Στην τελική ευθεία είναι η δημοπράτηση ενός ακόμα σημαντικού έργου με τοπικό κυρίως ενδιαφέρον, που ανήκει όμως σε έναν μεγάλο οδικό άξονα, τον ΒΟΑΚ. Ο λόγος για το τμήμα του Βόρειο Οδικού Άξονα Κρήτης, «Νεάπολη - Άγιος Νικόλαος», που είναι ένα από τα οδικά έργα που σχεδιάζει να προκηρύξει στις αρχές του 2022 το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, μαζί με άλλα περιφερειακά σημαντικά projects (Παράκαμψη Χαλκίδας, Μπράλος-Άμφισσα κ.α.). Το τμήμα αυτό του ΒΟΑΚ έχει προϋπολογισμό περίπου 140-145 εκατ. ευρώ και θα δημοπρατηθεί ως δημόσιο έργο. Η χρηματοδότηση του θα καλυφθεί και από πόρους του Ταμείου Ανάκαμψης που έχουν ήδη «κλειδώσει», ενώ στόχος του υπουργείου είναι η υπογραφή της σύμβασης να πραγματοποιηθεί εντός του 2022.
Το τμήμα Νεάπολη – Άγιος Νικόλαος (δημόσιο έργο) είναι μήκους 14 χιλιομέτρων περίπου, ενώ αναφορικά με τα χαρακτηριστικά του, η τυπική διατομή του αυτοκινητόδρομου έχει πλάτος οδοστρώματος 21,5 μέτρα, με 2 λωρίδες κυκλοφορίας ανά κατεύθυνση με ΛΕΑ, προβλέπονται 6 γέφυρες μήκους 865 μέτρων και κόστους κατασκευής στα 73,78 εκατομμύρια ευρώ. Η χρηματοδότησή του καλύπτεται από το Ταμείο Ανάκαμψης αλλά και από πόρους του ΕΣΠΑ 2021-2027.
Να σημειώσουμε ότι προ ημερών και τυπικά το υπουργείο προώθησε τις διαδικασίες ανάθεσης του έργου στη Διεύθυνση «Ειδική Υπηρεσία Δημοσίων Έργων Κατασκευής και Συντήρησης Συγκοινωνιακών Υποδομών» (ΕΥ∆Ε-ΚΣΣΥ) της Γενικής Γραμματείας Υποδομών (Γ.Γ.Υ). Όπως αναφέρονταν, το έργο «Μετατροπή σε αυτοκινητόδρομο του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης τμήμα: Νεάπολη – Άγιος Νικόλαος στην Περιφερειακή Ενότητα Λασιθίου, προωθείται για υλοποίηση µε Σύμβαση Δημοσίου Έργου και µε σύστημα δημοπράτησης αυτό που περιλαμβάνει τη μελέτη και κατασκευή. Το αντικείμενο του έργου αφορά στη βελτίωση του τμήματος Νεάπολη – Αγ. Νικόλαος του ΒΟΑΚ, µε διαπλάτυνση της υφιστάμενης οδού, συνολικού μήκους 14 χλµ. Η χρηματοδότηση του έργου έχει ενταχθεί στο “ΕΛΛΑ∆Α 2.0 Εθνικό Σχέδιο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας” και συνεπώς η διαδικασία ανάθεσης του έργου θα πρέπει να εξελιχθεί και ολοκληρωθεί ταχύτατα προκειμένου να εκπληρωθούν τα ορόσημα που θα τεθούν για την εκταμίευση των πόρων».
Σημειώνεται ότι ήδη είναι σε πολύ προχωρημένο στάδιο το τμήμα του ΒΟΑΚ, «Χερσόνησος – Νεάπολη», που προωθείται μέσω ΣΔΙΤ (300 εκατ. ευρώ) καθώς, ως γνωστόν, για το τέλος του μήνα έχει οριστεί η υποβολή δεσμευτικών προσφορών.
Το βασικό τμήμα του ΒΟΑΚ βέβαια είναι αυτό από τα Χανιά μέχρι το Ηράκλειο και τη Χερσόνησο το οποίο θα προχωρήσει με μοντέλο σύμβασης παραχώρησης αλλά είναι ακόμα λιγότερο «ώριμο» έναντι των άλλων κομματιών. Αναμένεται η περιβαλλοντική έγκριση και οι προσφορές εκτιμάται ότι μπορούν να δοθούν μέσα στο πρώτο εξάμηνο του 2022. Το τμήμα Χανιά – Ηράκλειο (Σύμβαση Παραχώρησης) θα είναι αυτοκινητόδρομος μήκους 157,5 χλμ. και παράπλευρου / κάθετου δικτύου περίπου 150 χλμ., με πλάτος οδοστρώματος 21,5 μέτρα από 12,50 σήμερα, με 2 λωρίδες κυκλοφορίας ανά κατεύθυνση με ΛΕΑ, 26 σήραγγες μονού κλάδου συνολικού μήκους περίπου 34 χλμ., 10,80 χλμ. νέες γέφυρες, 23 εκ των οποίων υπερβαίνουν τα 100 μέτρα μήκος, προβλέπονται 20 νέοι ανισόπεδοι κόμβοι και αναβάθμιση των υπαρχόντων 18 ανισόπεδων κόμβων στις Παρακάμψεις Χανίων, Ρεθύμνου, Ηρακλείου και εκτιμώμενο κόστος 1,32 δισ. ευρώ. Θα χρηματοδοτηθεί με πόρους από ΕΣΠΑ και Ταμείο Ανάκαμψης. Πρόκειται δηλαδή για το μεγάλο τμήμα του ΒΟΑΚ, με απαιτητικό τεχνικό αντικείμενο, για το οποίο αναμένεται να δοθεί η «μεγάλη μάχη» ανάμεσα στους κατασκευαστικούς ομίλους.
Στο σύνολό του ο ΒΟΑΚ από τα Χανιά μέχρι τον Άγιο Νικόλαο εκτιμάται πως θα λειτουργήσει το 2028. Σε εξέλιξη βρίσκονται και οι μελέτες για τα δύο άκρα του άξονα. Το δυτικό από τα Χανιά μέχρι την Κίσσαμο (ως προαίρεση στη σύμβαση παραχώρησης, μήκους 37,5 χλμ. και κόστους 180 εκατ. ευρώ) και το ανατολικό από τον Άγιο Νικόλαο μέχρι τη Σητεία.