Ψήφος εμπιστοσύνης στο… φαγητό στο σπίτι ελέω πληθωριστικής κρίσης – Η εικόνα διεθνώς

Μαρίνα Φούντα
Viber Whatsapp
Μοιράσου το
Ψήφος εμπιστοσύνης στο… φαγητό στο σπίτι ελέω πληθωριστικής κρίσης – Η εικόνα διεθνώς
Πώς η έκρηξη του πληθωρισμού παγκοσμίως μεταβάλλει τις διατροφικές συνήθειες των καταναλωτών. Γιατί πέφτει «μαχαίρι» στις εξόδους για φαγητό και εδραιώνεται η τάση για σπιτικό φαγητό. Τι αλλαγές έχουν φέρει στην κατανάλωση φαγητού τα τελευταία χρόνια αρχικά η πανδημία και εν συνεχεία η πληθωριστική κρίση.

Μαζική στροφή στο… φαγητό στο σπίτι φαίνεται πως κάνουν οι καταναλωτές ανά τον κόσμο, στη σκιά της πληθωριστικής κρίσης που τροφοδοτεί τις αυξήσεις τιμών και περιορίζει κατ’ επέκταση τα διαθέσιμα εισοδήματα των νοικοκυριών.

Όπως προκύπτει από τα στοιχεία της τελευταίας μελέτης της εταιρείας ερευνών IRI, η συνήθεια των καταναλωτών τους τελευταίους μήνες να περιορίσουν τις εξόδους τους σε κάποιο εστιατόριο, λόγω του κύματος ακρίβειας, τείνει να παγιωθεί, με την πλειοψηφία του κόσμου να προτιμά πλέον να απολαύσει ένα σπιτικό γεύμα, εξοικονομώντας παράλληλα και χρήματα, τα οποία μπορεί να δαπανήσει αλλού.

Μάλιστα, σύμφωνα με τους αναλυτές της IRI, η προτίμηση στο φαγητό στο σπίτι έναντι μιας βόλτας σε ένα εστιατόριο αναμένεται να καταστεί ακόμη πιο έντονη το 2023, καθώς ο πληθωρισμός θα συνεχίσει να «καλπάζει». Και αυτό καθώς πληθαίνουν οι φωνές εκείνες που προβλέπουν σενάρια χαμηλής οικονομικής ανάπτυξης ή ακόμη και ύφεσης τη νέα χρονιά, υπό το βάρος ενός «επίμονου» πληθωρισμού.

Γιατί η άνοδος των τιμών θα συνεχιστεί

Ακόμη και οι πιο αισιόδοξοι τείνουν να παραδεχτούν πως η κούρσα ανόδου των τιμών θα συνεχιστεί το 2023, καθώς αρκετοί σοβαροί λόγοι δεν αφήνουν και πολλά περιθώρια αμφισβήτησης. Η έντονη αστάθεια που επικρατεί στην αγορά εμπορευμάτων, σε συνδυασμό με τις πιέσεις που καταγράφονται σε επίπεδο κόστους, εντείνουν την αβεβαιότητα για την πορεία του πληθωρισμού. Και φυσικά, τα απόνερα από τις αναταράξεις στην παγκόσμια εφοδιαστική αλυσίδα είναι ακόμη ορατά.

Και μπορεί το φαινόμενο της τηλεργασίας να έχει περιοριστεί ελαφρώς συγκριτικά με τις πρωτοφανείς συνθήκες που επικρατούσαν κατά το ξέσπασμα της πανδημίας του κορονοϊού, όταν όλοι σχεδόν εργάζονταν από το σπίτι τους, ωστόσο η διαρκής άνοδος των τιμών δεν επιτρέπει «περιττά» για πολλούς έξοδα, όπως η βόλτα σε ένα εστιατόριο.

Αντίστοιχα, όσο τα διαθέσιμα εισοδήματα θα περιορίζονται, τόσο θα αυξάνεται η διάθεση των καταναλωτών για προμήθεια προϊόντων πραγματικής αξίας.

Πώς άλλαξαν άρδην οι καταναλωτικές συνήθειες

Τα ευρήματα της νέας μελέτης της IRI επιβεβαιώνουν τις πρωτοφανείς προκλήσεις με τις οποίες έρχεται αντιμέτωπο το καταναλωτικό κοινό, αλλάζοντας άρδην τις συνήθειές του, καθώς προσπαθεί να προσαρμοστεί στα νέα δεδομένα.

Τα όσα ίσχυαν το 2019, την τελευταία χρονιά κανονικότητας πριν το ξέσπασμα της πανδημίας του κορονοϊού, δείχνουν να έχουν περάσει ανεπιστρεπτί. Ήταν τότε που η επίσκεψη σε ένα εστιατόριο για ένα γευστικό και απολαυστικό γεύμα/δείπνο ήταν μια αγαπημένη αλλά και αρκετά συχνή συνήθεια.

Ακολούθησε η «σκοτεινή» περίοδος της πανδημίας, με πρωτοφανή για τον πλανήτη περιοριστικά μέτρα με στόχο την αποτροπή της διασποράς του κορονοϊού, όπου το γεύμα στο σπίτι ήταν… μονόδρομος.

Και όταν ο κόσμος άρχισε να επιστρέφει σε μια σχετική κανονικότητα, μαθαίνοντας σταδιακά να ζει μαζί με τον κορονοϊό, ήρθε η πληθωριστική κρίση να περιορίσει εκ νέου τις εξόδους των καταναλωτών, υπό το βάρος της ακρίβειας. Όσο τείνει, μάλιστα, να επιδεινώνεται η κατάσταση με τον πληθωρισμό, ο κόσμος αντιλαμβάνεται ότι δεν πρέπει να περιορίσει μόνο τις εξόδους για φαγητό, αλλά ακόμη και τις ίδιες τις προμήθειες για φαγητό στο σπίτι, καθώς οι τιμές του συνόλου των ειδών διατροφής έχουν πάρει για τα καλά την ανιούσα. Πλέον, οι καταναλωτές αγοράζουν τα απολύτως απαραίτητα τρόφιμα, περιορίζοντας πολλές φορές τις ποσότητες, προκειμένου να μην εκτροχιαστούν πλήρως οι οικογενειακοί προϋπολογισμοί.

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

BEST OF LIQUID MEDIA

gazzetta
gazzetta reader insider insider