Με ανεβασμένους ρυθμούς συνεχίζει να κινείται η Αττική Οδός στους πρώτους 9μήνες του 2023 τόσο σε επίπεδο κυκλοφορίας όσο και ως προς τα οικονομικά της μεγέθη, πιστοποιώντας την ανοδική τάση του αυτοκινητόδρομου, όπως πολλές φορές έχει αναδείξει το insider.gr σε σχετικά του θέματα. Την περίοδο Ιανουαρίου – Σεπτεμβρίου 2023 η κυκλοφορία ενισχύθηκε κατά τουλάχιστον 10% έναντι του 9μήνου 2022, τα δε έσοδα (χωρίς ΦΠΑ) της παραχώρησης ξεπέρασαν τα 158 εκατ. ευρώ, ενισχυμένα κατά περίπου 10% τόσο έναντι του 9μήνου 2022 όσο και σε σχέση με το 2019 που ήταν η χρονιά προ του covid και της επιβολής περιορισμών.
Ενίσχυση σε ροές και μεγέθη
Ειδικότερα, στο 9μηνο 2023 η μέση ημερήσια κυκλοφορία φέρεται, σύμφωνα με πληροφορίες, να κυμαίνεται μεταξύ 255 – 258 χιλ. οχήματα, αυξημένη κατά 10% και άνω έναντι του 9μήνου 2022 και πέριξ του 10% σε σχέση με το ίδιο διάστημα του 2019. Μάλιστα, όπως αναφέρουν πηγές της αγοράς, υπάρχουν μήνες με άνοδο 12% ή και 15% σε σχέση με το 2019 ή και άνω του 20% ή κοντά στο 30% έναντι του 2022. Σε κάποιους μήνες εντός του 2023 η μέση ημερήσια κυκλοφορία φέρεται να ξεπέρασε τα 285 – 290 χιλ. οχήματα, σε ένα διάστημα βέβαια που είχαμε και τις εκλογές.
Όσον αφορά στα έσοδα του οδικού άξονα, όπως αναφέραμε ανήλθαν σε 158,2 εκατ. ευρώ, ενισχυμένα, πάντα σύμφωνα με πληροφορίες, κατά περίπου 9% - 10% σε σχέση με το 9μηνο 2022 αλλά και 2019. Υπάρχουν μήνες με έσοδα (χωρίς ΦΠΑ) της τάξεως των 15 αλλά και 20 εκατ. ευρώ ανά περίπτωση. Να θυμίσουμε ότι τα έσοδα στα σύνολο του 2019 ανήλθαν σε περίπου 194 εκατ. ευρώ, το 2020 σε 150 εκατ., το 2021 σε 176 εκατ. ευρώ (χρονιές με περιορισμούς), το 2022 ενισχύθηκαν σε πάνω από 196 εκατ. ευρώ και πλέον αναμένεται το «κλείσιμο» του 2023. Σύμφωνα με πληροφορίες, οι βασικοί μέτοχοι, δηλαδή οι ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις (όμιλος Ελλάκτωρ) και ΑΒΑΞ θα λάβουν και διανομή προμερίσματος ύψους 35,12 εκατ. ευρώ. Οι δύο εταίροι, όπως έχουμε αναφέρει και παλιότερα, θα λάβουν έσοδα και ροές από τη σύμβαση ακόμα και λίγα χρόνια μετά τη λήξη της (Οκτώβριος 2023), ήτοι περί τα 300 – 400 εκατ. μέχρι το 2027 (μερίσματα, επιστροφή κεφαλαίου, τυχόν απαιτήσεις).
Στο 9μηνο 2023 τα EBITDA ανήλθαν στα 118,25 εκατ. ευρώ έναντι 95,18 εκατ. ευρώ το ίδιο περυσινό διάστημα, ενώ τα μετά φόρων κέρδη ανήλθαν σε 64,73 εκατ. ευρώ έναντι 47,3 εκατ. ευρώ το αντίστοιχο διάστημα του 2022. Σημειώνεται πως για το σύνολο της χρήσης 2022 το μέρισμα υπέρ των μετόχων της κοινοπραξίας ανήλθε σα 84,4 εκατ. ευρώ.
Η νέα σύμβαση παραχώρησης
Όσον αφορά στην περίπτωση του διαγωνισμού (νέα 25ετής σύμβαση) της Αττικής Οδού, όπως έχουμε αναφέρει, απορρίφθηκε η αίτηση αναστολής της διαγωνιστικής διαδικασίας (του ΤΑΙΠΕΔ) που υπεβλήθη από την κοινοπραξία Vinci – Mytilineos. Η κοινοπραξία είχε καταθέσει προσφυγή και ασφαλιστικά μέτρα για τον διαγωνισμό στον οποίο είχε αναδειχθεί η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ ως προτιμητέος επενδυτής με προσφορά 3,27 δισ. ευρώ, μπροστά από το γκρουπ Vinci – Mytilineos με προσφορά οριακά άνω των 3,1 δισ. ευρώ. Πλέον, αρχές Νοεμβρίου, κατά πληροφορίες στις 7 του μήνα, αναμένεται να γίνει η εκδίκαση της κύριας προσφυγής στην ΕΑΔΗΣΥ. Πάντως, πάντα υπάρχει το ενδεχόμενο προσφυγής της μίας ή της άλλης πλευράς στο ΣτΕ. Μένει να φανεί κατά πόσο όλα αυτά φέρουν καθυστέρηση στις διαδικασίες και ενδεχομένως να μην προλάβει να υπογραφεί η σύμβαση για την εκ νέου παραχώρηση του αυτοκινητόδρομου μέχρι τη λήξη της υφιστάμενης, τον Οκτώβριο του 2024, καθώς θα εκκρεμούν σημαντικά βήματα. Σε ό,τι αφορά στην Αττική Οδό, από το υπουργείο πηγάζει ότι η σύμβαση θα περιέλθει στο Δημόσιο εφόσον δεν ολοκληρωθεί ο διαγωνισμός της νέας παραχώρησης έως τον Οκτώβριο του 2024.