Η πτώση της διεθνούς τιμής του πετρελαίου και οι πιέσεις που ασκεί στις εγχώριες τιμές των καυσίμων κίνησης έχει οδηγήσει σε έναν σχετικό εφησυχασμό τις κυβερνήσεις οι οποίες εστιάζουν περισσότερο στις τιμές του αερίου και του ρεύματος εν όψει του χειμώνα. Τα 86 δολάρια που «έπιασε» το Brent την Δευτέρα αποτελούν τη χαμηλότερη τιμή των τελευταίων εννέα μηνών και μπορεί να θεωρηθεί χαμηλότερη ακόμη και από την περίοδο που προηγήθηκε της έναρξης του πολέμου στην Ουκρανία όπου είχε μεν ξεκινήσει η ενεργειακή κρίση αλλά δεν είχε πάρεις τις διαστάσεις που έχει λάβει σήμερα.
Οι κινήσεις του Brent τις τελευταίες εβδομάδες αφήνουν μια χαραμάδα ελπίδας ότι οι τιμές των καυσίμων κίνησης, αν και υψηλές, μπορεί να πέσουν και να διατηρηθούν τουλάχιστον σε διαχειρίσιμα επίπεδα. Στην Ελλάδα, το μέσο πανελλαδικό κόστος της απλής αμόλυβδης διαμορφώνεται στα 1,95 ευρώ το λίτρο και του πετρελαίου κίνησης στα 1,825. Το τελευταίο, αποτελεί έναν από τους μεγάλους «βραχνάδες» της ελληνικής οικονομίας καθώς η τιμή του παραμένει τσουχτερή, παρά την πτώση του Brent, συμπαρασύροντας κλάδους όπως είναι οι μεταφορές, ο τουρισμός και ο αγροτικός τομέας, οι οποίοι χρησιμοποιούν ευρέως το πετρέλαιο κίνησης.
Το γεγονός ότι οι τιμές καταγράφουν πτωτική πορεία σπάζοντας το ψυχολογικό φράγμα των 90 ή ακόμη και των 100 δολαρίων το βαρέλι έχει βάλει στον πάγο τα σχέδια για νέες επιδοτήσεις αγοράς καυσίμων τύπου fuel pass. Παρά το γεγονός ότι σε κάποιες χώρες συνεχίζονται μέχρι το τέλος του χρόνου οι επιδοτήσεις (όπως π.χ στη Γαλλία), από 1η Οκτωβρίου, οι Έλληνες καταναλωτές θα κληθούν να ακολουθήσουν τη συνήθη τακτική της έρευνας αγοράς και της προμήθειας καυσίμων από τα πρατήρια που εμπιστεύονται ή που θεωρούν πιο οικονομικά χωρίς να έχουν τη δυνατότητα χρήσης μιας ψηφιακής κάρτας. Αν και η κυβέρνηση ακολουθώντας μια πιο ευέλικτη τακτική, αξιολογεί τους παράγοντες που διαμορφώνουν τις εγχώριες τιμές αλλά και τις διεθνείς εξελίξεις φαίνεται να έχει απορρίψει την έκδοση ενός τρίτου Fuel Pass δεν είναι ωστόσο σίγουρο ότι θα απορρίψει και την επέκταση της επιδότησης των 15 λεπτών απευθείας στην αντλία για το πετρέλαιο κίνησης.
Χαμηλό εννεαμήνου «χτύπησε» το πετρέλαιο
Οι τιμές του πετρελαίου έφθασαν στα χαμηλά εννέα μηνών τη Δευτέρα, καθώς οι φόβοι για την πορεία της παγκόσμιας ανάπτυξης και το ισχυρό δολάριο θορύβησαν τις αγορές.
Οι αυξήσεις των επιτοκίων που επιβλήθηκαν από τις κεντρικές τράπεζες σε πολλές χώρες που καταναλώνουν πετρέλαιο για την καταπολέμηση του αυξανόμενου πληθωρισμού έχουν εγείρει φόβους για οικονομική επιβράδυνση και πτώση της ζήτησης πετρελαίου.
Παρά το γεγονός ότι οι διαταραχές στην αγορά πετρελαίου από τον πόλεμο Ρωσίας-Ουκρανίας, με τις κυρώσεις της Ευρωπαϊκής Ένωσης που απαγορεύουν το ρωσικό αργό να τίθενται σε εφαρμογή τον Δεκέμβριο, μαζί με ένα σχέδιο των χωρών της G7 για ανώτατο όριο στην τιμή του ρωσικού πετρελαίου, προσέφεραν κάποια υποστήριξη στις τιμές, θα πρέπει να λαμβάνεται υπ’ όψιν και ο αντίκτυπος ενός ισχυρού δολαρίου στις τιμές του πετρελαίου ο οποίος είναι ιδιαίτερα αισθητός εδώ και έναν περίπου χρόνο.
Εν αναμονή της επιβεβαίωσης ή της διάψευσης των εκτιμήσεων πολλών διεθνών αναλυτών οι οποίοι προέβλεπαν ότι το πετρέλαιο θα κάτσει γύρω στα 100 δολάρια μέχρι το τέλος του χρόνου, η προσοχή στρέφεται στο τι θα κάνουν και τα κράτη μέλη του ΟΠΕΚ+, όταν συναντηθούν στις 5 Οκτωβρίου. Όπως είναι γνωστό, ο ΟΠΕΚ+ παράγει πολύ κάτω από την παραγωγή-στόχο του (τα στοιχεία της περασμένης εβδομάδας έδειξαν ότι ο ΟΠΕΚ + υπολειπόταν του στόχου του κατά 3,58 εκατομμύρια βαρέλια ημερησίως τον Αύγουστο), πράγμα που σημαίνει ότι μια περαιτέρω μείωση ενδέχεται να μην έχει μεγάλο αντίκτυπο στην προσφορά.