Σε δύο ξεχωριστούς διαγωνισμούς, συνολικού ύψους 161 εκατ. ευρώ, για τη λειτουργία και συντήρηση του αυτοκινητόδρομου της Εγνατίας Οδού προχωρά ο φορέας «Εγνατία Οδός Α.Ε.».
Το Δ.Σ. του φορέα έδωσε το «πράσινο φως» για τη διενέργεια ανοικτής διεθνούς διαγωνιστικής διαδικασίας για την ανάθεση των έργων Λειτουργίας και Συντήρησης του Αυτοκινητοδρόμου στον Ανατολικό Τομέα και στους Κάθετους Άξονες Α1, Α25 & Α23 (ύψους 73 εκατ. ευρώ) αλλά και στον Δυτικό Τομέα και στον Κάθετο Άξονα Α29 (ύψους 88 εκατ. ευρώ) για την περίοδο 2023-2025.
Ο διαγωνισμός του ΤΑΙΠΕΔ
Βέβαια, έχει προχωρήσει από το ΤΑΙΠΕΔ σχετικός διαγωνισμός για τη νέα παραχώρηση (35 ετών) του οδικού άξονα όπου η κοινοπραξία ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ – Egis αναδείχθηκε «νικήτρια» της σχετικής διαδικασίας, αν και ακόμα, όπως προέκυψε και από την πρόσφατη έκθεση της Κομισιόν, αν και έχουν γίνει σημαντικές ενέργειες και πρόοδος, καταγράφονται ακόμα κάποιες εκκρεμότητες με αποτέλεσμα να καθυστερεί η αποστολή εγγράφων στο Ελεγκτικό Συνέδριο και η υπογραφή της σύμβασης.
Η συνολική προθεσμία περαίωσης του έργου να είναι δύο (2) έτη από την ημέρα υπογραφής της σύμβασης ή και νωρίτερα εφόσον ο παραχωρησιούχος που έχει αναδειχθεί κατόπιν διαγωνιστικής διαδικασίας από το ΤΑΙΠΕΔ δεν επιθυμεί τη συνέχισή της. Σε μια τέτοια περίπτωση η «ΕΓΝΑΤΙΑ ΟΔΟΣ Α.Ε.» καταγγέλλει εγγράφως τη σύμβαση αζημίως για την ίδια, για το ελληνικό δημόσιο και για το ΤΑΙΠΕΔ. Η χρηματοδότηση για την κάλυψη των δαπανών θα πραγματοποιηθεί από τα έσοδα διοδίων της «Εγνατία Οδός Α.Ε.».
Τα κριτήρια
Για κάθε οικονομικό φορέα που θα συμμετέχει (είτε ως μεμονωμένος προσφέρων είτε ως ένωση) απαιτούνται κατ’ ελάχιστον: I. Κύκλος εργασιών τελευταίας τριετίας ελάχιστου ύψους 88.000.000 ευρώ (ως Κύκλος Εργασιών θεωρείται ο κύκλος εργασιών από την κατασκευή δημόσιων και ιδιωτικών έργων, αυτοτελώς, σε ένωση ή εγκεκριμένη υπεργολαβία, στην Ελλάδα και το εξωτερικό, της επιχείρησης και των θυγατρικών της επιχειρήσεων στο εξωτερικό, που έχουν έδρα στην αλλοδαπή, κατά την τελευταία τριετία που προηγείται της υποβολής της αίτησης/προσφοράς), II. Ίδια κεφάλαια ελάχιστου ύψους 44.000.000 ευρώ, III. Πάγια ελάχιστου ύψους 15.000.000 ευρώ.
Η ΑΚΤΩΡ
Υπενθυμίζεται ότι σε παλιότερη σχετική διαδικασία (2020), η ΑΚΤΩΡ είχε επικρατήσει στο διπλό διαγωνισμό, εκτιμωμένου κόστους 140 εκατ. ευρώ, για τη διετή συντήρηση του δικτύου της Εγνατίας Οδού, με υψηλή έκπτωση (άνω του 65%). Η εταιρεία έχει αναλάβει και άλλα έργα στην περιοχή όπως για παράδειγμα τη σύμβαση για το έργο «Κάθετος Άξονας Εγνατίας Οδού Αρδάνιο - Ορμένιο: Εργασίες παράκαμψης Προβατώνα» κ.α.
Η σύμβαση με ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ – Egis
Οσον αφορά πάντως το θέμα του οικονομικού «κλεισίματος» της συναλλαγής για τη σύμβαση παραχώρησης της Εγνατίας Οδού με τη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, αν και έχει καταγραφεί η εκτίμηση (και από το ΤΑΙΠΕΔ) πλέον για ολοκλήρωση της διαδικασίας στο α’ εξάμηνο του 2023, εντούτοις, δεν λείπουν σενάρια που κάνουν λόγο ότι η σύμβαση μεταξύ δημοσίου και αναδόχου κοινοπραξίας (ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ με 75% και EGIS Projects με 25%) ίσως να υπογραφεί αργότερα. Και τούτο καθώς θα πρέπει να προχωρήσουν και θέματα σχετικά με την επιβολή διοδίων σε μια προεκλογική περίοδο, αν και εκκρεμεί το timing της προσφυγής στις κάλπες. Υπενθυμίζεται ότι η προσφορά της κοινοπραξίας προσέγγισε το 1,5 δισ. ευρώ, ενώ περιλαμβάνονται και υποχρεωτικές επενδύσεις μερικών εκατοντάδων εκατομμυρίων ευρώ.