Σε σημείο καμπής βρίσκονται η ποντοπόρος ναυτιλία αλλά και η ακτοπλοΐα, καθώς οι εταιρείες θα πρέπει να ανανεώσουν τους στόλους τους για να πετύχουν τον στόχο μείωσης των εκπομπών ρύπων, αλλά και την αξιοποίηση εναλλακτικών καυσίμων μέχρι το 2030 και το 2050.
Για τους περισσότερες πλοιοκτήτες η αναβάθμιση των στόλων τους περνά από την εφαρμογή τεχνικών μετατροπών στα πλοία με την εγκατάσταση συστημάτων εξοικονόμησης ενέργειας που συμβάλλουν στη βελτιστοποίηση της κατανάλωσης καυσίμων, αλλά και με την καλύτερη διαχείριση στόλου με τη βοήθεια ψηφιακών εργαλείων.
Αυτό που μένει να ξεκαθαριστεί είναι το τοπίο γύρω από τα εναλλακτικά καύσιμα, καθώς μένουν να καθοριστούν πολλοί παράγοντες όπως η διαθεσιμότητα αλλά και οι υποδομές υποστήριξης των εναλλακτικών καυσίμων στα λιμάνια.
Τα στελέχη της Διεθνούς Ένωσης Ανεξάρτητων Πλοιοκτητών Πλοίων μεταφοράς Χύδην Ξηρού Φορτίου (Intercargo) εξήγησαν πρόσφατα πως ο στόχος της αξιοποίησης εναλλακτικών καυσίμων σε ποσοστό 5% δύσκολα θα επιτευχθεί, καθώς δεν υπάρχουν οι ανάλογες ποσότητες και οι υποδομές στα λιμάνια δεν έχουν αναπτυχθεί ακόμη.
Υπό αυτό το πλαίσιο, αρκετοί πλοιοκτήτες προχωρούν σε παραγγελίες νέων πλοίων που θα αξιοποιούν μαζί με τα συμβατικά καύσιμα και εναλλακτικά όπως το υγροποιημένο φυσικό αέριο (LNG) και η μεθανόλη, ενώ έδαφος κερδίζει και η αμμωνία.
Οι περισσότεροι πάντως τηρούν στάση αναμονής κρατώντας σε χαμηλούς ρυθμούς τις παραγγελίες για νέα πλοία διπλής καύσης, καθώς ακόμη δεν έχει ξεκαθαρίσει το τοπίο για το καύσιμο επιλογής αλλά και για τα κόστη των «πράσινων» καυσίμων που αυτή την περίοδο είναι ιδιαίτερα υψηλά.
Ενίσχυση για την επιβατηγό ναυτιλία
Τα εναλλακτικά καύσιμα και η μείωση των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα αποτελεί πρόκληση και για την επιβατηγό ναυτιλία. Το θέμα συζητήθηκε κατά την πρόσφατη συνάντηση του διοικητικού συμβουλίου του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας (ΣΕΕΝ) με τον υπουργό Ναυτιλίας, Χρήστο Στυλιανίδη.
Οι δύο πλευρές συμφώνησαν ότι απαιτούνται σημαντικές επενδύσεις για την ανανέωση του στόλου, αλλά και νέοι μηχανισμοί χρηματοδότησης που θα στηρίξουν την απανθρακοποίηση και την ενεργειακή μετάβαση. Όπως ανέφεραν τα μέλη του ΔΣ του ΣΕΕΝ θα χρειαστεί αξιοποίηση όλων των διαθέσιμων πηγών χρηματοδότησης αλλά και ένα χρηματοδοτικό εργαλείο της τάξης των 200 εκατ. ευρώ για την για «πράσινες» επενδύσεις στα πλοία της επιβατηγού ναυτιλίας, στα πρότυπα αντίστοιχων μηχανισμών που έχουν δημιουργήσει αλλά κράτη-μέλη της ΕΕ όπως η Γερμανία και η Ιταλία.