καθώς πολύ δύσκολα θα πουληθεί τον επόμενο χρόνο.
Αυτή τη στιγμή πάντως και όσο πλησιάζουμε προς τον Απρίλιο χωρίς να έχει ανακοινωθεί συγκεκριμένη ημερομηνία ανοίγματος της αγοράς, η μεγάλη αγωνία για τον εμπορικό κόσμο είναι να μην επαναληφθεί το σενάριο ούτε φυσικά του περσινού Πάσχα αλλά ούτε και των Χριστουγέννων που τα καταστήματα λειτούργησαν με click away. Η μέθοδος αυτή, όπως επισημαίνουν οι έμποροι δεν υποκαθιστά σε καμία περίπτωση την κανονική λειτουργία των καταστημάτων.
Με ακόμη μεγαλύτερη ανησυχία τέλος, «υποδέχονται» τον Απρίλιο τα καταστήματα παιχνιδιών για τα οποία το Πάσχα αποτελεί την δεύτερη καλύτερη περίοδο του έτους μετά τα Χριστούγεννα. Οι επαγγελματίες που έχουν χάσει και την περίοδο της Αποκριάς, αναμένουν να λειτουργήσουν όσο το δυνατό περισσότερες μέρες πριν από το Πάσχα προκειμένου να διαθέσουν λαμπάδες και παιχνίδια και να μην έχουν τις περσινές μεγάλες απώλειες.
Διαβάστε επίσης:
Κρίσιμος ο Απρίλιος για λιανεμπόριο και εστίαση – Τα τρία «στοιχήματα» των επαγγελματιών