«Πονοκέφαλο» φαίνεται να προκαλεί στον φορείς του τουρισμού η επόμενη μέρα του κλάδου. Περιορισμοί στις κρατήσεις και στα δωμάτια που θα λειτουργούν, συνεχής υγειονομικός έλεγχος του προσωπικού, και κανόνες ασφαλείας στους κοινόχρηστους χώρους κ.ά. είναι μόνο μερικά από τα θέματα που έχουν ανακύψει λόγω της πανδημίας του κορονοϊού και καλούνται να λύσουν υπουργείο και φορείς. Ωστόσο το πιο σύνθετο πρόβλημα αφορά στα υγειονομικά πρωτόκολλα - τα μέτρα με τα οποία θα μπορέσουν να επαναλειτουργήσουν με ασφάλεια τα ξενοδοχεία – και το restart των αερομεταφορών.
Ήδη σύμφωνα με πληροφορίες ο Σύνδεσμος Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων και το Ξενοδοχειακό Επιμελητήριο Ελλάδος επεξεργάζονται ένα αρχικό σχέδιο κανόνων ασφαλείας οι οποίοι θα πρέπει να εφαρμοστούν τόσο σε ξενοδοχεία όσο και σε ακτοπλοΐα και τουριστικά λεωφορεία. Οι προτάσεις του σχεδίου υγειονομικής ασφάλειας θα εκπονηθούν μάλιστα με την βοήθεια εταιρειών πιστοποίησης.
Το σχέδιο εισαγωγής στην νέα πραγματικότητα, δεδομένου ότι, ειδικά την πρώτη περίοδο δεν επρόκειται να επιστρέψουμε στην κανονικότητα που ξέραμε μέχρι χθες, περιλαμβάνει νέους κανόνες στην καθαριότητα των δωματίων των ξενοδοχείων, στη λειτουργία της πισίνας του κάθε ξενοδοχείου και των λοιπών κοινόχρηστων χώρων του όπως κέντρα ευεξίας και γυμναστήρια, νέα δεδομένα στους χώρους εστίασης αλλά και στην διαδικασία του check in και του chech out, ακόμα και ειδικές προδιαγραφές στη χρήση των κλιματιστικών. Εν αντιθέσει μάλιστα με τις πρακτικές που αναμένεται να ακολουθηθούν σε άλλες χώρες ο μπουφές ίσως να μην καταργηθεί επί ελληνικού εδάφους αλλά να υιοθετηθούν νέες πρακτικές για την διασφάλιση των επισκεπτών, όπως ειδικό προσωπικό για το σερβίρισμα των φαγητών και συσκευασμένες μερίδες όπου αυτό είναι δυνατόν.
Στόχος του πλάνου, το οποίο θα κατατεθεί εντός των επόμενων ημερών στο αρμόδιο υπουργείο, είναι να διατηρηθούν τα μέτρα κοινωνικής απόστασης τα οποία κρίνονται απαραίτητα για την αποφυγή διασποράς και περαιτέρω διάδοσης του ιού αλλά και να καταστεί βιώσιμη η επανεκκίνηση των μονάδων, οι οποίες θα λειτουργήσουν με μικρότερη δυναμικότητα από το προβλεπόμενο. Να θυμίσουμε ότι σύσσωμος ο κλάδος ζητά την υιοθέτηση κρατικών πρωτοκόλλων υγειονομικής ασφάλειας που θα πιστοποιούν την ορθή λειτουργία των μονάδων προασπίζοντας την υγεία τόσο των ταξιδιωτών όσο και του προσωπικού.
Από πλευράς του το υπουργείο αφού λάβει υπόψη τις συστάσεις των φορέων του κλάδου θα καταρτίσει το υγειονομικό πρωτόκολλο, σε συνεργασία και με τον Εθνικό Οργανισμό Δημόσιας Υγείας (ΕΟΔΥ). Σύμφωνα με τα όσα έχουν γίνει γνωστά μέχρι στιγμής μετά και το διάγγελμα του πρωθυπουργού την Τρίτη τα ξενοδοχεία 12μηνης λειτουργίας θα ανοίξουν τις πύλες τους τον Ιούνιο, γεγονός που επιβάλλει ταχύτατες διαδικασίες ως προς την λήψη αποφάσεων στον συγκεκριμένο τομέα από πλευράς υπουργείου. Τα εποχικής λειτουργίας καταλύματα, αν όλα πάνε σύμφωνα με τον αρχικό προγραμματισμό και δεν υπάρξει περαιτέρω διασπορά του ιού, θα μπορούν να υποδεχτούν επισκέπτες από τις αρχές Ιουλίου. στα ξενοδοχεία θα πρέπει εργαζόμενοι να φορούν μάσκες και να χρησιμοποιούν γάντια μιας χρήσης και αντισηπτικό. Επιπλέον τα καταλύματα θα μπορούν να υποδεχτούν ορισμένο αριθμό πελατών ανάλογα με τα τετραγωνικά τους, ενώ στους χώρους εστίασης που περιλαμβάνονται εντός των καταλυμάτων θα πρέπει να τηρείται ελάχιστη απόσταση μεταξύ των τραπεζιών τουλάχιστον 2 μέτρα και ανά τραπέζι θα μπορούν να καθίσουν έως και 4 άτομα.
Οι αερομεταφορές το μεγάλο στοίχημα
Πέρα βέβαια από τα υγειονομικά πρότυπα που θα πρέπει να εφαρμοστούν κατά το άνοιγμα των μονάδων, μεγάλος προβληματισμός αλλά και διάσταση απόψεων καταγράφεται και στην επανεκκίνηση των αερομεταφορών.
Παρότι, τουριστικοί φορείς από όλο τον κόσμο αναφέρουν ότι οι ενιαίοι κανόνες είναι απαραίτητοι για τις διεθνείς μετακινήσεις, αφού σε διαφορετική περίπτωση η ευρωπαϊκή αγορά θα κατακερματιστεί και η ανασφάλεια των ταξιδιωτών θα αυξηθεί, το στοίχημα φαίνεται δύσκολο να κερδηθεί ειδικά σε τόσο σύντομο χρονικό διάστημα. Την επίλυση δυσχεραίνει αφενός η ποικιλία των απόψεων επί του θέματος καθώς και η εξάρτηση της κάθε χώρας από το τουριστικό της προϊόν. Ενδεικτικό είναι το γεγονός πως χώρες που δεν έχουν μεγάλη οικονομική εξάρτηση από τον συγκεκριμένο κλάδο, αποθαρρύνουν τα ταξίδια των κατοίκων τους στο εξωτερικό, όπως για παράδειγμα η Γερμανία. Πρόσθετο ζήτημα δημιουργεί φυσικά και η διάσταση απόψεων που επικρατεί μεταξύ των υγειονομικών αρχών κάθε χώρας όσον αφορά στα μέτρα που πρέπει να ληφθούν. Οι προαναφερθείσες δυσκολίες σε συνδυασμό με την χρονοβόρα γραφειοκρατία είναι πιθανό να οδηγήσουν, σύμφωνα με φορείς του τουρισμού, σε διμερείς συμφωνίες μεταξύ των κρατών, για να λυθεί το πρόβλημα την τρέχουσα τουλάχιστον χρονιά. Να θυμίσουμε ότι ήδη η Βουλγαρία έχει προχωρήσει σε διμερή συμφωνία με την Βρετανία για την επανέναρξη των αεροπορικών πτήσεων.
Τους ενιαίους κανόνες για την λειτουργία των αερομεταφορών αλλά και γενικότερα της τουριστικής αγοράς υποστηρίζει και ο υπουργός Τουρισμού Χάρης Θεοχάρης ο οποίος σε πρόσφατη τηλεδιάσκεψη με τους ευρωπαίους ομολόγους του σημείωσε πως πέρα από τα « κίνητρα προς τις επιχειρήσεις, ώστε να μπορέσουν με μικρότερο κόστος να λάβουν την απόφαση να ανοίξουν, είναι απαραίτητο να υπάρξει σχέδιο για το άνοιγμα των συνόρων, με πρωτόκολλα και για τη προστασία των τουριστικών προορισμών».
Την άποψη για ενιαία μέτρα συμμερίζεται και το ο Ευρωπαϊκός Οργανισμός για την Ασφάλεια της Αεροναυτιλίας, Eurocontrol, τονίζοντας ότι η ταχύτητα με την οποία θα πραγματοποιηθεί η ανάκαμψη των αερομεταφορών εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από τη συντονισμένη προσέγγιση που θα επιδείξουν οι χώρες της Ένωσης.