Μπορεί η ατζέντα του χτεσινού Διοικητικού Συμβουλίου του ΤΑΙΠΕΔ να μην ήταν ιδιαίτερα «βαριά», υπό την έννοια να συζητηθούν μεγάλου μεγέθους αποκρατικοποιήσεις, ωστόσο, περιείχε και άλλα θέματα πέραν αυτών που ανακοίνωσε χτες το Ταμείο για την προεπιλογή επενδυτών στον διαγωνισμό για την υπο-παραχώρηση του δικαιώματος κατασκευής, λειτουργίας, διαχείρισης, συντήρησης και εκμετάλλευσης της Μαρίνας Μεγάλων Σκαφών (τύπου mega yacht) στην Κέρκυρα. Αντιθέτως, το «μενού» είχε τους φακέλους αξιολόγησης των προσφορών για την Ηγουμενίτσα, τη διαγωνιστική διαδικασία για τη νέα μαρίνα στο Αργοστόλι αλλά και την μεγάλη έκταση στο Μαρκόπουλο.
Οι φάκελοι δικαιολογητικών για Ηγουμενίτσα
Κατά πληροφορίες, χτες στο Δ.Σ. του Ταμείου, λίγο πριν τη ΔΕΘ, έγινε αξιολόγηση των φακέλων δικαιολογητικών που κατέθεσαν οι ενδιαφερόμενοι για την απόκτηση πλειοψηφικού μετοχικού ποσοστού (67%) του Οργανισμού Λιμένος Ηγουμενίτσας, δηλαδή οι τρεις που κατέθεσαν δεσμευτικές προσφορές (ATTICA A.E. ΣΥΜΜΕΤΟΧΩΝ - ΑΚΤΩΡ ΠΑΡΑΧΩΡΗΣΕΙΣ Α.Ε., GRIMALDI EUROMED S.p.A. - MΙΝΩΙΚΕΣ ΓΡΑΜΜΕΣ και ΟΛΘ). Η αποσφράγιση όμως των φακέλων (προσφορών) θα γίνει σε επόμενο Διοικητικό Συμβούλιο του Ταμείου. Η θέση του λιμένα στο Ιόνιο και την Αδριατική, σε συνδυασμό με την προώθηση στην περιοχή σημαντικών υποδομών (οδικές κ.α.) αναβαθμίσουν τον διαμετακομιστικό ρόλο του λιμανιού σε συνδυασμό με τις ακτοπλοϊκές υπηρεσίες, ιδίως αν στην περιοχή συνδυαστούν και άλλα projects (Logistics, σιδηρόδρομος κ.α.). Η Ο.Λ.ΗΓ. Α.Ε. έχει το δικαίωμα αποκλειστικής χρήσης και λειτουργίας των γηπέδων, κτιρίων και εγκαταστάσεων της χερσαίας λιμενικής ζώνης του λιμένος Ηγουμενίτσας, του αλιευτικού καταφυγίου Σαγιάδας, του αλιευτικού καταφυγίου Πλαταριάς και του καταφυγίου σκαφών αναψυχής στα Σύβοτα.
Οι προσφορές για Αλεξανδρούπολη και οι εκκρεμότητες με λιμένα Βόλου
Υπενθυμίζεται ότι, όπως έχει αναδείξει το insider.gr, οι δεσμευτικές προσφορές στον διαγωνισμό αφορούν στην πώληση του πλειοψηφικού πακέτου των μετοχών (τουλάχιστον 67%) του Οργανισμού Λιμένος Αλεξανδρούπολης έχουν πάει για μετά τη ΔΕΘ, ειδικότερα στις 22 Σεπτεμβρίου. Στη β’ φάση του σχετικού διαγωνισμού έχουν προκριθεί η Quintana Infrastructure & Development, η κοινοπραξία Cameron SA-Goldair Cargo AE-Bollore Africa Logistics, η κοινοπραξία International Port Investments Alexandroupolis, η οποία απαρτίζεται από τις εταιρείες Black Summit Financial Group - Euroports - EFA Group και ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, και ο Οργανισμός Λιμένος Θεσσαλονίκης Α.Ε.. Για τον διαγωνισμό αυτόν υπάρχει ενδιαφέρον από αμερικανικές εταιρείες, έχουν αναπτυχθεί διάφορα σενάρια γεωπολιτικού χαρακτήρα και λόγω της γεωγραφικής θέσης του λιμένα, ενώ και εγχώρια συμφέροντα βολιδοσκοπούν το asset.
Πάντως, για να «κλείσει το μέτωπο» με τα λιμάνια κι ενώ θεωρητικά το φθινόπωρο έχει προγραμματιστεί να δοθούν προς επεξεργασία στα ενδιαφερόμενα επενδυτικά σχήματα οι σχετικές συμβάσεις στον διαγωνισμό για την αξιοποίηση του λιμένα Ηρακλείου (προβλέπεται η πώληση πλειοψηφικού ποσοστού τουλάχιστον 67% του μετοχικού κεφαλαίου της εταιρείας, συμμετέχουν οι: Olete Limited, κοινοπραξία Gray Pier Heraklion Port που συγκροτείται από τις εταιρείες Καράτζης και Κυριακίδης Μάρμαρα, κοινοπραξία Grimaldi Euromed S.p. A. – Μινωϊκές Γραμμές Ανώνυμη Ναυτιλιακή Εταιρεία, κοινοπραξία Portek International Private Limited – GRH Cruise Port Fianance Ltd, κοινοπραξία ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις ΑΕ – Attica Group, κοινοπραξία ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ ΑΕ – Aviareps Hellas A.E., κοινοπραξία ΣΕΚΑΒΟΝ ΑΕ – Goldenstep Shipping Limited, Οργανισμός Λιμένος Θεσσαλονίκης και ΤΕΚΑΛ), φαίνεται να υπάρχουν κάποια «ανοιχτά θέματα» για την αξιοποίηση του λιμένα Βόλου που σχετίζονται με τη χερσαία έκταση και τη στρατιωτική παρουσία - δραστηριότητα, αν και υπήρχαν επίσης διεργασίες για τη σύνδεση με τη σιδηροδρομική γραμμή και τη μελέτη για το τουριστικό καταφύγιο και τη μαρίνα.
ΑΒΑΞ – ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις, Λάτσης και CVC διεκδικούν τη Μαρίνα Κέρκυρας
Πάντως, χτες, όπως αναφέρθηκε και στην αρχή, το Διοικητικό Συμβούλιο του ΤΑΙΠΕΔ, εταιρεία μέλος του Υπερταμείου, προεπέλεξε τέσσερα επενδυτικά σχήματα για τη Β φάση του διαγωνισμού που αφορά στην υπο-παραχώρηση της Μαρίνας Μεγάλων Σκαφών (τύπου mega yacht) στην Κέρκυρα. Τα προεπιλεγέντα επενδυτικά σχήματα είναι τα εξής (με αλφαβητική σειρά):
- Η ένωση εταιρειών «ΑΒΑΞ ΑΕ - ΑΚΤΩΡ ΠΑΡΑΧΩΡΗΣΕΙΣ ΑΕ».
- Η εταιρεία ΤΕΚΑΛ ΑΕ.
- Η εταιρεία D MARINAS HELLAS AE.
- Η εταιρεία LAMDA MARINAS INVESTMENTS SMSA.
Η ανάπτυξη της μαρίνας μεγάλων σκαφών τύπου mega yacht στην Κέρκυρα εντάσσεται στη συντονισμένη προσπάθεια του ΤΑΙΠΕΔ, υπό τον Δ. Πολίτη, για την αξιοποίηση των μαρινών και των τουριστικών λιμένων του χαρτοφυλακίου του.
Όπως είχε αναδείξει το insider.gr σε σχετικό του θέμα από τις αρχές Ιουλίου, το ενδιαφέρον της υπόθεσης είναι ποιοι αποτελούσαν τη λίστα με τους υποψήφιους «μνηστήρες», που μάλιστα «πέρασαν» το πρώτο στάδιο. Δηλαδή, δύο μεγάλα ονόματα του εγχώριου κατασκευαστικού κλάδου (και των κλάδων real estate-τουρισμού-παραχωρήσεων) όπως είναι οι ΑΒΑΞ και ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις, και μάλιστα σε κοινό σχήμα, η D MARINAS HELLAS η οποία υπενθυμίζεται ότι προ ολίγων μόλις ετών «πέρασε» στον έλεγχο του γνωστού διεθνούς fund CVC Capital, η LAMDA MARINAS INVESTMENTS, κατά 100% θυγατρική της Lamda Development (που έχει υπό την ομπρέλα της την Lamda Flisvos) που προωθεί μεγάλου μεγέθους αναπτύξεις (προφανώς ξεχωρίζει το project στο Ελληνικό), καθώς και η ΤΕΚΑΛ, η μικρότερου μεγέθους εργοληπτική εταιρεία η ο οποία όμως εσχάτως εκτός από τα λιμενικά έργα έχει «απλώσει δίχτυα» και σε άλλες υποδομές (οδικά, κτηριακά, μαρίνες κ.α.). Φαίνεται λοιπόν ότι το διαφαινόμενο «δυνατό» come back στον εγχώριο τουρισμό αλλά και οι προοπτικές που ανοίγονται για τον τομέα διαχείρισης μαρίνων (και ευρύτερα του yachting) δεν αφήνουν αδιάφορους σημαντικούς «παίκτες» του επιχειρηματικού κόσμου, που μάλιστα έχουν ήδη παρουσία στον κλάδο.
Σύμφωνα με το σχεδιασμό του Ταμείου, η μαρίνα για mega – yacht στην Κέρκυρα προβλέπεται να καλύπτει 98 θέσεις ελλιμενισμού, με μέγιστο μήκος (LOA) περίπου 140 μέτρων. Εξ αυτών, το 50% θα είναι έως 30 μ. μήκος και 8 μ. πλάτος, ενώ 20 θα είναι από 30 έως 40 μέτρα, άλλες 17 έως 50μ., 5 θέσεις για 60-70 μ. και 2 για πάνω από 140 μέτρα μήκος. Στόχος, είναι να δημιουργηθεί μια υπερσύγχρονη μαρίνα αποκλειστικά για μεγάλα και πολυτελή σκάφη, λειτουργώντας όχι μόνο ως σημείο διέλευσης αλλά και ως αρχικό λιμάνι (homeport). Η διάρκεια της Σύμβασης Υπο-Παραχώρησης θα είναι ίση με τριάντα πέντε (35) χρόνια τουλάχιστον. Σύμφωνα με όσα αναφέρονταν στη προκήρυξη, η αδειοδοτημένη Μαρίνα χωροθετείται δυτικά του λιμένα, πλησίον του Σταθμού Επιβατών, ενώ με την προβλεπόμενη επέκταση η Μαρίνα θα καλύψει χερσαία ζώνη περίπου, κατά μέγιστο, 100.000 τ.μ..
«Ψήνεται» διαγωνισμός για τη Μαρίνα Αργοστολίου
Το Δ.Σ. φέρεται να συζήτησε και το project της αξιοποίησης της Μαρίνας Αργοστολίου, ήτοι την έναρξη της διαγωνιστικής διαδικασίας. Η Μαρίνα Αργοστολίου βρίσκεται στην περιοχή Δρέπανο της Κεφαλονιάς. H μαρίνα διαθέτει 190 θέσεις ελλιμενισμού και χερσαία ζώνη 46.000 τ.μ., ενώ η θαλάσσια έκταση που περιλαμβάνει ανέρχεται σε 26.040 τ.μ. Η Φάση Α’ των εργασιών έχει ολοκληρωθεί (δεξαμενές, πλωτές και σταθερές αποβάθρες κλπ.) και εκκρεμεί η πραγματοποίηση των εργασιών Β’ Φάσης (χερσαία ζώνη) σε μελλοντικό χρόνο. Το Αργοστόλι διαθέτει αεροδρόμιο και επομένως διαθέτει το κύριο πλεονέκτημα της άμεσης πρόσβασης στο νησί, επιτρέποντας στους ιδιοκτήτες και ενοικιαστές σκαφών να αφήνουν τα σκάφη τους κατά τη χειμερινή περίοδο. Η μαρίνα θεωρείται μαρίνα βάσης λόγω της προαναφερθείσας θέσης της στο Ιόνιο. Επιπλέον, θεωρείται σημαντικό κέντρο για την κίνηση του θαλάσσιου τουρισμού. Επί του παρόντος, δεν υπάρχουν κτίρια εντός της χερσαίας περιοχής της μαρίνας.
Υπάρχει δυνατότητα ανάπτυξης και ενδεικτικές χρήσεις σε σχέση με:
• Διαχείριση και λειτουργία της Μαρίνας, Αποθήκευση & Συντήρηση Σκαφών, Τουρισμός & Αναψυχή, Ηλεκτρομηχανολογικές εγκαταστάσεις, ναυτικά αθλήματα, βενζινάδικο, ξενοδοχείο, εξοχικές κατοικίες, διαμονή υδροπλάνων
• Χώροι πρασίνου, διαμορφωμένοι ελεύθεροι χώροι, μονοπάτια, δίκτυο ποδηλάτου, εσωτερικό δίκτυο. Επί του παρόντος, δεν υπάρχουν ζώνες στη χερσαία περιοχή της μαρίνας.
Το project στο Μαρκόπουλο
Πάντως, το μενού συμπεριελάμβανε και τα σχέδια σύμβασης για την έκταση στο Μαρκόπουλο. Υπενθυμίζεται ότι μέσα στον Ιούλιο το Ταμείο προκήρυξε διεθνή πλειοδοτικό διαγωνισμό, με σκοπό την αξιοποίηση με μακροχρόνια μίσθωση ακινήτου εμβαδού 589.452 τ.μ. μετά κτισμάτων, κυρίως αθλητικών εγκαταστάσεων, το οποίο κατά τους Ολυμπιακούς Αγώνες 2004 φιλοξένησε τα αθλήματα της ιππασίας. Όπως ανέφερε προχτές η διοίκηση του ΤΑΙΠΕΔ, ευρύτερα προβλέπονταν η εκμετάλλευσή του με επίκεντρο τον… ιππικό αθλητισμό, αλλά όχι αποκλειστικά μόνο αυτό. Η χρονική διάρκεια της Συμβάσεως Μίσθωσης του Ακινήτου αρχίζει την ημερομηνία του Οικονομικού Κλεισίματος και λήγει την αντίστοιχη ημερομηνία μετά την πάροδο σαράντα (40) ετών (για τις 30 Νοεμβρίου 2022 έχει οριστεί η καταληκτική ημερομηνία υποβολής Προσφοράς).
Αναλυτικότερα, στο Ακίνητο, σύμφωνα με το ΕΣΧΑΔΑ, καθορίζονται χρήσεις γης και όροι και περιορισμοί δόμησης κατά ζώνες και δη: ΖΩΝΗ Ι (Θεματικό Πάρκο - Αναψυχή), συνολικής επιφανείας 426.517,642 τ.μ., ΖΩΝΗ ΙΙ (Περιοχή δασικής προστασίας), συνολικής επιφανείας 120.424,27 τ.μ. και ΖΩΝΗ ΙΙΙ (Πρόσβασης - Στάθμευσης), συνολικής επιφανείας 42.510,95 τ.μ..