Οι υψηλές τιμές καυσίμων πλήττουν ταυτόχρονα και τους καταναλωτές και τις εταιρείες πετρελαιοειδών και τα πρατήρια με την αγορά να «αγκομαχά» να επιστρέψει στα προ Covid-19 επίπεδα και τους καταναλωτές να καλούνται να πληρώσουν τα καύσιμα κίνησης και το πετρέλαιο θέρμανσης πολύ ακριβότερα σε σχέση με ό,τι είχαν συνηθίσει τα τελευταία χρόνια.
Οι τιμές των καυσίμων εξακολουθούν να κινούνται σε αισθητά υψηλότερα επίπεδα σε σχέση με την προ κορονοϊού εποχή (για το πετρέλαιο θέρμανσης είναι περίπου αυξημένες κατά 20% σε σχέση με το 2019) σε μια εποχή όπου αναμένεται αύξηση των μετακινήσεων εν όψει των διακοπών του Πάσχα και της θερινής περιόδου.
Σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία του υπουργείου Ανάπτυξης, η μέση πανελλαδική τιμή της βενζίνης 95 οκτανίων διαμορφώθηκε στα 2,057 ευρώ το λίτρο, για το diesel κίνησης στα 1,952 το λίτρο και για το πετρέλαιο θέρμανσης στα 1,56 ευρώ το λίτρο. Πρόκειται για νούμερα τα οποία ενισχύουν τον προβληματισμό της αγοράς για καταστροφή της ζήτησης, ειδικά σε μια περίοδο όπου οι συγκυρίες και ο υψηλός πληθωρισμός ψαλιδίζουν το διαθέσιμο εισόδημα.
Εταιρείες καυσίμων: Σκαμπανεβάσματα στη ζήτηση λόγω των τιμών και των γεωπολιτικών εξελίξεων
Αν και σύμφωνα με τα στοιχεία του πρώτου διμήνου του 2022, η φετινή χρονιά ξεκίνησε με καλύτερες προοπτικές για τις εταιρείες εμπορίας και τα πρατήρια καυσίμων, τα νούμερα αναμένεται να πέσουν το Μάρτιο καθώς τότε θα αρχίσει να γίνονται αισθητές οι συνέπειες του πολέμου στην Ουκρανία στον κλάδο.
Κατά το πρώτο δίμηνο του χρόνου (Ιανουάριος-Φεβρουάριος 2022), ο ψυχρότερος καιρός, η απουσία των περιορισμών στη μετακίνηση οι οποίοι είχαν επιβληθεί το χειμώνα του 2021 για τον περιορισμό της διασποράς του COVID -19 και η μερική άρση της τηλεργασίας φαίνεται ότι αντιστάθμισαν τις υψηλότερες τιμές λιανικής ως αποτέλεσμα της αύξησης της διεθνούς τιμής του πετρελαίου.
Συγκεκριμένα, οι πωλήσεις βενζίνης κατέγραψαν άνοδο κατά 26,2% σε σχέση με το αντίστοιχο περυσινό διάστημα, το diesel κίνησης κατά 19,1% και το πετρέλαιο θέρμανσης κατά 17,7% ενώ μόνο για το φετινό Φεβρουάριο το πετρέλαιο θέρμανσης κατέγραψε πτώση περίπου 3% σε σχέση με τον Φεβρουάριο του 2021 κυρίως λόγω της αύξησης της τιμής λιανικής.
Σε σύγκριση με τα προ πανδημίας επίπεδα, δηλαδή το 2019, οι βενζίνες μέχρι στιγμής καταγράφουν πτώση κατά 9% για το αντίστοιχο περυσινό διάστημα, το πετρέλαιο θέρμανσης καταγράφει πτώση κατά 14% ενώ το πετρέλαιο κίνησης σημείωσε άνοδο κατά 1,8%. Η σημαντική πτώση της ζήτησης για το πετρέλαιο θέρμανσης το Φεβρουάριο οφείλεται και πάλι στην αύξηση της τιμής κατά περίπου 20% καθώς και στη μείωση του διαθέσιμου εισοδήματος των νοικοκυριών για το συγκεκριμένο καύσιμο σε σχέση με το Φεβρουάριο του 2019.
Σύμφωνα με πηγές της αγοράς, τα στοιχεία για το πρώτο δίμηνο του 2022 σίγουρα δεν μαρτυρούν καταστροφή της ζήτησης, ωστόσο, για τον Μάρτιο, τα νούμερα αναμένεται ότι θα είναι πιο πεσμένα καθώς στο πρώτο δίμηνο δεν αποτυπώνεται ο αντίκτυπος από την κρίση στην Ουκρανία, η οποία ξέσπασε στο τέλος Φεβρουαρίου.
Η αγορά καυσίμων εξακολουθεί να προσβλέπει σε κάποια τόνωση μέσω της επιδότησης καυσίμων, η οποία θα τεθεί σε εφαρμογή από τις αρχές Απριλίου αλλά και στις διακοπές του Πάσχα και στην έναρξη της τουριστικής περιόδου, υπό την προϋπόθεση ότι δεν θα υπάρξουν τρομακτικές πληθωριστικές εκπλήξεις και ότι η διεθνής τιμή του πετρελαίου δεν θα καταγράψει νέο ράλι όπως συνέβη πριν από λίγες ημέρες όπου προσέγγισε τα 120 και τα 140 δολάρια το βαρέλι.
Μεγαλύτερη προσφορά θα μπορούσε να ανακόψει την επίδραση ενός νέου πιθανού ράλι
Η αύξηση της προσφοράς ή μια σημαντική πτώση της ζήτησης θα μπορούσαν να ανακόψουν ένα πιθανό μελλοντικό ράλι. Μια παρατεταμένη πτώση της ζήτηση θα μπορούσε με τη σειρά της να ανακόψει την οικονομική ανάπτυξη ενώ το ενδεχόμενο να εισρεύσουν περισσότερα βαρέλια στη διεθνή αγορά δεν φαντάζει πολύ πιθανό αυτή τη στιγμή.
O ΟΠΕΚ+, o οποίος ανακαλεί σταδιακά τις μειώσεις παραγωγής ρεκόρ που θέσπισε κατά τη διάρκεια του κραχ της αγοράς του 2020 με μηνιαίες αυξήσεις 400.000 βαρελιών την ημέρα δεν είναι σε θέση να αναπληρώσει το κενό στην αγορά ενώ δεν φαίνεται να βιάζεται να προχωρήσει σε αύξηση της παραγωγής στην επόμενη συνάντηση των κρατών-μελών του καρτέλ στις 31 Μαΐου.
«Το σχέδιο είναι το ίδιο, συν 400.000 βαρέλια την ημέρα το Μάιο», δήλωσε σχετική πηγή στο TASS.