Η «είδηση» έχει πέσει σαν βόμβα, καθώς είναι η «θέση» που επίσημα δημοσιοποίησε η ισχυρή ανεξάρτητη αρχή του γερμανικού Ελεγκτικού Συνεδρίου (Bundesrechnungshof): η γερμανική κυβέρνηση «κρύβει» μέσω της δημιουργικής λογιστικής δημόσιο χρέος της τάξης των 869 δισ. ευρώ.
Αν αυτή η θέση του Ελεγκτικού Συνεδρίου αποκτήσει επίσημη αναφορά στην Eurostat, ακόμα και σαν «συζήτηση/διερεύνηση», η συζήτηση για την αναθεώρηση του Συμφώνου Σταθερότητας αποκτά άλλες διαστάσεις και γίνεται πολύ – πολύ ενδιαφέρουσα...
Ο τρόπος που η κυβέρνηση Σολτς, δηλαδή το επιτελείο του Υπ. Οικονομικών κ. Λίντνερ, δηλαδή του βασικού οπαδού της δημοσιονομικής αυστηρότητας, απέκρυψε το χρέος αυτό, αποκαλύπτεται από το Ελεγκτικό Συνέδριο και είναι ο ακόλουθος.
Το ΥΠΟΙΚ μετέφερε πολυετείς οικονομικές υποχρεώσεις σε ειδικές εταιρείες («Οχήματα Ειδικού Σκοπού - SPV”, αν μας θυμίζει κάτι αυτό) οι οποίες κατανέμουν/διαχέουν τον όγκο των υποχρεώσεων/πιστώσεων σε ένα ευρύ φάσμα επενδυτών μέσω «παραγώγων». Στην Γερμανία οι εταιρείες αυτές λέγονται Sondervermoegen.
Σύμφωνα με το Ελεγκτικό Συνέδριο η «πράξη» αυτή παραβιάζει τους ισχύοντες ευρωπαϊκούς κανόνες (ESA) και αποκρύπτουν δημοσιονομικές υποχρεώσεις της τάξης των 869 δις Ευρώ, τόσο από το χρέος όσο και από την διαμόρφωση των προβλέψεων για τα ετήσια ελλείμματα.
Αν... προτρέξει κανείς και αυξήσει το δημόσιο χρέος της Γερμανίας κατά το ποσό αυτό, την τοποθετεί μεταξύ των χωρών με υψηλό χρέος, ίσως μεγαλύτερο και από αυτό της Ιταλίας και συγκρίσιμο με της Ελλάδας.
Βέβαια, για πολλούς λόγους, πολιτικούς, οικονομικούς και διαδικαστικούς μέχρι να φτάσει κανείς πρακτικά σε ένα τέτοιο αποτέλεσμα, θα πρέπει να μεσολαβήσει πολύς – πολύς χρόνος γιατί η Γερμανία, αφενός δεν είναι Ελλάδα και αφετέρου υπάρχει σε εξέλιξη η συζήτηση για την αναθεώρηση του Συμφώνου Σταθερότητας, όπου πολλά θα μπουν στο τραπέζι και ακόμα περισσότερα που... θα μπουν και θα βγουν μέχρι τον τελικό συμβιβασμό.
Το βασικό είναι ότι το θέμα μπαίνει στο τραπέζι και οι Βρυξέλλες υποχρεώθηκαν να αντιδράσουν... προσεκτικά.
Ο εκπρόσωπος της Ε.Ε. δήλωσε ότι «καμία χρήση ειδικών κονδυλίων δεν πρέπει να γίνεται που να επηρεάζει την μείωση των ελλειμμάτων», ενώ από την Κομισιόν υπενθύμισε ότι δεν επιτρέπεται η η χρήση ειδικών εργαλείων που επηρεάζουν την διαμόρφωση ελλειμμάτων και χρέους. «Αυτή πρέπει να γίνεται στην βάση της μεθοδολογίας που έχει συμφωνηθεί από όλους, δηλαδή την ESA 2010» με την οποία εφαρμόζεται η συμμόρφωση με τους δημοσιονομικούς κανόνες και κανένα κράτος δεν μπορεί να αποτελεί εξαίρεση.
Τι «δαπάνες» και υποχρεώσεις έχει «κρύψει» το γερμανικό ΥΠΟΙΚ; Σύμφωνα πάντα με την Bundesrechnungshof, η κυβέρνηση Σολτς έχει αντλήσει από τις αγορές κεφάλαια για την αύξηση των εξοπλιστικών δαπανών (απαίτηση ΝΑΤΟ), για την υποστήριξη του πολέμου στην Ουκρανία, για την ενεργειακή μετάβαση, την στήριξη των γερμανικών επιχειρήσεων στην πανδημία και άλλα διάφορα. Σύνολο λογαριασμού 869 δισ. ευρώ.
Η «είδηση» έχει προκαλέσει χαμόγελα σε κάποιες πρωτεύουσες της Ευρωζώνης καθώς ο κ. Λίντνερ είναι αυτός που υποστηρίζει την θεσμοθέτηση συγκεκριμένου ετήσιου ορίου υποχρεωτικής μείωσης του δημόσιου χρέους στο αναθεωρημένο Σύμφωνο Σταθερότητας, απέναντι στην πρόταση της Κομισιόν για αλά καρτ πενταετές σχέδιο μείωσης του χρέους κάθε χώρας.
Βέβαια, επειδή καμία – εκτός Ελλάδας λόγω των όσων έχουν γίνει μετά το 2010 – χώρα της Ευρωζώνης δεν έχει εντελώς καθαρή την... φωλιά της όσο αφορά το θέμα αυτό, δηλαδή της δημιουργικής λογιστικής στα δημοσιονομικά της η «συζήτηση» που θα ακολουθήσει θα είναι... διακριτική. Σε κάθε περίπτωση, όμως, οι επόμενες συναντήσεις του Eurogroup και οι ανεπίσημες συζητήσεις που θα γίνουν πριν το θέμα του Συμφώνου Σταθερότητας μπει στην τελική ευθεία, θα δείξουν το πως η αναθεώρηση του Συμφώνου θα επηρεαστεί από τις αποκαλύψεις του Γερμανικού Ελεγκτικού Συνεδρίου. Διαφωτιστική θα είναι στην κατεύθυνση αυτή η αντίδραση ή μη της Eurostat απέναντι στις αποκαλύψεις του γερμανικού Bundesrechnungshof.