«Τρέχουν» οι διεργασίες και οι εξελίξεις όσον αφορά στο mega διαγωνισμό ύψους 1,1 δισ. ευρώ για το βασικό τμήμα του ΒΟΑΚ, από τα Χανιά μέχρι τη Χερσόνησο (Ηράκλειο), μήκους 157 χλμ. Πρόκειται επί της ουσίας για το μεγαλύτερο κομμάτι του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτη, που θα προχωρήσει με το μοντέλο σύμβασης παραχώρησης, με το τμήμα επίσης Κίσσαμος – Χανιά να «κουμπώνει» ως προαίρεση στην εν λόγω σύμβαση.
Σύμφωνα με πληροφορίες, μέσα στους προσεχείς μήνες, ενδεχομένως έως τον Μάρτιο, αν όχι νωρίτερα, το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών εκτιμάται ότι θα λάβει την απαιτούμενη έγκριση της Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων από το αρμόδιο υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας την οποία έχει υποβάλει εδώ και μήνες. Έτσι, θα ανοίξει ο δρόμος για να περάσει ο διαγωνισμός για το τμήμα «Χανιά – Χερσόνησος (Ηράκλειο)» στην επόμενη φάση με την υποβολή των δεσμευτικών προσφορών, με υψηλόβαθμα στελέχη του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών να «βλέπουν» αυτές τις εξελίξεις το καλοκαίρι του 2022, ώστε να έχουμε υπογραφές στο επόμενο χρονικό στάδιο και έως τις αρχές του 2023.
Υπενθυμίζεται ότι τα σχήματα που διεκδικούν το έργο είναι οι ΑΚΤΩΡ ΠΑΡΑΧΩΡΗΣΕΙΣ, ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, ΑΒΑΞ, VINCI, ΜΥΤΙΛΗΝΑΙΟΣ-INTERTOLL. Στόχος του υπουργείου, όπως έχει αναφέρει παλιότερα και ο υφυπουργός Υποδομών, Γ. Καραγιάννης, είναι η ανάδειξη αναδόχου μέσα στο 2022 και να πέσουν υπογραφές μέχρι τις αρχές του 2023.
Χανιά-Ηράκλειο (Χερσόνησος) με σύμβαση παραχώρησης:
-Μήκος αυτοκινητόδρομου: 157,5 χλμ. και παράπλευρου/κάθετου δικτύου περίπου 150 χλμ.
-Η τυπική διατομή του αυτοκινητόδρομου έχει πλάτος οδοστρώματος 21,5 μέτρα από 12,50 σήμερα με 2 λωρίδες κυκλοφορίας ανά κατεύθυνση με ΛΕΑ.
-26 σήραγγες μονού κλάδου συνολικού μήκους περίπου 34 χλμ.
-10,80 χλμ. νέες γέφυρες, 23 εκ των οποίων υπερβαίνουν τα 100 μέτρα μήκος.
-20 νέοι ανισόπεδοι κόμβοι και αναβάθμιση των υπαρχόντων 18 ανισόπεδων κόμβων στις παρακάμψεις Χανίων, Ρεθύμνου και Ηρακλείου.
Κίσσαμος-Χανιά (προαίρεση στη σύμβαση παραχώρησης με εκτιμώμενο κόστος 180 εκατ. ευρώ):
-Μήκος αυτοκινητόδρομου: 37,5 χλμ.
-Η τυπική διατομή του αυτοκινητόδρομου έχει πλάτος οδοστρώματος 21,5 μέτρα με 2 λωρίδες κυκλοφορίας ανά κατεύθυνση με ΛΕΑ και κεντρική νησίδα.
Να σημειωθεί ότι για το τμήμα Κίσσαμος – Χανιά ήδη προχωρούν οι διαδικασίες με την αναζήτηση συμβούλων, ενώ πρόσφατα δόθηκε «πράσινο φως» σε μια τέτοια ενέργεια που αφορά στη συλλογή και επεξεργασία στοιχείων υφισταμένων απαλλοτριώσεων κατά μήκος της υπάρχουσας χάραξης του ΒΟΑΚ, κτηματολογικών δεδομένων και διοικητικών πράξεων, στο τμήμα Κίσσαμος-Χανιά.
Πέραν αυτών, όπως έχει αναφέρει το insider, για τις 24 Ιανουαρίου 2022 έχει μεταφερθεί η καταληκτική ημερομηνία υποβολής δεσμευτικών προσφορών για το τμήμα από τη Χερσόνησο μέχρι τη Νεάπολη μήκους 24 χλμ. που προχωρά με μοντέλο ΣΔΙΤ, ύψους άνω των 300 εκατ. ευρώ. Το έργο διεκδικούν οι ΑΚΤΩΡ ΠΑΡΑΧΩΡΗΣΕΙΣ, ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, ΑΒΑΞ (με το fund Marguerite), ΜΥΤΙΛΗΝΑΙΟΣ – INTERTOLL αν και θα πρέπει να περιμένουμε έως τότε μήπως προκύψουν ανακατατάξεις και συμμαχίες στο πρότυπο των προηγούμενων δύο οδικών ΣΔΙΤ. Επιπρόσθετα, όπως έχουμε αναφέρει, προχωρά και ο διαγωνισμός, με κλασσικό δημόσιο μοντέλο, για το τρίτο τμήμα Νεάπολη - Άγιος Νικόλαος μήκους 14,5 χλμ. που θα δημοπρατηθεί ως δημόσιο έργο. Το έργο έχει εκτιμώμενο κόστος 145 εκατ. ευρώ.