Σε… αναμμένα κάρβουνα κάθονται οι καταναλωτές στη σκιά του κύματος ακρίβειας που ολοένα και εντείνεται, προσδοκώντας να μην επαληθευτούν οι χειρότεροι φόβοι τους για τον πιο δύσκολο χειμώνα των τελευταίων ετών.
«Ο χειμώνας θα είναι μαύρος για τους καταναλωτές γιατί όλα είναι στα ύψη. Τρόφιμα, ενέργεια, καύσιμα έχουν πάρει την ανηφόρα», δηλώνει στο insider.gr o πρόεδρος του ΙΝΚΑ – Γενική Ομοσπονδία Καταναλωτών Ελλάδας, Γιώργος Λεχουρίτης, περιγράφοντας με τα πιο μελανά χρώματα τις «ωρολογιακές βόμβες» που απειλούν τους επόμενους μήνες τους οικογενειακούς προϋπολογισμούς.
Όπως επισημαίνει, οι καταγγελίες στο Ινστιτούτο Καταναλωτών πέφτουν «βροχή» σε καθημερινή βάση και αφορούν σε όλο το φάσμα της καθημερινότητας. Ξεκινούν από την ενέργεια και φτάνουν μέχρι τα είδη τροφίμων. «Οι καταναλωτές μας τηλεφωνούν σωρηδόν, καταγγέλλοντας ανατιμήσεις παντού. Είναι εξοργισμένοι και αγχωμένοι», προσθέτει.
Μια μείωση της συσκευασίας κατά 200 γραμ. μεταφράζεται σε ανατιμήσεις 30-40%
Ο κ. Λεχουρίτης περιγράφει, μάλιστα, τη νέα πραγματικότητα που καλούνται να αντιμετωπίσουν στα ράφια των σούπερ μάρκετ οι καταναλωτές όταν πραγματοποιούν τα ψώνια τους, καθώς πέρα από την περίπτωση των μεγάλων ανατιμήσεων, εντοπίζεται όλο και πιο έντονα το τελευταίο διάστημα και ένα ακόμη φαινόμενο. Πρόκειται για την περίπτωση των προϊόντων εκείνων που δεν έχουν αυξηθεί οι τιμές τους – κι αν υπάρχει αύξηση είναι οριακή – έχουν ωστόσο μειωθεί σε πολύ μεγάλο βαθμό οι συσκευασίες τους.
«Μια μείωση συσκευασίας κατά 200 γραμμάρια μεταφράζεται σε ανατιμήσεις 30-40% για το προϊόν», προειδοποιεί ο πρόεδρος του ΙΝΚΑ, εφιστώντας την προσοχή των καταναλωτών.
Από γιαούρτια μέχρι και οινοπνευματώδη ποτά οι μικρότερες συσκευασίες
Όπως εξηγεί στη συνέχεια, οι μικρότερες συσκευασίες εντοπίζονται πλέον σε ολοένα και περισσότερα καταναλωτικά προϊόντα. «Μια πολύ ενδεικτική περίπτωση είναι το γιαούρτι, με την παραδοσιακή συσκευασία να έχει μειωθεί από τα 250 γραμμάρια στα 200 γραμμάρια», σχολιάζει στο insider.gr, σπεύδοντας να συμπληρώσει πως το ίδιο ακριβώς συμβαίνει και στις μαργαρίνες, τα παξιμάδια, τα μπισκότα και τα κρουασάν.
Ίδια είναι η εικόνα που καταγράφεται και στην αγορά οινοπνευματωδών ποτών. «Τα μπουκάλια έχουν μειωθεί από τα 750 ml στα 650 ml, με τα ποτά να περιέχουν μάλιστα και χαμηλότερο βαθμό αλκοόλης», προσθέτει ο κ. Λεχουρίτης.
Όπως τονίζεται σε πρόσφατη ανακοίνωση του ΙΝΚΑ «αν και είναι νόμιμη διαδικασία, ωστόσο πρόκειται για ένα ‘τέχνασμα της βιομηχανίας και της βιοτεχνίας’». Με βάση τους ελέγχους που πραγματοποίησε το Ινστιτούτο, διαπίστωσε μάλιστα ότι «υπάρχει μείωση των ποσοτήτων, σχεδόν σε όλες τις συσκευασίες προϊόντων, όχι μόνο στα τρόφιμα, αλλά και στα είδη περιποίησης, στα χαρτικά, απορρυπαντικά, καλλυντικά, ζωοτροφές και γενικά όπου αυτό είναι εφικτό - ακόμα και στα αγροτικά προϊόντα του πρωτογενούς τομέα (τσουβάλια καλαμπόκι, σόγια, κριθάρι μπάλες τριφύλλι)».
Και όλα αυτά ενώ ο πληθωρισμός τον Αύγουστο επιβραδύνθηκε για δεύτερο συνεχή μήνα, αν και οριακά. Σύμφωνα με την ΕΛΣΤΑΤ, ο πληθωρισμός αυξήθηκε κατά 11,4% τον Αύγουστο, έναντι ανόδου κατά 11,6% τον Ιούλιο, κατά 12,1% τον Ιούνιο και κατά 11,3% τον Μάιο, μαρτυρώντας την πορεία που ακολουθεί εδώ και μήνες το κύμα της ακρίβειας. Άλλωστε και οι νέοι τιμοκατάλογοι των προμηθευτών για τον μήνα Σεπτέμβριο έφτασαν αυξημένοι στα σούπερ μάρκετ, με τις πληροφορίες να κάνουν λόγο για ανατιμήσεις σε τουλάχιστον 40 κατηγορίες προϊόντων και με τα ποσοστά των αυξήσεων να κυμαίνονται μεσοσταθμικά μεταξύ 10% και 15%. Όπως προκύπτει από πηγές της αγοράς, οι αυξήσεις στα προϊόντα για τον τρέχοντα μήνα υπολογίζονται ως εξής: γαλακτοκομικά 12%, μαργαρίνες 20%, αλλαντικά 10%, κονσέρβες 15%, γλυκίσματα 20%, παγωτά 5%, καλλυντικά 25%, προϊόντα περιποίησης και φροντίδας 18%, απορρυπαντικά 15%.
Μέσα σε ένα τόσο ρευστό και δύσκολο περιβάλλον, δεν ήταν τυχαία η απόφαση του ΙΝΚΑ - Γενική Ομοσπονδία Καταναλωτών Ελλάδας, να προχωρήσει στη σύσταση της νέας υπηρεσίας ΙΝΚΑ-Συμβουλευτική Υπερχρεωμένων Νοικοκυριών (ΙΝΚΑ-ΣΥΝ). «Η υπηρεσία πάει καλά, αποδίδει, αφού ο κόσμος είναι καταχρεωμένος», παραδέχεται χαρακτηριστικά ο κ. Λεχουρίτης. Η υπηρεσία αφορά σε ένα δίκτυο ενημέρωσης για το ιδιωτικό χρέος, με στόχο την υποστήριξη των υπερχρεωμένων καταναλωτών. Η ΙΝΚΑ-ΣΥΝ ευελπιστεί να προσφέρει ποιοτική εξατομικευμένη ενημέρωση και καθοδήγηση σε συνεργασία με επαγγελματίες με συγκεκριμένο γνωστικό αντικείμενο που συμμετέχουν στη δράση. «Στόχος της υπηρεσίας είναι η μέγιστη συμβολή, ώστε ο κάθε υπερχρεωμένος καταναλωτής να εξετάσει τις επιλογές που του παρέχει ο νόμος, αλλά και η κάθε χρονική συγκυρία, για να διασώσει την περιουσία του ή να περιορίσει το πρόβλημά του κερδίζοντας χρόνο, ιδιαίτερα και σε περιφέρειες εκτός Αττικής όπου η πρόσβαση σε νομικές συμβουλές μπορεί να είναι δυσχερέστερη», εξηγεί ο κ. Λεχουρίτης.
Πληθαίνουν οι φωνές για τον δυσκολότερο χειμώνα των τελευταίων ετών
«Ο χειμώνας δεν θα είναι εύκολος και για αυτό χρειάζεται από όλους ψυχραιμία» συνέστησε πριν από μερικές ώρες, μιλώντας σε ημερίδα για τις προκλήσεις και το μέλλον της γεωργίας και αγροδιατροφής στην Ελλάδα, στο πλαίσιο του 3rd Thessaloniki Helexpo Forum, ο Διευθύνων Σύμβουλος της εταιρείας ζυμαρικών EURIMAC, Οδυσσέας Παπαδόπουλος. «Η αγοραστική ικανότητα των Ελλήνων έχει μειωθεί. Η έλλειψη χρημάτων πιέζει την αγορά και αυτό είναι κάτι που το βλέπουμε όλου μας», τόνισε.
Σύμφωνα άλλωστε με τη νέα έρευνα του Ινστιτούτου Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ), που πραγματοποιήθηκε σε δείγμα 1.000 καταναλωτών, οι ανατιμήσεις αποτελούν τη μεγαλύτερη ανησυχία του καταναλωτικού κοινού σήμερα, με το 56% των καταναλωτών να δηλώνουν ότι η σημαντικότερη οικονομική επιβάρυνση προκύπτει από τις ανατιμήσεις στην ενέργεια και το 27% από τις ανατιμήσεις στα τρόφιμα. Μάλιστα, το 64% θεωρεί ότι η πληθωριστική κρίση του 2022 είναι η χειρότερη κρίση που έχει αντιμετωπίσει ως σήμερα. Όπως είναι φυσικό, τα πιο έντονα συναισθήματα πλέον προκαλούνται από την οικονομική κρίση στα νοικοκυριά λόγω της ενεργειακής κρίσης και των ανατιμήσεων. Το 31% δηλώνει ότι νιώθει άγχος, το 29% θυμό, το 25% φόβο και το 23% ανασφάλεια. Ένα ποσοστό 5% δηλώνει ακόμα και πανικό, ενώ μόλις ένα 2% δηλώνει αδιάφορο.
Την ίδια ώρα, πρόσφατη έρευνα της ΓΣΕΕ επιβεβαιώνει πως η ακρίβεια έχει πλήξει για τα καλά το βιοτικό επίπεδο των εργαζομένων, αφού η μείωση της κατανάλωσης βασικών ειδών διατροφής είναι γεγονός εδώ και πολλούς μήνες. Σύμφωνα με τα ευρήματα της έρευνας, την οποία διενήργησε η Alco για λογαριασμό της ΓΣΕΕ, με στόχο να παρουσιαστεί στην 86η ΔΕΘ την προηγούμενη εβδομάδα, επτά στους 10 πολίτες έχουν περικόψει βασικά είδη διατροφής, ενώ η ακρίβεια «ροκανίζει» ένα μεγάλο τμήμα του μισθού, που για τους χαμηλόμισθους φτάνει ακόμη και στο 19%, ενώ για τους part time στο 29%.
Συγκεκριμένα, το 71% των εργαζομένων δηλώνει ότι η άνοδος των τιμών τους έχει οδηγήσει σε μείωση της κατανάλωσης βασικών ειδών διατροφής (Πολύ και Αρκετά), ενώ το 20% δηλώνει ότι η οικονομική του κατάσταση δεν του επιτρέπει να ανταπεξέλθει καθόλου στις συνθήκες ακρίβειας και ενεργειακής κρίσης του χειμώνα. Το 47% δηλώνει δύσκολα, το 30% σχετικά εύκολα, ενώ μόλις ένα 3% δηλώνει πως μπορεί εύκολα να ανταπεξέλθει στις συνθήκες ακρίβειας του χειμώνα. Παράλληλα, το 63% θεωρεί την αύξηση των μισθών ως το αποτελεσματικότερο μέσο για τη προστασία του βιοτικού του επιπέδου από τις ανατιμήσεις στα είδη διατροφής και την ενέργεια.