Τα στοιχεία για το έλλειμμα και το χρέος του 2020 στην Ελλάδα αναθεωρούνται - επί τα χείρω – από την ΕΛΣΤΑΤ με νέα ανακοίνωσή της. Και αυτό, ενώ στην πανευρωπαική «λίστα» της Eurostat (που κοινοποιήθηκε ταυτόχρονα), η χώρα μας κατέχει τη 2η θέση σε ύψος ελλείμματος (μετά την Ισπανία) με το άνοιγμα να φτάνει στο 10,1% του ΑΕΠ αλλά και την , αλλά και με διαφορά την «πρώτη» θέση για το ύψος του χρέους που φτάνει στο 206.3% του ΑΕΠ για το 2020 (ακολουθεί η Ιταλία με 155.6% του ΑΕΠ).
Όσον αφορά στην ΕΛΣΤΑΤ και στην αναθεώρηση των στοιχείων του 2020, η επιδείνωση συνδέεται με το μέγεθος της ύφεσης την οποία επίσης αναθεώρησε προ ημερών η ΕΛΣΤΑΤ . Είναι η βασική αιτία για την νέα αλλαγή (και πάλι προς το χειρότερο) των στοιχείων για το έλλειμμα και το χρέος του 2020. Το έλλειμμα του 2020 ήταν τελικά μεγαλύτερο κατά -0,4 του ΑΕΠ και το χρέος κατά 0,7% του ΑΕΠ.
«Οι αναθεωρήσεις στο αποτέλεσμα των ετών 2017 - 2020 οφείλονται κυρίως σε επικαιροποιημένα στοιχεία, σε μεθοδολογικές αλλαγές στην ταξινόμηση κάποιων ειδικών συναλλαγών και στην αναθεώρηση του ΑΕΠ. Η μεταβολή του χρέους ως ποσοστό (%) του ΑΕΠ οφείλεται αποκλειστικά στην αναθεώρηση του ΑΕΠ αναφέρεται.
Σε απόλυτες τιμές η εικόνα δεν αλλάζει: το χρέος φτάνει 341.086 εκατ. ευρώ το 2020 έναντι 341.023 εκατ. ευρώ στην ανακοίνωση του Απριλίου. Το ΑΕΠ όμως του 2020 βάση του οποίου προσδιορίζεται ο δείκτης είναι πλέον πιο χαμηλό τον προηγούμενο χρόνο (σ.σ. η εν λόγω αναθεώρηση συνδέεται κυρίως μρ την πορεία του πληθωρισμού). Το ΑΕΠ λοιπόν από τα 183.250 εκατ. ευρώ το 2019 υποχώρησε στα 165.326 εκατ. ευρώ το 2020, έναντι προηγούμενης εκτίμησης για 165.830 εκατ. ευρώ…
Οι εν λόγω ανακοινώσεις αφορούν τα δημοσιονομικά στοιχεία των ετών 2017-2020, τα οποία καταρτίστηκαν στο πλαίσιο της δεύτερης κοινοποίησης Διαδικασίας Υπερβολικού Ελλείμματος (ΔΥΕ) του 2021 και τα οποία υποβλήθηκαν, σε εκπλήρωση των υποχρεώσεων της Χώρας, στη Eurostat. Πρόκειται για μία πολύ σημαντική διαδικασία, αφού σε συνθήκες «κανονικότητας», δηλαδή αν δεν υπήρχε ρήτρα διαφυγής, θα έκρινε τη χώρα για τη συμμόρφωση ή όχι με τους δημοσιονομικούς κανόνες. Δηλαδή τα στοιχεία αυτά θα αποτελέσουν τη «βάση» αξιολόγησης των κρατών μετά την πανδημία…
Η ΕΛΣΤΑΤ προαναγγέλλει και άλλη αναθεώρηση. Στην ανακοίνωσή της για τα δημοσιονομικά στοιχεία για την περίοδο 2017-2020 η Ελληνική Στατιστική Αρχή επισημαίνει πως τα στοιχεία για το έτος 2020 είναι προσωρινά και αντανακλούν τις επιπτώσεις της πανδημίας COVID-19 στα δημοσιονομικά στοιχεία, κυρίως από τα μέσα Μαρτίου 2020 και έπειτα, όταν τέθηκαν σε ισχύ τα περιοριστικά μέτρα. «Τα στοιχεία αναμένεται να αναθεωρηθούν, όταν καταστούν διαθέσιμα τα πρωτογενή δημοσιονομικά στοιχεία εσόδων και δαπανών σε σχέση με τα κυβερνητικά μέτρα που λήφθηκαν στο πλαίσιο αυτό».
Αναφέρει επίσης πως το έλλειμμα της Γενικής Κυβέρνησης για το έτος 2020, σύμφωνα με το ESA 2010, εκτιμάται στα -16,7 δισ. ευρώ (-10,1% επί του Ακαθάριστου Εγχώριου Προϊόντος), ενώ το ακαθάριστο ενοποιημένο χρέος της Γενικής Κυβέρνησης σε ονομαστικές τιμές στο τέλος του 2020 εκτιμάται στα 341δισ. ευρώ (206,3% επί του Ακαθάριστου Εγχώριου Προϊόντος).
Στην κρατική υποστήριξη για τα χρηματοπιστωτικά ιδρύματα αναφέρεται πως για το έτος 2019 είχε θετική επίπτωση στο ισοζύγιο Γενικής Κυβέρνησης. Αυτό οφείλεται στο ότι οι δεδουλευμένες αμοιβές που προκύπτουν από τις εγγυήσεις του διατραπεζικού δανεισμού και του συστήματος ομολογιακών δανείων, καθώς και τα έσοδα από τις προνομιούχες μετοχές των τραπεζών, ήταν υψηλότερα από τις δεδουλευμένες δαπάνες. Αντιθέτως, στα έτη 2017, 2018 και 2020 η δαπάνη της υποστήριξης ήταν μεγαλύτερη από τα σχετικά έσοδα.
Αναφέρει επίσης πως από την προηγούμενη κοινοποίηση ΔΥΕ (Απρίλιος 2021) υπήρξε συνεχής επικοινωνία και στενή συνεργασία μεταξύ της Eurostat και της ΕΛΣΤΑΤ. Η τεχνική βοήθεια της Eurostat έχει ζητηθεί ρητά σε όλους τους κρίσιμους τομείς της κατάρτισης των στοιχείων της ΔΥΕ. Επιπλέον, κατά τη διάρκεια της περιόδου από την τελευταία κοινοποίηση ΔΥΕ, η ΕΛΣΤΑΤ έχει λάβει συμβουλές από εξωτερικό τεχνικό εμπειρογνώμονα σε τακτική βάση.
Το πρωτογενές έλλειμμα το τοποθετεί στο 7,1% του ΑΕΠ αλλά αναφέρει πως δεν είναι το «γνωστό» μέγεθος, αλλά αυτό που ζητά η Eurostat. «Η μέτρηση του πρωτογενούς ισοζυγίου όπως καθορίζεται στο πλαίσιο του Προγράμματος Οικονομικής Προσαρμογής για την Ελλάδα δεν υπολογίζεται από την ΕΛΣΤΑΤ και δεν εμφανίζεται στο παρόν στατιστικό Δελτίο Τύπου» αναφέρεται. Εξηγεί πως κατά τη μέτρηση του πρωτογενούς ισοζυγίου στο πλαίσιο του Προγράμματος Οικονομικής Προσαρμογής, μια σειρά από δαπάνες και έσοδα αντιμετωπίζονται διαφορετικά από ό,τι αντιμετωπίζονται κατά την κατάρτιση των δημοσιονομικών στοιχείων για τους σκοπούς της Διαδικασίας Υπερβολικού Ελλείμματος (ΔΥΕ).
Πιο συγκεκριμένα τα στοιχεία που αντιμετωπίζονται διαφορετικά στο πλαίσιο του Προγράμματος Οικονομικής Προσαρμογής περιλαμβάνουν τα έσοδα από ιδιωτικοποιήσεις περιουσιακών στοιχείων, συναλλαγές για την ανακεφαλαιοποίηση των τραπεζών και τα έσοδα από μεταφορές ποσών που συνδέονται με εισοδήματα των εθνικών κεντρικών τραπεζών της ευρωζώνης, τα οποία προέρχονται από την κατοχή Ελληνικών κρατικών ομολόγων στα επενδυτικά τους χαρτοφυλάκια.