Σταϊκούρας - Υποδομές: Τα έργα θα γίνουν κανονικά, να «βάλουν πλάτη» στις ζημιές οι εταιρείες – Τι ζητάει ο κατασκευαστικός κόσμος

Γιώργος Παπακωνσταντίνου
Viber Whatsapp
Μοιράσου το
Σταϊκούρας - Υποδομές: Τα έργα θα γίνουν κανονικά, να «βάλουν πλάτη» στις ζημιές οι εταιρείες – Τι ζητάει ο κατασκευαστικός κόσμος
Συνεχίζονται τα μεγάλα έργα παρά τις καταστροφές στη Θεσσαλία. Δημόσιος και ιδιωτικός τομέας πρέπει να μοιράζονται τις ζημιές στις κρίσεις, σύμφωνα με τον υπουργό Υποδομών και Μεταφορών. Ποιες προκλήσεις αναδεικνύουν Παναγιωτόπουλος (ΤΕΡΝΑ), Εξάρχου (Intrakat), Μιτζάλης (ΑΒΑΞ), Μπενρουμπή (ΜΕΤΚΑ), Συριανός (ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις). Η έλλειψη προσωπικού, τα κόστη, οι εγγυητικές, η χρηματοδότηση, τα προβλήματα των κρατικών φορέων.

Τη δέσμευσή του ότι τα έργα που είναι σε εξέλιξη ή σε κάποιο προχωρημένο διαγωνιστικό στάδιο δεν θα διακοπούν επειδή θα προκύψει αναγκαιότητα υλοποίηση νέων έργων σε Θεσσαλία (και όχι μόνο), τόνισε ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Χρ. Σταϊκούρας, μιλώντας στο πλαίσιο του 6ου συνεδρίου Υποδομών & Μεταφορών - ITC 2023 και στο πάνελ «Η τράπεζα των Κατασκευών» στο οποίο συμμετείχαν οι εκπρόσωποι των κορυφαίων ομίλων της χώρας.

Πάντως, ο υπουργός αν και υποσχέθηκε να εργαστεί προς την κατεύθυνση της επίλυσης προβλημάτων και προκλήσεων που έχουν θέσει οι όμιλοι του και να συνεργαστεί μαζί τους, εντούτοις έθεσε τους κατασκευαστές προ των ευθυνών τους ζητώντας ρεαλισμό, να σταθούνε όλοι στο ύψος των περιστάσεων και να αποδεχτούν επιμερισμό ζημιών όταν οι συνθήκες είναι έκτακτες. Από την πλευρά τους όλοι οι εκπρόσωποι των μεγάλων ομίλων (Χρήστος Παναγιωτόπουλος της ΤΕΡΝΑ, Αλέξανδρος Εξάρχου της Intrakat, Ντίνος Μπενρουμπή, Αντιπρόεδρος της ΜΕΤΚΑ, Κωνσταντίνος Μιτζάλης, Διευθύνων Σύμβουλος της ΑΒΑΞ και Γιώργος Συριανός της ΑΚΤΩΡ ΠΑΡΑΧΩΡΗΣΕΙΣ) αναφέρθηκαν στο νέο θετικό τοπίο που έχει δημιουργηθεί λόγω μεγάλων έργων που δημοπρατήθηκαν, ωστόσο, για ακόμα μία φορά επανέλαβαν τα προβλήματα που επηρεάζουν την πορεία και κερδοφορία του κλάδου (εγγυητικές, έλλειψη προσωπικού, αυξημένα κόστη, απαλλοτριώσεις κ.α.).

Σταϊκούρας: Πλήθος ευκαιριών αλλά και προκλήσεων – Όλοι μαζί στις ζημιές

Ο κ. Σταϊκούρας τόνισε, ότι υπάρχει πλήθος προκλήσεων, όπως για παράδειγμα μακροοικονομικοί παράγοντες, η έλλειψη προσωπικού και οι απαλλοτριώσεις, που μπορεί να οδηγήσουν τα μεγάλα έργα σε καθυστερήσεις. Ωστόσο, σημείωσε ότι έργα δεν θα διακοπούν, σημειώνοντας ότι είμαστε σε ευνοϊκό περιβάλλον για υλοποίηση έργων. Απάντησε θετικά στο «κάλεσμα» των κατασκευαστών για συνεργασία σε όλα τα μέτωπα αποδεχόμενος και παραλείψεις του δημοσίου (υποστελέχωση, προβλήματα με περιβαλλοντικές μελέτες, κόστη κ.α.), ωστόσο, τόνισε ότι «η συνεργασία θέλει δύο, άρα και τον ιδιωτικό τομέα». Κάλεσε δε τους επιχειρηματίες να καταλάβουν ότι σε εξωγενείς κρίσεις πρέπει να υπάρχει επιμερισμός κόστους και να μην το αναλάβουν εξ ολοκλήρου δημόσιο, κρατικός προϋπολογισμός και φορολογούμενοι. Πρόσθεσε επίσης ότι ήδη έχουν γίνει κινήσεις με παροχές φορολογικών κινήτρων για στελέχη που επιθυμούν να γυρίσουν από το εξωτερικό ή για ξένους που θα έρθουν στην Ελλάδα, αν και αναγνώρισε ότι το θεσμικό πλαίσιο δεν καλύπτει όλες τις ειδικότητες.

Δήλωσε υπέρμαχος της κερδοφορίας επιχειρήσεων, την οποία η πολιτεία πρέπει να την ενισχύει, με έργα, φορολογικές διευκολύνσεις κ.α. «Αλλά σε έκτακτες συνθήκες υπερισχύει ο επιμερισμός ζημιάς. Συνεκτιμούμε τα προβλήματα, τα κόστη, τον πληθωρισμό, τη δομή του υπουργείου, τις απαλλοτριώσεις, τις αρμοδιότητες. Αλλά ισχυρίζομαι ότι σε έκτακτες συνθήκες δεν μπορεί το βάρος να το αναλαμβάνει ο φορολογούμενος. Οι πόροι δεν είναι απεριόριστοι. Πρέπει να ενισχύσουμε τον ιδιωτικό τομέα αλλά στις κρίσεις χρειάζεται η συμβολή του ακόμα και αν επηρεαστεί προσωρινά μέρος της κερδοφορίας του», σημείωσε.

Σε σχέση με τα χρονοδιαγράμματα σημείωσε ότι «θα λογοδοτούμε εντός κι εκτός Βουλής, υπάρχουν ορόσημα και χρονοδιαγράμματα για να υλοποιήσουμε πρωτοβουλίες, προς όφελος πολιτών». Ανέφερε το Μετρό Θεσσαλονίκης θα ανοίξει τις πύλες του για το κοινό στις αρχές του 2024, το FlyOver θα ξεκινήσει να κατασκευάζεται εντός του επόμενου διμήνου. Σημαντικό τμήμα του Ε65 παραδίδεται τους πρώτους μήνες του 2024, και το υπόλοιπο, μέχρι την Εγνατία, εκτιμάται ότι θα ολοκληρωθεί μέχρι το τέλος του 2025. Ο αυτοκινητόδρομος Πάτρα – Πύργος προχωρά. Έχει ήδη ολοκληρωθεί το 25% του έργου, και αναμένεται, στο σύνολό του, να παραδοθεί το 2025. Η οδική σύνδεση Άκτιο – Αμβρακία θα παραδοθεί, στο σύνολό της, το επόμενο δίμηνο. Ο Βόρειος Οδικός Άξονας της Κρήτης προχωρά.

Οι χρηματοδοτήσεις

Σημαντικό για τον ίδιο είναι το θέμα της χρηματοδότησης. «Η ΕΕ μέσω RRF κοιτάζει πώς θα υπάρξει χρηματοδότηση για πράσινη μετάβαση. Μέχρι όμως να φτάσεις υπάρχει η πραγματικότητα με τις επιπτώσεις. Άρα, χρειάζονται πόροι. Εκεί στοχεύουμε και θα υπάρξουν πόροι. Για αυτό και είμαι απόλυτος ότι θα γίνουν έργα. Δεν θα παίρνουμε πόρους από τα υφιστάμενα, αλλά θα βρούμε όσους χρειαστούν για τα νέα σωστά έργα. Υπάρχει ευελιξία για ποσό 600 εκατ. ευρώ στο υπ. Υποδομών για να πάνε σε έργα στη Θεσσαλία, δεν επηρεάζουν το έλλειμμα της χώρας, ενώ υπάρχουν και 1,5 δις ευρώ από το ΕΣΠΑ», σημείωσε. Για να συμπληρώσει άλλους πιθανούς χρηματοδοτικούς πόρους όπως η σύναψη δανείου 700 εκατ. ευρώ, με πολύ καλούς όρους για αποκατάσταση φυσικών καταστροφών, με την προϋπόθεση όμως ότι θα εξαντληθούν οι πόροι από τις υπόλοιπες πηγές, ή η έκδοση «πράσινου» ομολόγου για υλοποίηση έργων που έχει ανάγκη η χώρα. Αναφορικά με το ποιες ενότητες, απάντησε ότι η πρώτη αφορά σε υλοποίηση έργων που έχουν προκύψει. Η δεύτερη ενότητα είναι τα νέα έργα, όπως τα αντιπλημμυρικά όπου υπάρχουνε εξασφαλισμένοι πόροι. Η τρίτη ενότητα είναι η ανθεκτικότητα υφιστάμενων έργων. Τέλος, αποκάλυψε ότι «θα έχουμε προσεχώς και αναδόχους έργων».

Χρ. Παναγιωτόπουλος: «Πόλεμος λάσπης» προς τον κλάδο – Απαραίτητες οι συνεργασίες

Ο κ. Παναγιωτόπουλος, Διευθύνων Σύμβουλος ΤΕΡΝΑ Α.Ε. (όμιλος ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ), αφού μίλησε για «πόλεμο λάσπης» προς τον κλάδο και την εταιρεία για δήθεν αντιπλημμυρικά που δόθηκαν με δήθεν απευθείας αναθέσεις και που δήθεν δεν έγιναν ποτέ, για κατεπείγοντα έργα επισκευής του υπεραστικού και του επαρχιακού δικτύου, έργα δηλαδή για να μπορεί να αποκατασταθεί η πρόσβαση σε χωριά και κωμοπόλεις που είχε χτυπηθεί από το πέρασμα του Ιανού, εμφανίστηκαν ξαφνικά ως δήθεν αντιπλημμυρικά έργα που πληρώθηκαν αλλά δεν έγιναν ποτέ, έργα που το Υπουργείο Υποδομών ανέθεσε με απόλυτα διαφανή τρόπο και κατόπιν διαπραγμάτευσης με τις εταιρείες, εμφανίστηκαν ως απευθείας αναθέσεις και δωράκι στους εργολάβους», για αήθη ψέματα από άγνοια ή δόλο για δήθεν κακό τεχνικό κόσμο, σημείωσε ότι ήδη η ΤΕΡΝΑ έχει διαθέσει από την πρώτη στιγμή το προσωπικό 3 εργοταξίων που γειτνιάζουν με την πληγείσα περιοχή και δεκάδες εξειδικευμένα μηχανήματα.

Ως προς το γενικότερο πεδίο, κάλεσε όλους να συνεργαστούνε, προσφέροντας ο καθένας ότι μπορεί, να καταλήξουνε οι εταιρίες σε ρεαλιστική προσέγγιση με γνώμονα το δημόσιο συμφέρον. «Αν όμως θέλουμε να αντιμετωπίσουμε αποτελεσματικά τις απειλές που έρχονται με όλο και μεγαλύτερη συχνότητα και σφοδρότητα, πρέπει να συνεργαστούμε και πρέπει να συνεισφέρουμε όλοι, προσφέροντας ο καθένας αυτό που έχει ως συγκριτικό πλεονέκτημα», σημείωσε.

Κατά τον ίδιο, «είναι πολλά τα θέματα που πρέπει να μας προβληματίσουν: Αλλάζει η ιεράρχηση του είδους των έργων που δημοπρατούνται; Ανταποκρίνονται οι υπάρχουσες μελέτες και οι σχεδιασμοί στο νέο περιβάλλον που διαμορφώνεται μπροστά μας; Πρέπει να δοθεί προτεραιότητα στη χρηματοδότηση υδραυλικών έργων και έργων περιβάλλοντος; Τι περισσότερο μπορεί να κάνει ο τεχνικός κόσμος;».

Έθεσε εκ νέου το ζήτημα της έλλειψης εργατών. «Για να έρθουν ξένοι εργάτες – επιστήμονες χρειάζεται η συνεργασία 5 υπουργείων. Πρέπει να κάνουμε συνεργασία με πανεπιστήμια και το ΤΕΕ ώστε οι πρώτοι μηχανικοί να εκπαιδεύονται από εμάς, να μάθουν γρήγορα στα εργοτάξια, αντί να φέρουμε από έξω, που είναι απαραίτητο αλλά επικίνδυνο. Ίσως οι ίδιες οι εταιρείες να κάνουμε σχολές και να εκπαιδεύουμε προσωπικό π.χ. χειριστές κ.α.», σημείωσε μεταξύ άλλων.

Αλ. Εξάρχου: Πρόβλημα οι εγγυητικές – Οι προτάσεις για το μέλλον και η ΑΚΤΩΡ

Για τις ευκαιρίες, τα προβλήματα και τις προκλήσεις του κατασκευαστικού κλάδου, στο πλαίσιο των επικείμενων μεγάλων έργων του Ταμείου Ανάπτυξης και Ανθεκτικότητας, μίλησε ο Αντιπρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος της Intrakat, κ. Αλέξανδρος Εξάρχου.

Ο κ. Εξάρχου επισήμανε ότι ο κόσμος των κατασκευών καλείται να υλοποιήσει ένα μεγάλο πρόγραμμα υποδομών έπειτα από μία δεκαετία κρίσης, περιορισμού των επενδύσεων και συρρίκνωσης του κλάδου. «Ο κατασκευαστικός κλάδος εξήλθε πρόσφατα από τη μεγάλη κρίση της προηγούμενης δεκαετίας. Ξαφνικά θέλουμε όλα να λειτουργήσουν μέσα σε ένα έτος ώστε να μπορέσουμε όλοι μας να κατασκευάσουμε ένα ιστορικό ανεκτέλεστο», σημείωσε, αναφερόμενος σε 3 βασικά προβλήματα.

«Το ένα είναι ότι έχει φύγει ο κόσμος, δεν υπάρχουν τόσοι μηχανικοί όσοι απαιτούνται για την εκτέλεση των έργων αυτών. Ένα μεγάλο μέρος έφυγε στο εξωτερικό και πρέπει να φέρουμε πίσω αυτούς τους ανθρώπους. Για να γίνει όμως αυτό, πρέπει η πολιτεία να αντιμετωπίσει ρεαλιστικά το θέμα της φορολόγησής τους γιατί, ερχόμενοι στην Ελλάδα από χώρες με ιδιαίτερα χαμηλή φορολόγηση, θα αντιμετωπίσουν μία υψηλή φορολογία» πρόσθεσε ο κ. Εξάρχου.

«Ένα δεύτερο θέμα, που επηρεάζει την επιτυχία των έργων και θέτει σε κίνδυνο την απορρόφηση των πόρων του Ταμείου Ανάκαμψης, είναι το ζήτημα των εγγυητικών επιστολών. Λόγω του τεράστιου ανεκτέλεστου, οι ελληνικές τράπεζες έχουν φτάσει στα όρια τους ως προς την έκδοση εγγυητικών επιστολών, εξ αιτίας και του αυστηρού νομοθετικού πλαισίου που διέπει την λειτουργία τους» επισήμανε.

Ο κ. Εξάρχου παρέθεσε μία σειρά από λύσεις: πρότεινε να επιτραπεί με νομοθετική ρύθμιση η έκδοση εγγυητικών επιστολών για το σύνολο των έργων και από ασφαλιστικές εταιρίες – όπως συμβαίνει και στο εξωτερικό – ώστε να καλυφθεί το κενό που υπάρχει στην αγορά. Παράλληλα, υπογράμμισε την ανάγκη νομοθετικής ρύθμισης ώστε οι εγγυητικές επιστολές να λήγουν αυτοδικαίως και να θεωρούνται άκυρες με την οριστική παραλαβή κάθε έργου, χωρίς να απαιτείται από τις τράπεζες η ανάκτηση του σώματός τους.

Ακόμη, ο επικεφαλής της Intrakat έκανε έκκληση να υπάρξει παρέμβαση στο θέμα των αυξήσεων των τιμών των υλικών, οι οποίες συνδέονται με τον πόλεμο στην Ουκρανία. «Δεν μπορεί και δεν είναι δυνατόν να περιμένει κανείς από έναν κλάδο, που στηρίζεται την κερδοφορία, να αναλάβει δαπάνες που δεν του ανήκουν, γιατί αυτό θα οδηγούσε σε μη κερδοφόρες εταιρίες και θα είχε αντίκτυπο στην άρτια εκτέλεση των έργων. Από αυτό το στάδιο πέρασε ο κλάδος πριν από 10 χρόνια και χαθήκαν περιουσίες και εταιρίες γιατί αναγκάστηκαν να εκτελούν ζημιογόνα έργα» σχολίασε ο διευθύνων σύμβουλος της Intrakat.

Παράλληλα, ο κ. Εξάρχου, αναφερόμενος στην εξαγορά της Άκτωρ ΑΤΕ, σημείωσε ότι προκειμένου μία εταιρεία να είναι σε θέση να σχεδιάζει άρτια και εμπρόθεσμα έργα, χρειάζεται να διαθέτει κεφαλαιοποίηση, τεχνική επάρκεια, προσωπικό και εμπειρία, τονίζοντας ότι η επικείμενη εξαγορά θα συμβάλει σε αυτήν την προσπάθεια. «Η προστασία της κερδοφορίας επιτρέπει την ανάπτυξη των εταιρειών» κατέληξε.

Ντ. Μπενρουμπή: Ποια είναι τα προβλήματα - Υπέρ ΣΔΙΤ και Παραχωρήσεων

Και ο Ντίνος Μπενρουμπή, Αντιπρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος της ΜΕΤΚΑ ΑΤΕ, αναφέρθηκε σε προβλήματα που αντιμετωπίζει ο κλάδος, όπως οι περιορισμένοι ανθρώπινοι πόροι ή τα κόστη στα υλικά που έχουν αυξηθεί. Κατά τον ίδιον, σε σχέση με τα χρονοδιαγράμματα τα προβλήματα δεν έχουν λυθεί (απαλλοτριώσεις, περιβαλλοντικές μελέτες, δασικά, δικαιοσύνη, τοπικές κοινωνίες κ.α.).

Θεωρεί επίσης τα ΣΔΙΤ και τις Παραχωρήσεις ως θετικό εργαλείο, με το οποίο έχει περάσει χρηματοδοτικό κομμάτι σε ιδιώτη. «Τα ΣΔΙΤ και δη τα κοινωνικά ΣΔΙΤ είναι μία αναγκαιότητα και θεωρώ ότι είναι θετικά. Το δημόσιο δανείζεται με το επιτόκιο του προσφέροντος. Το δημόσιο διασφαλίζει στα ΣΔΙΤ και τις παραχωρήσεις, η παραχώρηση δεν μπορεί να γίνει παντού. Οι τράπεζες διασφαλίζουν το business case του έργου, οι τράπεζες διασφαλίζουν ότι το έργο θα εκτελεστεί όπως πρέπει», σημείωσε.

Όπως ανέφερε, «είδαμε πάντρεμα επενδυτικού και κατασκευαστικού κομματιού, για αυτό και μπήκαμε σε ΣΔΙΤ και Παραχωρήσεις. Για αυτό και έγιναν ΜΕΤΚΑ και Μ Παραχωρήσεις που ξεκίνησαν μαζί, με προίκα 1 δις ευρώ. Υπάρχει ισχυρό management focus, ξεκάθαρη ορατότητα και αξιολόγηση, ενώ προσδοκούμε αυτό το τμήμα να γίνει αρκετά αντάξιο των υπόλοιπων δράσεων του γκρουπ».

Τέλος, σημείωσε ότι «η νέα ΜΕΤΚΑ δεν είναι η παλιά (έπαψε να υπάρχει το 2017), είναι άλλη εταιρεία. Αλλά υπάρχει σύνδεση ως γνώση και εταιρεία. Είμαστε κυρίως σε ενεργειακά έργα, ήταν επιλογή να μην μπούμε δυνατά σε εγχώριες υποδομές, αλλά αποκτήσαμε εμπειρίες».

Κ. Μιτζάλης: Ο κλάδος έχει να φέρει εις πέρας τεράστιο έργο – Δυνατή η ΑΒΑΞ

Ο κ. Κωνσταντίνος Μιτζάλης, Διευθύνων Σύμβουλος της ΑΒΑΞ Α.Ε., θύμισε παλιές αναφορές του σε προβλήματα, όπως η υποστελέχωση του δημόσιου τομέα, που ξεπεράστηκαν καθώς τελικά δημοπρατήθηκαν έργα γιατί υπήρξε βοήθεια από εξωτερικούς συμβούλους. Επίσης, σημείωσε ότι άλλαξε ο τρόπος δημοπράτησης (π.χ. μελέτη κατασκευή κατ’ αποκοπή, ανταγωνιστικός διάλογος) που περιόρισε και τις μεγάλες εκπτώσεις προς όφελος υλοποίησης έργων. «Άλλο να μελετάς τι προσφορά θα δώσεις και άλλο να ξυπνάς ένα πρωί και να δώσεις έκπτωση», είπε χαρακτηριστικά.

Όμως σημείωσε ότι «έχουμε ακόμα προβλήματα, δεν υπάρχει έργο ανά τον κόσμο χωρίς προβλήματα στην κατασκευή που δεν είχαν προβλεφθεί κατά τη μελέτη, φέροντας τροποποιήσεις σε χρονοδιάγραμμα και προϋπολογισμό. Θα το αντιμετωπίσουμε με καλύτερη ωρίμανση των μελετών. Χρειάζεται σωστό προγραμματισμός και συντονισμός των διευθύνσεων του υπουργείου αλλά και του υπουργείου με τα άλλα εμπλεκόμενα υπουργεία και φορείς. (δασικά, αρχαιολογία, μελέτες κ.α.)». Πρότεινε δε στον κ. Σταϊκούρα να γίνει νέο οργανόγραμμα του υπουργείου και ανακατανομή στελεχών.

Ο κ. Μιτζάλης έθιξε και το θέμα των τιμολογίων τονίζοντας ότι «δουλεύουμε με τιμολόγια 2017 ενώ είμαστε σε 2023. Οι τιμές δεν ανταποκρίνονται στην πραγματικότητα, έγιναν προσπάθειες με αναθεωρήσεις και νέους συντελεστές, όμως υπάρχουν προβλήματα».

Κατά τον ίδιο, είναι σημαντικό πως θα συντονιστούν όλοι οι εμπλεκόμενοι ώστε να επιταχυνθεί η υλοποίηση έργων. «Θέλουμε να τελειώνουμε τα έργα στη συμβατική προθεσμία. Αλλά χρειάζεται σωστή προετοιμασία για να τελειώνουμε έργα σωστά και με το προβλεπόμενο συμβατικό τίμημα», σημείωσε.

Για να καταλήξει: «ο κλάδος έχει να φέρει εις πέρας τεράστιο έργο. Αλλά υπάρχουν και προβλήματα που πρέπει να λυθούν έγκαιρα, ώστε να δοθούν τα έργα. Ωστόσο, υπάρχει δυναμική, έχουν έρθει νέοι άνθρωποι με προσόντα και όρεξη, αισιοδοξώ για τη συνέχεια. Αυτό ισχύει για την ΑΒΑΞ, όπου θα στηριχτούμε σε νέους μηχανικούς». Ο ίσιος στάθηκε και στη σημαντική προσπάθεια εξυγίανση που έγινε τα τελευταία χρόνια, στη μείωση του δανεισμού και στην εστίαση σε κατασκευές – παραχωρήσεις/ΣΔΙΤ. «Αισθανόμαστε υγιείς και δυνατοί», σημείωσε χαρακτηριστικά.

Γ. Συριανός: Όχι στο χρέος τα έσοδα Παραχωρήσεων – Σημαντικές οι Πρότυπες Προτάσεις

Ο κ. Γιώργος Συριανός, Διευθύνων Σύμβουλος της ΑΚΤΩΡ ΠΑΡΑΧΩΡΗΣΕΙΣ Α.Ε. (όμιλος ΕΛΛΑΚΤΩΡ), στάθηκε στο θέμα των τιμολογίων, σημειώνοντας ότι παρά τις αναθεωρήσεις ακόμα οι αναλύσεις τιμών παραπέμπουν στο παρελθόν. Ανέφερε ότι έχει τεθεί το θέμα στον κ. Σταϊκούρα, τονίζοντας ότι οι κατασκευαστικές έχουν κάνει προτάσεις. «Προέκυψε μια διαδικασία με μεγάλη συμβολή του ΣΤΕΑΤ, έγινε χρηματοδότηση για αναλύσεις τιμών ανά τρίμηνο και αναθεωρήσω ανά τρίμηνο σε 200 άρθρα, αυτή η διαδικασία είναι έτοιμη. είμαστε σε συνεννόηση με το υπουργείο προκειμένου επιτέλους να μπουν σε άλλη διαδικασία, νέας προσέγγισης, να μας φέρει στη σύγχρονη εποχή. Αυτό αποτελεί και τη βάση για τα επόμενα βήματα», σημείωσε.

Σχετικά με το θέμα της χρηματοδότησης, σημείωσε ότι υπάρχει το RRF όπου χρειάζονται διορθώσεις – τροποποιήσεις, ώστε να γίνουν τα έργα σε συγκεκριμένο χρόνο. Μάλιστα, ανέφερε ότι από χώρες όπως οι Ιταλία – Ισπανία γίνονται κινήσεις για χρονική επέκταση του πλαισίου, προτείνοντας στην κυβέρνηση να ακολουθήσουμε και εμείς την τακτική αυτή.

Για ακόμα μία φορά επανέλαβε ότι πρέπει τα έσοδα από Παραχωρήσεις να μην πηγαίνουν στην «τρύπα» του χρέους. «Πρέπει να δούμε άλλη παραγωγική διαδικασία και μέσω αυτής να αποπληρώνεται το χρέος. Πρέπει να το δει η Πολιτεία σε επαφές με ΕΕ, ιδίως εν μέσω κλιματικής αλλαγής», σημείωσε. Κατά τον ίδιο υπάρχει ανάγκη για να πάνε έσοδα από παραχωρήσεις σε άλλα έργα. Όπως τόνισε, ιστορικά μετά από κρίσεις έρχεται διάστημα ανάκαμψης για να καλυφθεί επενδυτικό κενό. Υπάρχουν πόροι από ΕΕ, RRF, ΕΣΠΑ, ΠΔΕ κ.α.

Επαναφέροντας το θέμα των Πρότυπων Προτάσεων, σημείωσε ότι στην Αττική υπάρχουν μεγάλη κυκλοφοριακή επιβάρυνση, περιβαλλοντική επιδείνωση και άλλα προβλήματα, για αυτό και χρειάζεται στρατηγικός σχεδιασμός. Ηδη έχει κατατεθεί μια σχετική τέτοια Πρόταση (υπονοεί για τις επεκτάσεις Αττική Οδού). «Θα έρθουν και άλλες προτάσεις, είναι στο τραπέζι, θα δημιουργήσουν εξαιρετικές προσεγγίσεις. Πρέπει τώρα να δοθούν λύσεις, σε 10 έτη θα έχουμε πρόβλημα», ανέφερε.

Στασινός (ΤΕΕ): Στοίχημα η εξασφάλιση πόρων για συντήρηση υφιστάμενων υποδομών

«Είναι μια πρόκληση να σχεδιάσουμε με γρήγορες διαδικασίες τα απαραίτητα συμπληρωματικά έργα, ώστε να μην έχουμε κάθε τόσο τα ίδια φαινόμενα και το κόστος που συνεπάγονται αυτές οι καταστροφές», υπογράμμισε ο Πρόεδρος του Τεχνικού Επιμελητηρίου Ελλάδος (ΤΕΕ), κ. Γιώργος Στασινός. Όσον αφορά στα χρονοδιαγράμματα των έργων, σημείωσε ότι θα πρέπει να ελέγχεται η τήρησή τους, ενώ πρότεινε όταν μία εταιρεία ολοκληρώνει εγκαίρως ένα έργο να λαμβάνει bonus, όταν όμως το καθυστερεί να πληρώνει κάποιο πρόστιμο.

Τόνισε πως δεν πρέπει να καθυστερήσει άλλο το Παρατηρητήριο Τιμών για το οποίο υπάρχει η σχετική νομοθεσία, ενώ επιβεβαίωσε το μεγάλο κενό που υπάρχει σχετικά με το τεχνικό προσωπικό. Εστίασε στην ανάγκη για την υιοθέτηση γρήγορων ψηφιακών διαδικασιών, ειδικά για τις χώρες με τις οποίες έχουν υπογραφεί διμερείς συμφωνίες. «Να φτιάξουμε ένα πληροφοριακό σύστημα για το τεχνικό προσωπικό, μέσω του οποίου θα διευκολύνουμε την προεπιλογή, ώστε να έρχονται άμεσα τα αναγκαία χέρια από το εξωτερικό, για να μην αυξάνεται περεταίρω το κόστος και εντείνεται η γκρίνια», επισήμανε.

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

Διαβάστε ακόμη

Ελλάκτωρ: Πώς τα πήγαν Παραχωρήσεις και Περιβάλλον στο 6μηνο – Η ΑΚΤΩΡ και η στόχευση του γκρουπ

Ελληνικό: Ξεπούλησαν» οι κατοικίες με έσοδα 1,2 δισ., έρχονται νέα units – Πόσο θα «γεμίσουν τα ταμεία», ποιες οι τιμές πώλησης

Lamda: Έως τον Ιούλιο 2024 στο ΧΑ η Lamda Malls, σχέδια και για τις μαρίνες – Το discount της μετοχής

gazzetta
gazzetta reader insider insider