Αυξημένη κατά περίπου 35% ήταν η αγορά του ηλεκτρονικού εμπορίου στην Ελλάδα για το 2020 συγκριτικά με το 2019, προσεγγίζοντας σε αξία τα 11 δισ. ευρώ, σύμφωνα με τα όσα ανέφερε ο καθηγητής Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών, Γιώργος Δουκίδης, σε πρόσφατη εκδήλωση του ΕΒΕΑ.
Σε χαιρετισμό του, ο πρόεδρος του ΕΒΕΑ, Κωνσταντίνος Μίχαλος, ανέφερε πως «η πανδημία και οι πρωτόγνωρες συνθήκες που βιώνουμε εξαιτίας της, έχουν δημιουργήσει νέα δεδομένα παντού: στις ανάγκες και στις συνήθειες των καταναλωτών, στους τρόπους προώθησης και πώλησης των προϊόντων και υπηρεσιών, στις επιχειρηματικές συναλλαγές.
Και πολλές από αυτές τις αλλαγές είναι εδώ για να μείνουν.
Ανεξάρτητα από το πώς θα εξελιχθεί η κατάσταση με την πανδημία, γνωρίζουμε πλέον ότι το μέλλον της αγοράς είναι ψηφιακό. Και δεν έχουμε άλλη επιλογή από το να προσαρμοστούμε. Μικροί και μεγάλοι, σε κάθε τομέα της εμπορικής δραστηριότητας».
Στη συνέχεια, ο κ. Μίχαλος αναφέρθηκε στις δράσεις του ΕΒΕΑ για το ηλεκτρονικό εμπόριο και ειδικότερα στο www.directmarket.gr, «που παρέχει στο σύνολο των εμπορικών επιχειρήσεων τη δυνατότητα να πραγματοποιούν ηλεκτρονικές πωλήσεις αξιοποιώντας όλους τους διαθέσιμους τρόπους και με σύνδεση μόνο σε ένα σημείο.
Η υπηρεσία αυτή θα παρέχεται δωρεάν, τουλάχιστον για τους πρώτους έξι μήνες του 2021 και για όσο διαρκεί η πανδημία» συμπλήρωσε ο κ. Μίχαλος.
Ακόμα, τονίζοντας τη σημασία του ηλεκτρονικού εμπορίου, ο κ. Μίχαλος δήλωσε πως «η πανδημία μπορεί και ελπίζουμε ότι σε λίγους μήνες θα είναι παρελθόν. Όμως, ο ψηφιακός μετασχηματισμός της αγοράς δεν γυρίζει πίσω. Αντίθετα, επιταχύνεται. Η δυνατότητα των επιχειρήσεων να συμβαδίσουν, θα κρίνει σε μεγάλο βαθμό την επιβίωση και την ανάπτυξή τους, τους την επόμενη μέρα».
Από την πλευρά του. ο κ. Δουκίδης είπε πως «αυτή τη στιγμή, παγκοσμίως, ο τζίρος στο ηλεκτρονικό εμπόριο ανέρχεται σε 5 τρισ. δολάρια. Το παγκόσμιο εμπόριο Ηλεκτρονικού Εμπορίου, λόγω covid19, το 2020 αναπτύχθηκε περίπου κατά 25% .
Στην Ευρώπη η αγορά είναι γύρω στα 800 δις, ενώ στην Ελλάδα πιστεύουμε -δεν έχουμε ακόμα τα τελευταία στοιχεία- ότι το 2020 το Ηλεκτρονικό ήταν κοντά στα 11 δισ. ευρώ, το οποίο σημαίνει μια αύξηση περίπου 35% σε σχέση με το 2019».
Επιπλέον, ο καθηγητής υποστήριξε ότι «όσον αφορά τους χρήστες, το 60% των χρηστών διαδικτύου πλέον στην Ελλάδα έχει κάνει μια αγορά μέσω Internet. Αυτό πέρυσι ήταν 30%. Άρα, είχαμε διπλασιασμό των χρηστών. Βέβαια, είμαστε πολύ μακριά από το 92%, που είναι ο μέσος όρος των χρηστών διαδικτύου στη Δυτική Ευρώπη που αγοράζει. Είμαστε ακόμα μακριά από τους μέσους όρους της Ευρώπης.
Παρόλα αυτά, μέσα στο 2020, είδαμε σε κάποιες κατηγορίες 10πλασιασμό και 20πλασιασμό των αγορών. Για παράδειγμα, στα τρόφιμα: 11 φορές πάνω κινήθηκε η αγορά του 2020 σε σχέση με το 2019».
Στη συνέχεια, ο κ. Δουκίδης αναφέρθηκε στα προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι ηλεκτρονικές αγορές, σημειώνοντας πως «μόνο το 40% των χρηστών, αυτών που αγόρασαν μέσω Internet έμειναν ικανοποιημένοι. Άρα, είχαμε μια εξάπλωση και λόγω των γνωστών προβλημάτων της πανδημίας, αλλά οι καταναλωτές δεν έμειναν και πολύ ικανοποιημένοι.
Είχαμε προβλήματα στη διαθεσιμότητα προϊόντων και στις παραδώσεις. Υπήρχε υπερφόρτωση των sites και της τηλεφωνικής εξυπηρέτησης. Μεγάλη δυσαρέσκεια καταναλωτών και υψηλό κόστος.
Είχαμε όμως και μεγάλες ανακατατάξεις. Είχαμε για πρώτη φορά εταιρείες από την επαρχία να κάνουν τεράστια εθνική κάλυψη. Και μάλιστα, με τρομερή εξυπηρέτηση.
Είχαμε νεοεισερχόμενους, δηλαδή είχαμε νέους παίκτες.
Είχαμε προϊοντικές κατηγορίες που δεν πιστεύαμε ποτέ ότι θα τις αγοράσουμε μέσα από το διαδίκτυο. π.χ. τα τρόφιμα.
Επίσης, είδαμε συνοικιακά καταστήματα να κινούνται ιδιαίτερα δυναμικά.
Και βεβαίως, είχαμε σημαντικές ανακατατάξεις στους Κλάδους των Υπηρεσιών. Για παράδειγμα, στον χώρο του delivery αυτή τη στιγμή το 2020 είχαμε 8 νέα startups , 3 εκ των οποίων κάνουν εξαιρετική δουλειά και παίρνουν σημαντικό κομμάτι από τους πολύ γνωστούς couriers. Εξειδικεύονται όμως σε συγκεκριμένα προϊόντα».
Σε σχόλιο του για την επόμενη μέρα, ο κ. Δουκίδης ανέφερε «ποιες είναι οι ΠΡΟΟΠΤΙΚΕΣ τώρα. Πιστεύουμε ότι έχουμε μια προοπτική να κινηθούμε γύρω στα 15 δις € ετησίως. Βέβαια, πρέπει να σας πω ότι στην Ελλάδα μετράμε στο Ηλεκτρονικό Εμπόριο και φυσικά προϊόντα και υπηρεσίες. Το 50% της αγοράς είναι γύρω από τον τουρισμό, από τα ταξίδια, από τα εισιτήρια και τα ξενοδοχεία. Άρα, αυτό το 15 δις θα πιαστεί, εάν κινηθεί και ο τουρισμός σωστά.
Επίσης θωρούμε ότι έχουμε μια προοπτική να πάμε περίπου στις 25 χιλιάδες ελληνικές εταιρείες με οργανωμένο κανάλι πώλησης -το οποίο, βέβαια, μπορεί να είναι μόνον ψηφιακό ή να συνδυάζεται με το φυσικό.
Θα υπάρχει σίγουρα εμπλοκή περισσότερη μικρών εταιρειών, γιατί αυτή τη στιγμή τα εργαλεία που έχουμε είναι πιο φθηνά και μάλιστα, είναι softwareservice. Δεν χρειάζεται να επενδύσεις χρήματα στην αρχή.
Υπάρχουν και κάποια Προγράμματα, όπως τώρα αυτό το πρόγραμμα που ‘’τρέχει’’ από το Υπουργείο Ανάπτυξης για να βοηθηθούν περίπου 18.000 επιχειρήσεις. Υπάρχουν κλαδικοί φορείς που υποστηρίζουν, όπως τα Επιμελητήρια ή διάφοροι Εμπορικοί Σύλλογοι».