Πώς θα γίνει η επιδότηση στα καύσιμα - Πόσα κερδίζει ο καταναλωτής

Πένη Χαλάτση
Viber Whatsapp
Μοιράσου το
Πώς θα γίνει η επιδότηση στα καύσιμα - Πόσα κερδίζει ο καταναλωτής
Η επιδότηση καυσίμων θα ρίξει το κόστος αγοράς στα επίπεδα που κυμαινόταν πριν από τον πόλεμο και το ράλι των τιμών. Ο κόφτης του εισοδήματος ορίζεται στις 30.000 ευρώ. Οι πρώτες αντιδράσεις από τον κλάδο.

Από 27 έως 36 ευρώ αναμένεται να γλιτώσουν οι πολίτες που θα λάβουν την επιδότηση για τα καύσιμα για διάστημα ενός τριμήνου ως αποτέλεσμα της ενεργοποίησης των κυβερνητικών μέτρων για την καταπολέμηση της ακρίβειας που ανακοίνωσε με διάγγελμα το απόγευμα της Τετάρτης ο πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης. Αν και το πλαίσιο των παρεμβάσεων για την ανακούφιση των πολιτών από το κύμα ακρίβειας θα εξειδικευθεί σήμερα το πρωί, αρμόδιες πηγές ανέφεραν ότι η «μερική απορρόφηση αυξήσεων στα καύσιμα με την κάλυψη 180 λίτρων» που ανέφερε χαρακτηριστικά ο πρωθυπουργός αφορά στην κάλυψη μέρους της αύξησης που καταγράφεται για τη συγκεκριμένη ποσότητα λίτρων και όχι στην επιδότηση του συνολικού κόστους για την αγορά καυσίμων 180 λίτρων για διάστημα ενός τριμήνου.

Σύμφωνα με αρμόδια πηγή, η επιδότηση θα καλύπτει μέρος της αύξησης στα καύσιμα για 60 λίτρα ανά μήνα και θα κυμαίνεται από 15 έως 20 λεπτά το λίτρο, κάτι που μεταφράζεται σε μείωση του κόστους κατά 27 έως 36 ευρώ για τον καταναλωτή για το διάστημα που θα παραμένει το μέτρο σε ισχύ, δηλαδή για το τρίμηνο. Όπως επεσήμανε ο κ. Μητσοτάκης, το πρόγραμμα πρόσθετων ενισχύσεων απευθύνεται στους πιο αδύναμους αλλά και στη μεσαία τάξη ενώ σύμφωνα με πληροφορίες, ο κόφτης του εισοδήματος ορίζεται στις 30.000 ευρώ (για τον έγγαμο με τρία παιδιά καθαρά).

Όπως διαφαίνεται από τους αριθμούς, παρόλο που η κυβέρνηση δεν προχωρά στην υιοθέτηση οριζόντων μέτρων όπως έχει συμβεί σε άλλα κράτη, ωστόσο, συμβαδίζει με τα επίπεδα μείωσης που έχουν θέσει και άλλες ευρωπαϊκές χώρες, δηλαδή γύρω στα 9-10 ευρώ κέρδος το μήνα για τους δικαιούχους, με τη διαφορά ότι τα μέτρα στην Ελλάδα αφορούν σε μια λιγότερο διευρυμένη βάση πολιτών. Μια μείωση της τάξεως των 15 ή 20 λεπτών στην τιμή αντλίας παραπέμπει ουσιαστικά στα επίπεδα που κινούνταν τα καύσιμα κίνησης πριν από το ράλι των διεθνών τιμών του πετρελαίου και προτού ξεσπάσει ο πόλεμος στην Ουκρανία.

Αξιωματούχοι της κυβέρνησης έχουν ήδη προαναγγείλει ότι η επιδότηση θα χορηγείται μέσω ηλεκτρονικής πλατφόρμας αφού γίνει πρώτα διασταύρωση των στοιχείων για να διαπιστωθεί ότι οι ενδιαφερόμενοι πληρούν τα κριτήρια. Σύμφωνα με τον σχεδιασμό, οι καταναλωτές θα καταβάλλουν κανονικά το ποσό που τους αντιστοιχεί στο πρατήριο καυσίμων και στην συνέχεια θα δηλώνουν την αγορά στην πλατφόρμα οπότε και θα τους επιστρέφεται η διαφορά (πιθανότατα θα πιστώνεται στον τραπεζικό της λογαριασμό ή θα χρησιμοποιείται προπληρωμένη κάρτα).

Οι πρώτες αντιδράσεις από τον κλάδο

Οι εκπρόσωποι της αγοράς καυσίμων έχουν θέσει επανειλημμένως θέμα μείωσης του φόρου στα καύσιμα για την προστασία των πολιτών από τις υψηλές τιμές ενώ έχουν επισημάνει, ότι σε περίπτωση επιδότησης, αυτή θα πρέπει να γίνεται οριζόντια για όλους τους πολίτες ανεξαρτήτως εισοδήματος π.χ με τη χρήση κουπονιού. Παρά το γεγονός ότι η κυβέρνηση απορρίπτει τα οριζόντια μέτρα, η συγκεκριμένη παρέμβαση έχει θετικό αντίκτυπο στην αγορά, η οποία εκλαμβάνει την επιδότηση ως μέτρο τόνωσης της ζήτησης σε μία δύσκολη για τον κλάδο περίοδο. Όπως σχολιάζει μιλώντας στο Insider.gr παράγοντας της αγοράς, «αυτή τη στιγμή, οτιδήποτε συμβάλει στη μείωση της τιμής στα καύσιμα είναι αποδεκτό από όλη την αγορά. Ένα τέτοιο μέτρο είναι υπέρ του καταναλωτή αλλά και υπέρ του πρατηριούχου και των εταιρειών (διυλιστήρια, εταιρείες εμπορίας πετρελαιοειδών) καθώς αυξάνεται οι ζήτηση. Ευελπιστούμε ότι η διαδικασία για την έγκριση των επιδοτήσεων θα είναι απλή ώστε η όλη προσπάθεια να καταστεί λειτουργική και να εκπληρώσει τους στόχους της».

Ένα βήμα πιο... μακριά από την καταστροφή της ζήτησης

Ο φόβος της καταστροφής της ζήτησης αποτελεί έναν σημαντικό μοχλό πίεσης προς τους παραγωγούς να προχωρήσουν σε ενέργειες που θα ωθήσουν καθοδικά τις τιμές. Οι υψηλές τιμές των δύο προηγούμενων εβδομάδων (το Brent «σκαρφάλωσε» στα 139 δολάρια) πυροδότησαν φόβους για καταστροφή της ζήτησης, ένας φόβος που είχε αρχίσει να παρεισφρέει στις διεθνείς αγορές εδώ και δύο περίπου μήνες όταν και τα 85 ή τα 95 δολάρια το βαρέλι είχαν θεωρηθεί ως ένα αμφιλεγόμενο όριο πάνω από το οποίο θα μπορούσε να προκληθεί καταστροφή της ζήτησης. Όπως αναφέρει αρμοδια πηγή μιλώντας στο Insider.gr «οι εθνικές πολιτικές σπάνια έχουν τη δυνατότητα να επηρεάσουν την παγκόσμια τιμή του πετρελαίου, μπορούν όμως - μέσω συγκεκριμένων μέτρων τόνωσης όπως αυτά που έχουν εξαγγελθεί για την αγορά καυσίμων - να οδηγήσουν τη ζήτηση σε μονοπάτια όπου δεν θα έχει κίνδυνο να εκτροχιαστεί».

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

Διαβάστε ακόμη

Τι πληρώνουν τελικά οι Έλληνες για τα καύσιμα – Γιατί «φρενάρει» η πτώση των τιμών

Καύσιμα: Μέσω ηλεκτρονικής πλατφόρμας η στήριξη των πολιτών με επιδότηση

Βενζίνη: Γαλλικό μοντέλο για έκπτωση την ώρα του γεμίσματος στην αντλία - «Πράσινο φως» από Ecofin

BEST OF LIQUID MEDIA

gazzetta
gazzetta reader insider insider