Μικρή ανάσα για τους καταναλωτές αποτελεί η πτώση της τιμής της αμόλυβδης κοντά στα 2 ευρώ, ύστερα από ένα παρατεταμένο φλερτ με τα 2,5 ευρώ και σε κάποιες νησιωτικές περιοχές και με τα 3 ευρώ πριν από τρεις μήνες.
Για πρώτη φορά μετά τον Μάρτιο που σημείωσε ιστορικό υψηλό, η λιανική τιμή της αμόλυβδης πέφτει κοντά στα 2 ευρώ ανά λίτρο, υποχωρώντας κατά 15% σε διάστημα δύο μηνών. Στο ίδιο διάστημα η διυλιστηριακή τιμή υποχώρησε κατά 20% ενώ πηγές της αγοράς θεωρούν ότι η ίδια τάση θα συνεχιστεί μέχρι το τέλος του καλοκαιριού.
Ωστόσο, παρά το γεγονός ότι οι τιμές στα καύσιμα κίνησης καταγράφουν πτώση, εξακολουθούν να είναι ακριβές για τους Έλληνες καταναλωτές, οι οποίοι κατά την προηγούμενη πενταετία είχαν συνηθίσει να έχουν χαμηλότερο προϋπολογισμό για τα καύσιμα λόγω φυσικά των χαμηλότερων τιμών.
Σύμφωνα με τα στοιχεία του υπουργείου Ανάπτυξης, η μέση πανελλαδική τιμή της απλής αμόλυβδης διαμορφώνεται στα 2,044 ευρώ το λίτρο και του πετρελαίου κίνησης στα 1,811με την Αττική και τη Θεσσαλονίκη να καταγράφουν τις χαμηλότερες τιμές, συχνά κάτω και από τα δύο ευρώ.
Η αποκλιμάκωση των τιμών καυσίμων αναμένεται ότι θα συνεχισθεί, καθώς η διεθνής τιμή του brent δείχνει να σταθεροποιείται χαμηλότερα από τα 95 δολάρια το βαρέλι αλλά αυτό ίσως να μην έχει διάρκεια, όπως εκτιμούν διεθνείς αναλυτές.
Η ανθεκτική ρωσική προσφορά πετρελαίου και το αναμενόμενο πλεόνασμα στην αγορά ώθησαν τη Barclays να μειώσει την πρόβλεψή της για την τιμή του Brent στα 103 δολάρια το βαρέλι για φέτος και το επόμενο έτος, από 111 δολάρια το βαρέλι που αναμενόταν προηγουμένως. Ομοίως, νωρίτερα αυτό το μήνα, η Goldman Sachs αναθεώρησε επίσης την πρόβλεψή της για την τιμή του Brent για αυτό το τρίμηνο στα 110 δολάρια το βαρέλι, από την προηγούμενη πρόβλεψη για 140 δολάρια το βαρέλι, αλλά η επενδυτική τράπεζα εξακολουθεί να πιστεύει ότι η υπόθεση για υψηλότερες τιμές πετρελαίου παραμένει ισχυρή.
Παρά τη μείωση της πρόβλεψης, η εκτιμώμενη τιμή εξακολουθεί να είναι υψηλή και να αποτελεί προάγγελο για υψηλές επίσης τιμές για τις χώρες που εισάγουν όπως είναι η Ελλάδα.
Μόλις τεθεί σε πλήρη ισχύ το εμπάργκο της ΕΕ στις αρχές του 2023, η ρωσική προσφορά πετρελαίου αναμένεται να μειωθεί κατά 1,5 εκατομμύρια βαρέλια την ημέρα (bpd) σε σύγκριση με τα επίπεδα πριν από τη ρωσική εισβολή στην Ουκρανία, ανέφερε η βρετανική τράπεζα. Ταυτόχρονα, ο ΟΠΕΚ+ θα μπορούσε να αποφασίσει το επόμενο έτος να παρακρατήσει κάποια προσφορά από την αγορά εάν η παγκόσμια ζήτηση πετρελαίου επιβραδυνθεί, σύμφωνα με την Barclays. Αυτή η εξέλιξη θα υποδήλωνε μια σφιχτή αγορά με την περιορισμένη προσφορά να αναμετράται πλέον με τους γεωπολιτικούς και οικονομικούς κινδύνους.
Παράγοντες της αγοράς: Κανένας εφησυχασμός για τις τιμές
Η ελληνική κυβέρνηση εφαρμόζει ήδη το δεύτερο πακέτο μέτρων ενίσχυσης κατά της ακρίβειας των καυσίμων μέσω του Fuel Pass 2 και της έκπτωσης στο πετρέλαιο κίνησης. Μάλιστα, στα σκαριά είναι και το Fuel Pass 3 με διαφοροποιημένα κριτήρια και πιο αυστηρούς όρους καθώς, όπως αναφέρουν πηγές, θα πρέπει να ενισχυθούν τα πραγματικά ευάλωτα νοικοκυριά και η ενίσχυση να διατεθεί αμιγώς για αγορά καυσίμων και όχι για την κάλυψη άλλων αναγκών. Και αυτό, επειδή η πλειοψηφία των δικαιούχων του Fuel Pass 2, επέλεξαν να λάβουν την επιδότηση στον τραπεζικό τους λογαριασμό και όχι στην άυλη κάρτα, κάτι που τους πρόσφερε ευελιξία στην αξιοποίηση των χρημάτων.
Ανώτατα στελέχη του υπ. Οικονομικών, σε δημόσιες τοποθετήσεις τους σημειώνουν ότι, λόγω της πτώσης που εμφανίζει η τιμή της βενζίνης είναι πιθανό να ανασχεδιαστεί η επιδότηση, καθώς υπάρχουν ευάλωτα νοικοκυριά που έχουν μεγάλη ανάγκη.
«Όσο περισσότερο πέφτει η τιμή και υπάρχουν δυσκολίες στο κάθε νοικοκυριό σε άλλες περιοχές, οφείλει η Πολιτεία να βοηθάει», ανέφερε μιλώντας σε τηλεοπτικό σταθμό ο υπουργός Οικονομικών, Χρήστος Σταϊκούρας.
Οι τελικές αποφάσεις αναμένεται να ληφθούν στο τέλος του μήνα με τις σχετικές εξαγγελίες να αναμένονται στη Διεθνή Έκθεση Θεσσαλονίκης.
Πάντως, πηγή της αγοράς, αναλύοντας στο Insider.gr το κλίμα και την τάση που επικρατεί, σημειώνει ότι: «Το γεγονός οι τιμές καταγράφουν μικρή πτώση δεν σημαίνει ότι πρέπει να αρθούν ή να περιοριστούν τα μέτρα ελάφρυνσης των καταναλωτών. Η διεθνής τιμή του πετρελαίου δεν αναμένεται να καταγράψει σημαντική πτώση το επόμενο διάστημα. Αυτό θα συνέβαινε μόνο σε μια εξαιρετική περίσταση, η οποία αυτή τη στιγμή δεν διαφαίνεται στον ορίζοντα. Όπως γνωρίζουμε το 55% της τελικής τιμής αφορά σε φόρους και δασμούς. Αυτό, όπως έχει αναφέρει η κυβέρνηση δεν έχει σκοπό να το αλλάξει καθώς δεν υπάρχει δημοσιονομικός χώρος. Τουλάχιστον, ας διατηρηθεί ή ας αυξηθεί η επιδότηση με τρόπο που τα χρήματα να καταλήγουν όντως στην αγορά καυσίμων και ταυτόχρονα να διευκολύνονται οι καταναλωτές οι οποίοι αναμένεται, σύμφωνα με τις προβλέψεις, να αντιμετωπίσουν υψηλές τιμές ενέργειας με την έλευση του φθινοπώρου».