Ένας από τους κλάδους που ευδοκιμεί ακόμη και σε περιόδους μεγάλων κρίσεων - όπως ο COVID-19 - είναι εκείνος του καφέ, της αγοράς έτοιμου καφέ και της κατανάλωσής του εντός ή εκτός του καταστήματος. Πρόκειται για επιχειρήσεις, οι οποίες τόσο στο εξωτερικό όσο και στην Ελλάδα, ξεφυτρώνουν σαν τα μανιτάρια και οι περισσότερες γρήγορα βρίσκουν το κοινό τους. Όμως, όπως συμβαίνει με κάθε επιχειρηματική δραστηριότητα, έτσι και οι καφετέριες, πρέπει να προσαρμοστούν στους όρους της βιώσιμης ανάπτυξης. Και αυτό, όχι μόνο επειδή παράγουν μεγάλο όγκο αποβλήτων αλλά και επειδή οι πελάτες απαιτούν πλέον οι επιχειρήσεις με τις οποίες συναλλάσσονται να είναι περιβαλλοντικά υπεύθυνες πρακτικές.
Θεωρητικά, για να χρησιμοποιεί μια καφετέρια τη σήμανση «μηδενικά απόβλητα», δεν θα πρέπει να παράγει καθόλου απόβλητα. Ωστόσο, στην πράξη, αυτό μπορεί να είναι από δύσκολο έως αδύνατο. Αυτό οφείλεται στο γεγονός ότι τα συγκεκριμένα καταστήματα παράγουν γενικά σημαντικές ποσότητες απορριμμάτων - από φλιτζάνια και καπάκια μέχρι το γάλα που έχει απομείνει και τον χρησιμοποιημένο κατακάθι καφέ. Από εκεί και πέρα, υπάρχουν και οι συσκευασίες που μπήκαν τα προϊόντα, όπως χαρτόνι και πλαστικό.
Η εφαρμογή πρακτικών μηδενικών αποβλήτων μπορεί πραγματικά να αυξήσει την ελκυστικότητα ενός καφέ. Σύμφωνα με έρευνα του Ηνωμένου Βασιλείου σχετικά με τις προτιμήσεις των καταναλωτών περισσότεροι από τους μισούς ερωτηθέντες ενδιαφέρθηκαν για επιχειρήσεις τροφίμων και ποτών που περιλαμβάνουν πρακτικές μηδενικών αποβλήτων.
Επιπλέον, το 37% των καταναλωτών ενδιαφερόταν για τρόφιμα που παρασκευάζονται με ανακυκλωμένα συστατικά. Παράλληλα, το 43% ήθελε τα προϊόντα που αγοράζει να συσκευάζονται πιο βιώσιμα – υποδηλώνοντας ένα αυξανόμενο ενδιαφέρον για προϊόντα και συσκευασίες μηδενικών αποβλήτων.
Τι μπορεί να κάνει ο ιδιοκτήτης ενός καφέ για να το καταστήσει πιο βιώσιμο
Μια καφετέρια μειωμένων αποβλήτων δεν αποτελεί ένα άπιαστο όνειρο. Όπως σε κάθε επιχειρηματικό πλάνο, η στρατηγική είναι το παν και η έρευνα αγοράς και η ενημέρωση, τα κλειδιά ώστε να έχει ο ιδιοκτήτης ιδία άποψη. Ο επιχειρηματίας πρέπει να αναζητά τις πλησιέστερες επιχειρήσεις ή τους φορείς συλλογής/διάθεσης απορριμμάτων και να ενημερωθεί για τις ορθές πρακτικές μείωσής τους και συλλογής τους. Έτσι, θα είναι σε θέση να αξιολογήσουν ποια αντικείμενα ή υλικά μπορούν να ανακυκλωθούν ή να κομποστοποιηθούν αντί να σταλούν σε χωματερή.
Σύμφωνα με πηγή της αγοράς, περίπου το 95% των απορριμμάτων που πήγαιναν στους κάδους υγειονομικής ταφής είναι στην πραγματικότητα κομποστοποιήσιμα ή ανακυκλώσιμα. Αφορούν κυρίως σε χρησιμοποιημένο κατακάθι καφέ, χαρτί, σακούλες και υπολείμματα φαγητού, τα οποία μπορούν όλα να κομποστοποιηθούν ενώ τα μμπουκάλια γάλακτος, τα χαρτοκιβώτια και μερικά μαλακά πλαστικά μπορούν επίσης να ανακυκλωθούν.
Φυσικά, για να διασφαλιστεί ότι όσο το δυνατόν λιγότερα απόβλητα αποστέλλονται σε χώρους υγειονομικής ταφής, πρέπει να απορρίπτονται σωστά.
Πολλοί προμηθευτές συσκευασιών χαρακτηρίζουν τα προϊόντα τους ως κομποστοποιήσιμα χωρίς να εξηγούν ότι απαιτούνται εξειδικευμένες εγκαταστάσεις για την απόρριψή τους. «Μερικοί ιδιοκτήτες καφέ χρησιμοποιούν κομποστοποιήσιμα κύπελλα, αλλά δεν γνωρίζουν εάν είναι πιστοποιημένα για βιομηχανική κομποστοποίηση.
Εάν δεν απορριφθούν σωστά, ακόμη και τα βιοαποδομήσιμα και κομποστοποιήσιμα, τα συγκεκριμένα υλικά μπορούν να παραμείνουν ανέπαφα για εκατοντάδες χρόνια και να απελευθερώσουν επιβλαβή αέρια, επομένως η σωστή διάθεση των απορριμμάτων είναι απαραίτητη.
Φυσικά, ανεξάρτητα από τις πρακτικές μηδενικών αποβλήτων που εφαρμόζει ο επιχειρηματίας στην καφετέρια που λειτουργεί, θα πρέπει να τις κοινοποιεί αποτελεσματικά στους πελάτες, ώστε να ξέρουν τι να περιμένουν αλλά και πώς να λειτουργήσουν εντός του καταστήματος ( π.χ για το αν θα πρέπει να φέρουν το δικό τους κύπελο ή δοχείο όταν αγοράζουν κόκκους καφέ ή το πώς θα απορρίπτουν σωστά τα χρησιμοποιημένα αντικείμενα).