Την ανάγκη ρετούς στον εξωδικαστικό μηχανισμό για τις ρυθμίσεις οφειλών μέσω της ηλεκτρονικής πλατφόρμας του νέου Κώδικα παροχής 2ης ευκαιρίας, βλέπουν οι τράπεζες, καθώς τα μέχρι στιγμής δείγματα ανταπόκρισης αφήνουν στην πράξη αμελητέο αποτύπωμα.
Τραπεζικά στελέχη κάνουν λόγο στο insider.gr για μόλις 500 αιτήσεις, οι οποίες έχουν τύχει επεξεργασίας, από όσες έχουν υποβληθεί στην ηλεκτρονική πλατφόρμα για ρύθμιση και από αυτές 50, το πολύ, βρίσκονται σε τελικό στάδιο.
Οι τράπεζες έχουν πραγματοποιήσει έρευνες για να διαπιστώσουν γιατί το «εργαλείο» των εξωδικαστικών ρυθμίσεων έχει «φρακάρει», αν και παρέχει σημαντικά οφέλη, με βιώσιμες ρυθμίσεις για τους οφειλέτες ώστε αυτοί να μην οδηγηθούν σε πτώχευση. Οι έρευνες των τραπεζών δείχνουν ότι ένα ποσοστό 25% των οφειλετών που έχουν υποβάλει αίτηση ρύθμισης στην πλατφόρμα γνωρίζει ότι χρωστάει να καταθέσει έγγραφα στην πλατφόρμα, αλλά αδιαφορεί. Ένα αντίστοιχο ποσοστό οφειλετών δεν επιθυμούν να συνεχίσουν την υποβολή στοιχείων, αρνούμενοι να «ξεγυμνωθούν» στους πιστωτές όσον αφορά την οικονομική και περιουσιακή τους κατάσταση. Είναι αξιοσημείωτο ότι οι τράπεζες εντοπίζουν ένα ποσοστό 10% των οφειλετών, οι οποίοι έχουν μεγάλη ακίνητη περιουσία και όμως αιτούνται ρύθμιση για να λάβουν «κούρεμα» των οφειλών τους.
Ωστόσο, το μεγαλύτερο ποσοστό από όσους έχουν υποβάλει αίτηση εξωδικαστικής ρύθμισης και αυτή δεν προχωράει – πρόκειται για ένα ποσοστό σχεδόν στο 50% των αιτήσεων -, αυτό έχει να κάνει με τους λογιστές ή τους δικηγόρους στους οποίους οι οφειλέτες έχουν αναθέσει τη διαδικασία. Όπως αναφέρουν τα τραπεζικά στελέχη στο insider.gr, είναι σύνηθες όταν οι τράπεζες προσεγγίζουν τους οφειλέτες για να τους ρωτήσουν γιατί δεν προχωρούν την αίτησή τους στην πλατφόρμα, αυτοί να αναφέρουν ότι δεν τους έχει ενημερώσει ο λογιστής ή ο δικηγόρος για το τι πρέπει να κάνουν και για το ποια είναι τα επόμενα βήματα.
Κατόπιν της διαπίστωσης αυτής, οι τράπεζες σκοπεύουν να προβούν άμεσα σε «καμπάνια» ενθάρρυνσης των οφειλετών ώστε να προχωρήσουν τις αιτήσεις τους στην ηλεκτρονική πλατφόρμα. Παράλληλα, εκτιμούν ότι πρέπει να απλοποιηθούν οι διαδικασίες.
Οι τράπεζες, όπως επισημαίνουν τα τραπεζικά στελέχη, θέλουν να δώσουν ρυθμίσεις και μάλιστα, σε συνάντηση που είχαν με τον υπουργό Οικονομικών, Χρ. Σταϊκούρα, όπου ερωτήθηκαν αν θα ψηφίσουν υπέρ της χορήγησης των αυτοματοποιημένων εξωδικαστικών ρυθμίσεων που έχουν προκύψει μέσω της ηλεκτρονικής πλατφόρμας για τις πρώτες 6 περιπτώσεις αιτήσεων οφειλετών, απάντησαν θετικά.
Οι τράπεζες ανησυχούν ότι με την ολοκλήρωση των μέτρων στήριξης για την αντιμετώπιση της πανδημικής κρίσης και την επικείμενη έναρξη της τμηματικής πληρωμής παρεμβάσεων όπως η Επιστρεπτέα Προκαταβολή, θα αυξηθούν οι ταμειακές πιέσεις στον ιδιωτικό τομέα – φυσικά πρόσωπα και επιχειρήσεις - και αυτό θα έχει αρνητική επίπτωση στην ομαλή αποπληρωμή οφειλών. Όπως έχει δείξει η εμπειρία, σε περιπτώσεις πίεσης στη ρευστότητα νοικοκυριών και επιχειρήσεων, οι υποχρεώσεις προς τις τράπεζες κατεβαίνουν στην κλίμακα των προτεραιοτήτων. Στο πλαίσιο αυτό, υπάρχουν ανησυχίες κάτι τέτοιο να συμβεί και μετά την άρση των μέτρων στήριξης, με αποτέλεσμα να αρχίσουν να καθυστερούν πιο πολλές δόσεις δανείων. Αυτό θα οδηγήσει περισσότερους οφειλέτες στην πλατφόρμα της ρύθμισης οφειλών με παροχή 2ης ευκαιρίας το 2022, ωστόσο το ζητούμενο είναι οι οφειλέτες αυτοί να εξυγιανθούν και να μην οδηγηθούν σε πτώχευση.
Σημειώνεται ότι μέσω του εξωδικαστικού μηχανισμού ρύθμισης οφειλών, οι οφειλέτες διασφαλίζουν:
1) Αναστολή των διαδικασιών αναγκαστικής εκτέλεσης (πλειστηριασμοί, κατασχέσεις κ.λπ.)
2) Αποπληρωμή των οφειλών προς το Δημόσιο και τους Φορείς Κοινωνικής Ασφάλισης σε έως και 240 δόσεις, δηλαδή σε χρονικό διάστημα έως 20 ετών. Ο αριθμός των δόσεων μπορεί να φθάσει έως τις 420 για οφειλές προς χρηματοπιστωτικά ιδρύματα.
Επιπρόσθετα, στις περιπτώσεις των ευάλωτων νοικοκυριών, παρέχεται κρατική επιδότηση της δόσης του δανείου της α΄ κατοικίας για 5 έτη.
3) Διαγραφή μέρους της οφειλής υπό τις προϋποθέσεις και τα κριτήρια που καθορίζονται από το ισχύον θεσμικό πλαίσιο.