Στην πρώτη γραμμή της προτίμησης των καταναλωτών διεθνώς εξακολουθούν να βρίσκονται τα φρέσκα προϊόντα, καθώς το ξέσπασμα της πανδημίας του κορονοϊού το 2020 άλλαξε άρδην τα δεδομένα στις διατροφικές συνήθειες των σύγχρονων νοικοκυριών.
Σύμφωνα με μελέτη της εταιρείας ερευνών Circana, το νέο διατροφικό τοπίο που ξεδιπλώνεται σήμερα σε παγκόσμιο επίπεδο, μετά τη σταδιακή ύφεση της πανδημίας και στη σκιά σχεδόν δύο ετών έντονων πληθωριστικών πιέσεων, απαιτεί από τους εκπροσώπους του οργανωμένου λιανεμπορίου να υιοθετήσουν νέες στρατηγικές για την προώθηση των φρέσκων προϊόντων.
Η νέα προσέγγιση κρίνεται απαραίτητη όσο οι καταναλωτές θέτουν ως βασική προτεραιότητα την αγορά φρέσκων προϊόντων που συνδυάζουν δύο πολύ σημαντικούς παράγοντες, όπως είναι η ποιότητα και η τιμή. Και αυτό γιατί οι ραγδαίες αλλαγές που καταγράφονται στις διατροφικές συνήθειες μεταβάλλουν αυτόματα τους όρους του ανταγωνισμού στο τμήμα των φρέσκων προϊόντων.
Αυτό γίνεται ακόμη πιο αντιληπτό εάν αναλογιστεί κανείς ότι, σύμφωνα με τις μετρήσεις της Circana, το 2023 οι Αμερικανοί καταναλωτές μείωσαν κατά 10% τις αγορές τροφίμων και ποτών.
Μέσα σε αυτό το αβέβαιο τοπίο, λιανέμποροι και προμηθευτές κρίνεται αναγκαίο να επανακαθορίσουν τη στάση τους απέναντι στη διαμόρφωση της τιμής των φρέσκων προϊόντων, ιδίως τώρα που υπάρχει δυνατότητα πρόσβασης σε περισσότερα δεδομένα από όλες τις εμπλεκόμενες πλευρές.
Τα απαραίτητα βήματα
- Σε πρώτη φάση πρέπει να γίνει αντιληπτό ότι οι λιανέμποροι και οι προμηθευτές θα πρέπει να γνωρίζουν τον ακριβή ρόλο που διαδραματίζει κάθε φρούτο ή λαχανικό που πωλείται μέσα στο μαγαζί. Για παράδειγμα, υπάρχουν φρέσκα προϊόντα τα οποία βρίσκονται επί καθημερινής βάσης μέσα στο καλάθι της νοικοκυράς. Πρόκειται συνήθως για μπανάνες, ντομάτες, πατάτες, μήλα, μαρούλια κλπ. Αυτά έχουν και το υψηλότερο ποσοστό πωλήσεων, όπως είναι φυσικό και για αυτό το λόγο θα πρέπει να βρίσκονται σε περίοπτη θέση στα ράφια των καταστημάτων, συγκριτικά με εκείνα τα φρέσκα προϊόντα που δεν εμφανίζουν τόσο υψηλά ποσοστά πωλήσεων.
- Σε δεύτερο στάδιο, τα προϊόντα αυτά που συγκεντρώνουν και τα υψηλότερα ποσοστά προτίμησης από την πλευρά των καταναλωτών, θα πρέπει τελικά να πωλούνται και στις πιο ανταγωνιστικές τιμές, αλλά και αυτό να επικοινωνείται τακτικά και αποτελεσματικά μέσω διαφημιστικής καμπάνιας στους καταναλωτές.
- Παρά το γεγονός ότι οι καταναλωτές διεθνώς εκφράζουν έντονο προβληματισμό για την πορεία των τιμών, την ίδια στιγμή δηλώνουν πρόθυμοι να αγοράσουν ένα premium προϊόν προκειμένου να ενισχύσουν τη διατροφική αξία των γευμάτων τους. Ενδεικτικό παράδειγμα το ρόδι, ένα φρούτο αρκετά ακριβό για τους Αμερικανούς, του οποίου ωστόσο οι πωλήσεις αυξήθηκαν κατά 15,8% σε αξία και κατά 14,1% σε όγκο το καλοκαίρι του 2023, σε σχέση με έναν χρόνο νωρίτερα.
- Την ίδια στιγμή δεν θα πρέπει να υποτιμάται και η δυναμική των ψηφιακών τεχνολογιών. Και αυτό γιατί ο σύγχρονος καταναλωτής εκτός από απαιτητικός είναι και καλός γνώστης της τεχνολογίας και συνηθίζει να ψωνίζει ολοένα και περισσότερο μέσω απλών και εύχρηστων εφαρμογών (applications) που βρίσκονται στο κινητό του.