Οι τιμές του φυσικού αερίου έχουν πάρει την ανηφόρα εδώ και κάποιο καιρό και όλοι συζητούν για τον δύσκολο χειμώνα που θα έρθει. Βέβαια, η άνοδος των τιμών του φυσικού αερίου δεν αφορά μόνο τη θέρμανση ή τη μετακίνηση ιδιωτικών και επαγγελματικών οχημάτων. Επηρεάζει με διάφορους τρόπους την παγκόσμια οικονομία και αυτή τη στιγμή σειρά έχουν τα πλαστικά.
Τι οδήγησε στην κρίση στα πλαστικά και τα πετροχημικά;
Σκεφτείτε το πιο ταπεινό υλικό που υπάρχει σε κάθε διεθνή και εγχώρια μεταφορά. Τα πλαστικά σφαιρίδια (pellets) τα οποία προστατεύουν κάθε είδους μαζικά μεταφερόμενου προϊόντος, από μηχανές αυτοκινήτων μέχρι πακέτα από μακαρόνια. Η άνοδος των τιμών του φυσικού αερίου έχει πυροδοτήσει μια εντυπωσιακή αύξηση τιμών στη βιομηχανία πλαστικών και πετροχημικών και έτσι τα τελικά προϊόντα, τα οποία με τη σειρά τους είναι χρήσιμα στην παγκόσμια εφοδιαστική αλυσίδα καθίστανται σχεδόν απρόσιτα.
Τα πετροχημικά κατά την αρχή του έτους είχαν να αντιμετωπίσουν τις διεθνείς ελλείψεις σε πετρέλαιο (πρώτη ύλη για την παραγωγή τους) η οποία ξεκίνησε από τα προβλήματα στο Κόλπο του Μεξικού και συνεχίστηκε με το κλείσιμο του Colonial Pipeline και τον τυφώνα Ida που δημιούργησε προβλήματα σε πολλά μεγάλα εργοστάσια πετροχημικών και σε διυλιστήρια στις ΗΠΑ. Η έλλειψη αυτή διαχύθηκε σε όλη την οικονομία.
Στη συνέχεια, τόσο οι γεωπολιτικές εξελίξεις -η σύγκρουση ΗΠΑ με την Κίνα και τη Ρωσία- αλλά και η αναγκαστική αύξηση της ζήτησης που ξεκίνησε με την επανεκκίνηση των οικονομιών, οδήγησαν στη σημερινή κατάσταση.
Σαν να μην έφταναν τα παραπάνω, η «τέλεια καταιγίδα» για την εφοδιαστική αλυσίδα, συμπληρώθηκε από την έλλειψη εργατικών χεριών, την αύξηση του κόστους μεταφοράς κοντέινερ και τα προβλήματα διεκπεραίωσης εργασιών στα λιμάνια που εκτίναξαν τους χρόνους μεταφοράς.
Που βρίσκονται σήμερα οι τιμές;
Με στοιχεία που δίνει η αμερικάνικη εταιρεία μελετών Independent Commodity Intelligence Services (ICIS), η αύξηση των τιμών του φυσικού αερίου έχει οδηγήσει μια σειρά από πετροχημικά και πλαστικά να αυξήσουν εντυπωσιακά τις τιμές τους.
Το αιθυλένιο είναι το πιο σημαντικό χημικό στον κόσμο. Είναι πρώτο σε ποσότητα παραγωγής στην παγκόσμια πετροχημική βιομηχανία και χρησιμοποιείται ως πρώτη ύλη για πάρα πολλές χημικές ουσίες που με τη σειρά τους δίνουν άλλα προϊόντα. Το μεγάλο μείον του αιθυλενίου στη συγκεκριμένη συγκυρία είναι ότι παράγεται με δύο τρόπους: από πυρόλυση του ακάθαρτου πετρελαίου και από μερική οξείδωση του μεθανίου από το φυσικό αέριο. Οπότε εκτίθεται αντικειμενικά στα κρισιακά φαινόμενα της εφοδιαστικής των καυσίμων από δύο πλευρές.
Το αιθυλένιο, εκτός από πρώτη ύλη για άλλες ενώσεις, χρησιμοποιείται σε μια μεγάλη βεντάλια προϊόντων, από συσκευασίες τροφίμων έως αντιψυκτικό και στη δημιουργία πολυεστέρα, έχει αυξήσει την τιμή του κατά 43%, σύμφωνα με τα στοιχεία του ICIS.
Ένα άλλο σημαντικό προϊόν, το PVC (πολυβινυλοχλωρίδιο) -από τα πιο κοινά πλαστικά που βρίσκεται σε αναρίθμητα προϊόντα καθημερινής χρήσης- έχει αυξηθεί ως και 70%.
Τέλος, οι εποξικές ρητίνες, που χρησιμοποιούνται για επιχρίσματα, κόλλες και χρώματα, έχουν εκτοξευτεί κατά 170% σε σχέση με πέρσι και αναμένεται να αυξηθούν κι άλλο.
Η κρίση στα πετροχημικά θα κρατήσει και το 2022
Αυτή τη στιγμή η εφοδιαστική αλυσίδα στα πετροχημικά και τα άλλα προϊόντα μαζικής κατανάλωσης τρίζει σε όλο της το εύρος από ελλείψεις σε μικρούς «κρίκους» που παλιά θεωρούνταν ασήμαντοι. Φανταστείτε ότι τα μεγάλα εργοστάσια παραγωγής δημητριακών που εδρεύουν στην Ινδία δεν έχουν πλαστικά σακουλάκια να αποθηκεύσουν το προϊόν τους πριν το κλείσουν στη συσκευασία.
Πλαστικά pellets, πλαστικά συσκευασίας, μπουκαλάκια, σωληνάκια, και κάθε είδους μικροεξάρτημα, πλέον καθίσταται πολύτιμο και όλες οι εταιρείες έχουν μπει σε ένα κυνήγι να βρουν στοκ για να μπορέσουν να εργαστούν.
Επίσης, η παγκόσμια εφοδιαστική αλυσίδα είναι σε μια βίαιη μετάβαση προτεραιοτήτων. Πλέον, η παλιά τακτική να αγοράζονται υλικά απευθείας και σε ποσότητες όσες χρειάζονται να εκτελεστούν οι παραγγελίες, για να πετυχαίνουν οριακή τιμή και περιορισμό των εξόδων, πλέον κοστίζει δισεκατομμύρια. Αν κρίνουμε από το γεγονός ότι η κρίση στην αύξηση των τιμών του φυσικού αερίου δεν πρόκειται να τελειώσει σύντομα, τότε η μεταφορά των προβλημάτων σε όλο το μήκος της εφοδιαστικής αλυσίδας θα συνεχιστεί αμείωτη και το 2022.